Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 22:48

Mijn leuke lieve grappige gepensioneerde pony staat al zeven jaar met pensioen bij een pensionstal. Binnenkort willen we hem naar huis halen, want we hebben aan huis genoeg grond en de mogelijkheid een schuilstal te plaatsen.

Maar hij komt natuurlijk niet alleen te staan. We willen er graag een weidemaatje bij zetten, maar ik ben er al achter gekomen dat in je in deze tijd naar een speld in de hooiberg kunt zoeken. Zelfs als je een kleine pony van 20+ zoekt. Er worden mij vooral grote paarden aangeboden, met een onwijs slecht gebit, zware rugproblemen, beenproblemen of hoefbevangenheid. Nu is mijn eigen pony gepensioneerd maar verder kerngezond. Misschien heb ik teveel eisen, maar de bedoeling is dat de twee pensionado's samen op de wei komen 24 uur per dag, dus paardje moet wel nog een beetje sterk/in goede conditie zijn en een lief karakter hebben.

'Vroeger' waren er er veel weidemaatjesop Markplaats, maar in deze tijd is elk pony een fortuin waard, hebben jullie nog tips om een leuk weidemaatje te vinden zonder dat fortuin? Wil best wat betalen, maar om voor een grasmaaier de hoofdprijs te betalen gaat me te ver. Mensen nog tips waarop te letten ? Had ook al gekeken naar Paard zoekt Baas, maar dat is volgens mij vanaf 1.000 euro :') .

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:56

Geen tips, wellicht wel een kanttekening. Zou je dat nu nog doen?
Weet niet hoe oud je pony is, maar als deze al 7 jaar naar tevredenheid ergens staat, is het dan nog waard om een verhuizing aan te doen op hogere leeftijd?
En dan ook, stel er overlijdt er 1,dan staat de ander weer alleen en moet je daar weer iets voor zoeken.. Zeker als je nu al een heel fijn plekje hebt waar je pony op zijn plek staat, zou ik er persoonlijk npg over nadenken

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 22:59

Hij is 23 en de omstandigheden waar hij nu staat is vergelijkbaar met bij ons.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:26

Geen tips helaas.. Maar net ook even op marktplaats gekeken. Het verbaasde mij ook wat er zoal aangeboden wordt, ook de prijs. Ook wel sneu met die verhalen erbij. Trouw dienst gedaan als sportpaard bijvoorbeeld (met allerlei leuke actie- en knuffelfoto's erbij) en 'm dan toch maar geblesseerd of op hoge leeftijd verkopen. En nog met een hele eisenlijst erbij ook..

Succes met de zoektocht! En fijn dat je een ander paard een fijn thuis kunt bieden

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:31

Aan huis is juist heerlijk voor hem, de rust, regelmaat. Ligt aan het paard maar mijn voorkeur zou het ook hebben. Ik heb geen tips voor je ts, wellicht zou je iets lager qua leeftijd kunnen overwegen? Ik denk dat de meeste paarden uit de handel of manege wel echt 'opgebruikt' zijn met alle kwaaltjes van dien rond hun 20e, maar als je ze toch op een vol pensioen zet, zou ik wel gaat voor een diertje dat het echt verdient, zoals een ex-manege paard... Zonder intenstieve verzorging nodig kun je het overwegen, mits je niet wilt rijden etc. Misschien zelf een adv. zetten met de max hoogte, minimale leeftijd en geen gebreken? Een oudje zonder gebreken die zijn meestal de rustigste paarden en daarvoor betaal je soms ook, ondanks dat je ze enkel een pensioen wilt geven. Zou nog eens nadenken dus over het wel of niet nemen van een paard met kwaaltjes en of beperkingen.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:41

Maar wil je echt eigenaar worden? Of mag de andere eigenaar blijven?

Persoonlijk zou ik mijn pony nooit durven te verkopen. Iets te vaak verhalen over "weidemaatje gezocht" en 3 maanden later het paard op MP terugvinden of op een manege in de lessen. Ik zou zelf controle willen houden, een andere plek hoeft niet, maar zou zoiets in de buurt zijn en komt dit op het juiste moment... (Pony is 20+ maar nog niet aan pensioen toe)

Maar dat maakt het ook erg dubbel ;) In het geval dat ik een weidemaatje zou zoeken, zou ik dus ook alle controle willen. (anders zit je ook maar met zo'n vervelende eigenaar die allemaal eisen heeft ;)) Zit wel het nadeel aan dat alle kosten ook voor jezelf zijn die niet altijd te voorzien zijn.

Vandaar dus: lastig.... (En ook het aanbod.. Tjah... Zag er laatst weer 1 voorbij komen, nog een paar 100 euro, shetlander die levenslang dure medicijnen nodig had en die je eigenlijk alleen maar kon knuffelen. Blijf het apart vinden. Aan de andere kant, ook genoeg mensen die hun paard als gebruiksvoorwerp zien en als ze niet kunnen rijden, het paard zo aan de kant geschoven wordt.. Maar het is wel lastig zoeken.... Want een probleemgeval erbij, wil je natuurlijk ook niet.... (Tenminste niet de ergste varianten).

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 23:47

Bedoeling is wel om eigenaar te worden. Contact houden met de vorige eigenaar is prima, maar ben een beetje huiverig voor bruikleen. Neem zelf graag de beslissingen over dieren die bij mij staan.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 23:49

Als je op Marktplaats kijkt zie je nu echt alleen weidemaatjes van 1.60 en hoger, maar heb liever iets kleiners. Ben zelf maar 1.55 *D en niet de heldhaftigste.

