Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:15

AlwaysH schreef:
Amber_anne schreef:
Voor paarden maakt het niet uit idd waar het max gewicht uit bestaat als het alleen om het gewicht gaat. Kan het paard 70 kilo dragen en iemand van 80 kilo bestaat uit spier, nee dat gaat niet werken. Maar idd twee mensen van 70 kilo dan kies ik liever de gespierde dan de vette


Dat inderdaad! :j

@Avelanche, moet je eens kijken inde facebookgroepen (of zelfs het bokttopic) voor hamsterhouders. Als je daar wat fout doet... Krijg je zo tien + man over je heen. Is toch allemaal goedbedoeld...

Ik heb geen facebook meer, maar ik heb zo eens wat topics over konijnen gevolgd..... :') heb een redelijk idee wat je bedoelt denk ik :j fb groepen over honden waren ook heel gezellig :roll:

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:25

ElviraKelan schreef:
Waar ik nog het meeste van baal is van alle groepen waarbij er onvoldoende met het paard rekening wordt gehouden ishet goed praten van jezelf. Maar niets met het commentaar verder doen terwijl het dan verder terecht is


En daar sla je de spijker op de kop. Dat is exact het probleem.
Amber_anne schreef:
Voor paarden maakt het niet uit idd waar het max gewicht uit bestaat als het alleen om het gewicht gaat. Kan het paard 70 kilo dragen en iemand van 80 kilo bestaat uit spier, nee dat gaat niet werken. Maar idd twee mensen van 70 kilo dan kies ik liever de gespierde dan de vette

Tuurlijk. Maar dan wel in het gebied wat het paard nog veilig kan dragen.
En ik ga liever niet op de grens zitten. Ik heb een Engelse Volbloed, die wss richting de 1.70 gaat. Maar daar komt geen 80 kg op, ook al is ze groot. Ze is namelijk ook heel rank, dus de max voor haar wordt wel 65 - 70 kg ruitergewicht.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:21

Waar ik vooral over val is dat er al snel geroepen wordt; ja maar het paard is hoger opgeleid, zit goed in zijn spieren en kan de ruiter (en zichzelf) makkelijk dragen.
Dat kan wel zijn maar dat paard is niet op die manier begonnen/geboren.
Zonder het teveel op de man te willen spelen vind ik dit juist met bepaalde combinaties zorgwekkend (die ik al een aantal jaar volg) aangezien die paarden (eventueel zelf gefokt) zelf opgeleid zijn door een en dezelfde (te) zware ruiter. Ook toen het paard dus nog niet perfect bespierd was en zichzelf kon dragen.
Vooral dat deel vindt ik echt zorgwekkend dat mensen dat niet zien.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:34

Ik ben begonnen bij de pony’s met mijn new-forest, door mijn lengte en aangezien ik ook mijn gewicht meehad overgeschakeld naar een fjord.
Uiteindelijk met 1m72 en tussen de 75-85 kg een Westfalen merrie gekocht. Een type sportpaard maar wel stevig gebouwd en een schofthoogte van 1m70.
Dit vond ik zeker niet misstaan en ook niet in de dressuurring of ... Inmiddels zit ik rond de 90kg. Ik zou idd geen jong of heel oud paard gaan rijden of enig paard in slechte conditie. Maar vanaf 1m60 en een stevig gebouwd paard kan het in principe nog prima vind ik, afgaande dat je eeb goede houding en zit hebt. Op dit moment rij ik ook niet meer. Deels door mijn gewicht.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:15

ik wil even mijn respect uiten naar de bokkers die eerlijk toegeven dat ze zelf aan de zware kant zijn. Wat ik al helemaal dapper vind is dat ze aangeven dat ze om die reden even niet op het paard stappen. Dit is echt een dappere keus.

ik moet zeggen dat ik een jaar geleden ook zwaarder en zwaarder begon te worden, ik voelde me niet prettig op mijn paard en als iemand een foto maakte dan wilde ik die niet posten. ik had de keus gemaakt om af te vallen. ik ben rond de 15 kilo afgevallen en ik stap weer happy op mijn paard en ik ben weer helemaal happy met foto's die gemaakt worden. dit is de beste keus die ik ooit gemaakt heb. en soms lijkt het zelfs alsof mijn paard me dankbaar is hahah :P

Ik snap daarom ook niet dat ''zwaardere'' mensen happy op hun paard kunnen stappen.. ik vind het persoonlijk geen fijn beeld om te zien. Ergens vind ik het sneu voor die mensen want ik kan me niet voorstellen dat ze het zelf niet zien.. het is lastig om er wat aan te doen want het vereist een hoop disipline en moed om te kunnen afvallen, geloof me. maar ik vind toch dat omstanders er best iets van mogen zeggen als een ruiter te zwaar is, het kan namelijk wel ogen openen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:23

Verosjaak schreef:
Amber, ja klopt, ik zit ook nog eens uitermate lang waardoor het te lange voor het mooie ook echt zichtbaar is.

