[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:36

Confession schreef:
Het lijkt erop dat ik haar op dit moment weer bij elke training er eerst van moet overtuigen dat ik “de baas” ben, dat probleem hadden we dus een jaar geleden ook. Als ze dat eenmaal respecteert is het terugvecht gedrag over, maar het is altijd een gedoe om bij haar dat respect te krijgen.

Dit type merrie heeft nodig dat ze ervan overtuigd zijn dat jij een goede leider bent, zo niet, nemen ze het over van je. Is wel volbloed-eigen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 23:58

Avalanche81 schreef:
Confession schreef:
Het lijkt erop dat ik haar op dit moment weer bij elke training er eerst van moet overtuigen dat ik “de baas” ben, dat probleem hadden we dus een jaar geleden ook. Als ze dat eenmaal respecteert is het terugvecht gedrag over, maar het is altijd een gedoe om bij haar dat respect te krijgen.

Dit type merrie heeft nodig dat ze ervan overtuigd zijn dat jij een goede leider bent, zo niet, nemen ze het over van je. Is wel volbloed-eigen.


Klopt helemaal! Ik merk ook vaak dat in situaties waarin ik twijfel (zoals wanneer we buiten iets geks tegenkomen tijdens een wandeling) zij mij dan maar op sleeptouw neemt.



Nog even een mini update. Ik had even nagevraagd hoe ze bij de staleigenaresse doet overdag, die zet haar natuurlijk 2x per dag buiten. De staleigenaresse vindt haar heel relaxt en ze heeft vandaag zelfs voor het eerst met Zara de stapmolen geoefend, wat opzich voor een eerste keer prima ging. Het probleem ontstaat dus echt wanneer ze aan het werk moet (want aan de hand en tijdens het vrijheidsdressuur/spelen vind ik haar ook vrij relaxt en gehoorzaam).

Ik heb Zara trouwens ook sinds gister van een halve schep muesli op 1 dag naar 2 handjes op 1 dag gezet (dus ongeveer gehalveerd). Ik vond haar vandaag wel goed qua energie, niet druk en niet traag... alleen dus die gehoorzaamheid was ver te zoeken tijdens het loswerk deel.
Laatst bijgewerkt door Confession op 13-12-18 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:11

Agnes schreef:
Ik heb een veulen van een half jaar en wil meer grondwerk met hem gaan doen. Nog even geduld tot de bestrating bij de stal/bak klaar is en dan kan ik beginnen. Wat ik nu erg leuk vind om te kijken zijn filmpjes van Clinton Anderson. Staan heel veel van op youtube. Dan zie je probleempaarden, de aanpak en aan het eind van het filmpje zijn ze braaf. Superleuk om te volgen en daar wil ik meer mee bezig. Heb je het al zo aangepakt??????? Misschien leuk om te bekijken of het wat voor je is? Dat kan je met paarden op alle leeftijden doen, sommige waren echt wild en vielen mensen aan en aan het eind luisteren ze naar hun baas. Echt gaaf.


Ik lees hier even mee, maar ik zou goed overwegen of je deze methode wel moet toepassen. Dit als tip aan jou Agnes maar ook aan TS. Het is een redelijk 'agressieve' manier van werken met paarden, en er bestaan meer dan genoeg methodes die veel vriendelijker zijn. Ik zou enkel aan de CA methode beginnen als je een paard hebt met een gevaarlijk agressieprobleem of een gevaarlijjk dominant paard. De TRT methode bijv is een veel vriendelijkere manier om mee te werken, maar er zijn nog andere manieren. Soms is gezond verstand ook al heel goed, als in heel consequent zijn, duidelijk leiding bieden en niet teveel poespas. Het is altijd interessant om eens les te nemen in hoe jij naar je paard toe bent. Want als je zelf niet sterk in je schoenen staat, kun je alle methodes van de wereld toepassen, maar het begint met stabiel en zelfverzekerd leiderschap bieden. In mijn 'grondwerklessen' ging ik altijd eerst aan de gang met de mindset en lichaamshouding van de eigenaar, want heel vaak zat daar al een deel van de oplossing :)

