Wat voor paarden heb jij gereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:46

Haha, dat vind ik juist wel leuk :D
En heb dan ook al heel veel Z paarden gereden toen ik op zoek was naar eigen paard, heb inmiddels mijn 2e eigen Z1 dressuur paard, en ook een paar Z opgeleide beestjes bijgereden. Maar niet elk Z paard is fijn gereden of fijn na te rijden voor mij persoonlijk.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:57

Ik heb op heel veel verschillende paarden gereden. Van alles wat.
Heb nu zelf 2 ruinen aan huis, maar mijn verzorgpaard die ik jaaaaren heb gereden was een merrie. Eentje waar arabierenbloed in zat. Pittige, maar ontzettend lieve tante. Beestje is intussen 32. Wat een leuk paardje was dat. Is zelfs ons bruidspaard geweest en heeft mij naar het stadhuis gebracht over de rode loper.
Ontzettend veel van de paard geleerd!

Dan nog op verschillende maneges gereden, waar verschillende rassen staan. Hafinger, Welsh Cob, kwpn, Tinker, Fjord, schwartswalder fuchs etc.

Een Friese merrie heb ik ook kort gereden, was een lief dier. Heel relaxt.

Nu zelf 3 paardjes gehad, waarvan ik er 2 nog heb. Een shirtje en een Haflinger.

Ik mis nog een vraag, waar zou je nog eens op willen rijden?
Een Shire of een clydesdale!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:07

Pfoe, ik heb ook echt van alles gereden.
KWPN'ers (3-jarige hengst van 1.60, 10-jarige merrie van 1.75, Z merrie van 1.68, ruin van 1.65), fjorden (niet mijn ding), arabieren (hengst en merries, leuk!), haflingers, tinker, welsh cob, fries, new forest, belgisch trekpaard en nog wat kruisingen.
Ik moet zeggen dat ik met de kruisingen en de 3-jarige KWPN hengst het meeste had. Maar dat had echt met karakter te maken, niets met het ras. Als ik kijk naar de raseigenschappen heb ik denk ik het meeste met de arabier.
En natuurlijk mijn eigen haflinger :+:
Maar ik weet niet of er hierna ooit nog een haflinger komt. Ik vind het zeker niet het makkelijkste ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:13

meisje2000 schreef:
_Dreamer schreef:
Ik kan dus ab-so-luut niet overweg met "echte dressuurpaarden", als in paarden die Z of hoger lopen. Veelte veel knopjes :')


Maar je kan er wel heel veel van leren. Ik ben zelf b amazone en heb een tijdje een zpaard mogen rijden. Juist door al die knopjes ben ik me zelf heel bewust geworden van mijn houding en hulpen. Door hem heb ik echt geleerd wat wel en niet te doen.


Oh ik geloof best dat je er veel van kan leren! Maar ik vind ook dat je heel veel kan leren (al dan niet meer, maar dat zal per persoon verschillen) van de "gevoelige" paarden die je direct op je fouten wijzen :) Binnenhand te streng? > Hoofd gekanteld. Spanning in schouders? > Valse knik. Ruiter uit balans? > Paard uit balans/scheef.
Ik persoonlijk leer daar meer van, dan van een paard dat gaat piafferen als ik wil galloperen :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:37

Ja, ben ik het mee eens. Een goed gereden paard, welk niveau dan ook, leert jou ook goed rijden.
En dan hoeven echt niet alle knopjes er op te zitten.
Maar aan de andere kant merk ik wel dat het wel makkelijker is als jij als ruiter al geleerd hebt hoe bepaalde oefeningen horen te voelen en jij ze aan een paard moet aanleren.
Want ik vind in de basis naast het wijken ook schouderbinnenwaards, travers, renvers, appuyement belangrijk als loswerkoefening en dan in alle gangen. En dan is het toch wel fijn als je weet hoe het moet voelen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:40

Ik heb veel verschillende paarden gereden, maar wat me super tof lijkt is op een Spaans paard te gaan rijden :D

Ben zelf ook gek op dravers, dat hard draven vind ik te gek. Die power onder je kont is zooo gaaf.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:46

Ik heb ook heelveel verschillende paarden gereden, want heb jaren op een manege gereden :) KWPN, fries, haflinger, tuiger, fjord, shetlander en allerlei kruisingen. Merries en ruinen, groot en klein, allerlei verschillende niveaus.

