Al wel een jaar geen foto's, nu toch maar, bitloze dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Al wel een jaar geen foto's, nu toch maar, bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 07:47

Heb af en toe priveles, maar telkens komt het er dan niet van om foto's te maken. Best jammer soms, want ik haal meer uit foto's of een spiegel dan uit les zeg maar. Ben ook fan van zonnige dagen, de schaduw is ook een uitstekend hulpmiddel. Maar gisteren heb ik iemand 5 minuten de camera in handen gedrukt en gezegd schiet maar wat.
Niet ontevreden, ik weet dat teugels bij ontspanning van paard bij mij door ontspanning steeds langer worden, maar het wordt beter. Ben blij met de foto's, kan er weer wat leerpuntjes uit halen.
Ik deel alleen de foto's om te laten zien dat bitloos rijden ook gewoon kan. Het wordt tijd dat ze dat in het Z ook toe gaan staan, er zijn zelfs hoofdstellen waar je met dubbele teugel bitloos kan rijden (zelf geen ervaring mee nog). Helaas geen foto's van de appuyementen en travers e.d. Ik zal proberen daar ook eens iemand voor te vragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:22

Het ziet er vriendelijk uit en je paard kijkt ook vrolijk. Bitloos kan inderdaad best in jullie geval. Of het werkt, verschilt per combinatie. De basis moet goed zijn.
Jouw houding ziet er op elke foto anders uit, hetgeen de indruk wekt dat je niet heel stabiel zit, klopt dat? En je zou je handen meer voor je kunnen dragen. Dat je ze naar je toe haalt zal wel te maken hebben met het doorglijden van de teugel. Misschien helpt het om met goede handschoenen te rijden? Leren teugels in combinatie met blote handen geeft snel doorglijdende teugels. Je zou ook kunnen overwegen andere teugels te proberen, bijv. van biothane, of met antislip.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 20:16

Natuurlijk kan ik er af vallen, maar nee, ik zit absoluut netjes en stabiel. Ik laat alleen mijn teugels graag bij ontspanning door de hand glijden. Daar aan werken ja, maar het is iets wat altijd blijft. Ik heb antislipteugels en handschoenen en al die meuk geprobeerd, maar het helpt niets en rijdt niet fijn. Doe mij maar gewoon leren teugels. Bij regen zijn ze inderdaad extreem glad. Ik ben niet iemand van vasthouden.

Je kunt ook prima een paard bitloos inrijden en verder trainen. Dit paard is altijd vanaf 3 jaar bitloos en bit afwisselend gereden, maar heeft eigenlijk een voorkeur voor bitloos. Helaas mocht het nooit met wedstrijden en nu het wel mag, nu ben ik gestopt. En ja, ik kan nog 4 punten halen voordat ik naar het Z moet, maar dan train ik liever zelf gewoon door. We rijden ook wissels en appuyementen en dergelijke bitloos. Geen enkel probleem. Ook springen gaat prima bitloos.

Binnenkort wil ik eens een halsring proberen. :D
Laatst bijgewerkt door germie op 31-12-18 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Re: Al wel een jaar geen foto's, nu toch maar, bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:22

Over de glijdende teugels: ik vind van die antislip dingen ook maar niks en had ook het liefst leren. Bij dabo heb ik nu biothane grippy teugels gekocht. Zien er uit als leer en liggen enorm fijn in de hand. En glijden niet meer zomaar weg :)

Lekker om zo bitloos te rijden. En als je paard het fijner vindt, vooral blijven doen!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 10:46

Je zegt twee tegenstrijdige dingen: je laat de teugels graag doorglijden bij ontspanning maar je wil er wel aan werken om dit te verminderen, beetje verwarrend? Laat je ze doorglijden met een doel, bijvoorbeeld vwnw strekken, of glippen ze weg, of een combinatie?

Paard bitloos inrijden kan inderdaad prima, maar naar mijn idee werkt het beter om eerst de basis te leggen met bit. Bij een vriendelijk volgend teugelcontact gaat het jonge paard op een gegeven moment afkauwen op het bit, waardoor hij de onderkaak laat zakken en en flexibel wordt in de nek. Die specifieke, voor losgelatenheid en in verbinding rijden zo belangrijke ontspanningsreflex is veel lastiger te bereiken met een bitloze optoming. Is een paard eenmaal bevestigd in nageeflijkheid, dan kun je m.i. doorgaans probleemloos overstappen op bitloos. Als het paard dat ook waardeert tenminste.