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:11

Wat herken ik dit. Jou paard had fam van die van mij kunnen wezen met karakter. En met veel geduld en tijd gaat het rustig aan goed komen. Ik ben der zelf nog niet maar gaat na jaren nu echt de goeie kant op

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:56

Ik heb er zelf ook zo een, maar gelukkig wel een normale warmbloed, die discussies zijn nog redelijk te overzien :D

Super braaf in de zomer (veel te warm om je op te winden) en braaf als ze onzeker is (net nieuwe stal etc), maar owee als ze op haar gemak is en het ook nog waait ~~}>
Die staat onder zeer strenge regels, mag ook nooit binnen een meter komen als ik in de buurt van voer sta en zeker niet een voetje een half stapje naar voren zetten als ik niet gezegd heb dat we ergens heen gaan ;)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:05

Confession schreef:
Nog even een mini update. Ik had even nagevraagd hoe ze bij de staleigenaresse doet overdag, die zet haar natuurlijk 2x per dag buiten. De staleigenaresse vindt haar heel relaxt en ze heeft vandaag zelfs voor het eerst met Zara de stapmolen geoefend, wat opzich voor een eerste keer prima ging. Het probleem ontstaat dus echt wanneer ze aan het werk moet (want aan de hand en tijdens het vrijheidsdressuur/spelen vind ik haar ook vrij relaxt en gehoorzaam).

Je paard houdt misschien niet zo van inspraak?

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:32

Let je op met Parelli er bij halen? Dat is volledig R- en grote kans dat dit dus averechts gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:47

VisibreTeam schreef:
Let je op met Parelli er bij halen? Dat is volledig R- en grote kans dat dit dus averechts gaat werken.

Wat is R+ en R-?

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:53

brokjes schreef:
VisibreTeam schreef:
Let je op met Parelli er bij halen? Dat is volledig R- en grote kans dat dit dus averechts gaat werken.

Wat is R+ en R-?


Positive Reinforcement (R+)
Belonen door een fijne prikkel toevoegen (voer, klopje, woorden, kriebel, aai of net wat je paard prettig vind)

Negative Reinforcement (R-)
Belonen door een negatieve prikkel te verwijderen (druk, ongemak en in sommige gevallen pijn/angst)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 17:09

Joolien schreef:
Agnes schreef:
Ik heb een veulen van een half jaar en wil meer grondwerk met hem gaan doen. Nog even geduld tot de bestrating bij de stal/bak klaar is en dan kan ik beginnen. Wat ik nu erg leuk vind om te kijken zijn filmpjes van Clinton Anderson. Staan heel veel van op youtube. Dan zie je probleempaarden, de aanpak en aan het eind van het filmpje zijn ze braaf. Superleuk om te volgen en daar wil ik meer mee bezig. Heb je het al zo aangepakt??????? Misschien leuk om te bekijken of het wat voor je is? Dat kan je met paarden op alle leeftijden doen, sommige waren echt wild en vielen mensen aan en aan het eind luisteren ze naar hun baas. Echt gaaf.


Ik lees hier even mee, maar ik zou goed overwegen of je deze methode wel moet toepassen. Dit als tip aan jou Agnes maar ook aan TS. Het is een redelijk 'agressieve' manier van werken met paarden, en er bestaan meer dan genoeg methodes die veel vriendelijker zijn. Ik zou enkel aan de CA methode beginnen als je een paard hebt met een gevaarlijk agressieprobleem of een gevaarlijjk dominant paard. De TRT methode bijv is een veel vriendelijkere manier om mee te werken, maar er zijn nog andere manieren. Soms is gezond verstand ook al heel goed, als in heel consequent zijn, duidelijk leiding bieden en niet teveel poespas. Het is altijd interessant om eens les te nemen in hoe jij naar je paard toe bent. Want als je zelf niet sterk in je schoenen staat, kun je alle methodes van de wereld toepassen, maar het begint met stabiel en zelfverzekerd leiderschap bieden. In mijn 'grondwerklessen' ging ik altijd eerst aan de gang met de mindset en lichaamshouding van de eigenaar, want heel vaak zat daar al een deel van de oplossing :)


