[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:04

Ik hoor van meer merries dat ze van de leg zijn.
Een paar dagen vrij is ook niet vreselijk handig. Structuur is goed. Gewoon elke dag iets doen, al is het wandelen. Met deze kou is iedereen een beetje anders. Dat is normaal.
Kou vinden heel veel dieren best fijn. En ze zijn wat actiever, eb dan krijg je heftigere reacties. En ook dat is normaal.
Dus ga kritisch kijken naar waar het misgaat. Ik heb twee sensibele dames, die eigenlijk altijd zo reageren. Niet boos, maar wel heftiger dan een warmbloed. Er is een reden voor haar reactie. Vind uit wat die is, en doe er iets mee :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:09

Het is voor sommige paarden/merries wel normaal helaas om zo heftig te zijn na een kleine pauze. De combi koudbloed-arabier helpt daar zeker niet bij.
Je kan sowieso een tijdje regumate proberen omdat het mij wel als echt divagedrag voorkomt. Helpt de regumate niet dan kun je voor je eigen gemoedsrust een tijdje je paard op buut zetten om te zien of dat helpt.
Met een tijdje bedoel ik niet 1 week aangezien het gedrag daar te onvoorspelbaar voor is.
Ga er in iedergeval geen 1000en euro‘s tegenaan gooien om ‚iets‘ te vinden want je zult altijd ‚iets‘ vinden maar dat geeft een paard meestal geen reden om gewoon in de aanval te gaan, dat is meer een karakter dingetje.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:30

Als je het zeker wilt weten, zet haar dan eens een week of 2 op pijnstillers. Ik vind haar reactie namelijk wel heel heftig maar het zal niet het eerste paard zijn dat agressief wordt door pijn.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:05

Ik vind de frustratie van het paardje best logisch. Vrij hebben en deze kou en dan braaf moeten grondwerken.

Jij verwacht gehoorzaamheid en rust. Paard zoekt een uitlaatklep. En als ie deze niet krijgt volgt frustratie en agressief gedrag.

Ik denk niet dat een koude week gelijk reden is tot paniek.

Gewoon de draad weer oppakken en je paard dagelijks een stevige portie werk geven waarbij de energie ook goed vrij kan komen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:34

Houdt er rekening mee dat paarden momenteel veel energie hebben. Ik heb de hele week al niks kunnen doen, mijn paard ontploft van de energie momenteel en is erg vervelend. Gister kon ik hem wel achter het behang plakken (en ik heb niet eens een merrie).

Het is lastig te beoordelen als je geen film materiaal hebt. Mijn paard bokt en trapt met grondwerk ook wel eens naar mij toe uit frustratie. Hij vindt dan iets moeilijk en wilt het dan eigenlijk niet doen.. Maar toch moedig ik hem aan het te proberen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:43

Ik heb met mijn eigenwijze merrie wel eens door iemand met heel veel ervaring een klassieke join up laten doen, puur om te observeren of het een karakter probleem was. Je blijft immers toch twijfelen in je hoofd of er toch niets mis is.
Die man was verbluft over haar doorzettingsvermogen, ze wilde gewoon niet toegeven en bleef maar weerstand geven. Toen het uiteindelijk toch lukte kon hij zonder zadel aan een halster opstappen en is een buitenrit gaan maken. Ze had nog genoeg energie over en stapte lekker voorwaarts met de oortjes naar voren. Daarna begreep ik haar karakter en kon ik er zelf ook veel beter mee omgaan.

Hetzelfde ooit eens gehad met een staartriem. Ze heeft letterlijk 5 kwartier naar dat ding gebokt zonder zichzelf pijn te doen. We konden hem er ook niet afhalen want dat zou levensgevaarlijk zijn.
Poeh wat was ze boos, maar de manier waarop ze bokte was duidelijk geen paard met pijn, ontzetten lenig en heel gericht.

Op dezelfde manier heeft ze overigens ook een keer een andere merrie letterlijk uit de bak getimmerd :o

Wat voor mij heel veel effect had was om haar altijd heel lang op haar voedsel te laten wachten terwijl het er al in lag en ze het al kon zien. Ze stond dan los en mocht geen stap naar voren doen terwijl ik dan mijn spullen opruimde en zo. Toen ik nog twee paarden had wees ik haar soms af als de ander mocht eten, die blik op de kop was dodelijk maar blijkbaar dwong dat extreem veel respect af in haar hoofd dat ik duidelijk haar ‚meerdere‘ was.