Zelf geef ik de voorkeur aan rijden met bit, omdat je daarmee enorm verfijnd kunt communiceren. Maar ik heb ook een merrie die niet zo positief reageert op het bit en zelf de voorkeur geeft aan teugelcontact via de neus. Die wordt nu met een Glücksrad gereden, loopt ze heel fijn op.
Zijgangen rijd je naar mijn idee overigens sowieso zo veel mogelijk op zithulpen, dus dan maakt de optoming ook niet zo veel uit.

Verder denk ik dat het gewoon zaak is om te kijken wat bij je paard past. Sommige paarden vinden een bit juist prettiger dan een bitloze optoming.
Wel mee eens dat het goed zou zijn om bitloos toe te laten tot het hoogste dressuurniveau. Kan prima, zie bijv. Alizé Froment.
Rijden met een halsring lijkt me ook leuk, ga ik zelf ook nog eens proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 16:57

Nee hoor, niets tegenstrijdigs aan. Ik begin altijd laag en lang, dan laat ik ze doorglijden. DAn pak ik meer op en ja, soms laat ik ze dan los omdat de ontspanning enorm goed is, en soms moet ik ze eigenlijk meer vasthouden om de hals 'kort' te houden. NIet om te trekken, maar verzameld.Ik heb enorm snel blaren en rij daarom eigenlijk altijd met gewone gladlederen teugels, liefst de smalste stangteugels. Maar die verglijden ook snel als het net niet moet. Heb dat niet met die stoffen teugels, maar die stukjes zitten altijd op het verkeerde punt. Ga je die stukjes loshalen, dan rafelt op een gegeven moment zo'n webbanddteugel toch. En snel blaren.

Dit paard is moeilijk met bit te rijden. Ja, het gaat wel, maar 1 keer te hard trekken en de mondhoek is stuk. DUs alleen wegschieten is al een pechgevalletje om daarna weer een sneetje in de mondhoek te hebben. Het maakt ook niet uit welk bit je pakt Een watertrens is altijd mis. Een bustrens met zo'n gelbitring gaat, hoe dikker hoe beter om de boel heel te houden, maar heel dik en de boel blijft heel, ook bij een onverwachte beweging zeg maar, betekent ook weer een minder nageeflijk paard. Het is nu weer de tijd van af en toe wegspringen, dus dan rij ik liever bitloos. Beestje vindt het ook fijner. En als dat sneetje ontstaan is, dan laat het paard het niet merken he, je kunt gewoon doorrijden. Lijkt mij niet de bedoeling. Ik ben erg zuinig op mijn paard. Dus hoe minder hoe beter zeg maar.

De halsring ligt hier al, vandaag was ik het van plan, maar mevrouw had voorjaar in de kop (heel vreemd, daar begint ze mee zodra de dagen weer langer worden) en dat betekende dus een paar keer echt even wegspringen en als je dan niet direct ingrijpt, dan eindigt dat in een felle galop met soms een bok. Ingrijpen en je kunt daarna weer verder. Leuk dier, maar met gebruiksaanwijzing soms en ondertussen super eerlijk en fijn te rijden.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:00

Leuk dat je iemand hebt gevonden om foto’s te maken. Het ziet er vriendelijk uit. Die lange teugels vind ik ook wat storend. Je hebt uitgelegd waar dat door komt, maar ik denk wel dat het een verbeterpunt is. Probeer je handen meer voor te houden en te dragen, je zit nu veel voor en dichtbij je heup met je handen. Dat komt de balans niet ten goede en maakt het lastig om kleine en snelle hulpen te geven. Dat je het weet is al de helft, nu oefenen! Veel succes!