Bedankt voor de waarschuwing! Ik heb nog geen tijd gehad om de verschillende methodes die hier genoemd zijn aandacht te bekijken. Morgen ben ik vrij, dus ik ga hier morgen aandacht aan besteden. Een agressieve methode gaat bij Zara denk ik inderdaad niet goed uitpakken. Zij spiegelt heel duidelijk, dus agressie van mijn kant geeft een grote kans op agressie van haar kant. Al geeft een te vriendelijke aanpak dan weer een dikke middelvinger van haar kant... Ik moet die middenweg zien te vinden tussen 'agressief' en 'vriendelijk' (dus gewoon neutraal :)* ).

denisewinter schreef:
Wat herken ik dit. Jou paard had fam van die van mij kunnen wezen met karakter. En met veel geduld en tijd gaat het rustig aan goed komen. Ik ben der zelf nog niet maar gaat na jaren nu echt de goeie kant op


Fijn dat het bij jou de goede kant op gaat! Daarom geef ik ook nog niet op.


Sizzle schreef:
Ik heb er zelf ook zo een, maar gelukkig wel een normale warmbloed, die discussies zijn nog redelijk te overzien :D

Super braaf in de zomer (veel te warm om je op te winden) en braaf als ze onzeker is (net nieuwe stal etc), maar owee als ze op haar gemak is en het ook nog waait ~~}>
Die staat onder zeer strenge regels, mag ook nooit binnen een meter komen als ik in de buurt van voer sta en zeker niet een voetje een half stapje naar voren zetten als ik niet gezegd heb dat we ergens heen gaan ;)


Yes, heel herkenbaar dit. Als ze niks kent in haar omgeving is ze braaf, maar zodra ze bekend is begint het feest.

VisibreTeam schreef:
Let je op met Parelli er bij halen? Dat is volledig R- en grote kans dat dit dus averechts gaat werken.


Ik vind het heel lastig om te oordelen waar Zara het beste op reageert. De ene keer schiet ze in de stress van een beloning met stem (laag of hoog maakt dan niet uit, ze vindt beide soms net zo eng) of een klopje op de hals en de andere keer ontspant ze er juist van. Met trailerladen en langs angstplekken lopen gebruik ik vaak R- (als ze niet wilt meelopen: druk op halster tot ze de juiste kant op beweegt, dan los laten) en dat helpt dan weer zo goed bij haar! Het is denk ik bij haar misschien onderdeel afhankelijk (kan dat? :o? ) en afhankelijk van hoe haar pet staat.

--

De hartslagmeter is binnen en ik ga hem vanavond gebruiken! :):) Het ziet er alleen erg ingewikkeld uit dus ik vraag me af of ik hier technisch genoeg voor ben. :') Ik heb net mijn eigen hartslag in rust gemeten en het grappige is (naja eigenlijk niet grappig) dat ik mijn hartslag direct omhoog zag gaan toen ik aan het nadenken was over wat ik vanavond met Zaar zou doen qua training.

Ik denk dat ik hem eerst in stal opdoe en haar even laat staan in stal met hooi om te kijken hoe haar hartslag in rust is. Dan wandelen en het voor Zaar "makkelijke" grondwerk, dus stap, terug, om, vrijheidsdressuur, om te kijken of ze in dat moment al meer spanning krijgt. Vervolgens stukje loswerken om te zien hoe hoog ze dan in haar spanning zit (vooral benieuwd naar het moment dat ze van mij moet beginnen met lopen, wat de laatste 2 dagen zo'n gevecht was). Vervolgens meten met een extra "opdracht" zoals een klein sprongetje of balkjes lopen, om te zien wat dat doet voor haar. Uiteraard ook rekening houdend met dat ze in beweging van nature al een hogere hartslag heeft, het gaat erom of ik uitschieters kan ontdekken. En dan als afsluiting kijken hoe ze na een training met mij in haar stal staat (is dat meer gespannen dan voor de training?).