Leo

Berichten: 50136
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:51

Wat lastig zeg, TS!
Kon ze door de kou / bevroren grond / sneeuw ook minder naar buiten? Veel paarden kunnen daar ook hevig op reageren.

Maar ook meer merries gehoord die nu heftig zijn. Ik zit niet in de merries of de hormonen, maar allicht kun je daar wel advies over inwinnen.

En nog verder out of the box, en zelf geen ervaringen mee, maar eventueel een consult / doorlichten door een holistisch dierenarts?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:02

Ah wat balen TS :( ik herken het maar al te goed, de frustratie, het niet weten wat precies het probleem is, er wakker van liggen en inderdaad chagrijnig van worden. En die onzekerheid want alle adviezen zijn zo verschillend en je twijfelt aan jezelf, dat helpt ook niet.

Wat ik een goeie tip vind is twee weken pijnstillers geven, dan kan je pijn zo goed als uitsluiten als ze niet veranderd.

Daarnaast zou ik als ik jou was je inschrijven voor een trainingsprogramma. Parelli bijvoorbeeld, of Warwick Schiller. Volgens mij heeft Tristan Tucker ook zoiets maar die is meer dressuur gericht. Alle programma’s beginnen met grondwerk en relatie skills hoor!
Zo’n programma geeft jullie structuur, en jou kennis en handigheid en rust omdat je dan een plan hebt. Geheid zal je erachter komen wat er mis gaat, of in ieder geval deels. En er zijn ook Parelli lesgevers die je kunnen begeleiden met het programma, en van Warwick schiller zijn er ook mensen in NL die daar ervaring mee hebben.

Al is het maar om uit te proberen toch?

Sterkte iig. Die diepe dalen zijn niet leuk :( een paar dagen geleden stond ik ook nog keihard te janken in de wei, dus ik begrijp je helemaal. Ik heb dit niet zo vaak meer tegenwoordig maar van de week was weer eens zo’n dag, pff

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:57

Jessica_K schreef:
Ik herken veel in je verhaal, zeker ook de frustratie van de vele ups en downs. Dat je zo fijn hebt gereden en op een roze wolk zit en denkt dat het nu toch helemaal goed gaat komen, en een week later voor je gevoel weer terug bij af bent. Ik heb 5 jaar geleden een Friese merrie gekocht en hoewel het al stukken beter gaat dan een paar jaar terug, ben ik met haar nog steeds niet waar ik zou willen zijn. Net als jouw merrie heeft ze vooral in de herfst en winter veel energie en last van bange, explosieve buien. Ik moet deze tijd van het jaar elke dag weer afwachten hoe ze die dag is en of ik haar kan rijden.

Ik zou je twee tips willen meegeven. Tip 1: aangezien je aangeeft dat jouw paard goed reageert op je lichaamstaal en je graag zonder lijnen werkt, verdiep je eens in de werkwijze van Chris Irwin. Na jaren van Parelli ben ik begonnen met de Irwin-insights methode en heb hierdoor weer een grote sprong vooruit kunnen maken met haar. Zoek een goede Irwin-instructeur want de lichaamstaal luistert erg nauw en wat ik van mijn instructrice geleerd heb had ik nooit van filmpjes of boeken kunnen leren. Tip 2: uit wat je schrijft begrijp ik dat je haar soms bewust meeneemt een "enge" hoek in en daar haar gehoorzaamheid test. Ik heb mijn paard jarenlang meegenomen naar enge hoeken en langs enge dingen, zonder enig resultaat. Als je in plaats daarvan je oefeningen doet op plekken die meer vertrouwd voelen, zul je vanzelf je werkgebied kunnen uitbreiden en worden de "enge" gebieden steeds kleiner, omdat ze jou als leider meer gaat vertrouwen. Focus op het verbeteren van jullie onderlinge connectie, i.p.v. op de enge dingen :)

Hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is en zo niet, dan leg ik het graag nog wat meer uit.