Maar toch het meeste KWPN onder mijn kont gehad en nu zelf ook een KWPNer. Ik had vroeger een voorkeur voor ruinen, maar inmiddels maakt me dat niet meer uit. Heb nu zelf 2 merries.

Het paard waar ik echt totaal geen klik mee had was een tuiger ruin. Hij was echt een naar beest, was niet lief en werkwillig, stelde zich gewoon niet open voor mij. Alsnog onwijs veel van hem geleerd maar vond hem het minst leuke paard die ik heb gereden.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:47

Begonnen op een 20+ new forest.
Daarna mijn once in a lifetime paard Lieza, een appaloosa merrie van 168. 20+ destijds, inmiddels overleden ):
Daarna een eigen paaed gekocht. Barock pinto Sterre van 165. Als 3 jarige gekocht en als 5 jarige verkocht.
Nu in hef bezit van 5 jarige tinkermerrie Carrera, 158.

Carrera.
Afbeelding

En dan nog wat manegepaarden en paarden van vriendinnen etc. Maar die ga ik niet allemaal benoemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:54

Hier een sterke voorkeur voor ruinen/hengsten. Heb zelf 2 PRE’s en een KWPN. Vind het vooral belangrijk dat paarden heet zijn en dus veel go hebben. Idem karakter en veel beweging.

Mijn PRE:
Afbeelding
https://youtu.be/9zDfP8LFUZc

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:59

Reusje_xx schreef:
Ik heb over het algemeen sneller een klik met merries! Ik houd wel van een beetje wat sensibeler paard. Vind het ook leuk om met jonge paarden te werken.

Waar ik verder niet zo goed tegen kan zijn paarden die na 100 overgangen nog steeds ontzettend lui aan het been zijn en geen sprankeltje pit tonen :')
Ook kan ik me snel irriteren aan paarden die echt sterk worden tijdens het rijden, ik kan daar gewoon niks mee.


Dit had ik kunnen schrijven! :D

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:21

Ik heb ook veel gereden, maar nooit echt een koudbloed. Wel jonge pony's, oudere pony's en nu mn eigen jonge kwpn paard. Heb wel een voorkeur voor rustige paarden, die niet veel in de stress schieten. En laat de mijne nou juist zo'n stresskip kunnen zijn. Wel is hij braaf, maar schrikt snel van de meest onbenullige dingen. Kan er veel mee, maar moet er wel om denken wat ik doe. En hij is lekker veelzijdig. De pony die ik voor mn paard had was wel echt een fijne. Een new forest merrie, lekker koel, best wel lui, totdat je springen wou, dat vond ze fantastisch.

Dit is mijn huidige paard:

Afbeelding

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:24

Hier voornamelijk friezen, arabieren en 1 haflo-arabier.

En gemend met hackneys en friezen en de haflo-arabier :)

Ben nu naar iets anders opzoek :)
Wil volgend jaar een trekpaard aanschaffen.

Mijn voorkeur gaat uit naar ruinen en hengsten.
Hoeweel veel van de menpaarden merrie's waren.

Ook waren veel van de paarden nog erg jong en heb ik die doorgereden of geholpen met beleren

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:39

Ik heb het meer voor ruinen maar op een of andere manier beland ik steeds bij merries, mijn eerste verzorgpaard was een kruising ruintje, super lief en knuffelbeer achtig. Maar doorheen de jaren heb ik steeds merries onder het zadel gehad en veel van geleerd, eerst een new forest, dan een Ijslander en nu een Tinker. Voorkeur gaat toch naar de iets stevigere types.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:45

Ik vind merries juist heerlijk <3 }:)
Afbeelding

Heb op vanalles gereden, Arabische dekhengsten, Ijslanders, Fjorden, Tinkers, Shetlanders, Tuigers, Quarters, Dressuurpaarden.. Ijslanders vond ik erg fijn, mijn PRE(hierboven) ook maar dat kan ook zijn omdat ik haar zelf op heb geleid. Ondanks haar uitspattingen is ze heel meedenkend en licht op de hulpen. Daar kan ik echt niet tegen, paarden die niet reageren :x