De lijn van 90 kilo is mijn echte stok achter de deur om eens in de zoveel maanden op de weegschaal te staan en er een beetje op te letten.


Idd 90 kg was voor mij ook een keiharde grens. Toen ik daar 2 jaar terug ineens heel dichtbij was is er een knop om gegaan want ik wilde kunnen blijven rijden. Sindsdien ben ik heel langzaam gaan afvallen, en nu ben ik alweer ruim 9 maanden op een gezond gewicht voor mijn lengte. Dit is misschien een leuk en fijn topic voor mensen met eenzelfde motiviatie:

[MWS] paardrijden en overgewicht.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:37

Ik vind het goed dat dit meer onder de aandacht is! Hoe vaak ik wel niet mensen tegen kom (of foto's) die gewoon écht te zwaar zijn voor een pony/paard :n

Ik heb zelf een redelijk kleine haflinger, zit wel goed in de spieren maar heb met mezelf duidelijk een maximum gewicht afgesproken.

Ik heb ook wel eens wat geschommeld kwa gewicht, maar als ik aan mijn afgesproken gewicht zit dan rijd ik mijn haflinger niet! En dat is ook wel eens voor gekomen, dan maken we lange wandelingen of hij heeft even een tijdje verdiende vakantie.

Vooral het stukje 'mijn paard is nog vrolijk, hij ondervind er geen hinder van' maakt me eigenlijk best wel boos/verdrietig. Je paard kan dit maar op een paar manieren aangeven (en ookal uiten sommige paarden dit niet, betekend het nog steeds niet dat ze er geen hinder van hebben).
Ik vind dat je dan namelijk je eigen plezier boven die van je paard stelt. En ik vind dat dat altijd andersom zou moeten zijn.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:01

Super knap degenen die zijn gaan afvallen :j

Dat vind ik ook een non argument Nero, ‘hij loopt nog vrolijk dus hij heeft geen last.’ Nu misschien niet maar tegen de tijd dat je paard wel wat aangeeft hoe ver heen ben je dan?
Is hetzelfde als dat ik zeg ‘ik rook maar heb niks aan mijn longen dus zo schadelijk zal t niet zijn’

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:04

Paarden lopen door ongeacht de pijn je merkt het vaak pas als het te laat is.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:35

Toch is het lastig inzien wat een voor een effect een ruiter op een paard heeft.

Mijn oude bijrijdster was een flinke meid maar echt niet dik. Maar ze was wel zwaar, zo rond de 70 kilo. Ze reed op mijn paard en qua combinatie ging t net. Toch had t nadelig gevolg wat ik pas merk nu ze niet meer rijdt.

Paard wordt nu bijgereden door ook een flinke meid maar zeker nog geen 70 kilo. hij knapt met de week op, rug wordt sterker, hij vertoond veeeeeel minder vluchtgedrag, hij schoot er echt regelmatig vandoor en doet dat eigenlijk niet meer. En hij is veel relaxter, wil graag werken en beduidend losser in zijn lijf.

De eerste meid had geen groot overgewicht maar toch werkte het gewicht tegen. Maar dat zie ik nu pas...

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:46

Interessante belangrijke discussie!

Tuurlijk heeft inwerking van de ruiter veel bijdrage aan het gemak waarmee een paard de rijbaan doorkomt. Dat is niet zo eenvoudig te koppelen aan gewicht. Maar gewicht en fitheid zijn welke belangrijke factoren die de inwerking beinvloeden en hoe handig die inwerking word aangeboden door de ruiter. Maar ondanks al deze factoren blijft gewicht gewoon gewicht, en tuurlijk zit daar een grijs variabel gebied in maar als het gewicht boven een rode grens komt dan zit het gewoon in de weg omdat het gedragen moet worden door een paard. het onderzoek boven de 20% is niet haalbaar voor een dier om te belasten is ruim genomen vind ik hoor! hang zelf eens een rugzak met 15% van je eigen gewicht op je rug en ren daar eens een rondje mee, moet je ook nog eens aangetikt met een zweep worden omdat je niet meer kan..