Waar vind je een goed Irwin instructeur?ik ben op zoek; omgeving Breukelen

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:03

Avalanche81 schreef:
Ik hoor van meer merries dat ze van de leg zijn.
Een paar dagen vrij is ook niet vreselijk handig. Structuur is goed. Gewoon elke dag iets doen, al is het wandelen. Met deze kou is iedereen een beetje anders. Dat is normaal.
Kou vinden heel veel dieren best fijn. En ze zijn wat actiever, eb dan krijg je heftigere reacties. En ook dat is normaal.
Dus ga kritisch kijken naar waar het misgaat. Ik heb twee sensibele dames, die eigenlijk altijd zo reageren. Niet boos, maar wel heftiger dan een warmbloed. Er is een reden voor haar reactie. Vind uit wat die is, en doe er iets mee :)


Bedankt voor je reactie! Ik hoorde gister van mijn hoefsmid ook dat zijn merries sneller over de zeik zijn de laatste tijd. Ik hoop dus eigenlijk dat het gewoon wat hormonaals is.

Sizzle schreef:
Het is voor sommige paarden/merries wel normaal helaas om zo heftig te zijn na een kleine pauze. De combi koudbloed-arabier helpt daar zeker niet bij.
Je kan sowieso een tijdje regumate proberen omdat het mij wel als echt divagedrag voorkomt. Helpt de regumate niet dan kun je voor je eigen gemoedsrust een tijdje je paard op buut zetten om te zien of dat helpt.
Met een tijdje bedoel ik niet 1 week aangezien het gedrag daar te onvoorspelbaar voor is.
Ga er in iedergeval geen 1000en euro‘s tegenaan gooien om ‚iets‘ te vinden want je zult altijd ‚iets‘ vinden maar dat geeft een paard meestal geen reden om gewoon in de aanval te gaan, dat is meer een karakter dingetje.


Heel erg bedankt voor je tips! Regumate is denk ik uitsluitend dan via de veearts te krijgen?

Joolien schreef:
Als je het zeker wilt weten, zet haar dan eens een week of 2 op pijnstillers. Ik vind haar reactie namelijk wel heel heftig maar het zal niet het eerste paard zijn dat agressief wordt door pijn.


Dat zou een idee zijn, al dan wel in overleg met de DA natuurlijk. :j Ik durf haar niet zomaar wat te geven.

Kelly_ann schreef:
Ik vind de frustratie van het paardje best logisch. Vrij hebben en deze kou en dan braaf moeten grondwerken.

Jij verwacht gehoorzaamheid en rust. Paard zoekt een uitlaatklep. En als ie deze niet krijgt volgt frustratie en agressief gedrag.

Ik denk niet dat een koude week gelijk reden is tot paniek.

Gewoon de draad weer oppakken en je paard dagelijks een stevige portie werk geven waarbij de energie ook goed vrij kan komen.


Hi, ik probeer haar altijd zoveel mogelijk de kans te geven om haar opgewondenheid eruit te geven. Daarna ga ik pas met haar "echt" aan het werk. Als ze een halfuur wilt rennen van te voren mag dat van mij best. Dan sta ik gewoon in het midden van de cirkel tot ze uitgeraast is. Het probleem is alleen dat ze zelden echt goed aan de kletter gaat wanneer het mag van me, ze doet juist helemaal niks als ik niks van haar vraag. Dus ik moet haar altijd vragen om te gaan bewegen en daar begint dus bij ons het "echte" werken al en dus ook de strijd. Ik weet niet zo goed hoe ik dit beter kan verwoorden eigenlijk.

Gizeppie schreef:
Houdt er rekening mee dat paarden momenteel veel energie hebben. Ik heb de hele week al niks kunnen doen, mijn paard ontploft van de energie momenteel en is erg vervelend. Gister kon ik hem wel achter het behang plakken (en ik heb niet eens een merrie).

Het is lastig te beoordelen als je geen film materiaal hebt. Mijn paard bokt en trapt met grondwerk ook wel eens naar mij toe uit frustratie. Hij vindt dan iets moeilijk en wilt het dan eigenlijk niet doen.. Maar toch moedig ik hem aan het te proberen.