Foto's kunnen inderdaad een mooie spiegel zijn! Je zegt dat je er leerpunten uit haalt. Welke leerpunten zie je als je naar deze foto’s kijkt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 11:32

Ik ben niet zo gemakkelijk te trainen door instructeurs. Niet dat ik lastig ben, maar op zich moet ik het zien, en voelen. Niet alleen het plaatje moet goed zijn. En een handen bij elkaar, teugels korter of hakken laag, zulke instructeurs zijn gewoon slecht. Eerst het paard goed, dan de ruiter werkt bij mij het beste. Niet andersom. Dat verschilt ook van persoon tot persoon, maar ik ben iemand die met een misschien niet wedstrijdzit, maar wel goede zit zoals hier dus een paard heel goed kan trainen. De wedstrijdzit komt dan vanzelf weer als paard verder is. Je gaat anders verkrampen. DAt zie je heel veel gebeuren, mooi op de foto, vaak zelfs achteroverhangend en dat is dus wat ik niet wil. Door de lange teugels weet ik ook meteen dat ik dus niet hang. Zo hoort het ook. Dit zijn dus gewoon mooie foto's. Hier kan ik beeld, en gevoel koppelen. het is lastig uit te leggen, maar ik ben een autodidakt. Ik heb een beeld voor me, dat wil ik nadoen zeg maar. DAar koppel ik een gevoel aan. Met foto's, spiegels, video, of een schaduw kan ik dan mijn gevoel controleren met beeld. Klopt het niet, dan weet ik waar ik moet bijschaven. De instructeur is er dan om te bevestigen, maar niet om te zeggen doe dit of doe dat. Die zegt dan het achterbeen in de travers had meer meegenomen moeten worden. Ok, dat voel ik niet. Dan een foto, video, schaduw of spiegel. Ja, ok. Dan been er meer onder, ok, voelt dus zo. Dan weet ik dat voor een volgende keer. Hierdoor voel ik beter waar een been neergezet wordt en of iets wel of niet verzameld genoeg is. Als je alleen maar iemand hebt die zegt schouders kantelen, heup kantelen, hakken laag en teugels korter, helaas, dat werkt totaal niet dan verkramp ik juist. Ik durf best te zeggen dat ik van al die foto's, spiegels en schaduwen meer geleerd heb dan van alleen lessen zonder dat. Een dure clinic zonder deze optie doe ik dus niet. Ik wil dan in een bak met veel spiegels rijden zeg maar.

Ik zit zelf op zich erg netjes. Had er op wedstrijden ook altijd een 7 of 8 voor. DUs op zich is de basishouding gewoon prima en ga ik daar niets aan veranderen. 90% van de wedstrijdruiters in de top hangt in de teugels. Dat beeld wil ik absoluut niet hebben. Je kunt bij mij gewoon de armen weghalen en ik blijf in dezelfde houding zitten. Het enige wat je kunt zeggen is de teugellengte, maar niet de houding verder van de ruiter, die is gewoon rechtop en goed en niet hangend of achterover of uit balans. Dat weet ik, dat kan ik voelen en dat zie ik hier ook.
Ik zie voor de houding van het paard geen verbeterpunten, nog wat korter in de hals en meer gedragen en verzameld komt door meer trainen, niet door trekken. DUs daar valt ook niets aan te doen.

