[VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

[VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 00:20

Ondanks dat ik al heel mijn leven paarden heb, ben ik enkele jaren geleden gestopt met rijden en kwamen onze paarden op vervroegd pensioen.
Fast forward naar begin 2018. Ik verhuizde en begon heimwee te krijgen naar de paarden, dus begon ik een zoektocht naar een verzorgpaardje.
Na lang zoeken kwam uit bij een twenter die veel te brutaal was voor haar eigen goed en begon ik in de tussentijd weer manegelessen te volgen.

Na enkele maandjes begon het toch weer te knagen. "ik wil een paard van mezelf, waar ik mee kan rijden en endurance kan gaan trainen." Zo begon alweer een zoektocht naar een paard. Enkele eisen waren dat ze beleerd was en verkeersmak.
Uiteindelijk heb ik een paard gekocht dat net geen 3 was, enkele keren een zadel ophad gehad en bang heeft van alles dat ze niet in haar mond kan steken.

Nu zijn we een halfjaar later en sinds vandaag half België door gereden omdat ik toch terug moest verhuizen.
Met deze nieuwe start wil ik haar vooruitgang delen dmv een volgtopic.

Sinds vandaag staan we dus op een nieuwe plaats, waar amper auto's komen en we alle plaats hebben om buiten te rijden zonder een weg tegen te komen.

Paspoort

Naam: Si Lolita eau de minuit
Roepnaam: Lollie
S. Spirit
S. s. Broncos Cullingan
Geboren: juli 2015
Geslacht: merrie

Net gekocht
Afbeelding

Eerste 'ritje' zonder longe
Afbeelding

Zo lang ze het kan eten heeft ze geen bang.
Afbeelding

Laatste rit van 2018
Afbeelding

Onderweg naar haar nieuwe huis.
Afbeelding


Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 12:25

Zo, even bekomen van de lange dag gisteren.

Ze staat nu dus in een kudde van 4 op een wei van ong 1ha.in de winter krijgen ze onbeperkt hooi bij gevoerd.

De eerste uurtjes waren heel erg stressvol.
Toen we aankwamen na een rit van een uur bleek dat ze haar halster had losgetrokken en haar hoofd onder de stang had gekregen.

Dan eindelijk op de nieuwe wei was er natuurlijk wat ruzie. Lollie is heel erg onderdanig, dus ik had er wel goede moed in, maar ze heeft wel een mooie bijtwonde overgehouden.
Afbeelding

Gisteren kon ik toch slecht slapen omdat ik haar nog nooit snacht buiten had staan en ze ziet snacht toch ook wat minder goed heb ik de indruk.

Deze ochtend dan maar snel gaan kijken, maar mevrouw had geen problemen meer, de ruin waar ze gisteren door weggejaagd wordt is nu haar vriend al en haar stress is al goed gedaald.

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8430
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:05

Ik ga volgen, ben heel benieuwd :)

Heb zelf net ook een topic geopend over de weg naar mijn endurancedroom haha

:wave:

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 16:22

Dilan93 schreef:
Ik ga volgen, ben heel benieuwd :)

Heb zelf net ook een topic geopend over de weg naar mijn endurancedroom haha



Zoiso bedankt om te volgen, hopelijk volgen er meer :D

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 22:19

Geen echte updates de laatste week.

N'a de verhuis heeft ze lekker een weekje vrij gekregen om te wennen aan de nieuwe plaats en haar weide maatjes. Ondertussen ziet ze er weer lekker dik uit, dus tijd om aan het werk te gaan.

Het plan was om vandaag het bos te gaan verkennen aan de hand, maar dat is letterlijk in het water gevallen.
Gelukkig moeten we toch ee' goede 500m om tot aan de poetsplaats en de piste te raken, dus als ik dat blijf doen heeft ze toch elke dag een km extra in de benen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook eindelijk de stap gezet om een zadelmaker langst te laten komen, zodat ze hopelijk binnenkort minder bokkerig wordt onder het zadel.

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 13:20

Vandaag eindelijk buiten kunnen gaan. Ik begin heel erg rustig, omdat ze nogal snel in de stress durft vliegen. De endurance is dus een droom, maar ook een jaren plan tot hiertoe.

Het plan tot hiertoe is, als ik op tijd klaar ben met werken, elke dag van de wei tot aan de parking te gaan en terug, wat al neerkomt op 1km.

Terug naar de update van de dag:
We zijn voor het eerst naar buiten geweest, aan de hand omdat we nog niemand kennen hier om mee samen te gaan.
We hebben 1.3km gewandeld, moeten terugdraaien voor de regen. Maar ik ben al heel erg trots dat ze zo rustig was.