*Cynische mode aan: Kan beter mijn eigen D-pony ook op Marktplaats gooien, als gezonde D-pony brengt hij misschien nog wel 2.000 euro op :'), hij is alleen al jaren niet meer bereden omdat z'n baas er geen zin in meer had, maar heb ook nooit de moed gehad om hem te verkopen, dus een vroeggepensioneerde *\o/*

Maar het is gewoon jammer dat de prijzen van paarden net zo hard gestegen zijn als de huizenprijzen :')

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 06:51

Een paar jaar geleden heb ik ook moeten zoek naar een ouder paard. De advertenties vielen toen tegen, maar uiteindelijk kreeg ik na een zoekadvertentie veel reacties. Ik weet niet of je al een zoekadvertentie geplaatst had?

Tegenwoordig gaan er ook veel paarden via Facebook trouwens, dus ik zou daar ook zeker kijken

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:19

Tip benader wat maneges in de buurt, misschien dat zij een manege pony hebben staan ,die klaar is met het werk

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:22


prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:33

Daihyo schreef:
Paard zoekt baas heeft een aantal weidemaatjes staan. Onder de 1000 euro :)
https://www.paardzoektbaas.nl/adoptie-paarden/


Maar dan word je toch nooit zelf eigenaar? :)

TS, ik zou ook eens wat maneges bellen. Het verschilt natuurlijk per manege, maar als er een goed plekje werd aangeboden, dan mochten de er hier vaak wel een oudje weg. Niet omdat ze niet meer kunnen, maar omdat ze op een gegeven moment ook gewoon mogen genieten van hun pensioen nadat ze zoveel kindjes hebben leren paardrijden.

Maar, daar gingen we geen advertenties voor plaatsen. Bel eens en bied het aan, wie weet wat je te horen krijgt.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:34

Nee maar omdat TS in haar OP zei dat zij geen pony’s hebben onder de 1000 euro ging ik er vanuit dat het misschien wel een overweging is onder de 1000 euro :)

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:55

Bij mij was het andersom. We waren vorig jaar verhuist en wilde onze haf van 11 aan huis. Daar begon de zoektocht naar een maatje. Uiteindelijk een haf van 21 gevonden en gaat super met de twee samen. Je hoeft dus niet perse naar dezelfde leeftijd te kijken.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:11

Met een Shetje zou ik ook uitkijken hoor, ik weet niet hoe je wei is ingedeeld maar over het algemeen doen die het niet zo goed 24/7 op de wei i.v.m. hoefbevangenheid natuurlijk :)

Als ik jou was zou ik de leeftijd een beetje loslaten. Voordeel van een jonger dier kan zijn dat je er makkelijker een ander plekje voor kan vinden, mocht die van jou gaan hemelen. Of je moet daarna weer een weidemaatje voor het weidemaatje willen zoeken...? :=


Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:23

Mazida schreef:
Bedoeling is wel om eigenaar te worden. Contact houden met de vorige eigenaar is prima, maar ben een beetje huiverig voor bruikleen. Neem zelf graag de beslissingen over dieren die bij mij staan.


Ik geloof dat eerder de suggestie werd gedaan: waarom bied je zelf geen pension/pensioenplek aan voor iemand anders? Jij de pony erbij, iemand anders tegen betaling een goede plek voor zijn eigen pensioenpaard die hij niet wil verkopen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:35

In een dergelijk geval zou ik gewoon kijken om er een kleinere (gezonde) pony bij te plaatsen. Afhankelijk of je er iets mee wil doen kan je kiezen voor een mini of een iets grotere slag die bv ook voor een koetsje oid kan.
Die kleine pony's zijn goedkoper in algemeen onderhoud, zijn vaak leuke werkwillige karaktertjes en heb je niet de lichamelijke problemen wat bij een ouder paard sowieso komen.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:56

Ik zou een gezocht advertentie plaatsen, ik denk dat je dan de meest serieuze reacties krijgt.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:57

Duhelo schreef:
In een dergelijk geval zou ik gewoon kijken om er een kleinere (gezonde) pony bij te plaatsen. Afhankelijk of je er iets mee wil doen kan je kiezen voor een mini of een iets grotere slag die bv ook voor een koetsje oid kan.
Die kleine pony's zijn goedkoper in algemeen onderhoud, zijn vaak leuke werkwillige karaktertjes en heb je niet de lichamelijke problemen wat bij een ouder paard sowieso komen.


Die zijn tegenwoordig ook al bijna niet meer onder de e1000,- te vinden.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:39

En je zit er mee dat een ouder wordende pony vaak best wel wat grotere hoeveelheden gras / hooi nodig zal hebben om goed vlees op de botten te houden, en zo'n mini groeit dicht van alleen al naar gras kijken... dan moet je die kleine weer apart gaan houden en heb je nog niet echt een weidemaatje zoals je het waarschijnlijk voor ogen hebt: lekker zij aan zij in de wei rondlopen, krauwelen, samen tutten de hele dag.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:53

Is die appaloosa op de boktmarkt niet wat ?

Lukasje
Berichten: 11266
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:09


Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:58


Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:02

Wij willen als ons paard er niet meer is geen paard meer,dus nu hebben we een pension paard erbij.Ze staan bij ons aan huis,zijn eigenaar betaald per maand en ik doe de verzorging.Het is een paard op pensioen en staat met onze ruin 24/7 in de wei en doet zijn ding.Zijn eigenaar komt voor hem langs af en toe.Dus niet elke dag een vreemde op je erf.Ze weet waar alles ligt en gaat dan haar gang.Wij rijden af en toe op hem.De samenwerking gaat heel goed.Tussen de paarden ook.Wel is afgesproken dat als onze ruin dood gaat haar paard mag blijven,ze moet er dan zelf een ander paard bij zetten.