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:50

Allerlei soorten paarden/ponys en kruisingen.
Merries, ruinen en hengsten.
Mijn ruin nu is voorspelbaar en mijn merries hadden wat meer karakter.
Alles wat niet van mij was/is ook.
Heb niet echt een voorkeur opgedaan in 20 jaar tijd.
Hengsten vond ik vaak wel wat leuker om te rijden en van karakter :)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:59

Oh ik geloof best dat je er veel van kan leren! Maar ik vind ook dat je heel veel kan leren (al dan niet meer, maar dat zal per persoon verschillen) van de "gevoelige" paarden die je direct op je fouten wijzen :) Binnenhand te streng? > Hoofd gekanteld. Spanning in schouders? > Valse knik. Ruiter uit balans? > Paard uit balans/scheef.
Ik persoonlijk leer daar meer van, dan van een paard dat gaat piafferen als ik wil galloperen :D[/quote]

Ook daar heb je gelijk in. Mijn barock pinto heb ik zelf beleerd met hulp van mijn instructrice en hij liet me ook exact weten wanneer ik iets fout deed. Dan liep hij niet meer of kantelde zijn hoofd inderdaad uit balans en dat soort dingen. Ook van hem heb ik heel veel geleerd.

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:00

Ik heb heeel veel gereden op een manege, en dus ook heel veel veschillende gereden. Daarnaast regelmatig paarden van anderen gereden.

Vorig jaar een pony is volledige lease gehad. Dat was een 4 jarige Epony ruin met een gouden karakter. Fel onder het zadel maar zooooo nuchter en superlief aan de hand.
Afbeelding

Ik riep wel altijd dat ik een hekel had aan merrie's... inmiddels natuurlijk een merrie gekocht.. haha! En het valt allemaal mee, ik heb zelfs een beetje een knuffelmerrie gekocht. Wel heel duidelijk een ander karakter dan m'n ruin maar ach, ik kan er tot nu toe nog om lachen!

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:36

Van alles en nog wat (letterlijk). Ooit begonnen met het bijrijden van een Z-dressuurpaard. De enige merrie waar ik mee door een deur kon. := Daarna nog 1 keer een merrie geprobeerd en toen was ik genezen, haha. Sindsdien alleen maar ruinen gereden en nu zelf een eigen ruin. (als hengst gekocht).
Wat rassen betreft ook van alles, van KWPN naar Fjord, Draver en alles er tussen in geloof ik.

Het fijnste paard wat ik heb mogen rijden is een grote Draver. Ik heb hem bijna 8 jaar mogen verzorgen, maar i.v.m. tijdgebrek en de reistijd ben ik sinds kort met hem gestopt :(:)
Wat een geweldig karakter heeft dit dier. Zo werkwillig, betrouwbaar, zachtaardig.. Ik denk niet dat ik snel nog zo een paard tegenkom. (en ook fijn dat ik met mijn 1.80m niet zo groot leek op hem :)) )
Afbeelding

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:52

Veel te veel om op te noemen. Ik ga een poging wagen :)
Deze paardenrassen heb ik allemaal gereden: Criollo, Haflinger, Westfaler, Kwpn Zangersheide, Andalusiër, Fjord, Appaloosa PRE-hengst, Quarter- hengst Schwarzwalder Fuchs Draver, Engelse volbloed, Arabier Nrps en Noriker.
Naast dat ik deze paarden gereden heb, heb ik een langere periode voor een Grand-Prix amazone gewerkt en toen heb ik de kans gekregen om op haar paarden te mogen rijden en te verzorgen, waar ik onwijs veel van geleerd heb. Mede door haar ervaring in de paarden,kan ik nu op de moeilijkste paarden rijden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie hoewel ik hengsten en ruinen ook niet uitsluit.

In de onderstaande link staan rij foto's: [RT-HAW] Krachtpatser aan het werk!