Ik merk dat hierin echt de nerd in mij naar boven komt -:) , want buiten het hele gedoe met Zara om vind ik dit opzichzelfstaand al gewoon super interessant.

Sommige van jullie zullen dit misschien maar stom vinden (en dat mag :)) ), maar ik denk dat dit voor mij waardevol kan zijn, omdat ik steeds vaker twijfel of iets echt een stress moment is bij Zara of gewoon gedrag. Als het gedrag is kan ik dat nu eenvoudiger zien en gelijk doorpakken, en als het echt angst is kan ik het angstige moment beter aanpakken: minder twijfel dus. En vele zullen dan misschien zeggen "leer je paard lezen :)* "; ik denk dat ik haar in de afgelopen 1,5 jaar al redelijk goed heb leren lezen. Ze vertoont echter zo vaak stressgedrag en lichamelijke spanning (zonder duidelijke oorzaak) dat ik de ernstigheid van haar angst steeds meer in twijfel ga trekken, ik wil dus zeker weten dat mijn inschatting niet verkeerd is.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:11

Ik ben benieuwd! Mag ik vragen waar je de hartslagmeter hebt gekocht? :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 17:13

Ghostattack schreef:
Ik ben benieuwd! Mag ik vragen waar je de hartslagmeter hebt gekocht? :)


Bij Equilog :D Ze verkopen banden en horloges van het merk Polar, Polar heeft een speciale equine lijn. Ik heb voor Zara nu de Equine Belt (gaat om heel de rug en buik), maar ze verkopen ook een halve band die je aan het zadel vast moet maken.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:11

Ik zou die hartslag ook eens bij jezelf omdoen als je met haar gaat trainen, dan kun je zien hoe je onbewust zelf reageert.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 21:47

Malle1970 schreef:
Ik zou die hartslag ook eens bij jezelf omdoen als je met haar gaat trainen, dan kun je zien hoe je onbewust zelf reageert.


Dat was inderdaad nog het plan, maar ik kreeg het niet goed voor elkaar om 2 hartslagen te volgen net, de techneut in mij liet me helaas even in de steek. :+

--

Hele blije update *\o/*

Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb met die hartslagband! Ik heb voor het eerst sinds de verhuizing (29 nov) weer zonder spanning aan mijn kant met Zaar kunnen werken. En puur omdat ik mijn paard volledig begreep vandaag! Ik kon precies zien wanneer ze opgewonden of gestresst was en wat gaf dat een fijn gevoel. Het voelde alsof ik heel even met haar kon "praten", wat super zweverig klinkt maar zo bedoel ik het niet! :+

Mevrouw had op sommige momenten inderdaad spanning en ik kon precies zien wanneer en daar direct op inspelen door mezelf rustig op te stellen en haar spanning of te negeren of even tegen haar te praten. Maar de hoeveelheid spanningsmomenten die ze had vielen mij ontzettend mee. Vooral tijdens het loswerken/vrijspringen zaten er wat korte schrikmomenten tussen en op de momenten dat ik haar even een korte snauw gaf, omdat ze niet goed reageerde op een hulp, zag ik haar hartslag ook omhoog gaan (is ze dan toch onder de indruk van me? :') ). Ik heb via de Polar app nu een analyse van haar hartslag, ik zal hieronder screenshots posten en de situatie een beetje omschrijven op die momenten.

