Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 16:13

troi schreef:
Wat ik een beetje mis is jouw niveau. Er zijn best mensen die een bijrijder zoeken voor wedstrijden maar die willen dan wel een bijrijder die al een bewezen goed niveau heeft, M of Z bijvoorbeeld. Als jij zelf vers van de manege af komt en het zelf nog echt moet leren dan moet je toch echt geduld hebben en hopen op een leuk recreatiepaard die je met veel lessen kan opkrikken tot een dressuurpaard. Tja, of leasen / kopen maar dat is duur..



Ik heb zelf L niveau, en al jaren ervaring met verzorgpaarden. Maar er zijn in deze omgeving gewoon heel weinig mensen die nog iemand zoeken, en dan is het natuurlijk logisch dat ze eerder voor iemand kiezen die al Z rijden..

Anoniem

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:23

Geen idee waar je zit, maar ik denk dat je mijn advertentie voor een verzorger/bijrijder ook niet zal kunnen waarderen?
Bij mij zou je zeker wel mogen rijden, maar ook ik zoek geen wedstrijdruiter, helemaal niet zelfs. En ik ben daar heel duidelijk in hoop ik tenminste, omdat het paard er juist uitziet als een sportknol, maar het dus overduidelijk niet is.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:32

ArrowAngel schreef:
troi schreef:
Wat ik een beetje mis is jouw niveau. Er zijn best mensen die een bijrijder zoeken voor wedstrijden maar die willen dan wel een bijrijder die al een bewezen goed niveau heeft, M of Z bijvoorbeeld. Als jij zelf vers van de manege af komt en het zelf nog echt moet leren dan moet je toch echt geduld hebben en hopen op een leuk recreatiepaard die je met veel lessen kan opkrikken tot een dressuurpaard. Tja, of leasen / kopen maar dat is duur..



Ik heb zelf L niveau, en al jaren ervaring met verzorgpaarden. Maar er zijn in deze omgeving gewoon heel weinig mensen die nog iemand zoeken, en dan is het natuurlijk logisch dat ze eerder voor iemand kiezen die al Z rijden..


Dan zal je je inderdaad een beetje moeten opwerken voordat je je droompaard tegenkomt en op zich kan het aanleren van de basis aan je huidige bijrijdpaard je wel heel veel ervaring geven. :)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:04

Maar dat basis aanleren is met een keer per week niet heel realistisch imo. Ik denk dat dit gewoon geen match is. Ben het ook eens met degenen die zeggen dat een kant en klaar wedstrijd paard misschien niet helemaal realistisch is, maar zou dan in ieder geval aanraden een paard te zoeken waar je wel de mogelijkheid hebt dat ervan te maken/die kant op te trainen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:20

ArrowAngel schreef:
joyce B schreef:
Als je geen klik voelt met dit paard zou dat al reden genoeg kunnen zijn om verder te kijken. Daarnaast matcht wat jij zoekt blijkbaar niet met wat de eigenaren bieden.

Probeer gewoon wat anders te vinden en desnoods rijd je tussendoor ergens lessen. Dat hoeft niet op een manege te zijn. Er zijn ook privé stallen waar men lessen geeft op hun eigen paarden. Dan heb je privéles of in kleine groepjes en wie weet ook nog leuke paarden. Als je daar genoeg aan hebt kun je er blijven rijden, wie weet mag je steeds meer.

En anders blijf je om je heen kijken voor wat anders waar je wel mee kan groeien in de richting die je op wilt.

Maar bedenk wel, je krijgt het niet cadeau. Vaak zul je er zelf ook in moeten investeren en aan jezelf en het paard willen werken en dat kost tijd.

Ik ben vorig jaar begonnen met een paard dat een paar jaar stil had gestaan. Helemaal uit de spieren, stijf, scheef en geen conditie en kracht meer. De hele training moest voorzichtig weer opgebouwd worden.

Nu ruim een jaar later een enorm verschil in bespiering, conditie en trainingsniveau. We begonnen in september 2017 op B niveau, zijn in april 2018 gestart in de L2, eind van de zomer overgestapt naar de M1 (+6 na 3 wedstrijden) en trainen nu richting de M2.

Daar zit dus ruim een jaar training in 3x per week en elke week privéles. En dan gingen we echt snel door de wedstrijden. Een jong paard die je al snel 2 jaar over vanaf begin rijden, B en L1/L2.

Als je zelf nog geen wedstrijdervaring hebt en nog veel moet leren kan het nog veel meer tijd nemen. Hoe beter de klik en hoe fijner het paard, hoe makkelijker je verder komt. Maar even "snel snel" werkt vaak niet zo. Het is serieus werken en veel tijd, energie er in stoppen en doorzetten als het een tijdje tegen zit.


