Dus ik kijk al een tijdje rond op internet, maar het aanbod vind ik maar pover

Ik zoek iets tussen 3 en 7 jaar, braaf, geen enorme uitblinker qua springen of dressuur maar een goede allrounder. Mijn doel is om spring- en dressuurwedstrijden te starten en lekker buitenritten maken, maar ik heb niet de ambitie om ZZ zwaar of 1m40 te gaan springen en vooral een gezond paard, 1 paard waar ik niet meer mee kan rijden is genoeg.
Maar het aanbod dat ik op tweedehandssites, sporthorses, .. tegenkom valt me tegen. Een onbeleefde 3-jaar 10 000 euro, een paard met de simpelste gangen en springtechniek 15 000.. en dan is het maar af te wachten of deze wel door de keuring komen.
Ik had vandaag nog met iemand een gesprek hierover en die zei dat je met 10 000 dus geen paard zonder een opmerking op de keuring kunt kopen. Is het echt zo dat de paardenwereld zo duur geworden is dat je voor een normaal gezond paard al snel 20 000 moet neerleggen? En dat de fokkers/sportstallen niet eens aan particulieren willen verkopen voor 10 000? Volgens hen worden de paarden op zo'n stal/fokkerij die niet voldoen voor de top, allemaal in grote aantallen opgekocht door opkopers en zo naar het buitenland.