Discussie slachten vs inslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:15

Ik heb geen voorkeur voor de manier, maar het is situatie afhankelijk en daardoor is inslapen voor ons praktischer.

Ik heb het vaak meegemaakt bij paarden van anderen en stallen, maar gelukkig zelf nog niet vaak de beslissing hoeven te nemen.
Vorig jaar hebben we een jong paard moeten laten gaan en hebben we gekozen voor inslapen op stal. Hij laadde wat lastig soms en had wel pijn, dus ik weet niet of vervoeren nog oke was geweest toen.

Hij had echt een pesthekel aan veeartsen en naalden. Eerder al wat gereageerd toen hij gesedeerd moest worden, dus de eerste spuit was al een ding. We deden het buiten op de paddock met onze andere paarden in de paddock ernaast.
Het sederen ging dus niet fijn. De veearts nam alle tijd en zelfs afstand zodat ik hem rustig kon krijgen/houden. Na de 1e sedatie liepen we naar een plek waar hij beter kon liggen voor de trekker die hem moest verplaatsen naar de weg later.
Toen de veearts weer in de buurt kwam voor de narcose, werd hij weer te druk, dus heeft de veearts gekozen voor nog een beetje sedatie. Daarop kon de narcose gegeven worden. De veearts en mn man begeleidde hem met het omvallen, maar het duurde echt best lang. Hij was rustig, maar viel gewoon niet.
Toen hij eenmaal lag en de laatste spuit kreeg, duurde het ook lang voor hij echt weg was. Ook toen is er nog wat bij gespoten. De gehele tijd zijn we bij hem geweest en zijn heel rustig geweest, hebben hem geaaid etc.

Aan de ene kant is het fijn dat de rest afscheid kon nemen en hij niet vervoerd hoefde te worden. Aan de andere kant, is het vervelend dat het wat moeizaam ging. Maar ik ben wel iemand die dan relativeert en zegt; hij was wel rustig, ik weet niet hoeveel hij onbewust nog mee kreeg, maar uiteindelijk was hij wel weg en weet hij het echt niet meer.

Jaren geleden moesten we ook een jong paard laten gaan in Utrecht en daar legde ze een infuusje aan. Hij ging best snel en heel netjes. Hij stond er al een week en was al gesedeerd op zijn eigen box voor we naar inslaapbox liepen.

Dat die van vorig jaar zo moeizaam ging, kwam mede door de extra sedatie waarschijnlijk. We hebben dat ook eens meegemaakt met het hondje van mn moeder. Beestje was erg ziek en het inslapen ging moeizaam. Waarschijnlijk omdat het hartje niet meer goed pompte en dan de vloeistof toch langzamer door het lijf gaat.

Wat voor een mens toch vaak een geruststellend idee is, is dat de sedatie en narcose ook gebruikt wordt bij onderzoeken en operaties. Je kan wat makkelijker relativeren dat ze die sedatie misschien al vaker hebben gehad en soms ook narcose. Dan is het voor ons het grote verschil dat ze niet meer wakker gaan worden.
Die van vorig jaar was pas half jaar daarvoor gecastreerd op de grond.

Maar ik ben niet tegen netjes slachten. Als klein meisje stond ik bij een boer die vroeger zelf nog een koe doodschoot in nood. Ik als penny meisje vond het eerst vreselijk, maar toen hij me steeds mer leerde, zei ik ook; mocht mn paard echt wat hebben; dan liefst zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:17

Door dit topic ben ik eigenlijk ook wel gaan nadenken, ooit komt het moment. Hoop dat dat nog wel lang duurt, hij is pas 11 jaar.

Voor mij zijn er bij allebei eigenlijk grote nadelen.
Slachten: Hij gaat heel slecht de trailer op, heel stressvol.
Inslapen: Doodsbang voor de dierenarts, hij moest wegens iets stoms gesedeerd worden en dat heeft een uur geduurd (uiteindelijk 4-5x zoveel sedeerspul gebruikt, maar was echt een gevecht).

Fijn om alles eens te lezen, dan kan ik er (hopelijk nog jaren) over nadenken waar ik me nou het beste bij voel. In eerste instantie dacht ik ‘nooit schieten’, maar door wat ik laatst heb gezien toch gaan twijfelen ..