Dat van de teugels weet ik, handen zouden ook nog wat meer bij elkaar mogen. Maar je bent niet altijd goed bezig met de handen geforceerd bij elkaar. Dus een instructeur die daar op hamert is gewoon een slechte instructeur, het is een samenspel. Als paard rond loopt zoals hier, dan zou je de handen wat meer naar elkaar toe kunnen brengen. Een gewoonte geforceerd veranderen gaat niet. Ik heb ergens hier een gewoonte van gemaakt, vroeger had ik de handen ook nog plat, nu niet meer. Als je voordat zo'n paard lekker loopt en als ruiter weet dat je je handen wat breed hebt, dan dit gaat forceren krijg je het paard nooit goed omdat de ruiter dan verkrampt. Dus op basis van deze foto's ja, dan mogen ze meer bij elkaar.
De foto op de volte linksom is een aparte, ik vind hem zelf heel mooi. Ik ga er van uit dat die genomen is op een volte, maar het kan ook zijn dat ik toch wat anders van plan was, dus al bezig was met een stelling naar rechts proberen te krijgen ofzo, dat weet ik niet, maar dat vermoed ik op basis van mijn schouders. Maar ik ga even uit van de volte, dan lijkt het of ik de schouder naar buiten draai. DAt is iets wat ik normaal echt nooit doe, daarom twijfel ik er sterk aan of het op een volte genomen is. Maar voor een volte foto zou je dat als kritiek kunnen noemen.
Al met al zijn het dus gewoon prima foto's en een prima training met een stabiele zit. Teugels is iets waar ik weer aan kan werken als ik weer rij (deze week nog niet gereden, geen tijd gehad). Ik kan met lange teugels dus wel degelijk snelle en kleine hulpen geven, dat komt omdat ik het ook zo gewend ben. Als ik nu ineens krampachtig korter ga rijden, dan is dat weg en loopt paard ook niets meer. Handen mogen ook nog wat meer bij elkaar en dat is makkelijker te doen dan teugels korter vind ik. Maar alsj e dat doet, dan hou je automatisch de teugels korter. DAt heb ik al gevoeld. Dus bij mij is het misschien wel gewoon dit beeld van het paard vasthouden, handen meer bij elkaar en dan komt de rest vanzelf. DAt moet ik nog gaan voelen en ervaren. Daar staat het weekend weer voor.

Ik gebruik ook schaduwen voor trainen, werkt ook goed. Of op buitenrit een raam van een woning waar je jezelf in ziet. Les is dus voor de bevestiging van mijn gevoel.

Verder waren deze foto's gewoon om te laten zien dat bitloos prima kan en ook op hoger niveau. Ik wil graag eens foto's van een appuyement bitloos (heb die alleen met bit volgens mij). Ook dat kan allemaal zonder bit prima.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:01

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Leuk om te lezen wat jij als verbeterpunt ziet, een deel daarvan zie ik als blanco buitenstaander ook. Voornamelijk het stukje opwaarts en gesloten (gedragen en verzameld) wat je benoemt is een verbeterpunt wanneer je benoemt dat je M2/Z1 rijdt. Dat komt inderdaad door trainen en niet door trekken, dus daar kun je zeker wat aan doen! Niet met 1x rijden, maar dressuur is gelukkig ook langetermijnwerk.

Dat bitloos prima kan op hoger niveau geloof ik hoor. Daar zijn meer mooie voorbeelden van. Helaas is de KNHS daar wat afwachtend in.

Als docent zijnde kan ik weinig met de term autodidact, zeker op paardengebied. Daar zie ik te weinig succesvolle voorbeelden van. Als ik je post lees denk ik dat je wel lastig kan zijn voor een instructeur. Je hebt op alles een vrij eigenzinnige reactie. Een duidelijke visie is een groot goed, maar wie zijn mening nooit heeft gewijzigd... Ik hoop dat deze weg je brengt wat je zoekt of dat je een keer een instructeur vindt die je de waarde van samen trainen kan laten ervaren. Hoe dan ook: Veel succes!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:21

Ik wil niet onaardig overkomen, maar ik kan de foto' en je eigen reactie niet zo heel goed aan elkaar koppelen. Je doet het klinken alsof je van jezelf vind dat je extreem goed rijdt en dat instructeurs of adviezen van anderen niet juist zijn omdat het niet hetzelfde is als wat jij vind.
Echter vind ik geen van de foto's een extreem 'goed' beeld geven. De meeste komen erg gemiddeld/matig op mij over, en in de tweede foto zie ik alleen een erg strenge binnenhand. Daarnaast vind ik je houding er op de meeste foto's toch wel scheef uitzien.

Ik vind wle dat je een erg leuk paard hebt en hebt en het leuk om te horen dat je echt een eigen visie hebt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:28

Tja, een dosis eigenzinnigheid kan heel goed zijn, maar kan je ook behoorlijk blokkeren in je ontwikkeling. Jezelf lesgeven werkt alleen als je daarbij van tijd tot tijd imput en feedback krijgt van buitenaf. Simpelweg omdat iedere ruiter zo zijn zwakke punten en valkuilen heeft. En het is heel erg moeilijk om die geheel op eigen houtje te verbeteren.

