Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:10

Ik denk dat velen wel een punt tegenkomen in de opleiding van hun paard, waarop je denkt, wat is het nut hier allemaal van?
Mijn oh zo lieve dier, die alles voor mij doet, vraag ik enkel dingen uit eigen belang. Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Ik vind het mooi dat steeds meer mensen hierbij stil staan, en stop het zeker niet weg. Het is een goede gedachte om in je achterhoofd te houden, op die manier blijf je een eerlijke trainer met oog voor de mentale gesteldheid van je dier.

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 10:17

Ik heb precies dat gehad. Ik vond (en vind) paardrijden echt heel egoïstisch. Joy kiest er niet voor. 16 uur op stal staan, geen vrije beweging in de winter, en dan dat trainen. Bit, zadel, en later misschien zelfs sporen...

Maar dan komt de paradox. Paardrijden en paarden zijn mijn passie. Ik zou niet zonder kunnen.

Ik denk dat als je met alles je hart volgt en je goede verstand gebruikt je al snel goed zit. Maar neemt niet weg dat ik het soms best moeilijk vind. :)

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:23

Dank jullie wel. Mooi hoe jullie het soms ook omkeren. Dat die onzekerheid ook een kracht kan zijn om eerlijk te blijven kijken naar je paard. Grappig ook dat iedereen zich er in herkend. Haha. Voelde mij al een softy, maar valt dus mee. Dank jullie wel voor jullie woorden. Ik hou jullie op de hoogte!

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:48

Om de reden dat ik het een beetje egoistisch vind, ben ik gestart met natural horsemanship, altijd buiten staan en bitloos rijden. Dat maakt het nog een beetje goed voor mijzelf. Een soort green washing :D

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:50

Dat je erop gaat en allerlei (onnatuurlijke) dingen leert aan je paard, betekent niet dat slecht is.
Ik denk dat het voor de meeste paarden juist heel leuk is, het zijn intelligente dieren en zo worden ze bezig gehouden.
Lichamelijk is de beweging ook goed.
Het gaat er natuurlijk wel om hoe je het brengt, met de zweep erover en in de krul trekken is niet zo leuk voor ze maar als je op vriendschappelijke manier bezig bent beleven ze er net zoveel plezier aan als jij zelf.
De paarden hier in het topic hebben volgens mij weinig te klagen. :D
En als je het lastig vindt het juiste moment in te schatten, je merkt idd vanzelf dan wel wanneer het niet gaat, zolang je maar op blijft letten. :j
En je bent dan juist geen softie maar iemand die het belang van het paard in een hoog vaandel heeft staan. :)

Granoek, nog gefeliciteerd met de kleine jongen! :D
Als het er van af moet hangen of je zonder zadel erop moet kunnen springen gaat Malik nooit bereden worden ben ik bang.. :')


Daphara, wel handig die parkeerstand. :D
Malik gaat dat straks ook leren.

Fransje, lastig hoor die zoektocht naar een zadel..
Goed dat ze lekker ontspannen is. :j
Bij Malik ging galop makkelijk aan de longe, zelf maak ik een huppeltje en dan springt hij netjes aan.

Linda, fijn dat ze zo braaf is, knap gedaan!

Deempje, ziet er netjes uit.
Aanleuning kost gewoon tijd, is ook logisch.

Retjet, is wel fijn dat Aliaa het duidelijk aangeeft.
Malik ook wel en die is ook van de snoepjes, al moest ik hem wel wat terugfluiten de laatste tijd want hij wilde de snoep zelf wel pakken als hij het goed gedaan had! :D

Gimmejoy, beterschap!
Isabel, ook beterschap, hopelijk valt het mee met ze.

Hier niet veel bijzonders aan de hand, de hoefsmid komt zo. :wave:

linda2008

Berichten: 4266
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:57

Hmm grappig... ik herken dit niet.... :n
Wel ben ik een felle tegenstander van rijden met veel druk of sporen terwijl je ze niet weet te gebruiken... maar ik vind paardrijden niet zielig :n paarden zijn kuddedieren die graag hun leider gehoorzamen, vaak vinden ze het dus leuk om voor je werken en ik merk ook dat ze er kei veel plezier in heeft. Wel probeer ik het zo afwisselend mogelijk te houden en willen we “als we later groot zijn :P “ ook lekkere bos- en strandritten gaan maken enzo :j

24/7 binnen zou ik inderdaad wel zielig vinden, ik ben super blij met de stal waar ik sta, daar komen ze elke dag overdag op de wei (en mijn jaarling dag en nacht) en op stal krijgen ze extra eten (waardoor ze dat ook geen straf vinden).
Wel moet ik hierdoor jaar rond buiten rijden, want de luxe stallen met binnenbak doen vaak minder aan weide. In zo’n geval kies ik uiteraard voor het welzijn van mijn dieren, ook al betekend dat dat ik me zeiknat moet laten regenen swinters :P ;) hihi

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 12:17

Afbeelding
Afbeelding

<<)

Joy klaagde dat de massage iets te lang duurde... >;) :')

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:18

Ik herken mezelf er ook niet helemaal in. Vind rijden an sich niet zielig of egoïstisch. Het is uiteindelijk de reden dat paarden in zo een grote aantal aanwezig zijn op aarde.

