Paard aankopen, bedragen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:03

Malle1970 schreef:
Gini schreef:

Maar zo één op één mag je dat toch niet berekenen.
Want dan ga je ervan uit dat ieder veulen op een dag winstgevend moet zijn, en ja, nou, in realiteit is dat dus niet. Plus zou dat dan ook willen zeggen dat iedere driejarige aan ongeveer hetzelfde minimumbedrag zit. Stel dat ik 5000 euro in mijn veulen steek, dan moet ik mijn prijs boven de 5000 euro vastpinnen ongeacht talent, bouw, uiterlijk etc. En wat als ik een duurdere opfok kies? Of duurder voer? Wordt mijn driejarige dan sowieso duurder?
En als ik mijn vijftienjarige verkoop, mag ik dan vijftien jaar aan voer, stalling, medische kosten en training doorrekenen in mijn vraagprijs?

Absoluut niet, dat ben ik met je eens. Maar de kostprijs van een gezond paard bij 3 jaar zonder allerlei gekke dingen, is al ruim boven die 5000. Als het dan een fijn dier is, dan doe je die niet voor 5 weg. Zo bedoel ik het meer.


Ah ok, dat ben ik met je eens.

Maar een fijne zesjarige die nergens echt in uitblinkt, geen papieren heeft waar je van flauwvalt, maar wel braaf genoeg is om een proefje te lopen, een klein parcours te springen en op buitenrit te gaan, dat moet met een budget van pak 'em beet 6000 euro toch mogelijk zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:05

ik denk dat 10.000+ helemaal niet gek is voor wat jij zoekt. Je zoekt een gereden paard neem ik aan. In de duurste leeftijdscategorie. Waarschijnlijk mag hij niet kleiner zijn dan 162cm en wil je waarschijnlijk ook geen kasteel van 180cm. Dus zit je ook in de duurste categorie kwa stokmaat.
En dan moet hij ook nog eens gewoon braaf zijn.

Dergelijke paarden zijn gewoon duur. Zeker als er ook geen enkele bemerking mag zijn dan zul je idd tussen de 10k en 15k uit moeten geven.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:15

Gini schreef:
Maar een fijne zesjarige die nergens echt in uitblinkt, geen papieren heeft waar je van flauwvalt, maar wel braaf genoeg is om een proefje te lopen, een klein parcours te springen en op buitenrit te gaan, dat moet met een budget van pak 'em beet 6000 euro toch mogelijk zijn. :)


Maar ik heb zo'n vermoeden dat TS een ander beeld van een fijn normaal paard heeft dan de meesten hier. En ik denk dat TS hetzelfde vind als ik, van wat een fijn paard is. En een 6 jarige die niet echt uitblinkt maar een braaf B proefje en B parcourtje moet lopen, meer een gewoon slecht paard vindt :D

Een fijn paard is in mijn ogen een paard waar je landelijk vooraan mee kan rijden in het Z.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:24

Landelijk vooraan in het Z is in mijn ogen een top sportpaard. "Fijn" doelt naar mijn idee meer op karakter dan op sportief toptalent.

Farjen schreef:
Mijn doel is om spring- en dressuurwedstrijden te starten en lekker buitenritten maken, maar ik heb niet de ambitie om ZZ zwaar of 1m40 te gaan springen en vooral een gezond paard

Wat ik lees is TS wel dressuur wil gaan rijden, maar dat het niet zo belangrijk is of uiteindelijk het Z gehaald zou worden of niet. Als ze maar lekker plezier heeft met het paard en lol heeft in het paardrijden.

Maar goed, dat vullen wij nu voor TS in, zij kan zelf zeggen waar haar sport ambities liggen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:28

Malle1970 schreef:
Een fijn paard is in mijn ogen een paard waar je landelijk vooraan mee kan rijden in het Z.


In mijn encyclopedie is dat toch echt al een sportpaard . :D 1 fatsoenlijke trap hoger en je zit al in de subtop-poel te vissen.
Als het dat dus eigenlijk is wat je zoekt, TS, dan zijn de bedragen die je noemt wel al wat realistischer.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:29

Rex_Rolfo schreef:
Landelijk vooraan in het Z is in mijn ogen een top sportpaard. "Fijn" doelt naar mijn idee meer op karakter dan op sportief toptalent.