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:45

Nee, want bij mensen worden de doseringen vaak veel hoger gegeven.
Maar ook bij dieren is bovenstaand verhaal wel heel erg extreem en een signaal dat de DA de kantjes er vanaf heeft gelopen en te weinig medicatie heeft toegediend.[/quote]

Nou ik denk dat dit niet zo is maar dat dit paard gewoon meer nodig had. Zo hebben wij een keer een geit gehad die de dosering van een stier nodig had om echt geeuthanieseerd te zijn

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:39

_Lorette_ schreef:
Ik heb een paard dat geslacht had moeten zijn. Dus blijf er als het even kan zelf bij, zodat je zeker weet dat het dier echt dood is en niet stiekem in de handel komt (maar wel als overleden wordt geregistreerd). De snelle (hersen)dood van schieten lijkt me ideaal, het vervoeren naar een slachthuis vind ik een groot nadeel.

Zelf kies ik voor inslapen. Ik heb vertrouwen in de artsen van de kliniek dat ze het netjes uitvoeren. De twee die wij hebben laten inslapen, waren heel snel overleden, maar die waren ook uitzonderlijk gevoelig voor elke manier van sederen. Ik heb nu o.a. een atactisch paard dat niet vervoerd kan worden, dus mocht zijn tijd komen, dan heb ik geen keus. Het kan niet anders dan dat hij aan huis wordt geëuthanaseerd.



Waarom moest ze geslacht worden?

_Lorette_

Berichten: 12096
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:10

Ze was onhandelbaar in omgang en met rijden vanwege iets wat leek op een extreme vorm van headshaking. Ze was heel mager en ongelukkig. De fokker heeft haar naar de slacht gebracht en staart en maantop teruggevraagd. Daarin had ze een ketting meegevlochten. Ze heeft wel een staart en maantop met ketting teruggekregen, maar van een ander paard, want de merrie srond na omzwervingen via handelaren MET staart bij mij op stal. Bleek wel een slachthuis in België te zijn. Ik hoop dat je er bij de meeste slagers vanuit kan gaan dat ze de dienst leveren waar je om vraagt...

edit: autocorrect maakt er vreemde woorden van
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-10-18 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:11

_Lorette_ schreef:
Ze was onhandelbaar in omgang en met rijden vanwege iets wat leek op een extreme vorm van headshaking. Ze was heel mager en ongelukkig. De fokker heeft haar naar de slacht gebracht en staart en maantje teruggevraagd. Daarin had ze een ketting meegevochten. Ze heeft wel een staart met ketting teruggekregen, maar van een ander paard, want de merrie srond na omzwervingen via handelaren MET staart bij mij op stal. Bleek wel een slachthuis in België te zijn. Ik hoop dat je er bij de meeste slagers vanuit kan gaan dat ze de dienst leveren waar je om vraagt...



Och jeetje..dat ze dat kunnen doen zeg....Ook die armband,,Heb je gewoon iets van een ander paard.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:33

Ik wilde mijn vossie naar de slager doen omdat ik van vele mensen had gehoord dat slachten veel diervriendelijker was omdat het paard het minder mee kreeg.

Echter had vossie een stempel in haar paspoort en mocht dus niet geslacht worden.

Met volle tegenzin een afspraak gemaakt voor het inslapen. Mensen hadden mij namelijk wijs gemaakt dat een paard neervalt en alles mee krijgt en stuiptrekkingen krijgt.

Nou. De eerst volgende keer dat ik afscheid moet nemen kies ik weer voor het inslapen.

Zoveel respect, rust en kundigheid dat er was en er is geen enkel moment iets naars geweest. Mijn paard lag er prachtig bij en ging prachtig met een hele diepe zucht heen. Ik heb afscheid kunnen nemen zolang ik dat wilde.

Ondanks dat ik mijn allerbeste vriendin voorgoed kwijt was. Tot de laatste seconde mocht ik bij haar zijn en helpen waardoor ik met opgeheven hoofd terug kijk naar ons afscheid

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:45

Cinnepin schreef:
_Lorette_ schreef:
Ze was onhandelbaar in omgang en met rijden vanwege iets wat leek op een extreme vorm van headshaking. Ze was heel mager en ongelukkig. De fokker heeft haar naar de slacht gebracht en staart en maantje teruggevraagd. Daarin had ze een ketting meegevochten. Ze heeft wel een staart met ketting teruggekregen, maar van een ander paard, want de merrie srond na omzwervingen via handelaren MET staart bij mij op stal. Bleek wel een slachthuis in België te zijn. Ik hoop dat je er bij de meeste slagers vanuit kan gaan dat ze de dienst leveren waar je om vraagt...



Och jeetje..dat ze dat kunnen doen zeg....Ook die armband,,Heb je gewoon iets van een ander paard.


