Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 09:53

Ik ben op zoek naar een weidemaatje/gezelschapspony. Pony hoeft niet gereden te kunnen worden. Aangeboden word 24/7 buiten met goede schuilgelegenheid,onbeperkt onverpakt hooi uit slowfeeders,kleine padddock paradise en gezelschap van 1 paard.

Zelf aanschaffen is een optie,maar ik sta ook open voor iemand die een pensioenplek zoekt en zelf eigenaar wil blijven en af en toe de pony wil komen bezoeken.

Wie heeft er nog meer een weidemaatje? Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:58

Ik zou kiezen voor de aanschaf van een eigen. Met een pensionada van een ander heb je mogelijk door de leeftijd extra werk, krijg je er gratis een eigenaar bij waar je denk ik toch wat geluk mee moet hebben en die misschien ook allerlei eisen heeft, je moet iemand anders op je erf ook maar willen, je kan geen eigen besluiten nemen over het paard van een ander, je bent daardoor ook financieel afhankelijk (betaald diegene wel de smid, dierenarts, tandarts, pensiongeld? En wat doe je als er op een van die punten niet betaald wordt?).

Ik wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Maar het is wel iets om over na te denken.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:03

Ik ben iemand die zijn paard juist op een plek als bij jou neergezet heeft als pensioen plek .
Mijn merrie was blijvend geblesseerd (16 jaar)
Maar had verder geen pijn oid als ze maar niet teveel belast word .
Ik heb mijn plekje via de bokt markt gevonden door een gezocht advertentie

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:49

Eigenlijk kan iedere pony toch een weidemaatje worden? Als je een bereden pony koopt, maar je zet die gewoon op de wei is het een weidemaatje.

Waar je goed rekening mee moet houden is dat wanneer een paard/pony effectief als weidemaatje wordt aangeboden het dier eigenlijk kapot is. En dieren die kapot zijn, zijn zelden dieren die je zomaar de wei opgooit en je niet veel zorgen aan hebt. Dat is iets wat je wel moet beseffen vind ik, als je een weidemaatje gaat aanschaffen.

Dan klinkt een pensioenplek voor een paard waarvan de eigenaar eigenaar blijft leuker. De zorgen en de kosten blijven voornamelijk voor de eigenaar dan. Nadeel daarvan is dat je wel een tweede persoon hebt rondlopen op jouw erf en dat je in meer of mindere mate wel moet rekening houden met de wensen van deze betalende klant. En je moet je goed afvragen wat je wilt. Als je voor deze optie gaat, zou ik alles heel goed op papier zetten.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:08

Wij begonnen met een oudje (26jr) van een ander als weidemaatje en ervoeren dat toch wel als vrij belastend. Oudere paarden eisen (andere) zorg en elke eigenaar doet dat weer anders, en die wrijving vonden wij wel lastig.

Toen deze overleed hebben we een pony van 29 geadopteerd. Dit kwam zo op ons pad via via en zijn karakter paste bij die van ons. Ik zou niet snel weer adopteren, maar eerder kopen. Ondanks dat we een (vrij hoog) bedrag betaald hadden, was er veel basis zorg en onderhoud niet gedaan (tandarts, hoeven, wormen).

De keuze voor een oudere pony is vooral vanuit charity. Het kan meer kosten en tijd met zich meebrengen (wat tot nu toe bij onze huidige niet het geval is), maar het idee dat we een beestje nog een fijne plek geven op zijn oude dag doet goed :-)

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:28

Ik heb dit jaar een weidemaatje voor onze shet erbij gezocht.
Ook ik heb het aanbod gehad om een pony van een ander in bruikleen te nemen maar ik heb dat afgeslagen daar er mij toch teveel risico's aan kleven.
Ik wil namelijk zelf de regie hebben en kunnen bepalen over de pony.

Uiteindelijk via mp een shet vriendje erbij gevonden en gekocht, 5,5 jaar jonger als onze merrie en vanaf de eerste ontmoeting al onafscheidelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:47


anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:10


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:11

Ja, zal wel zijn omdat het een merrie is en je er dus nog mee kunt fokken.
Misschien valt er over de prijs te praten. TS kan het altijd proberen.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:19

Wij hebben ons weidemaatje hier op de Boktmarkt gevonden en kunnen helaas beamen wat Gini zegt: Pony's die als weidemaatje aangeboden worden zijn vaak stuk en in ons geval hebben ze een hoop zorg (en bijkomende kosten) nodig. Deze pony is met bekend ziektebeeld aan ons afgestaan omdat het kind te groot werd, en die komt dus ook nog regelmatig langs om de pony te bezoeken.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:34

Zou wel goed kijken naar een weidemaatje dat geen pijn heeft of een aandoening heeft die jou met de tijd veel kosten/ellende gaat opleveren. Of hier eventueel afspraken over op papier zetten met degene waarvan je het paard overneemt.