.

Precies, jij vind dat een top sport paard, ik niet. Dat is ook het moelijke van dit soort discussies. Een topsportpaard is mijn inziens een dier die 70 % in de GP loopt internationaal.

Daarom moet je eerst altijd goed aftasten wat iemand bedoelt met een gewoon fijn paard.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:30

Ik heb een tuiger merrie van 1.70 onder het zadel, voor 2500 euro gekocht :)
Ze was toen 3.5 jaar, goedgekeurd, zelfs met foto's :+
Ze was al beleerd voor de kar, maar ik heb haar beleerd onder het zadel.
Mijn doel was ook niet om ver in de sport te komen, maar om een gezond en leuk paard te hebben.
Gewoon een leuke allrounder waar je van alles mee kan.
Onder het zadel merk je er niet veel van dat ze tuigpaard gefokt is, ze heeft zelfs een hele fijne draf en galop!

Hiermee bedoel ik dat je ook in een heel andere hoek kan zoeken voor een gezond, sterk, werkwillig paard, waar je van alles wat mee kan.

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:47

Dat laatste heb ik inderdaad ook 2 keer gedaan. Tuigpaarden kosten zowat niks maar kunnen erg leuk zijn

Farjen

Berichten: 8021
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:06

wat een reacties al! :D

Ik zoek eerder een paard type kwpn, BWP.. een Fries heb ik nog nooit gereden. Ik heb wel enkele jaren met PRE's gereden, maar dat zijn ook niet springtalenten :+ Tuigpaarden ben ik wel al tegengekomen op springwedstrijden.

Ik heb voor ik mijn huidige paard kocht (en dan spreek ik van 15jaar geleden) ook naar veel paarden gaan kijken en mijn paard was het 7de paard dat ik liet keuren, degene ervoor waren allemaal afgekeurd.. Maar toen waren de prijzen ook wel goedkoper dan nu :+ Hij was toen 4 jaar en heeft toen 4500 euro gekost, 15 jaar geleden was dat al een hoop geld

Ik zoek inderdaad niet het recreatieve wandelpaard om eeuwig op B-niveau te rijden. Ik heb altijd les gevolgd bij iemand die beweerde dat elk gezond paard Z dressuur kan halen, hij hoeft daarom niet spectaculair te bewegen. Ik heb wel ambitie maar het is niet zo dat ik een GP-paard zoek, haal ik nooit het Z, so be it :) Voor mij is het opbouwen en het proces samen afleggen het leukste in het paardrijden.

Ik heb al bij verschillende mensen met allerlei paarden gereden, groene paarden, hengsten, ... Het moet zeker geen mak lammetje zijn, ik heb graag wat pit maar braaf (dus niet steigeren, gericht meppen, ...)

Cioccolato

Berichten: 6647
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:15

Soms is geduld ook een schone zaak. Via Facebook en af en toe via marktplaats worden ook nog wel wat lager geprijsde paarden aangeboden. Vooral nu met stallen tekort. Iemand die geblesseerd is, zwanger, ziek. Ben van alles wel tegen gekomen.

Zoek je een klein paard? Die vallen ook vaak iets lager uit.

Aan de andere kant, zou ik niet weten wat ik voor mijn paard moet vragen. Over 'n poosje wil ik er 1 in de verkoop doen.. Nu eerst nog concour ervaring op doen, spieren krijgen etc. Maar de prijzen zijn van de zotte..
Maar de eisen ook. Vaak wil men automaatjes. 1 die alles gelijk al kan op stemcommando (bij wijze van). Onwijs veel ervaring heeft, super braaf etc etc. Dressuur matig al helemaal bevestigd terwijl ze net onder het zadel zijn. En ga zo maar door