Er mag in belgie enkel in erkende slachthuizen geslacht worden en een paard die daar aankomt mag het terrein niet meer verlaten. Slachthuizen houden zich hier ook niet bezig met staart en manen knippen. Je mag al blij zijn als je je halster terug krijgt.Veronderstel dus dat het niets met het slachthuis te maken heeft, maar met degene die het paard weg heeft gebracht. Paarden die afgeschreven zijn worden wel vaak meegegeven aan paardenhandelaars. Die brengen deze paarden naar de slacht, maar als de handelaar hem elders kwijt kan voor meer...

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:01

Cheminee schreef:
Ik wilde mijn vossie naar de slager doen omdat ik van vele mensen had gehoord dat slachten veel diervriendelijker was omdat het paard het minder mee kreeg.

Echter had vossie een stempel in haar paspoort en mocht dus niet geslacht worden.

Met volle tegenzin een afspraak gemaakt voor het inslapen. Mensen hadden mij namelijk wijs gemaakt dat een paard neervalt en alles mee krijgt en stuiptrekkingen krijgt.

Nou. De eerst volgende keer dat ik afscheid moet nemen kies ik weer voor het inslapen.

Zoveel respect, rust en kundigheid dat er was en er is geen enkel moment iets naars geweest. Mijn paard lag er prachtig bij en ging prachtig met een hele diepe zucht heen. Ik heb afscheid kunnen nemen zolang ik dat wilde.

Ondanks dat ik mijn allerbeste vriendin voorgoed kwijt was. Tot de laatste seconde mocht ik bij haar zijn en helpen waardoor ik met opgeheven hoofd terug kijk naar ons afscheid

Hier wil ik even op inhaken.
Ook jou vossie mocht naar het slachthuis. Alleen zijn vlees mag dan niet gegeten worden, gaat dan ook met de rendac weg. Maar je paard zo laten schieten mag altijd.

Gelukkig heb je nu toch een erg fijne ervaring. :)

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:42

Als je je paard meegeeft aan een handelaar voor de slacht,dan kan het gebeuren dat hij op transport gaat naar een land waar het vlees meer opbrengt.Ook kan het zijn dat het paard toch nog "voor het leven"wordt doorverkocht,want ook dan brengt hij meer op dan dood.Dit laatste heb ik van kennissen vaak gehoord. Die werden dan nl. gecontacteerd door de nieuwe eigenaar.Overigens vind ik dit laatste niet zo'n probleem want als een paard voor een fanatieke ruiter wordt afgekeurd (werd dan door verzekering overgenomen) kan hij als gezelschapspaard ergens anders het nog heel goed doen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:55

@enjoymyhorse, ze werd keihard geweigerd

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:56

Misschien dat er slachthuizen zijn die het niet doen, maar in principe mag het wel.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:02

anjali schreef:
Als je je paard meegeeft aan een handelaar voor de slacht,dan kan het gebeuren dat hij op transport gaat naar een land waar het vlees meer opbrengt.Ook kan het zijn dat het paard toch nog "voor het leven"wordt doorverkocht,want ook dan brengt hij meer op dan dood.Dit laatste heb ik van kennissen vaak gehoord. Die werden dan nl. gecontacteerd door de nieuwe eigenaar.Overigens vind ik dit laatste niet zo'n probleem want als een paard voor een fanatieke ruiter wordt afgekeurd (werd dan door verzekering overgenomen) kan hij als gezelschapspaard ergens anders het nog heel goed doen.


Ja, want een wedstrijdpaard dat nog wel geschikt is voor recreatiegebruik wordt normaal geslacht.... sorry Anjali, maar heb je enig idee hoe dit soort dingen werken? Je doet alsof doorverkoop bij slachthuizen bijna standaard is en een afgekeurd paard voor de sport doorgaans bij de slacht terecht komt. En keurt dat eerste ook nog goed.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:06

Ik zou mijn paarden nooit laten slachten, maar dat betekent niet dat ik tegen slachten ben. Ik zie ook wel dat er voor beide zaken voldoende voors en tegens zijn.
Nu mag een van mijn paarden niet eens meer naar de slacht vanwege medicatie, maar anders zou het ook geen optie zijn. Het idee dat ze daar staan te wachten op vreemd terrein, bang niet wetend wat er gaat gebeuren en wat er dan uiteindelijk gebeurt hun dood betekent kan ik niet over mijn eigen hart verkrijgen. Ook al weet ik wat inslapen allemaal voor stress met een paard kan meebrengen, dan kan ik er in ieder geval wel bij zijn en ze hopelijk rustig houden en bij slachten niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:10