Ik zou het bvb niet erg vinden om mijn paard als weidemaatje bij iemand op pensioen te zetten, met duidelijk op papier dat kosten relateerd aan de blessure voor mij zijn (dus zelf verantwoordelijkheid behouden voor de reden waarom het paard met pensioen gaat).

Staan op MP en bokt markt regelnatig advertenties van paarden die als weidemaatje aangeboden worden

Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:44

Ik heb een weidemaatje waar ik een plekje voor zoek
Info per pb

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:48

Jaren geleden; had mij aangemeld bij Stichting Dier in Nood, dat ik een plek kon bieden voor 2 ponies.

Dat is denk ik meer dan 10 jaar geleden, ik weet niet of ze nog steeds zo werken.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:49

Kijk eens in het topic,paard privé bij iemand stallen.En dan mijn reactie.Ik heb ook een weidemaatje van iemand anders in "pension".

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:40

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:50

Van de 7 die ik heb heb ik 1 oud kermisponytje (33) en 4 ‘oude’ manegeponys. De manege hier in de buurt wil dat ze op tijd met pensioen kunnen en ze zijn dus voor onze stap/draf ritjes van een uurtje nog heel geschikt. Ik weet dat deze manege vaker pony’s een fijne oude dag geeft. Misschien daar in de omgeving ook een dergelijke manege?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:12

Wij hebben daar ook over nagedacht. Uiteindelijk een leuke mini gekocht. Ik wil graag stabiliteit, dus dat mijn paard niet zomaar alleen komt te staan. Ik kan nu voeren en veranderen wat ik wil en dat vind ik ook erg prettig. Ik voer sinds een paar maanden bijvoorbeeld ontstoft duits kruidenhooi. Kost een paar tientjes meer per maand, maar mijn paard hoest niet meer, ik hoef geen hooi meer te stomen (was ook 15-20 euro per maand aan stroom), ze vinden het super lekker, ik heb constante kwaliteit die wordt thuisbezorgd etc. Met iemand in pension zou ik dan die kosten moeten door berekenen en dat soort beslissingen moeten overleggen.
Als je iemand wil die weinig komt (en waarschijnlijk wat verder weg woont) heb je er net zoveel werk aan als met iets van jezelf, ook als ze ziek worden. Ik hoef van de mini veeeel minder poep te scheppen dan van mijn grote (ik denk een kwart). Voer voor een mini is ook niet duur, wat hooi, beetje mineralenbrok en kleine handjes van wat de grote krijgt. Hoefsmid en dierenarts is vergelijkbaar met groot paard, maar valt vooralsnog wel mee (ik denk 150 euro voor bekappen, 50-100 euro voor tandarts en enten en dan nog 60 euro voor wormonderzoek, voor de najaarsontworming deelt hij een 700kg spuit met mijn grote paard, die weegt 550 kg). Mij is dat geen gedoe, overleg en het deels opgeven van je privacy meer dan waard.
Ik denk dat ik er met een pensioenpaard/ grotere pony altijd op had toegelegd qua werk en wellicht ook nog wel qua kosten (als wij bv. op vakantie gaan of een weekend weg betaal ik iemand om de paarden te verzorgen).
Bovendien heb ik er nu een leuke pony bij, die ik ook wel beetje heb uitgezocht, in hoeverre dat kan, op een klik met mijn paard en hij is super bomproof waardoor mijn paard ook veel relaxter is.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 10:38

Dank jullie wel voor de berichten. We hebben wat voors en tegens tegen elkaar afgewogen en we willen toch een eigen weidemaatje aan gaan kopen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hoe zijn jullie aan je weidemaatje gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:09

Toen wij 7 jaar geleden een weidemaatje voor mijn paard zochten werd ons via via een paard aangeboden. Ze wilde haar in eerste instantie verkopen maar na kennismaking en overleg hebben we haar uiteindelijk zelfs gekregen inclusief alle spullen. Ze stond al een paar stil maar was in principe nog gewoon berijdbaar. Uiteindelijk hebben we haar nooit meer opgepakt door tijdgebrek en ook het fokken hebben we geparkeerd omdat we op dat moment niet de financiën hadden voor een hengst die we vonden passen. Inmiddels is ze 24 en al heel wat tanden kwijt maar doet het nog steeds super in de inmiddels flink uitgebreide kudde. Zolang ze het bij ons nog naar haar zin heeft mag ze blijven en zodra dat niet meer het geval is gaat ze hemelen. Dat is een belofte die we de vorige eigenaresse hebben gedaan. Ze blijft bij ons tot haar dood en er word niet meer mee gezeuld.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:58

Gambler21 schreef:
Dank jullie wel voor de berichten. We hebben wat voors en tegens tegen elkaar afgewogen en we willen toch een eigen weidemaatje aan gaan kopen.

Ik denk dat dat de beste keuze is i.v.m. de minste stress en gelazer met eigenaren.