Anoniem

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:24

Je zoekt een Gelderse
En dat lukt met dat budget wel

Een (kruising) tuiger is ook helemaal geen gek idee. Als je een niet te tuigtypische zoekt heb je een hele goede allrounder. Ik heb een jaarlingmerrie, vorige week net weer laten vrijspringen, volledig tuigpaard gefokt maar galoppeert en springt echt super en kostte een schijntje

wortel115

Berichten: 2134
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:39

Je kunt ook kijken naar andere rassen. Eeen voldbloed die klaar is met rennen kan ook nog een optie zijn. Hier lopen er een heleboel ott (of the track thoroughbred) heel leuk mee in de sport. Ze bewegen niet altijd even extreem als een warmbloed maar zijn wel heel allroundven wat goedkoper.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:46

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11338
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:49

Ik loop tegen hetzelfde aan TS! Ik hoef niet eens springkwaliteit en een stokmaat tussen 1.56 en 1.63 is mij prima maar jeetje, wat moeilijk vinden! Op Sporthorses moet je de lotto gewonnen hebben :wow:

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:53

De leeftijdscategorie waarin je zoekt is in combinatie met leuk allround/sportpaard wel populair. Dat maakt de prijzen duurder. Maar bijvoorbeeld (okay wel jaren geleden toen lagen de prijzen nog wat anders) mijn merrie is wat klein gebleven voor een paard. Haar prijs was een stukje onder de 5K. Nederlands Kampioen merrie was ze (en daarna ook met mij onder zadel in de B toen nog). Nu zocht ik in verband met mijn lengte en voorkeuren sowieso tussen de 1.55-1.62.

Mocht het een mogelijkheid zijn qua lengte/lichaamsbouw zou je ook nog dus wat kleiner kunnen kijken, mocht je de prijs wat willen drukken.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:00

Weet niet wie het idee van een Fries opperde, maar een gezonde Fries met deze eisen kost met gemak +10k tegenwoordig...

TS, ik denk dat je eisen best wel heel random zijn, het is zo lastig interpreteren of je daadwerkelijk normale prijzen ziet of dat je eisen toch hoger zijn dan wij zo lezen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:01

2? of 3 jaar terug een zadelmak paard gekocht. Vader wel bekend maar geen "bekende" moederlijn wel leuk. Bewoog wel leuk, ik wilde graag springen en crossen, zus wilde dressuur. Dier loopt in 3 jaar Z1 dressuur, springt L en crossen ook fantastisch. Mn moeder van 60 kan er ook op wegrijden. Deze kostte zeker geen 10k. Het is even zoeken maar ze zijn er echt wel. Vooral een wat onbekendere ouders heb je echt wel leuke dieren voor weinig geld. En op een papier kan je toch niet rijden.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:07

Janine1990 schreef:
Weet niet wie het idee van een Fries opperde, maar een gezonde Fries met deze eisen kost met gemak +10k tegenwoordig...

TS, ik denk dat je eisen best wel heel random zijn, het is zo lastig interpreteren of je daadwerkelijk normale prijzen ziet of dat je eisen toch hoger zijn dan wij zo lezen.



Dat was ik.

Ik weet een hele leuke 6 jarige, met papier, merrie, enkel zadelmak voor de helft van de prijs. En gewoon bij een eerlijke(kleine) fokker. En ze hebben vaker leuke net ingereden paarden voor onder de 10. Dus mocht er toch interesse zijn de pb staat open.

Het is dat ik het geld er niet voor heb anders had ik deze merrie zelf gekocht :P Paard kan geweldig lopen.

Wat ik wel een beetje raar vind is dat mijn optie fries 'afgekraakt'word en men vervolgens met adviezen van tuigpaarden aankomt. Niks mis met een leuke tuiger maar ook dat is niet wat ts zoekt.

Verder denk ik dan men elkaar helemaal gek maakt met de prijzen. Zeker hier op bokt.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:21

Het is ook gewoon een hele dure periode. Ik zoek al langer een leuke opvolger voor mijn merrie maar had een beperkt budget, en daar vind ik ze niet voor, dus spaar ik maar verder...

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:47

De paarden worden alweer goedkoper, dit is een gunstige tijd om te kopen.