Ik probeer echter wel stil te staan bij de voorwaarden waarop mijn paard leeft en leert om het voor ons beiden zo fijn mogelijk te houden.

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:32

Ze vinden het rijden ook wel leuk, dat weet ik. Maar het is meer persoonlijk denk ik.

linda2008

Berichten: 4266
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:48

Fransje, jij omschrijft het duidelijk en toch kort, helemaal mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:52

Isabel_k schreef:
Om de reden dat ik het een beetje egoistisch vind, ben ik gestart met natural horsemanship, altijd buiten staan en bitloos rijden. Dat maakt het nog een beetje goed voor mijzelf. Een soort green washing :D


Dat je hiermee je geweten sust snap ik. Mits je het met goede begeleiding doet. Want ook hier kan heel veel fout gaan. Zie het zo vaak, mensen, of kinderen, hebben ooit iemand natural horsemanship zien doen of een film je gezien op internet en denken dan, och dat kan ik ook wel. Zelfde geldt voor bitloos rijden. Bij een strenge ruiterhand is ook dat niet fijn voor een paard.

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:08

Daar heb je zeker een punt. En er zijn zo ontzettend veel stroming binnen mijn tak van de paardensport waar ik het niet mee eens ben of waar ik mij niet in kan vinden. Zo zijn er veel mensen die volledig voor de natuurlijke manier van paarden houden gaan. Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

De paarden die wij op dit moment hebben zijn niet natuurlijk. Het natuurlijke paard bestaat niet meer in Nederland (of in Belgie, Engeland, what ever). De paarden die wij hebben om mee te rijden (want dat is ook echt een reden waarom ik een paard heb), zijn niet natuurlijk. Dan kan je dat wel denken, maar zo werkt het echt niet.

Ja, ik denk dat paarden het fijner hebben in een paddock paradise of een andere situatie waarbij de ze in vrijheid kunnen lopen. Maar dan moet het wel op de goede voorwaarden zijn en gecontroleerd door de mens. Ik zou mijn paard niet in een natuurgebied zetten en denken "Die zie ik aan het einde van de winter wel weer terug." Zo werkt het niet.

Er zijn ook mensen in mijn tak van sport die hun paarden gaen deken om doen. Dat het paard vervolgens staat te shaken van de kou is 'natuurlijk'. Echt, my ass. Mijn fjord en mijn arabier staan altijd lekker buiten en zeker in de zomer vinden ze dat prachtig. Mijn fjord vind het in de winter ook helemaal goed. Mijn arabier vind het geen leuke grap. Koud, nat, regenachtig - het is niets voor hem. Dus, dan krijgt hij een deken en speelt hij de hele winter met zijn vrienden in de sneeuw. Geen centje pijn. Maar ik doe hem wel een deken om, omdat ik weet dat hij het anders geen feest vind.

Bitloos rijden ben ik helemaal voor. Ik wil geen bit (meer) in de mond van mijn paard. Dat andere mensen dat doen; vind ik prima. Er zijn mensen bij mij op stal die dat gelijk mishandeling noemen. Maar dat vind ik niet helemaal eerlijk. Het is anders - geen mishandeling. :')
Wat ik wel staatsgevaarlijk vind is op buitenrit gaan met een neckrope. Ben je helemaal van de pot gerukt? Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf en je paard, maar ook voor andere weggebruikers. Ben je helemaal gek geworden. :+

Ik sta er wel mild in. Maar ik moet zeggen dat ik mijn paard niet op drie zou inrijden. Ik zou niet mijn paard in een stal willen en ik zou ook niet met met een bit rijden. Maar dat maakt de keuze van iemand anders niet perse slecht, mishandeling of zielig. Het is een andere keuze. Niets meer en niets minder. Ik zou zo graag willen dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. De reden dat wij een paard hebben is hetzelfde: we houden van paarden. En ja, dan mag je best een beetje egoistisch zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:20

Isabel_k schreef:
Daar heb je zeker een punt. En er zijn zo ontzettend veel stroming binnen mijn tak van de paardensport waar ik het niet mee eens ben of waar ik mij niet in kan vinden. Zo zijn er veel mensen die volledig voor de natuurlijke manier van paarden houden gaan. Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

De paarden die wij op dit moment hebben zijn niet natuurlijk. Het natuurlijke paard bestaat niet meer in Nederland (of in Belgie, Engeland, what ever). De paarden die wij hebben om mee te rijden (want dat is ook echt een reden waarom ik een paard heb), zijn niet natuurlijk. Dan kan je dat wel denken, maar zo werkt het echt niet.