Hier inslapen, helaas ervaring mee, drie ponys moeten laten inslapen. Twee op stal een helaas in utrecht. Dat is minder bevallen omdat ik niet bij het neervallen mocht zijn. Ben daar nog steeds verdrietig om. Laatste keer was 2 jaar nu ongeveer oude tinker. Meegeholpen inclusief bij rendac in de aanhangwagen helpen. Dat was fijn om te doen

Honden niet eens meegerekend, dat zijn er nog veel meer.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:17

Ik weet nog van mijn hond dat ik het wel nodig heb om bij mijn dier te zijn op het moment dat het dier afgemaakt wordt. Vond dat toch wel fijn. Ik denk zelf dat ik het beeld van slachten niet zo'n fijn beeld zal vinden als laatste moment, terwijl dat inslapen een rustig en toch wel fijn beeld geeft.

Ik geloof zelf dat, mits het goed gedaan wordt, beide voor het paard even goed zijn. Dus tenzij het inslapen echt lastig wordt door bijv geen ruimte om het paard te verplaatsen, paard echt panisch is voor dierenarts/spuiten etc, kies ik voor inslapen. Simpelweg omdat het voor het paard dan niet uitmaakt en dan kies ik voor wat ik zelf fijner vind. Het liefst zou ik hem dan ook nog via speciale crematieservice laten cremeren ipv mee laten gaan met rendac.

Allemaal sentimenteel gedoe, maar ik vind dat zelf geen probleem. Het doet het paard geen pijn, dus als ik zelf een paard zou hebben en zelf de keuze kan maken zou ik gewoon wegens mijn eigen gevoelens naar paard een afscheid willen wat voor mij gewoon respectvol en fijn aanvoelt, en dat is inslapen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:31

secricible schreef:
anjali schreef:
Als je je paard meegeeft aan een handelaar voor de slacht,dan kan het gebeuren dat hij op transport gaat naar een land waar het vlees meer opbrengt.Ook kan het zijn dat het paard toch nog "voor het leven"wordt doorverkocht,want ook dan brengt hij meer op dan dood.Dit laatste heb ik van kennissen vaak gehoord. Die werden dan nl. gecontacteerd door de nieuwe eigenaar.Overigens vind ik dit laatste niet zo'n probleem want als een paard voor een fanatieke ruiter wordt afgekeurd (werd dan door verzekering overgenomen) kan hij als gezelschapspaard ergens anders het nog heel goed doen.


Ja, want een wedstrijdpaard dat nog wel geschikt is voor recreatiegebruik wordt normaal geslacht.... sorry Anjali, maar heb je enig idee hoe dit soort dingen werken? Je doet alsof doorverkoop bij slachthuizen bijna standaard is en een afgekeurd paard voor de sport doorgaans bij de slacht terecht komt. En keurt dat eerste ook nog goed.

Wat keur ik dan goed? Ik keur slacht nooit goed. Ik vertel alleen wat ik in mijn paardenleven van een halve eeuw lang heb gezien en meegemaakt.Wat dus de realiteit is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:10

karuna schreef:
Hier inslapen, helaas ervaring mee, drie ponys moeten laten inslapen. Twee op stal een helaas in utrecht. Dat is minder bevallen omdat ik niet bij het neervallen mocht zijn. Ben daar nog steeds verdrietig om. Laatste keer was 2 jaar nu ongeveer oude tinker. Meegeholpen inclusief bij rendac in de aanhangwagen helpen. Dat was fijn om te doen

Honden niet eens meegerekend, dat zijn er nog veel meer.


Bij ons in Utrecht waren we er gewoon bij. Ze hebben hem gesedeerd in zijn stal en wij liepen met hem naar de inslaap stal. Daar is een infuus aangebracht. Hij viel rustig om en we hebben bij hem gezeten tot het einde en even daarna. Het is een hele grote en diepe stal die volledig gevuld was met stro. Ging wel snel en netjes toen. Maar dat is 20jr geleden. Als die mogelijkheid er niet zou zijn, zou ik ook kijken of er nog andere opties waren.

_Lorette_

Berichten: 12096
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:14

betadine schreef:
Er mag in belgie enkel in erkende slachthuizen geslacht worden en een paard die daar aankomt mag het terrein niet meer verlaten. Slachthuizen houden zich hier ook niet bezig met staart en manen knippen. Je mag al blij zijn als je je halster terug krijgt.Veronderstel dus dat het niets met het slachthuis te maken heeft, maar met degene die het paard weg heeft gebracht. Paarden die afgeschreven zijn worden wel vaak meegegeven aan paardenhandelaars. Die brengen deze paarden naar de slacht, maar als de handelaar hem elders kwijt kan voor meer...


