Discussie slachten vs inslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:37

Ik heb 1,5 jaar terug voor de keuze gestaan. Paard was 19 en ‘op’. Pijnvrij leven zat er niet meer in. De keuze voor mij was redelijk snel gemaakt. Inslapen vind ik zelf een ‘prettiger’ idee dan afschieten.

Het moment zelf was natuurlijk hartstikke emotioneel maar ze is vredig gegaan. Ben al die tijd bij haar geweest. Ik vind het laatste beeld wat ik heb toch erg belangrijk (zie het nog geregeld voor me) en als dat mijn paard onder het bloed zou zijn...

Verder maakt iedereen zijn eigen keuze. Ik ben zeker niet tegen slachten, zou het alleen zelf niet kunnen aanzien. En paard wegbrengen en daarna meteen weggaan dan zou ik mezelf altijd blijven afvragen of ze wel werkelijk geschoten is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:32

Veraaaaah schreef:
Ik heb 1,5 jaar terug voor de keuze gestaan. Paard was 19 en ‘op’. Pijnvrij leven zat er niet meer in. De keuze voor mij was redelijk snel gemaakt. Inslapen vind ik zelf een ‘prettiger’ idee dan afschieten.

Het moment zelf was natuurlijk hartstikke emotioneel maar ze is vredig gegaan. Ben al die tijd bij haar geweest. Ik vind het laatste beeld wat ik heb toch erg belangrijk (zie het nog geregeld voor me) en als dat mijn paard onder het bloed zou zijn...

Verder maakt iedereen zijn eigen keuze. Ik ben zeker niet tegen slachten, zou het alleen zelf niet kunnen aanzien. En paard wegbrengen en daarna meteen weggaan dan zou ik mezelf altijd blijven afvragen of ze wel werkelijk geschoten is.


Je kan bij sommige slachters gewoon bij het schieten zijn dat was voor mij ook een voorwaarde waar absoluut niet aan getornd kon worden.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:35

Heftig topic. Ik voor mij prefereer inslapen. Niet anti slacht, ik heb het zien gebeuren, en bloed ruiken is nonsens, dieren waren totaal niet bang.
Het is meer mijn eigen gevoel. Ik vind inslapen vrediger en vriendelijker. Niet rationeel, dat weet ik wel, maar ik kan beter leven met inslapen denk ik.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:51

Ik kies zelf voor inslapen, mede door de fijne ervaring die ik met mijn oude pony heb gehad. Die is heel kalm en rustig op haar eigen plekje ingeslapen. Ze heeft er geen seconde stress van gehad.

Slacht vind ik op zich geen bezwaar, maar een voorwaarde is wel dat het paard nog goed genoeg is om vervoerd te worden. Ook vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent om te zorgen dat je paard echt dood is. Dus niet aan een handelaar meegeven die ervoor zorgt dat hij bij het slachthuis komt, maar zelf wegbrengen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:26

secricible schreef:
eclair98 schreef:
Misschien dat iemand in dit topic mij het kan uitleggen! Ik lees vaker iets over dieren die gaan vechten tegen de prik, maar is dat dan tegen de fatale prik of tegen de verdoving, die bij huisdieren eerst wordt gegeven? Dit is dan wel in het belang van de eigenaar, want meteen de fatale prik is niet heel fijn om te zien.


Vroeger gaven ze nog wel eens direct een prik in het hart, dat was sowieso heel heftig om te zien.
Nu geven de meeste dierenartsen eerst een verdovingsprik en daarna spierverslappers in hoge dosering (zodat het hart stopt). Sommige paarden vechten tegen de verdoving, zoals ze dat ook kunnen doen bij bijvoorbeeld verdoving voor castratie oid. De spierverslappers krijgen ze normaal pas als ze al slapem dus daar vechten ze niet meer tegen als het goed is.


Even hierop inhakend; op mijn werk heeft dierenarts dat een keer gedaan bij nubische geit. (had ze effe vergeten te overleggen) Gevolg is dier is meteen weg. Ja, is positief, geen gevecht. Nee, was ook niet handig, was best lomp vasthouden voor mij omdat groot formaat geit vanuit niets ineens volledig weg was en dus neer stortte...
Ik zou niet weten hoe je dit met een beetje pony laat staan paard veilig zou moeten organiseren...vind ik mijn eigen veiligheid en die van de da toch ook belangrijk ;)