Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:26

Het is een richtlijn, dus nee, dat is zeker geen ding. Een beetje mollig (dus gewoon een flubberbuikje en dikke liezen) zie ik ook echt niet als overgewicht. Dat is (in mijn ogen) normaal.
Maar ik wil geen mensen beledigen of over een kam scheren. :o
Het is de richtlijn die ik zelf wel nastreef, en bij mij kloppen de verhouding ook wel bij 64 kg! :j

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:30

AlwaysH schreef:
Het is een richtlijn, dus nee, dat is zeker geen ding. Een beetje mollig (dus gewoon een flubberbuikje en dikke liezen) zie ik ook echt niet als overgewicht. Dat is (in mijn ogen) normaal.
Maar ik wil geen mensen beledigen of over een kam scheren. :o
Het is de richtlijn die ik zelf wel nastreef, en bij mij kloppen de verhouding ook wel bij 64 kg! :j


Zo ja als ik helemaal strak getraind zou zijn zou ik denk ik op de 45 kilo uitkomen. Dan klopt die idd wel.

Nee normale niet afgetrainde lichamen zijn niet hetzelfde als overgewicht. En zo vind ik overgewicht dus ook niet normaal

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:34

Amber_anne schreef:
AlwaysH schreef:
Het is een richtlijn, dus nee, dat is zeker geen ding. Een beetje mollig (dus gewoon een flubberbuikje en dikke liezen) zie ik ook echt niet als overgewicht. Dat is (in mijn ogen) normaal.
Maar ik wil geen mensen beledigen of over een kam scheren. :o
Het is de richtlijn die ik zelf wel nastreef, en bij mij kloppen de verhouding ook wel bij 64 kg! :j


Zo ja als ik helemaal strak getraind zou zijn zou ik denk ik op de 45 kilo uitkomen. Dan klopt die idd wel.

Nee normale niet afgetrainde lichamen zijn niet hetzelfde als overgewicht. En zo vind ik overgewicht dus ook niet normaal


Dat bedoel ik dan inderdaad.
Al is spiermassa geloof ik zwaarder? Maar als je afgetraind bent, heb je geen/enig vet.

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:45

Tja, zo ben ik 170 en 75 kg en zeker niet dik haha. Als ik 60 kg blijft er niks van me over. Dat is zeker verschillend per postuur. Nu ben ik wel wat kg te zwaar maar zeker geen 15 kg. Dus wel ‘overgewicht’ en k zal dan ook nooit op een pony stappen maar enkel op grote paarden

Afbeelding

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:51

Ik ben ongeveer 1.73 en 63kg, kom van 99 af. En toen ik zoveel woog zag je me ook niet op een paard. Zal eens kijken of ik een voor/na kan opsnorren.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:02

Ik heb ook nog leuke voor en na fotos. Ohhh ik wil er bijna niet naar kijken. Zal ze eens opzoeken.
Dikke kop bah. :’)

Ik heb volgens de bmi ook nog steeds overgewicht. Wil er ook graag nog 5 kilo af.
Misschien een leuk doel om dat nog voor 2019 te redden. Zal dat kunnen?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:09

@Jester_;Je hebt een prima postuur en daar valt weinig op aan te merken. Het was mij zelfs niet opgevallen dat jij met je gewicht bezig moest zijn.
Ik ben 1.77 en 63 kg op mijn zwaarst was ik 69 kg

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:12

@Jester_ wauw je ziet er gewoon goed uit zo! ik ben ook 1.70 en toen ik 75 woog, zag ik er echt mollig uit en had ik echt een buik en best wel bovenbenen. nu weeg ik 60 en toch is er nog wel wat over van mij hahah! zo zie je maar dat iedereen een ander prostuur en andere lichaamsbouw heeft.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:25

Chasey schreef:
Ik heb ook nog leuke voor en na fotos. Ohhh ik wil er bijna niet naar kijken. Zal ze eens opzoeken.
Dikke kop bah. :’)

Ik heb volgens de bmi ook nog steeds overgewicht. Wil er ook graag nog 5 kilo af.
Misschien een leuk doel om dat nog voor 2019 te redden. Zal dat kunnen?