Hi, ik heb laatst weer geprobeerd om het te filmen, maar het lukt gewoon echt niet. :n De cirkel waarin ik werk met haar is erg groot dus ik kan telkens maar een klein gedeelte in beeld brengen, wat ik niet echt representatief vind, want dan zal je net zien dat ze buitenbeeld ineens heel braaf doet of juist iets uitspookt. Ik heb eigenlijk nooit iemand bij me die kan filmen helaas.

Sizzle schreef:
Ik heb met mijn eigenwijze merrie wel eens door iemand met heel veel ervaring een klassieke join up laten doen, puur om te observeren of het een karakter probleem was. Je blijft immers toch twijfelen in je hoofd of er toch niets mis is.
Die man was verbluft over haar doorzettingsvermogen, ze wilde gewoon niet toegeven en bleef maar weerstand geven. Toen het uiteindelijk toch lukte kon hij zonder zadel aan een halster opstappen en is een buitenrit gaan maken. Ze had nog genoeg energie over en stapte lekker voorwaarts met de oortjes naar voren. Daarna begreep ik haar karakter en kon ik er zelf ook veel beter mee omgaan.

Hetzelfde ooit eens gehad met een staartriem. Ze heeft letterlijk 5 kwartier naar dat ding gebokt zonder zichzelf pijn te doen. We konden hem er ook niet afhalen want dat zou levensgevaarlijk zijn.
Poeh wat was ze boos, maar de manier waarop ze bokte was duidelijk geen paard met pijn, ontzetten lenig en heel gericht.

Op dezelfde manier heeft ze overigens ook een keer een andere merrie letterlijk uit de bak getimmerd :o

Wat voor mij heel veel effect had was om haar altijd heel lang op haar voedsel te laten wachten terwijl het er al in lag en ze het al kon zien. Ze stond dan los en mocht geen stap naar voren doen terwijl ik dan mijn spullen opruimde en zo. Toen ik nog twee paarden had wees ik haar soms af als de ander mocht eten, die blik op de kop was dodelijk maar blijkbaar dwong dat extreem veel respect af in haar hoofd dat ik duidelijk haar ‚meerdere‘ was.


Door wie heb jij toen die join up laten doen? Ik ben ook wel eens benieuwd om dat bij mijn paard te zien. Inderdaad om te kijken of het karakter is, maar ook omdat ik het fijn zou vinden om vanaf een afstand een "vreemde" op die manier met mijn paard bezig te zien.

Leo schreef:
Wat lastig zeg, TS!
Kon ze door de kou / bevroren grond / sneeuw ook minder naar buiten? Veel paarden kunnen daar ook hevig op reageren.

Maar ook meer merries gehoord die nu heftig zijn. Ik zit niet in de merries of de hormonen, maar allicht kun je daar wel advies over inwinnen.

En nog verder out of the box, en zelf geen ervaringen mee, maar eventueel een consult / doorlichten door een holistisch dierenarts?


Ze kon inderdaad minder naar buiten, dus dat heb ik in mijn achterhoofd gehouden. Het is wel een type dat snel druk wordt, dus ik had druk gedrag ook wel verwacht. Het is vooral het extreme en haar houding waar ik me druk om maak. Een holistisch dierenarts heb ik inderdaad overwogen, ik heb eerder in dit topic een goede tip gekregen over een dierenarts. Helaas doet deze holistische dierenarts geen stalbezoeken meer en zou ik daar heen moeten met Zara, iets dat ik niet een heel goed idee vind op het moment haha. Als jij (of iemand anders die dit leest) in omgeving Zuid-Holland nog een holisische arts weet die op stal komt, dan hoor ik het graag!


woepsie90 schreef:
Ah wat balen TS :( ik herken het maar al te goed, de frustratie, het niet weten wat precies het probleem is, er wakker van liggen en inderdaad chagrijnig van worden. En die onzekerheid want alle adviezen zijn zo verschillend en je twijfelt aan jezelf, dat helpt ook niet.

Wat ik een goeie tip vind is twee weken pijnstillers geven, dan kan je pijn zo goed als uitsluiten als ze niet veranderd.