Ja, ik denk dat paarden het fijner hebben in een paddock paradise of een andere situatie waarbij de ze in vrijheid kunnen lopen. Maar dan moet het wel op de goede voorwaarden zijn en gecontroleerd door de mens. Ik zou mijn paard niet in een natuurgebied zetten en denken "Die zie ik aan het einde van de winter wel weer terug." Zo werkt het niet.

Er zijn ook mensen in mijn tak van sport die hun paarden gaen deken om doen. Dat het paard vervolgens staat te shaken van de kou is 'natuurlijk'. Echt, my ass. Mijn fjord en mijn arabier staan altijd lekker buiten en zeker in de zomer vinden ze dat prachtig. Mijn fjord vind het in de winter ook helemaal goed. Mijn arabier vind het geen leuke grap. Koud, nat, regenachtig - het is niets voor hem. Dus, dan krijgt hij een deken en speelt hij de hele winter met zijn vrienden in de sneeuw. Geen centje pijn. Maar ik doe hem wel een deken om, omdat ik weet dat hij het anders geen feest vind.

Bitloos rijden ben ik helemaal voor. Ik wil geen bit (meer) in de mond van mijn paard. Dat andere mensen dat doen; vind ik prima. Er zijn mensen bij mij op stal die dat gelijk mishandeling noemen. Maar dat vind ik niet helemaal eerlijk. Het is anders - geen mishandeling. :')
Wat ik wel staatsgevaarlijk vind is op buitenrit gaan met een neckrope. Ben je helemaal van de pot gerukt? Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf en je paard, maar ook voor andere weggebruikers. Ben je helemaal gek geworden. :+

Ik sta er wel mild in. Maar ik moet zeggen dat ik mijn paard niet op drie zou inrijden. Ik zou niet mijn paard in een stal willen en ik zou ook niet met met een bit rijden. Maar dat maakt de keuze van iemand anders niet perse slecht, mishandeling of zielig. Het is een andere keuze. Niets meer en niets minder. Ik zou zo graag willen dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. De reden dat wij een paard hebben is hetzelfde: we houden van paarden. En ja, dan mag je best een beetje egoistisch zijn. :D


Precies _/-\o_

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:23

Mooi geschreven Isabel! Ik ben het ook met je eens. Al wil ik Aliaa ook kunnen rijden met bit, mocht het ooit nodig zijn om wedstrijden te rijden.

linda2008

Berichten: 4266
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:40

Nou en dat is toch prima :) iedereen moet het doen op de manier waar hij/zij zich prettig bij voelt en waar het paard zich prettig bij voelt. Zo ben ik dus juist wel een ruiter die gewoon met bit rijdt, en mijn paard snachts binnen zet. Maar ik ben het met bepaalde dingen wel eens. Voldoende beweging is belangrijk! En ik vind een bit niet slecht, het is de ruiterhand die een bit een martelwerktuig kan laten worden (maar dat is ook met andere hulpteugels, sporen, bitloze hoofdstellen, zelfs zadels, noem maar op...)
Ik ben van mening dat een paard zich razendsnel aan kan passen zo lang ze maar voldoende beweging en goed voedsel krijgen :o Raika heeft 24/7 buiten gelopen, toen ze bij mij kwam had ze een heerlijk aangemaakte wintervacht :j ze kwam snachts op stal en die vacht vloog er letterlijk af.... aangepast! Is mijn fjord een buiten-paard? Ja ze gaat graag naar buiten. Maar als ze op stal genoeg te eten krijgen, gaan ze ook weer erg graag naar binnen ;)
Zo moet iedereen zijn gevoel volgen en je paard goed in de gaten houden, dat is het belangrijkste! En dan mogen we verder soms best een beetje “egoïstisch” zijn ;)

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:53

Ik heb het ook niet zo op mensen die "streng in de leer" zijn. Ieder paard is een individu en daarbij moet iets ook nog bij de persoon zelf passen.