Op de terugweg ook nog wat gedraaid, daar was ze ook heel braaf mee. Ook fietsers en voetgangers doen haar niets.

Volgende week gaan we zoiso weer naar buiten en hopelijk kunnen we dan wat langer wandelen.

Afbeelding


Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 15:06

Geen idee of iemand dit aan het volgen is, waardoor ik weinig post |(

Met de sneeuw hebben we weinig kunnen doen, omdat het te glad was in het bos.

Vandaag dan vol goede moed naar de wei gegaan met als plan om te gaan rijden in de piste.
Mevrouw was vol stress, dus kon niet eens opstappen. Dan maar volledig betuigd gaan wandelen.

Ze relaxed zo snel wanneer we aan de hand het bos in gaan. Verbaast me soms echt. Toch nog wat 'spannende' stukjes als we haar vrienden voorbij moeten, maarja, dat hoort er bij.



Nog eentje met m'n bejaarde pony op de terugweg.
Afbeelding

Sastaic

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:13

Wat een grappig paardje met grote oren :P
Ik volg ook, ben benieuwd hoe je naar je droom toe leeft!

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:49

hee wat leuk! volg je ook op instagram kom hier ook volgen :)

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 00:54

Sastaic schreef:
Wat een grappig paardje met grote oren :P
Ik volg ook, ben benieuwd hoe je naar je droom toe leeft!


Ben ik toch niet de enige dat vind dat ze grote oren heeft. Al is ze er al wat in gegroeid


Afbeelding

Melissa0304 schreef:
hee wat leuk! volg je ook op instagram kom hier ook volgen :)


Hey, Melissa, bedankt om te volgen :D
Bokt is toch altijd wat makkelijker om uitgebreider te vertellen, he

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 01:07

ja idd :) ben benieuwd naar de avonturen

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 08:22

Normaal kwam volgende week de zadel maker, maar doordat ze ineens extreem dik begon te worden heb ik dat moeten afzeggen.
Dierenarts is in de plaats gekomen.

Blijkt dat ze te veel water vast houd, omdat ze te weinig plast.

Vorig weekend zijn we gaan rijden! Erg rustig aan en met m'n vader erbij, maar ben heel trots op hoe nuchter ze is. Ze is nog wel te druk met opstappen aan stal, maar in het bos relaxt ze volledig.

Afbeelding

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 13:53

Deze week had ik vakantie, waardoor ik heel erg veel Ben gaan wandelen aan de hand. We hebben voor het eerst crossmoto's tegen gekomen en voor het eerst door poortjes gegaan.
Ook hebben we het tempo kunnen verhogen naar 7km/u.

Vandaag ook weer tijd gehad voor een ritje buiten, dit keer zonder dat ze nog aan een touw vasthing en wow, wat een geweldig paard heb ik toch!
Zo nuchter, je ziet ze helemaal relaxen buiten! Stil staan voor de foto doet ze niet graag :P

Afbeelding
Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:56

Wat een leuke pony zeg! Ik volg gezellig mee. Ooit wil ik ook wel richting de endurance gaan met die van mij, maar dan gaat nog wel een hele poos duren :')

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:10

Leuke pony! Hoe groot is ze? Heb je zelf ooit eerder endurance gereden?

Nikita :knuffel:

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-19 20:17

Cera_D schreef:
Wat een leuke pony zeg! Ik volg gezellig mee. Ooit wil ik ook wel richting de endurance gaan met die van mij, maar dan gaat nog wel een hele poos duren :')


Hier gaat het sneller dan verwacht, maar ik start ook ten vroegst volgend jaar


FelineNanet schreef:
Leuke pony! Hoe groot is ze? Heb je zelf ooit eerder endurance gereden?



Ze is ongeveer 1m55, maar ze kan nog een paar cm groeien.
Ik heb zelf 2 jaar endurance gereden met m'n koudbloed.


Vandaag een testrit gedaan met de gopro. Eigenlijk ging ik enkel in de bak, maar heb een leap of faith genomen en we zijn naar buiten gegaan.
Voor het eerst zonder iemand erbij wandelend en ze was zo ontzettend braaf.


Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 09:56

Zo zeg, al een tijd geleden dat ik nog gepost heb.

Ondertussen zijn we nog een paar keer gaan rijden.