Maar allround, braaf, gezond en het liefst een beetje talent. Dat wil iedereen wel dus die vijver is een beetje overbevist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:42

Cowgirl schreef:
Janine1990 schreef:
Weet niet wie het idee van een Fries opperde, maar een gezonde Fries met deze eisen kost met gemak +10k tegenwoordig...

TS, ik denk dat je eisen best wel heel random zijn, het is zo lastig interpreteren of je daadwerkelijk normale prijzen ziet of dat je eisen toch hoger zijn dan wij zo lezen.



Dat was ik.

Ik weet een hele leuke 6 jarige, met papier, merrie, enkel zadelmak voor de helft van de prijs. En gewoon bij een eerlijke(kleine) fokker. En ze hebben vaker leuke net ingereden paarden voor onder de 10. Dus mocht er toch interesse zijn de pb staat open.

Het is dat ik het geld er niet voor heb anders had ik deze merrie zelf gekocht :P Paard kan geweldig lopen.

Wat ik wel een beetje raar vind is dat mijn optie fries 'afgekraakt'word en men vervolgens met adviezen van tuigpaarden aankomt. Niks mis met een leuke tuiger maar ook dat is niet wat ts zoekt.

Verder denk ik dan men elkaar helemaal gek maakt met de prijzen. Zeker hier op bokt.


Een fries past ook helemaal niet bij de wensen van de TS, die zoekt een allrounder ook voor springwedstrijden en dan zit je met een fries echt verkeerd

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:59

Inderdaad op Facebook groepen zie ik het nodige leuks voorbij komen, en op horses.nl lees ik geregeld over veilingen waar ze in de columns dan eerst topbedragen noemen voor de favorieten, maar als je dan verder leest, verbaas ik me over de middenmoot en laatsten en de bijbehorende betaalbare prijzen, terwijl dat toch paarden zijn die al veel gezien hebben en gereden en gekeurd zijn. Daar zou je zelf misschien niet aan denken (ik tenminste niet) maar wie weet is dat ook nog wel een optie. Sowieso leuk om eens mee te maken lijkt me.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:08

Jeetje wat een bedragen. Gelukkig zijn pony's goedkoper, anders had ik er nooit een gehad :+

Ik denk dat als je de tijd neemt en goed rondkijkt en tegen veel mensen zegt dat je op zoek bent er echt wel een leuk paardje ergens rondloopt voor minder. Ik bedoel 10k is toch een best budget. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in mijn omgeving dat betaalt heeft voor zijn of haar paard.

Farjen

Berichten: 8021
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:45

capopjekop schreef:
Jeetje wat een bedragen. Gelukkig zijn pony's goedkoper, anders had ik er nooit een gehad :+

Ik denk dat als je de tijd neemt en goed rondkijkt en tegen veel mensen zegt dat je op zoek bent er echt wel een leuk paardje ergens rondloopt voor minder. Ik bedoel 10k is toch een best budget. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in mijn omgeving dat betaalt heeft voor zijn of haar paard.


Dat was ook mijn idee, dat het al best een heel groot budget is. En toch hoor ik van verschillende mensen dat het (te) weinig is voor hetgene wat ik zoek. Ook al zoek ik niet de grote topper..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:49

Farjen schreef:
capopjekop schreef:
Jeetje wat een bedragen. Gelukkig zijn pony's goedkoper, anders had ik er nooit een gehad :+

Ik denk dat als je de tijd neemt en goed rondkijkt en tegen veel mensen zegt dat je op zoek bent er echt wel een leuk paardje ergens rondloopt voor minder. Ik bedoel 10k is toch een best budget. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in mijn omgeving dat betaalt heeft voor zijn of haar paard.


Dat was ook mijn idee, dat het al best een heel groot budget is. En toch hoor ik van verschillende mensen dat het (te) weinig is voor hetgene wat ik zoek. Ook al zoek ik niet de grote topper..


De grote topper heb je niet eens voor 25000 euro.
En als het dan ook nog eens een hele brave topper moet zijn dan is het nog meer...

Voor jou budget moet je een beetje geluk hebben. of een concessie doen in leeftijd of een kleine bemerking