Stal/voertijd/verlaten stalgang en erf betreden

Afbeelding

Op stal was haar hartslag normaal, tussen de 30 en de 50 op de momenten dat er niks gebeurde. Ik was hier erg blij mee want ik was bang dat ze stiekem gespannen op stal stond, maar dit is dus zeker niet het geval. Ongeveer 10 minuten na het omdoen van de band was het voedertijd, waarop je haar hartslag omhoog ziet schieten. Is ze opgewonden want ze krijgt eten of vindt ze voedertijd een beetje spannend? Ik weet dat ze op de oude stal in de zomer als ze gezamenlijk kuil kregen in de wei wel wat voernijd had. Zodra ze haar voer heeft is ze weer rustig, zakt ze terug richting de 30. Dan is haar voer op terwijl haar buren nog hebben en schiet haar hartslag weer even omhoog. Daarna loop ik weg (daarom valt de hartslag ook even weg, geen verbinding) en kom ik terug met hooi, dit veroorzaakt even een piek van 102 op het moment dat ze me aan hoort/ziet komen lopen. Dan staat ze weer rustig en laat ik haar even knabbelen aan haar hooi. Paar minuten later wil ik beginnen met trainen en het moment dat we haar stalgang uit lopen zie je dat ze het even spannend vindt, maar dit zakt tijdens het wandelen op het erf weer terug.

Wandelen over erf + naar longeercirkel

Afbeelding

Hier zie je dus weer even die spanning die ontstond toen we het erf opliepen en je ziet dat tijdens het wandelen er hele ontspannen momenten zijn en momenten waarop haar hart wat sneller ging kloppen. Daarna zie je weer een stijging van de hartslag ontstaan op het moment dat we over het pad naar de longeercirkel lopen. Dit is een onverlicht pad tussen de cirkel en de stapmolen wat erg nauw is, ik snap dat ze dit even spannend vind dus ik heb op een kalme toon tegen haar gepraat tot we bij de longeercirkel waren. In de longeercirkel was ze weer heel ontspannen, ik had moeite met het draad dichtdoen dus ze heeft even een paar minuten kunnen snuffelen en daarbij was haar hartslag mooi laag. Linksom begonnen, heel gehoorzaam, geen enkele vorm van staken die we de afgelopen 2 dagen hebben gehad. Hartslag blijft relatief laag. Rechtsom laten stappen en toen had ze even een stress moment, je ziet haar hartslag in een keer omhoog gaan en ze bleef ook gelijk draven op de rechterhand. Rechts vindt ze spannend, dit schijnt met de stand van haar ogen te maken te hebben volgens de osteopaat, haar ene oog staat lager dan de ander. Ik heb haar overgangen laten maken draf-stap-draf, vandaar de schommeling in hartslag op het eind.

Loswerken/vrijspringen

Afbeelding

Het eerste deel van dit diagram is redelijk normaal. Je ziet de overgangen die ik haar liet maken en je ziet het begin van de galop wat ze altijd in het begin wat spannender vindt, dan gaat ze erg hard. Daarna zakt haar hartslag weer wat. Je ziet soms ineens de lijn scherp omhoog schieten, dat is omdat ze soms niet in galop wilt blijven en mijn commando negeert. Ik gaf haar hier dus op sommige momenten een snauw of was wat duidelijker in mijn lichaamstaal. Je ziet vervolgens weer een rust moment omdat ik een balk ging pakken en Zaar mocht dus heel even haar eigen ding doen. Dan zie je het begin van het springen, eerst draf en dan galop, wat redelijk normaal lijkt te gaan. Maar dan gaan we rechtsom en krijgen we ineens erge uitschieters, wat klopt, want ze had hier een paar paniekmomenten. We zien hier bijvoorbeeld een uitschieter van 175, hier ging mevrouw in harde galop als een kip zonder kop een paar rondes achter elkaar de sprong over. Daarna zien we 202, hier schrok ze van een geluid op het erf (ik schrok ook van het geluid, dus misschien dat daarom haar hartslag nog net wat meer overdreven hoog was). Dit was dus een echte schrik, haar maximale hartslag mag tussen de 220-230 liggen, dus dit was echt al een behoorlijk hoge hartslag voor haar. Ook omdat haar galop hartslag rond de 125 zat is het duidelijk dat dit niet door training kwam, maar dat het een oprecht paniek momentje was. Ze blijft daarna even wat hoger in haar hartslag, maar komt weer netjes terug. Tijdens het uitstappen en vrijheidsdressuren daalt haar hartslag langzaam, totdat er een paard langs loopt, dan zie je hem weer iets omhoog schieten. Op het spannende pad terug naar stal schiet hij weer even omhoog en op stal daalde hij uiteindelijk weer naar rond de 50. Toen ik de band afdeed (ik heb hier geen screenshot van gemaakt, leek me niet zo interessant) zat ze weer netjes rond de 40.