Daarnaast zou ik als ik jou was je inschrijven voor een trainingsprogramma. Parelli bijvoorbeeld, of Warwick Schiller. Volgens mij heeft Tristan Tucker ook zoiets maar die is meer dressuur gericht. Alle programma’s beginnen met grondwerk en relatie skills hoor!
Zo’n programma geeft jullie structuur, en jou kennis en handigheid en rust omdat je dan een plan hebt. Geheid zal je erachter komen wat er mis gaat, of in ieder geval deels. En er zijn ook Parelli lesgevers die je kunnen begeleiden met het programma, en van Warwick schiller zijn er ook mensen in NL die daar ervaring mee hebben.

Al is het maar om uit te proberen toch?

Sterkte iig. Die diepe dalen zijn niet leuk :( een paar dagen geleden stond ik ook nog keihard te janken in de wei, dus ik begrijp je helemaal. Ik heb dit niet zo vaak meer tegenwoordig maar van de week was weer eens zo’n dag, pff


Bedankt voor je lieve reactie! Fijn dat je mijn frustratie en zorgen begrijpt. Paarden kunnen zo'n impact hebben op je leven en hoe je je voelt, zeker als het even niet goed gaat. -O-

Ik ben me nu inderdaad aan het verdiepen in Warwick Schiller, ik had wat filmpjes gekeken op YouTube en ik vind zijn manieren zo ontzettend fijn. Zijn online trainingsprogramma is wel erg prijzig (andere online methodes ook helaas). Ben jij toevallig bekend met een Warwick Schiller instructeur in Nederland?

---

Update:

Er is nog niet veel verbeterd. Al lijkt het gericht bokken naar me tijdens het grondwerken wel weer even over. Dat vind ik al erg aardig van Zaar :roll: Gisteren was de hoefsmid er, hij had haar al een tijdje niet meer gezien (Zara's hoeven groeien bijna niet) en hij zei ook dat Zara een stuk opstandiger was dan hij was gewend. Hij moest voor het eerst sinds een jaar ook echt even heel boos op haar worden, omdat ze constant door hem heen liep of ging steigeren. Dat waren we allebei niet van haar gewend, normaal is ze relatief makkelijk bij de hoefsmid.

Er is gewoon mentaal even iets met d'r. Ik zie het aan haar hoofd. Ze heeft een uitdrukking waar ik zelf soms helemaal angstig van kan worden. Ze kijkt alsof ze of ieder moment het licht uit je ogen kan slaan of alsof ze uit het niks ineens aan de kletter zal gaan. En ik dring totaaaal niet tot haar door, ze heeft zich volledig afgesloten. Ze kroelt niet meer, poetsen boeit haar niet meer, stemhulpen interesseren haar niet, druk negeert ze, ze is volledig in zichzelf gekeerd. Het enige waar ik haar aandacht nog mee kan krijgen is eten. Ik kan daar zo nerveus van worden, ik wil gewoon voelen dat ik contact heb met haar. -O- Het voelt letterlijk alsof je tegen een muur staat te schreeuwen. Ik probeer elke dag maar te doen alsof er niks aan de hand is en zet haar gewoon aan het werk, maar het vreet echt wel aan me op dit moment. Erg vermoeiend.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:17

Dat wat je zegt over alsof er iets echt mis is, zou het een hersentumor kunnen zijn? Heel kleine kans natuurlijk, maar dit kan vaak wel voor een soort 'storingen' zorgen in de kop.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:22

Pijn kan ook wel voor dit gedrag zorgen :j heb het wel een aantal keer meegemaakt. :j Tinker die vanuit het niets een bijtaanval deed etc, vanuit het niets lostrekken en gericht trappen en dat soort.

Uiteraard bedoelde ik ook de pijnstilling in overleg met de dierenarts :j

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:29

Heb je hele topic globaal doorgelezen met name jou reactie's. Vind het zo sneu voor je! Dit is niet hoe je van je eigen paard hoort te kunnen genieten. petje af met hoe je ermee om gaat en doorzet. 2 weken pijnstilling en kijken op verandering vind ik geen raar idee.

Misschien haar een maandje in training zetten bij een africhtstal heb je daar wel is over nagedacht? om uit te vogelen of het een rijtechnische probleem is. Vind het altijd onwijs interessant wat een kundige ruiter kan bereiken en ik kijk dan ook graag naar Gert van t hof zijn filmpjes haha. Sommige paarden zijn gemaakt om echt aan het werk te zijn en mentaal uitgedaagd te worden.