[ITP] I'm Happy and Beautiful
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 09-11-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:09

Hier geen voorkeur voor merrie/hengst/ruin. Ik ben begonnen als klein jong meisje op springgefokte KWPNers (voornamelijk merries) en heb dan ook een poosje in het springen meegedraaid, mijn moeder was werkzaam op deze stal en ik ging vanaf baby af aan al mee, voor ik kon lopen zat ik voorop bij m'n moeder op het zadel.

Daarna heb ik een Engelse volbloed (ruin) gehad, tussen mijn eigen paard pakte ik ook de stoute manegepaardjes graag mee, aangezien mijn moeder op deze manege werkte en les gaf kon ik dan makkelijk een paar paarden meerijden, hier ook weer KWPNers, NRPSers, Haflingers en Fjorden gereden (ruin en merrie), en daarna een dressuurgefokte KWPNer gekocht (merrie), deze heb ik beide dressuurmatig uitgebracht. In die periode heb ik ook een Friese merrie, 2 Andalusiërs en een Welsh Cob hengst dressuurmatig bijgereden.

Toen kwam ik met de Quarters van een stalgenootje in aanraking omdat de kwpner met een blessure stond gaf ze aan dat ik altijd wat mocht rijden, van het een kwam het ander en op deze manier kocht ik een Quarter merrie en werd ik langzaam besmet met het virus van western rijden ;) Daarnaast begon ik van een ander stalgenootje een Criollo te rijden :)

Inmiddels rij ik actief westernwedstrijden en heb ik zelf 1 Quarter en samen met mijn moeder 1 Quarter, beide merries. :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:14

Aantal paarden gehad en nog meer verschillende gereden. Maar voorkeur gaat toch naar koele koudbloed.
Al zou ik ooit nog wel een grote warmbloed schimmel willen :))

Voor mij maakt type paard niet zoveel uit zolang het karakter maar matcht.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:20

Hier ook heel veel gereden maar een grote voorkeur voor gevoelige paarden die een klein beetje heet zijn. Omdat ik zelf rustig ben kan ik ze goed rustig houden en hoef ik bijna niks te doen omdat ze zo heerlijk gevoelig en voorwaarts zijn :). Ik heb dit het meeste gevonden in PRE's en warmbloeden (met name KWPN), hier had ik de meeste klik mee. Maar kan ook erg genieten van een buitenrit op eentje waar je gewoon op kan relaxen.

kionasuppie

Berichten: 1748
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:40

Ik heb zowel hengsten Ruinen en merries gereden... Voorkeur voor mijzelf blijft toch altijd een merrie...

Verder van 3 jarige tot 25 jarige, shetlander tot trekpaard, onbeleerd tot internationaal en dan nog heel veel verschillende disciplines... Overal super veel van mogen leren..

En dan nog even wat rassen proberen op te noemen (nee het zijn ze vast niet allemaal)
Fjord, tuiger, KWPN, fries, haflinger, new forest, Welsh, shetlander, lippizaner, Kladrubber, IJslander, Paint, Quarter, draver en heel veel kruisingen...


En eigenlijk vind ik elk paard op zijn manier super leuk.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:45

Van Shetlander tot trekpaard en alle denkbare varianten/rassen daartussen. Mijn voorkeur gaat uit naar trekpaarden, hoewel ik de Fries ook best fijn vond rijden. Zou alleen zelf nooit een Fries kopen vanwege de hoge inteelt in combinatie met slechte gewrichten. Als ik ooit weer een paard koop, dan ga ik absoluut voor een trekpaard.

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:49

Ik heb bij de pony's meerdere Welshen gereden en New Forest pony's. Bij de paarden heb ik alleen maar KWPN'ers gereden. Pony's waren allemaal ruienen en merries, bij de paarden 2 merries, 1 ruin en 1 hengst. Ik heb niet echt een voorkeur qua geslacht, het voordeel aan ruinen is wel dat ze enorm nuchter zijn en de merries die ik heb gereden echte typische "merries" zijn, snel beledigd maar wel enorm werkwillig.

Hieronder een foto van de merrie die ik nu op concours rijdt, rijden M2 dressuur en M springen. Dit weekend ons laatste concours aangezien ze drachtig is :)
Afbeelding