Hier nog wat foto's van hoe het eruit zag:

Afbeelding
Hartslag in stal voor voertijd.

Afbeelding
Hartslag tijdens het wandelen op het erf.

Afbeelding
De band om Zara met sensor vlakbij het hart. De band en de vacht rondom het hart moet nat gemaakt worden, anders kunnen de elektroden niet geleiden (ofzo :') ).

Ik was heel blij met de resultaten van vandaag en hoe ik zelf op de hartslagband reageerde. Het geeft mij zo ongelofelijk veel rust en ik voel me zo opgelucht. Ik heb zonder angstkriebels in mijn buik vandaag mijn paard getraind en ik merk dat dat voor Zara ook een wereld van verschil maakte. Ze protesteerde niet (behalve in de galop toen ze me even negeerde), was gefocust op mij en had geen constante spanning. Ze vond het springen heel even spannend, maar leuk (oortjes naar voren en gaan!). Die schrikmomentjes vind ik echt niet erg, dat mag absoluut van mij, het is en blijft een dier. Vanaf nu gaan we elke dag met die band trainen, ook leuk, want dan kan ik patronen in de trainingen gaan ontdekken en vergelijken.

Nou dat was weer een heel verhaal, hopelijk vonden jullie dit net zo interessant als ik :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:54

Even heel kort: hartslagband maakt ook contact als je bijv cooling gel of echo gel gebruikt :)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:01

Aan de hand van je screenshots heb je mij wel een beetje om.. Ik wil ook zo'n hartslagmeter! :D Jammer dat ze best pittig aan de prijs zijn. Volgens mij zag ik ook staan 'niet geschikt voor pony's onder de 1.48m'.. Laat ik nou net twee pony's hebben van 1.40m en 1.46m :+

Fijn dat je Zara hierdoor beter kon begrijpen! Ik denk dat je hier heel veel aan gaat hebben de komende tijd :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:02

Dat is zeker interessant. Je hebt een mooi begin gemaakt. Ik blijf je volgen.

Jij bent blijkbaar nogal analytisch aangelegd en het helpt jou om nét iets meer afstand van je paard te nemen door met een hartslagband te werken zonder dat je daarmee de verbinding tussen jou en je paard verbreekt.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 23:32

Hilary schreef:
Even heel kort: hartslagband maakt ook contact als je bijv cooling gel of echo gel gebruikt :)


Bedankt voor de tip, dan ga ik daar even naar kijken. Is met deze temperaturen denk ik wat aangenamer dan water. :brr:

Ghostattack schreef:
Aan de hand van je screenshots heb je mij wel een beetje om.. Ik wil ook zo'n hartslagmeter! :D Jammer dat ze best pittig aan de prijs zijn. Volgens mij zag ik ook staan 'niet geschikt voor pony's onder de 1.48m'.. Laat ik nou net twee pony's hebben van 1.40m en 1.46m :+

Fijn dat je Zara hierdoor beter kon begrijpen! Ik denk dat je hier heel veel aan gaat hebben de komende tijd :)


Ik ben er super blij mee! Het kost inderdaad aardig wat, dat deed heel even pijn toen ik op betalen klikte, maar ik vind het tot nu toe het geld zeker waard. En over die schofthoogte had ik inderdaad ook zien staan, maar ik snap niet zo goed waarom dat zo is. Die band is ruim verstelbaar en pony’s onder de 1.48m hebben ook een hartslag :+ Als je echt interesse hebt zou je dat misschien nog bij Equilog na kunnen vragen, ze reageren snel via de mail.