Als je er voor gaat! :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:36

Ik heb 65 en minder gewogen, met 1.75. Als ik die foto's terugkijk vind ik mezelf veel te mager toen (ik was begin 20)

Die stelregel van je lengte -10 geld niet voor iedereen. En zeker niet als je boven de 35 bent en een kind/kinderen hebt gekregen. Hoeveel ik ook mijn best ga doen, 65 kilo ga ik niet meer wegen.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:40

Mars 99kg (5 jaar geleden)
Afbeelding
(Vreselijk om terug te zien dit)


Mars 63kg:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mars op 23-10-18 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:42

Wow, dat is een groot verschil. Ik ben met 63 kg een stuk breder! :P
Hoe lang ben je?

65 kg (nu)
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:43

Jeejtje wat een verschil! Ontzettend knap gedaan _/-\o_

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:46

AlwaysH schreef:
Wow, dat is een groot verschil. Ik ben met 63 kg een stuk breder! :P
Hoe lang ben je?

65 kg (nu)
[ [url=m/HcgQiS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig figuur heb je!

Ik ben ongeveer 1.73. Maar heb dus wel curves hoor dus een kont en borsten, daar slaat mijn lijf vooral t gewicht op denk ik. Op de foto zie je dat wat minder. Maar ben tevreden zo dus ik hou dit gewicht vast.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:49

Ik ben 1.74. Ook veel booty, ja. En flinke beenspieren (waar ik heel blij mee ben, haha).

Bedankt voor het compliment!
Toch wel grappig dat we vrijwel hetzelfde wegen en qua lengte zijn, en dat jij toch nog heel anders oogt!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:51

Knap hoor!

Wat een verschil dan eigenlijk he met zelfde lengte en gewicht.

Heb je geen last van los vel?
Dat heb ik wel heel erg, bij de buik. Na 2 zwangerschappen, wat een uitgerekte flubber bedoeling, echt lelijk.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:07

AlwaysH schreef:
Ik ben 1.74. Ook veel booty, ja. En flinke beenspieren (waar ik heel blij mee ben, haha).

Bedankt voor het compliment!
Toch wel grappig dat we vrijwel hetzelfde wegen en qua lengte zijn, en dat jij toch nog heel anders oogt!


Ja grappig is dat he hoe elk mens weer zo anders is qua bouw/spieren etc dat hetzelfde gewicht zo anders kan ogen. Kan me voorstellen dat je trots bent op je spieren!

Los vel heb ik gelukkig niet echt heb dan ook ruim een jaar gebruikt om de eerste 25 te verliezen, daarna dat gewicht een tijd vastgehouden en de afgelopen anderhalf jaar is er nog eens ruim 10kg af gekropen dus heb echt de tijd genomen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:14

Bij mij is dat allemaal ineens heel erg snel uitgerekt toen ik zwanger was van de eerste. Was net een wandelende kamerolifant. Heeft mijn huid op de buik een optater van gehad, dat komt nooit meer goed :') Letterlijk open gebarsten. := De rek is er compleet uit. -O-

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:19

Wauw wat een metamorfose, heel knap!!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:38

De eigenaresse van een vroeger bijrijdpaard kwam erachter dat ze toch wel te zwaar was voor haar paard op het moment dat ik haar paard ging bijrijden.

Ze zag dat hij bij mij veel beter liep en mooier gebruik maakte van rug en achterhand. Ze gaf aan mij aan op dat moment dat ze er eigenlijk best van was geschrokken en dus niet meer op het paard zou stappen tot ze behoorlijk wat gewicht kwijt zou zijn.

Ik vond dat erg goed van haar. Ik denk helaas dat het wel vaker gebeurd dat eigenaren gewoon niet meer doorhebben wanneer je te zwaar wordt voor het paard. Het gaat denk ik zo langzaam dat er elke keer weer een kilootje bij komt dat je dat heel lastig merkt, tot iemand anders dan opeens op het paard gaat zitten en je écht het verschil ziet/merkt.