Ik hoop dat er snel een einde komt aan haar gedrag en je kan gaan genieten!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:44

Hoi, ik heb in mijn carrière merries gekend die hormonaal last hadden, die waren ook heel onberekenbaar in hun gedrag.
Die waren echt extreem.
Konden enorm omslaan van gedrag, zo kon je er écht alles mee, de andere keer moest je blij zijn het er levend van af te brengen.
Dus ik zou me daar zeker even in verdiepen hoor, dat kan echt enorm veel impact hebben op het gedrag.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:06

Regumate gaat inderdaad via de dierenarts.

De persoon die bij mij de join up gedaan had is een boer die voorheen militaire paarden getrained heeft. Woont niet in je buurt :P

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:58

Ik heb alles doorgelezen en ik mis een groot en belangrijk deel over jouw paard.
Hoe is haar huisvesting momenteel? Ik zie telkens foto's van een paard in een stalletje met een deken.
Komt ze buiten? En vooral, heeft ze sociaal contact?

Ik heb zelf ook een sensibele merrie, voor een schijntje gekocht omdat ze te hevig was, enz.
Echt een super paard waar je alles mee kan, waarschijnlijk was ze ook helemaal anders bij de vorige eigenaren door het management.

Regumate kan je altijd proberen om iets hormonaals uit te sluiten, maar denk er aan dat paarden in de winter meestal niet cycleren of dat de hormonen toch op z'n minst op een lager pitje staan. Dus het lijkt mij onlogisch dat ze in de winter daar dan extreem van zou reageren (maar het kan altijd, door bv. cysten op de eierstokken).

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:31

Merries zijn in principe (ongeveer) elke maand hengstig, alleen in de winter meestal wat minder duidelijk, al heb je genoeg uitzonderingen.
Maar het kan inderdaad ook zijn dat het meer is dan gewone hengstigheid als ze zo vreselijk heftig is.

Leo

Berichten: 50136
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:34

Even via Google op holistisch (paarden) dierenarts in Zuid Holland kwam ik hier op uit: http://www.davn.nl
Ik heb zelf dus geen ervaring (en dus ook geen mening over), maar een kennis wel. Ik zal eens vragen welke arts dat was.

Het gedrag klinkt idd echt extreem. Het kan van alles zijn, van pijn tot hormonaal (cyste?) tot verveling tot noem maar op. Ik denk dat je een voor een af moet gaan als je dingen uit wilt sluiten, ook voor de toekomst.

Veel wijsheid gewenst :(:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:49

Mijn merrie is momenteel ook behoorlijk hengstig, dus het is er wel al de tijd voor. Ook het steeds snel veranderende weer en de daarbij behorende temperaturen doen mijn paard geen goed.

Wat een holistische dierenarts in Zuid-Holland betreft, kan ik je Ruth Boerekamp aanraden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:27

Ik heb mijn hele leven merries gehad, en de cyclus gaat in de winter gewoon door. Daar kunnen ze ook in de winter behoorlijk van reageren, zeker met de veranderende temperaturen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:29

Citaat:
Bedankt voor je lieve reactie! Fijn dat je mijn frustratie en zorgen begrijpt. Paarden kunnen zo'n impact hebben op je leven en hoe je je voelt, zeker als het even niet goed gaat. -O-

Ik ben me nu inderdaad aan het verdiepen in Warwick Schiller, ik had wat filmpjes gekeken op YouTube en ik vind zijn manieren zo ontzettend fijn. Zijn online trainingsprogramma is wel erg prijzig (andere online methodes ook helaas). Ben jij toevallig bekend met een Warwick Schiller instructeur in Nederland?


Ja, vind je het prijzig? Het is maar 30 dollar per maand, omgerekend gok ik 25 euro per maand? Dat is zowat hetzelfde als elke maand 1 prive les? Alhoewel, ik weet de prijs niet voor lessen in Nederland haha.
Elke week een les is een stuk duurder dan 25 euro per maand voor 500 filmpjes over training en gedrag + een hele fijne facebook groep waar warwick zelf ook reageert. Tenminste, als je het zo vergelijkt is het veel waar voor je geld en je kan dag en nacht filmpjes kijken, zit geen limiet op in ieder geval ;). Sommige fanatiekelingen doen bing-watchen haha (zo heet dat toch?). Heb ik in het begin ook gedaan :+

Plus, de eerste week is gratis en daarna kan je weer opzeggen. Niets te verliezen toch?