Er zijn wel een aantal randvoorwaarden waarvan ik vind dat er geen concessies mogelijk zijn. Naar mijn mening moet ieder paard sociale contact hebben met soortgenoten en in ieder geval een dagdeel vrij kunnen bewegen op voldoende ruimte en een op ruwvoer gebaseerd rantsoen hebben.
Voor mijn eigen paarden heb ik nog aanvullende eisen op bovenstaand minimum. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:01

Aliaa gaat 's avonds ook op stal hoor. Met echt slecht weer (voornamelijk in de winter dus) blijft zij ook overdag binnen, waarbij haar ik wel 2 keer wat probeer bezig te houden. Aliaa in de winter in de regen op de weide zetten, daar doe je haar echt geen plezier mee... := En zij is gewoon om 24/7 buiten gestaan te hebben bij de vorige eigenaar.
Sociaal contact vind ik ook belangrijk. Voldoende ruwvoer ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:36

Joy staat ook 's-nachts op stal.Overdag buiten van zonsopgang tot zonsondergang, weer of geen weer en in de winter met deken. Nog wel, na de verhuizing heeft hij een schuilstal en een vriendinnetje. Maar de kans is groot dat er alsnog boxen komen voor het geval dat. En ik rijd hem bitloos, niet omdat ik tegen een bit ben maar omdat hij slechte ervaringen heeft opgelopen bij de tandarts. Inmiddels gaat het al een stuk beter en ik ben ervan overtuigd dat ik er ooit weer een bit in krijg, zonder dwang. Waarom ik dat graag wil? Ik kan niet in de toekomst kijken en mocht er ooit een moment komen dat ik hem moet verkopen zijn er zat mensen die niet bitloos willen rijden. Maar het veroordelen van mensen die hun paard op stal houden, met bit rijden of ijzers hebben vind ik niet nodig. Ieder zijn keuze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-19 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:25

Joya staat van half oktober tot half mei ook 's nachts binnen en oberdag op het weiland. Nu staan ze 24/7 op de wei.

Aankomende zaterdag komt er een zadelpasser om de maten van Joya en mij op te nemen. Kan niet proefrijden want heb er nog niet op gezeten. := Wilde met de bbp beginnen en daarna een zadelpasser laten komen maar kan nu aanhaken bij de route van de zadelpasser.

Gezien de manier van draven van Joya lijkt mij de eerste draf op een bbp ook niet echt comfortabel.

Hoop dat we een passend zadel gaan vinden.

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:41

Mijn paard vroeger stond veel op stal in de winter en dat wilde ik niet meer, hij was veel happier als hij vrij kon rond scharrelen.
Mijne had dan nog geluk want veel paarden bleven veel meer op stal, omdat de eigenaren geen tijd hadden, sommige dagen achter elkaar..
In die tijd was het nog niet zoals nu dat je paddocks hebt bij de meeste stallen, wat dat betreft zijn er al heel wat dingen verbeterd voor paarden.
Toen ik begon met paardrijden op een manege stonden de manege paarden in stands..
Nu heb ik ze ook nooit in de stal opgesloten, ik zou niet weten waarom ik ze 's nachts moet opsluiten. :')
Maar ik snap wel dat niet iedereen kan kiezen.
En dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft, de meeste paarden hebben het best goed nu denk ik.

Geen zin om te stuiteren fransje? :P _O-

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:56

Wat stom dat je er niet direct opgaat :+ (grapje natuurlijk!)

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:25

Isabel_k schreef:
Wat stom dat je er niet direct opgaat :+ (grapje natuurlijk!)


Ik denk dat ik er wel even op ga maar dan in stilstand :)
Hoop dat ik het vanavond of morgen even kan oefenen en dan zaterdag nog maar een keer. Verwacht eigenlijk niet veel problemen met het op haar rug zitten.

Het is een beetje een vicieuze cirkel. Voor een goede check moet je eigenlijk proefrijden maar om goed te kunnen proefrijden moet ik eigenlijk een passend zadel hebben.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:40

Fransje, kun je niet proefrijden op een ander paard? Zodat je weet of het zadel fijn zit?

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:32

nicky_rilana schreef:
Fransje, kun je niet proefrijden op een ander paard? Zodat je weet of het zadel fijn zit?


Ja, ga vragen of ik het paard wat ik sowieso regelmatig rijd mag lenen om te passen :j

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:23

Isabel_k schreef:
Om de reden dat ik het een beetje egoistisch vind, ben ik gestart met natural horsemanship, altijd buiten staan en bitloos rijden. Dat maakt het nog een beetje goed voor mijzelf. Een soort green washing :D

Hahaha nou precies dat dus!

Heel grappig dat dit ter sprake komt. Ik denk er de laatste tijd ook veel over na.