Dankjewel voor je berichtje! Ik snap wat je zegt, maar wat jij aangeeft, 3x per week trainen en 1x per week priveles kan dus niet, want ze willen uiteindelijk iemand die maar 1x per week gaat rijden. En dan kan je natuurlijk niet echt lekker doortrainen (mijn ervaring)


Daarom geef ik in het begin van mijn stukje al aan dat er geen match is met paard en wat er bij die eigenaar mogelijk is, en dat je dan beter verder kunt zoeken. Wat niet betekent dat je meteen moet stoppen. Je kunt best 1x per week dat paard rijden en ondertussen Facebook, marktplaats en via bekenden blijven rondkijken naar iets wat beter past.

Of een tijdelijke plek zoeken om te lessen waar je je niveau omhoog kunt krijgen.

Is het L-trainibgsnivesu, of heb je ook daadwerkelijk wedstrijdervaring in de L1 of L2?

Mijn ervaring is dat als je echt L2 wedstrijdniveau hebt, dat dat toch wat meer aanspreekt dan dat iemand zonder wedstrijdervaring op L niveau zegt te rijden. Soms zit er een flink gat tussen L-wedstrijdniveau en L-niveau zonder wedstrijdervaring.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-11-18 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:24

0000 schreef:
Maar dat basis aanleren is met een keer per week niet heel realistisch imo. Ik denk dat dit gewoon geen match is. Ben het ook eens met degenen die zeggen dat een kant en klaar wedstrijd paard misschien niet helemaal realistisch is, maar zou dan in ieder geval aanraden een paard te zoeken waar je wel de mogelijkheid hebt dat ervan te maken/die kant op te trainen.


Niets houdt haar tegen om ondertussen verder te kijken. 1 keer in de week rijden is niet veel, maar het is een beginnetje. Hoeveel mensen moeten als stalknecht/verzorgmeisje/groom wel niet beginnen met überhaupt helemaal niet rijden en bouwen zo hun weg verder uit. En wie weet komt TS dan over twee maanden een paardje tegen waar ze drie keer in de week mee aan de slag mag, of ziet de eigenaar van haar huidige bijrijdpaard het potentieel en mag ze wat vaker rijden etc etc.
Als je in de paardenwereld iets wilt, moet je mogelijkheden zien (ofwel belachelijk veel geld hebben, maar dat is een ander verhaal :D). Starten met het ideale plaatje exact hoe je het voor ogen had, kan niemand.

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 21:08

We zijn dus inderdaad geen match, sowieso heb ik niet echt een klik met hem, maar ook is hij denk ik niet een geschikt paard voor wat ik graag wil.

@JoyceB, ik ben niet geklasseerd inderdaad. Wel onderlinge wedstrijden gereden op L2 maar dat is natuurlijk iets anders. Wijken, schouderbinnenwaarts, appuyeren, wissels, etc kan ik in de training wel, maar niet hele proeven. Dus ook wel logisch dat ik minder aantrekkelijk ben, als er ook mensen een paard zoeken die al wel Z wedstrijdervaring hebben...

Ik blijf voor nu goed rondkijken, en als ik iets vind wat wel bij mij en mijn ambities past zal ik dat ook doen. Maar ik blijf voor nu even bij hem, en dan zie ik wel hoe het loopt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:48

Als je daadwerkelijk die oefeningen correct kunt rijden zou het geen probleem moeten zijn om iets te vinden. Ik ben nu met tweede paard M1 geklasseerd, trainende voor de M2 en beheers die oefeningen ook nog niet helemaal correct op wedstrijdniveau.

Waar heb je die ervaring opgedaan en waarom rijdt je daar niet meer? Er zijn echt niet heel veel 14 jarigen die echt op Z-niveau trainen en rijden. En zeker niet veel volwassen bijrijders die op Z-niveau rijden. De meeste Z-ruiters hebben het druk genoeg met hun eigen paarden, trainingspaarden waar ze juist voor betaald worden om te rijden en eventueel uit te brengen, en zullen daar eerder voor kiezen dan het gratis, of zelfs tegen betalen bijrijden op een simpel jong paard zonder ervaring.

Hier in onze regio kunnen zulke ervaren ruiters overal gratis rijden...

Wat is jouw regio?

Gezien je leeftijd maak je bij de pony's wellicht meer kans.

Pony fokkers hebben vaak gebrek aan ponyruiters met voldoende ervaring en die serieus willen trainen en de pony's op wedstrijden uit kunnen brengen.

Als jij al zo goed kunt rijden zou je bij de pony's vlot door moeten kunnen stromen naar in elk geval de M1/M2 dressuur.

Mits je basis in orde is en de pony correct gereden.