Ja, in Nederland is er een trainer die volgens zijn principes werkt, Irene Smeets heet ze geloof ik. Ze is ook goeie vrienden met Warwick. Dit is haar website http://kings-crossing.nl
Er zullen er geheid meer zijn maar dit is de enige die ik ken... In september is Warwick ook in Nederland om clinics te geven, onder andere op Horse Event, maar ook op 2 prive locaties waarbij je je moet inschrijven (zowel als toeschouwer als als rijder/grondwerk case).

Veel succes meis. Het is echt een moeilijke periode, maar als je nog in jullie geloof moet je er toch even doorheen :(:)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:32

Af en toe heb je zulke dames ertussen.
Dat was TS schrijft zie en hoor ik niet voor het eerst.
Een van de beste merries die ik ooit heb mogen rijden was levensgevaarlijk in haar personal space als ze niet aangebonden was. Liep in de Subtop en rete ijverig, maar even een onachtzaam momentje in de wei en de arm van haar eigenaar was in 3 stukjes. 1 van haar veulens (ook merrie) is precies zo.

Heel lang geleden kocht iemand die ik kende een haflinger x arabier merrie voor haar dochter. Mooie E-pony die onder volwassenen heel goed liep. Kind had duidelijk te weinig overwicht want de 2e keer mikte ze haar gericht op de grond en sloeg na. Bij volwassenen geen probleem.

Bij hengsten heb je af en toe ook van die exemplaren die braaf zijn zolang je je ogen op ze gericht hebt, maar 1x onschtzaam met je rug naar ze toe is een gebit in je bovenarm. Zolang je dat weet valt daar mee te werken.

Het is altijd goed om zaken uit te sluiten, maar het is ook goed om te onthouden dat niet alle paarden engeltjes zijn. Heb je die echter voor je aan het werk dan vechten ze met je ipv tegen je.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:05

Dat online gedoe heb je toch geen flikker aan. TS heeft iemand nodig die met haar meekijkt, geen eindeloze theorie van een of andere goeroe waar ze toch niet in staat is om het toe te passen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:11

Ik ga zo of morgenochtend even beter op alle berichten reageren, maar ik wilde wel alvast een snelle update geven.

Ik snap helemaal niks van mijn paard! Vandaag was er helemaal niks meer aan de hand? Ze was zo gigantisch braaf, alsof heel afgelopen 1,5 week niet gebeurd is? Mijn grondwerkinstructrice was er net ook bij, die heeft haar vrijdag nog gezien toen het zo’n hel was met Zaar, en die zei ook: het is een heel ander paard ineens. Ik merkte het al een beetje in stal, ik mocht haar weer kriebelen, ze toonde weer wat meer interesse in me. Daarna heb ik haar eerst even aan de leadrope gelongeerd in stap en draf om haar gehoorzaamheid te testen, die was echt helemaal top. Toen losgewerkt, mevrouw had zooooveeel energie dus we hebben veel in galop gewerkt, dat mocht van mij, want ze bleef wel alert op mijn hulpen, dus prima als ze dan even hard gaat. Daarna het spannendste: wandelen in de buitenbak in het donker. Vrijdag ging ze hierbij steigeren en probeerde ze zichzelf los te rukken. Vandaag... Niks aan de hand? Ik heb haar uiteraard honderdduizend knuffels gegeven, ik was natuurlijk super super blij. Ik stond helemaal te shaken van blijheid, alle spanning kwam er volgens mij bij mij ook uit. Maar snappen doe ik het echt niet. Had ze dan gewoon echt heel erg last van haar hormonen vorige week? Of was het de kou en zijn we morgen met de sneeuw weer terug bij af? We gaan het meemaken. In ieder geval: vanavond was top, ik had mijn lieve paard weer terug.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:14

Hormonen kun je het makkelijkste testen met Regumate. Slaat dat aan dan kun je daarna kijken of je een goedkoper natuurlijk poedertje kan vinden (monnikskruid) dat wellicht ook voldoende helpt. Dat zou voor mij echt de eerste test zijn.