Dat hopen we dan maar! Het slachthuis gaf zelf aan dat ze al een poosje uitsluitend runderen slachten, maar het was ontzettend moeilijk om informatie te krijgen van alle betrokken partijen.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:26

Ik heb toen ik jong was mijn pony in Nijkerk naar de slacht gebracht, omdat ik niet beter wist. Was toen 10. Als ik er nu aan denk voel ik me vreselijk dat ik hem daar heb achtergelaten. Maar zoals ik al zei, ik wist toen niet beter.

4 maanden geleden mijn paard laten inslapen. Dat ging heel vredig en mooi. Totaal geen stress. Was bij de kliniek van Jos Hofsma. Netjes na spreekuur zodat er niemand meer was en we alle tijd hadden. Er lag een kussen en ik kon zolang bij haar blijven als ikzelf wou. Mijn paard ging er niet tegen vechten en ging bij het eerste prikje snel en tevreden liggen. Toen ben ik bij haar gaan zitten en heb ik haar geaaid tot ze na de definitieve prik de laatste adem uitblies. Ze keek me ook aan en het ging dus heel mooi.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:59

Toen ik mijn hondje 5 jr geleden in liet slapen was dat echt drama, hekel aan dierenartsen. Ik vind dat nu nog steeds vreselijk om aan terug te denken. Bij mijn eerste paard ( hevige koliek ) is het heel snel en rustig verlopen, ik heb hem vast gehouden tot hij zijn laatste adem uitblies en kon er ook rustig onder blijven omdat hij echt aan het lijden was.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:35

Ik heb een aantal jaren geleden een paard gekocht en die was volgens de voorschriften geslacht maar stond gewoon in mijn stallen. Mijn voorkeur gaat altijd uit na euthanasie, immers breng je je dierbaren ook niet naar de slager en buiten dat er is bewezen dat dieren op meters afstand al bloed ruiken. Het staat nog op mijn netvlies gebrand dat er een vrachtwagen vol varkens wordt uitgeladen bij de slager. Die arme varkens wisten niet hoe snel ze weer naar boven moest rennen van paniek om nog maar te zwijgen over het enorme gekrijs. Ik heb twee paarden moeten laten inslapen dat is op een rustige manier gebeurd beide paarden vertoonde geen verzet en hadden er vrede mee. Alle paspoorten zijn afgetekend dus al onze
paarden kunnen überhaupt niet meer geslacht worden.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:52

Voor mij ligt het asn het paard en de situatie wat het wordt, zowel schieten als inslapen vaak genoeg gezien.
Sjolvir, wel bereisd hele wereld sl gezien en prima trailerpaard en had geen extra pijn door rit, heb ik laten slachten. Ben uiterasrd zelf bij het schieten gebleven, ze heeft geen seconde geweten wat er gasnde was en viel ter aarde met wortel nog in haar mond. Voor jezelf is het wel $#@ want je kan daar niet uitgreid afscheid staan nemen, dat moet je voor die tijd gedaan hebben. (En met de nuchtere wetenschap dat erna echt voor jezelf is en dat paard daar niets van mee krijgt moet je vrede kunnen hebben).

Ik vond het voor haar en in die situatie de beste keuze, ook nog met nut.. geen weggegooid artikel, maar nog waardevol als voedsel. Dat andere mensen daar anders over denken kan ik best begrijpen.

Hepsie wordt per defenitie ingeslapen, die staat wegens medicatie die ze gehad heeft op niet voor consumptie.

Tobago? Geen idee is hopelijk pas over heel veel jaren aan de orde en dan weer afh. Van wat hij mankeerd.

Links of rechts om blijft het minst leuke deel van dieren houden, doorgaans moet je ooit voor ze besluiten over leven of dood en ook nog hoe dan. Voor mij is het wrl zo dat hoe dan ook ik er bij wil zijn.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:56

Voor mezelf kies ik niet voor slacht. De enige redenen daarvoor zijn dat ik er bij wilde zijn en ik niet wilde dat mijn paard zijn laatste omgeving een steriele omgeving zou zijn.

Verder heb ik er echt geen verschil in. Voor mij is het het belangrijkste dat het paard er niets van merkt en volgens mij kan dat bij zowel slacht als inslapen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:04

Mijn paarden hebben allemaal een stempel gekregen.
Niet voor consumptie.
Ze gaan hier thuis op mijn eigen erf.
In mijn bijzijn in rust en vrede.
Maar heb totaal geen moeite met gene die voor de slacht gaan.
Ik lust zelf ook een worstje hoor.
Maar mijn paardjes mijn keuze gaan thuis.