Eerst met z'n tweetjes een rustig staprondje (andere persoon rijd een oud paard, maar heeft bang om snel te gaan)
Afbeelding

Het weekend erna zijn we met z'n drieën geweest, waarvan een van de andere paarden even oud is als Lollie. En het verschil kon niet groter zijn. Haar paard is heel tegendraads, gaat achteruit als hij te veel stress heeft.
Lollie aan de andere kant is de rust zelve, trekt zich van niets iets aan.
We zijn ook voor het eerst een 'drukke' baan overgestoken. Daar had ze wel een bang voor, maar uiteindelijk is het toch gelukt.


Afbeelding

Dan een week niet kunnen rijden door de storm.
Gisteren was er ook nog veel wind, maar wou ik toch rijden, dus de beslissing gemaakt om in de piste te rijden. Poort gaan opendoen en tegen dat ik op paard zat, was ze weer dicht gewaaid. (slot zit te laag en geen opstap in de piste)
Dan maar buiten rijden. En wat een rit zeg!

Mevrouw begon ge stressed omdat er andere ruiters al vertrokken waren toen we nog aan het opzadelen waren.
Na een tijdje stappen is ze uiteindelijk gekalmeerd.
Uiteindelijk ook onze eerste galop geriskeerd (in de piste begint ze te bokken, dus had ik het uitgesteld voor de veiligheid)

We hebben bij ons in het bos een mooie lang zandpad dat door ruiters de 'galopbaan' genoemd wordt.
In de heenweg had ze nog wat bang, dus enkel hard gedraaid, maar uiteindelijk heb ik haar erover kunnen zetten.
Heel erg relaxed in galop, gewoon met 1 hand kunnen blijven rijden, met gemak terug nemen in draf.
En ze vond het zo heerlijk dat ze daarna zonder problemen terug begon te galopperen.


Afbeelding

Afbeelding


Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:29

Mooie update! Jullie gaan er wel komen :)

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:37

Leuke update!

Veni Vidi Vici

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:03

Wauw, wat ongelovelijk stoer van jullie allebei zeg, om zomaar "even" die galop te doen na een week stilstaan. :wow:

Sherivey
Berichten: 8430
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:45

Fijn dat het zo goed gaat :D

:wave:

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 20:35

Weer even geleden :+

Ondertussen galopperen we elke rit en dit vind ze super leuk. Enkel als we met andere samen rijden wordt er door ons niet ge galopeerd. De Arabieren die meegaan hebben een hele rustige galop en Lollie heeft te veel EV bloed om zo traag te gaan. 8-)
Race bloed heeft ze dan weer niet, want voorbijsteken wil ze niet. :+


In het bos gaat alles uitstekend, maar woonwijken blijven extreem eng, net als stenen muurtjes.
We zijn ook voor het eerst de drukke baan overgestoken zonder andere paarden bij. Ze had meer stress voor de shetlanders in de wei ernaast dan voor de auto's.

Ondertussen heb ik een Bosal bijgekocht, om haar op kleinere hulpen te leren reageren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 18:48

Na enkele keren met de bosal te rijden valt het op dat ze er heel erg goed op reageert. Ze begint spontaan nagefelijker te worden (geen druk op teugels, ze doet het dus echt zelf). De ontspanning is imens beter dan wanneer ik met mijn micklem rij.

Si'ds vorige week durft ze officieel door het Veen dat we hier in het bos hebben.
Hier durfde ze eerst niet eens met haar voeten in de rand van het water, nu gaat ze volmondig tot haar buik er in.
Als het weer warm is ga ik dus aan de hand eens met haar tot daar dat ze zich volledig kan uitleven.

Vandaag weer een prettig ritje gehad, stillaan zijn we de jonge paarden aan het pushen om uit hun comfortzone te komen. (vooraan lopen, achterblijven, voorbij steken en voorbij gestoken worden). Binnen enkele weken wil ik dus ook halverwege weg gaan van de anderen en alleen verder rijden.

Tempo ligt nog laag omdat we heel erg veel stappen, maar tempo is niet mijn voornaamste doel momenteel.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:21

Super fijn dat de Bosal zo goed werkt voor jullie, en als bonus staat het haar ook nog super stoer! Soms is het echt een zoektocht wat het beste is voor de combinatie.

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 21:12

Idd, ik ben er wel zuinig mee hoor. Gebruik hem niet elke rit zodat er zeker geen wondjes kunnen ontstaan. Ondertussen heb ik ook een neusbontje om de micklem heengedaan omdat ze snel begon te zweten op haar neus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, K_nolan, MairiMacBran, Neon, paardje2013, SunnyHorse en 35 bezoekers