En bmi vind ik zelf zo'n achterhaalde berekening. Zoals hierboven al duidelijk wordt, is dat gewicht/lengte echt niet alles zegt.
Ook ik ben 1.72 m en weeg rond de 60 kg, maar ik ben heel mager en wil het liefst wel een kilo of 10 aankomen. Dan zie ik er een stuk gezonder uit.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:09

BMI is ook maar een richtlijn en niet zaligmakend. Maar wanneer deze de 30 voorbij gaat is er echt wel sprake van flink overgewicht. En in dat geval vind ik niet dat je op een dier moet gaan zitten

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:13

Ik heb helemaal niks gelezen, maar denk dat dit niet te vatten is in een paar vuistregels. Ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en ieder combinatie is anders. Een man van 90 kilo is qua gewicht hetzelfde als een gezet persoon van 90 kilo, maaf meer mensen vallen over het laatste, het “plaatje”. Er zijn daarnaast oneindig veel meer factoren die ervoor zorgen hoe een paard belast wordt, zoals rijvaardigheid en balans. Ik denk dus dat je de regels kan zien als richtlijnen, wat goed is, maar dat de echte wereld niet zo zwart wit is. Iedereen hindert in meer of mindere mate zijn paard. Dik of dun. Ik vind het persoonlijk echt heel erg jammer dat er zo (ver)oordelend wordt gesproken over dikkere mensen te paard. En dan heb ik het niet over iemand van 100kg op n shetlander.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:26

Dressage_Haf schreef:
elizabeth85 schreef:
Volgens mij moet je gewoon je nuchtere verstand gebruiken. Ik ben zelf 1.64 en weeg 60 kilo (en ja ik ben nu lichter dan voor ik 4 kinderen kreeg haha)....

Mijn haflinger is 1.50 en en daar zet ik rustig mijn man op. Die is bijna 2 meter en weegt rond de 100 kilo, en dat is voor hem een normaal gewicht. Pony kan dat prima aan. Mijn vorige pony was veel ieler en was 1.57 maar no way dat mijn man daar op ging. Dat zou ze nooit aankunnen...

Ik zie ook wel eens mensen dat ik denk.... sjonge dat kan echt niet. Prima dat je wilt paardrijden als je wat zwaarder bent, maar neem dan een stevige gebouwd paard en let alsjeblieft op of je paard het aankan en let op de manier waarop je rijdt... je kan denk ik prima aan je paard merken of ze het zwaar heeft of niet


Los van de hele discussie over BMI lijkt het mij sowieso verstandig om te weten wat een paard echt weegt als je met % van zijn lichaamsgewicht wil rekenen


Waarop heb jij gebaseerd dat jouw pony die 100 kilo kan dragen? Dat hij niet omvalt, of heeft hij dat tegen je gezegd?

Ik vind dit veruit veel te zwaar voor een haflinger.
Dat is meer dan 30% van zijn totale lichaamsgewicht, lijkt mij wat bizar hoog.


Een Haflinger van die maat zal rond de 450-500 kg wegen, afhankelijk van bouw, bespiering en conditie. Hoe kom je er dan op dat 100 kg meer dan 30% is? Los van of het teveel is, lichaamslengte en BMI lijkt het paardengewicht weten mij vrij noodzakelijk als je met formules aan de gang gaat...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:53

Mars schreef:
Mars 99kg (5 jaar geleden)
[ [url=m/UeeXfk.png]Afbeelding[/url] ]
(Vreselijk om terug te zien dit)


Mars 63kg:
[ [url=m/9PnAYo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wow, wat zie je er goed uit!

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:00

tmr001 schreef:
Ik heb helemaal niks gelezen, maar denk dat dit niet te vatten is in een paar vuistregels. Ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en ieder combinatie is anders. Een man van 90 kilo is qua gewicht hetzelfde als een gezet persoon van 90 kilo, maaf meer mensen vallen over het laatste, het “plaatje”. Er zijn daarnaast oneindig veel meer factoren die ervoor zorgen hoe een paard belast wordt, zoals rijvaardigheid en balans. Ik denk dus dat je de regels kan zien als richtlijnen, wat goed is, maar dat de echte wereld niet zo zwart wit is. Iedereen hindert in meer of mindere mate zijn paard. Dik of dun. Ik vind het persoonlijk echt heel erg jammer dat er zo (ver)oordelend wordt gesproken over dikkere mensen te paard. En dan heb ik het niet over iemand van 100kg op n shetlander.


Ik denk dat als je het wel had gelezen dat je had gezien dat 90 kilo qua gewicht hetzelfde is. En of dat een normaal gewicht is of iemand met overgewicht maakt niet uit. Maar dan komt het degelijke verschil dat vet niet aangespannen kan worden en dus ook niet gebruikt kan worden in je voordeel, dan zit je dus met veel vet het paard veel meer in de weg dan iemand die dat vet niet heeft.