Verder ben ik het pertinent oneens met de opvatting 'eerst het paard beter, dan de ruiter'. Elke werkelijke verbetering in het paard komt voort uit een verbetering in de ruiter qua balans, houding, techniek, timing en dosering van de hulpen, en ook qua kennis, inzicht en mindset. Er zijn te veel ruiters die van alles willen van het paard en zich daarbij te weinig realiseren dat zij het paard wel in staat moeten kunnen stellen om de gevraagde beweging uit te voeren.

Ofwel: als je wat meer open zou staan voor aanwijzingen en feedback van buitenaf (en dan bedoel ik niet zozeer Bokt, maar goede instructie), dan zou je nog veel beter kunnen worden dan je nu blijkbaar al bent ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 13:13

Ik heb meerdere instructeurs gehad, en dus ook die trekken de manier van verzamelen vinden. Ik heb op zich nooit problemen met een instructeur hoor, maar wel als die alle wijsheid in pacht meent te hebben zeg maar. Maar in samenspraak kom je heel ver. Als ik uitleg wat ik voel en bedoel, dan kan een instructeur daar dus goed op inspringen. Dat is echt nooit een probleem. Ik heb ook wel eens les genomen gewoon 1 keer van die zgn. 'topinstructeurs' die dan al GP rijden ofzo. Ook dat is nooit een probleem. Ik leg uit dat ik een gevoel moet hebben en dan het beeld er bij. Als ik dan weer dat gevoel heb, dan weet ik dat het beeld ook klopt. En velen vinden het leuk omdat je op hetzelfde niveau kunt praten. Ik haal soms ook dingen over lesgeven uit het skien en het duiken. En gebruik dat in het paardrijden, in het trainen, maar ook in interactie met anderen indien dat zo uitkomt. Ik sta dus juist erg open voor meningen. Maar heb er zelf ook eentje en dat hoeft dus totaal niet te botsen. 33 jaar rijervaring mag zeker meegenomen worden immers. En ook ervaringen uit andere sporten.

Autodidakt zijn komt in de topsport heel veel voor. Elke ruiter of sporter die autodidakt is heeft nog steeds een trainer, ik ook. Maar dat gaat niet van doe dit en doe dat, dat is sturen in het gevoel en beeld zodat de ruiter het plaatje wat er gezien wordt leert voelen. Klinkt zweverig, maar dat is het niet. Het is dus gewoon hoe je leert.
Ik merk dat er ook veel onbegrip is als het om een autodidakt gaat. Dat is niet nodig. Ik herken een autodidakt vaak direct en je komt ze overal tegen hoor, in elke sport wel. En die zijn niet lastig, als iemand denkt het te zijn, ga er eens mee in gesprek en sta er open voor. Wie weet steek je er zelf ook nog wat van op en kun je ook de ruiter verder helpen.

@Dreamguide:
Ik heb deze foto's NIET geplaatst voor commentaar, dat het nu op een discussie over trainen uitloopt prima. Ik had ze geplaatst om bitloos te laten zien zeg maar, dat staat er ook bij. Maar ja, ik heb beslist meer gevoel dan gemiddeld, dat weet ik wel zeker en is ook bevestigd door anderen. Maar ik doe er te weinig mee, dat weet ik ook, en ik ben geen topruiter, alleen al niet om het weinige uren dat ik rij en ik heb echt de laatste jaren geen zin om serieus te trainen. Je hebt meer tijd, geld en middelen nodig om er meer uit te halen, dat is gewoon een feit in de paardensport. Dat zin hebben, doe ik ook lang niet altijd. Les heb, niet een vast moment, maar meestal toch wel 1 keer per maand. Altijd prive en altijd een uur. Ik zit echt niet scheef, punt. Als je dan kritisch wilt zijn, dan moet je eens komen kijken (bij deze uitgenodigd), soms op rechts gooit mijn paard mij op links en wil mij mijn heup laten intrekken. Dat is ook een bekend gegeven en wat ik eerder voelde dan instructeurs. Als ik het dan uitleg , dan zien anderen het ook. Dus ja, ik ben gewoon een ruiter, ik ben een autodidakt en ja, ik ben ook een trainer en instructeur. En ja, ik heb een leuk paard, al zeg ik het zelf. :+
Ik probeer alleen begrip te krijgen voor het autodidaktisch rijden en trainen en daarmee zeg ik niet dat je geen les of trainer nodig hebt. Een autodidakt heeft een trainer naast zich, maar iets anders dan zoals er v aak 'lesgegeven' wordt. En hoe ik het verder qua rijden staat er los van. Ik ben op de goede weg, de verbeterpunten weet ik en daar wordt aan gewerkt. Niet via bokt, maar in een real life situatie met een bewegend paard en een kundige instructeur.