Maflinger_S schreef:
Dat is zeker interessant. Je hebt een mooi begin gemaakt. Ik blijf je volgen.

Jij bent blijkbaar nogal analytisch aangelegd en het helpt jou om nét iets meer afstand van je paard te nemen door met een hartslagband te werken zonder dat je daarmee de verbinding tussen jou en je paard verbreekt.


Fijn dat ik niet de enige ben die dit interessant vindt! :)) Ik ben inderdaad erg analytisch aangelegd en haal mijn logica altijd graag uit patronen in cijfers en grafieken. Het helpt mij altijd dingen te begrijpen en dus nu ook bij de paarden! :D

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:20

Die hartslagmeter is natuurlijk bedoelt om conditioneel te trainen, soms wordt het erbij gepakt met een paard welke veel spanning heeft, maar dat is niet direct het doel van het ding.

Ik heb ook het idee dat je het niet helemaal juist gebruikt, als een paard hard gaat, schiet die hartslag altijd omhoog, dat is niet per definitie uit spanning/stress.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:38

Malle1970 schreef:
Die hartslagmeter is natuurlijk bedoelt om conditioneel te trainen, soms wordt het erbij gepakt met een paard welke veel spanning heeft, maar dat is niet direct het doel van het ding.

Ik heb ook het idee dat je het niet helemaal juist gebruikt, als een paard hard gaat, schiet die hartslag altijd omhoog, dat is niet per definitie uit spanning/stress.


Ik heb mij er van te voren over ingelezen en spanningsmomenten kunnen hier weldegelijk mee gemeten worden. Zoals ik in mijn bericht uitleg, geef ik ook aan dat haar hartslag sowieso al omhoog ging toen ze harder ging (draf, galop, kip zonder kop moment), iedereen die weet hoe inspanning en hartslagen werken begrijpt die logica natuurlijk. :D Ik heb de pieken uitgelicht waarbij haar gang niet versnelde en er toch een uitschieter was in hartslag. Zoals bij stilstand in stal, het wandelen over het spannende pad (ze bleef hierbij in hetzelfde tempo lopen als tijdens het wandelen over het erf, maar toch versnelde haar hartslag). Uiteraard is het voornaamste doel van een hartslagmeter om conditie te testen, maar het is bekend dat bij mentale spanning een hartslag ook versneld, dus dit kan ook gemeten worden. Maar bedankt voor je feedback.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:56

Zou top zijn als je hier door elkaar beter gaat begrijpen :)

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:05

Ja toch? Die dingen kun je gebruiken op welke manier je maar wil, zeker als je de resultaten goed kan interpreteren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:16

Ik heb mijn hartslagmeter wel eens bij mijn paard opgedaan in de trailer. Kon duidelijk zien wanneer we werden ingehaald door een vrachtwagen, en als ik een camera had gehad, had ik waarschijnlijk kunnen bevestigen bij welke hartslag hij ging plassen :+
Oftewel: een hartslagmeter kun je ook prima gebruiken voor gedrag, niet alleen voor inspanning.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:21

Wat leuk zeg dat je dat uitgevonden hebt!Waarschijnlijk zal de training nu ook beter gaan omdat jij nu kunt zien hoe ze zich voelt .Ik volg verder!

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:06

Tuurlijk kun je het ook gebruiken voor gedrag, zo bedoel ik het helemaal niet, alleen moet je niet alles daar aan vast hangen.

Stress en spanning moet je niet altijd uit de weg willen gaan, soms moet je ergens doorheen pakken en als je dan zelf onzeker bent, helpt de hartslag meter niet zoveel, behalve dat je te vaak het excuus zoekt: Ja maar ik kon aan de hartslagmeter zien dat ze spanning had.