Ik neem dus altijd een uur les, maar ik bepaal wat er in de les gebeurt zeg maar. Niet om arrogant te zijn, maar als ik langer wil stappen, dan gebeurt dat gewoon. Vaak ben ik na 50 minuten ook al klaar, soms zelfs na 35 al. En dat bepaal ik en dan betaal ik gewoon voor een uur. Langer dan een uur rij ik nooit. Als ik zelf train is dat meestal vrij kort, als het goed gaat dan ben ik tevreden. Soms dus al na 20 minuten. Ik begin altijd met laag en lang. En dan in alle gangen. Daarna pak ik een paard pas op. Soms pak ik een paard een training helemaal niet op. Het is ook niet dat de instructeur iets niet kan voorstellen, maar als ze zeggen draaf maar aan en ik vind dat het nog niet zo ver is, dan zal ik dat zeggen. Als ik zeg nu een galopje, dan ga ik in galop. Soms helemaal geen galop, soms heel vroeg in de training. En het rare is dat ik bij de instructeurs waar ik priveles van genomen heb daar nog NOOIT een probleem van gehad heb. Die vinden het vaak juist wel fijn zoals het dan gaat.

@Askja, ik heb gewoon les hoor, ong. 1 keer per maand. De motivatie om echt snel weer op het oude niveau en verder te komen is er op dit moment niet, maar de motivatie om het weer op te pakken wel. Ik was begonnen met een jonge hengst en haalde daar veel motivatie uit, maar helaas is dit beestje net een paar weken terug door een ongeval omgekomen. Ik heb er maar 2 keer op kunnen zitten. Helaas. Ik rij geen 6 keer per week meer, maar 1-2 keer per week meestal. Dus dan kost iets verbeteren meer tijd.
En ik denk dat je mij niet begrijpt over eerst paard beter dan dan de ruiter. Ik heb iets aangewend en heb daarmee mijn paard op een bepaald niveau lopen, ook al ziet het plaatje er misschien niet geheel perfect uit. Als ik direct verkrampt de teugels korter ga nemen, dan verkrampt het paard al voordat je dus deze ontspanning bereikt hebt en kan ik er niets meer mee. Dus dan is het beter om eerst het paard gewoon relaxed te hebben, in deze houding zeg maar. DAn kun je aan jezelf werken en zo kun je het samenspel behouden. En als je dan dus dit voor elkaar hebt, dan kun je nog meer verzamelen. Dat is wat ik er mee bedoel. Je wilt immers nergens verkramping zien. Plus, om gevoel te ontwikkelen voor een juistere kortere teugellengte moet je ook een paard hebben wat hierin gewoon fijn loopt. Een hertenhals en een perfect zittende ruiter is ook niet het doel. Zo bedoel ik het dus.

En als je twijfelt aan mij of mijn opmerkingen, kom maar eens langs, ik ben geen betweter, of boeman, maar iemand met wie je prima over een training kunt praten. Dan kan ik het ook uitleggen. En misschien zelfs zelf laten voelen wat ik bedoel. ;) Dat werkt zelfs beter dan zo denk ik. Geschreven tekst kan wel eens anders overkomen dan real life.
Enne, Askja, je kent mij wel, en mijn paard staat op loopafstand van je huis, dus op zich zou het best eens leuk zijn om gewoon eens wat dingen uit te wisselen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:22

Een boeman vind ik je zeker niet Germie, wel een betweter - maar dat ben ik zelf ook. Ik denk dat we daardoor hier en daar een beetje langs elkaar heen praten.

Je zegt in je laatste post hierboven interessante dingen over instructie, waar ik me deels in kan vinden (instructeur heeft niet de wijsheid in pacht) en deels niet - op het moment van de instructie is voor mij de instructeur namelijk echt wel degene die bepaalt, ik ga dus gedurende de les altijd met diegene mee om te zien wat het mij brengt. Daarbij geef ik indien nodig wel aan wanneer de grenzen van mij en mijn paard qua concentratie/energie zijn bereikt, wanneer iets naar mijn idee niet lukt of niet werkt, of wanneer de aanwijzingen echt niet helder zijn. Maar ik probeer niet de les qua volgorde of inhoud mede te bepalen.

Thuis werk ik de lesstof vervolgens voor mezelf helemaal uit en kijk hoe ik het in kan passen in mijn eigen benadering; wat ik wel meeneem en wat niet, wat wel werkt en wat niet. Ik zie de nuttige aanwijzingen als bouwstenen die ik aan mijn eigen toolbox toevoeg. Die toolbox is echt van mij en is niet een kopie van één specifieke instructeur, trainer of topruiter. Verder zijn mijn paarden degenen die mij de meest waardevolle feedback geven.

Als ik les geef, ben ik ook bepalend, maar tegelijkertijd probeer ik goed in de gaten te houden of mijn aanwijzingen overkomen, en of ik de juiste balans bewaar tussen de lesser uitdagen en hem/haar vertrouwen geven. Heb ik het idee dat dat niet zo is, dan vraag ik daarnaar.

Misschien een beetje erg off topic allemaal hoor ...

Wat betreft de rest van je reactie, ik pb je wel even ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 08:11

Ik volg ook niet 1 instructeur. Ik heb lesgehad van zeer diverse instructeurs.
Mijn paard geeft door allerlei trekbijrijders dus totaal niet makkelijk na. Ze is enorm g oed om onder werk uit te komen. Stel je begint in stap en je voelt dat het vandaag niet gemakkelijk zal gaan. Ok, dan draaf ik aan, nog niet, dan galoppeer ik aan. De galop is soms de beste gang om in los te werken. Gewoon lange teugel werk en reactie been. Daarna weer naar de stap en begint het weer opnieuw. Een andere keer moet ik langer stappen. Zo rij ik dus en dan kan iemand wel zeggen, he nog niet naar galop, maar dan weet ik omdat ik het paard ken dat ik gewoon niet bereik wat ik kan bereiken. Daar moet een instructeur voor open staan. Ik wil dat ook prima uitleggen.

Zo heb ik eens omdat een bijrijder vond dat mijn paard een fysio, osteo, zadelmaker en tandarts nodig had omdat het paard niet meer rechtsom wilde (bij mij wel hoor, natuurlijk was er wel enige 'stijfheid', maar het lag niet aan het paard, maar aan de manier van rijden kon ik direct voelen) eens gewoon haar instructeur opgebeld en gezegd, dit is er aan de hand. Het is mijn paard en een zadelmaker, tandarts, osteo en meer van dat soort onzin zijn niet nodig, het zit puur en alleen in het rijden. Dus wil je eens op mijn kosten 90 minuten langskomen. Dat laat ik zien wat ik bedoel en wat het paard doet als je zus of zo trekt. Dan laat ik daarna zien hoe ik het oplos en vervolgens ga je met de bijrijder bezig. Prima. Dus dat heeft zeker ook de instructeur geholpen in hoe er lesgegeven en gestuurd moest worden.

Het is ook niet dat men van mij niet bitloos mag rijden, maar als ik merk dat ik bepaalde ontspanning met bit niet kan krijgen, dan pak ik rustig bitloos. Gaat het dan goed, dan wil ik best wel weer eens naar een bit overstappen. Mijn paard is echter makkelijker te trainen bitloos, met bit is ze onrustiger met het hoofd. Het is wel gemakkelijker om dan meer rond en verzameld te vragen. Maar als de basisaanleuning niet goed is, dan hou ik het liever langer en bitloos, hoewel je natuurlijk af en toe best door een grens mag gaan omdat je anders nooit verder zult komen. Maar ik volg hierin wel mijn paard, het kan dus zijn dat ik met bit begin, werkt niet, even hoofdstel wisselen en weer proberen.