Inwerking is ook echt bepalend maar gewicht is feit en dat kunt je niet weglaten omdat je handiger bent met rijden dan iemand die lichter is. Neemt niet weg dat lichte ruiters ook enorm in de weg kunnen zitten maar feit blijft wel dat die minder gewicht hebben om voor het paard te dragen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:55

Zo heb ik paar jaar terug ergens een buitenrit gemaakt. Samen met een meisje wat zei dat ze heel goed kon rijden, maatje 34, mega dun. En ik iemand die aan de zware kant is, misschien wel te zwaar, maar ik ga de weegschaal niet meer op, word ik alleen maar chagrijnig van :o
Maar mochten mee, maar wel apart, dus niet met de groep, maar wij met zn 2 en 1 begeleider. Vriendinnetje zat paard mega in de weg en later nog excuses aangeboden gekregen dat ik wel kon rijden, paard niet in de weg zat en lekker aan het stappen en draven had.
Vriendin heeft een preek gekregen dat ze als ze niet kan rijden niet moet opscheppen dat ze wel kan rijden :o

Nu ben ik echt al wel een poosje gestopt met rijden, alleen nu wil mijn vriendinnen groep waarvan ik wel weet dat ze kunnen rijden :D Eigen paarden en wedstrijden gereden :) Een buitenrit ergens willen gaan maken, maar ik nergens in aanmerking kom omdat ik te zwaar ben helaas. Nu eb ik dat geaccepteerd.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:21

Ikzelf heb voor mijzelf een grens getrokken. Omdat ik het niet eerlijk vind tegenover mijn paard, maar ook vooral omdat ik gewoon niet te zwaar wil zijn! Ik vind het niet mooi, ik vind mezelf echt heel lelijk als ik zwaarder ben en het voelt niet lekker! Ik gruwel er zelfs van. Ik ben best heel stevig geweest, ik wil dat nooit meer!
Dus mijn max op mijn paard is 80kg. Kom ik daar boven, dan stop ik gelijk met rijden! Ik ben mijn hele leven al bezig met de strijd tegen de kilo's. Ik kom heel makkelijk aan. Heel frustrerend is dat. Zeker omdat ik ook met regelmaat een prednison kuur nodig heb. Dan vliegt het er al helemaal op. In een week wel 2 kilo tijdens zo'n kuur. Vreselijk!!! Dus elke dag opletten en keuzes maken wat ik naar binnen werk en vooral wat niet.
Extra goed mijn best doen om op mijn streef gewicht te komen en te blijven. Iedere dag weer. Mijn streef gewicht is 70 kg.
Op dit moment 74kg, ben er bijna! :D
3 jaar terug woog ik meer dan 80 kg, ben gelijk gestopt met rijden. En ipv op het paard te zitten hebben we veel 'buitenritjes' gemaakt, maar dan liep ik er lekker naast. :j
En tegenwoordig doe ik dat nog heel vaak, gewoon wandelen. Ik hoef er niet persé altijd op te zitten.

Hoe anderen dat doen moeten ze zelf weten, daar bemoei ik me niet mee. Natuurlijk zie ik wel eens een combi waarvan ik denk 'oei, misschien is het beter om even niet te rijden'. Maar dan nog is het niet mijn taak om me daar mee te bemoeien. Ik kies voor mijzelf en ben voor mijzelf en mijn paard verantwoordelijk. Niet voor dat van een ander.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:51

Volgens mij moet je gewoon je nuchtere verstand gebruiken. Ik ben zelf 1.64 en weeg 60 kilo (en ja ik ben nu lichter dan voor ik 4 kinderen kreeg haha)....

Mijn haflinger is 1.50 en en daar zet ik rustig mijn man op. Die is bijna 2 meter en weegt rond de 100 kilo, en dat is voor hem een normaal gewicht. Pony kan dat prima aan. Mijn vorige pony was veel ieler en was 1.57 maar no way dat mijn man daar op ging. Dat zou ze nooit aankunnen...

Ik zie ook wel eens mensen dat ik denk.... sjonge dat kan echt niet. Prima dat je wilt paardrijden als je wat zwaarder bent, maar neem dan een stevige gebouwd paard en let alsjeblieft op of je paard het aankan en let op de manier waarop je rijdt... je kan denk ik prima aan je paard merken of ze het zwaar heeft of niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:12

Ik schrik trouwens wel van de reacties van mensen hier die 70 kg (te?) zwaar vinden. Voor mij is het een net en gezond gewicht, keurig binnen de BMI.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:18

Hoop niet dat je mij bedoeld? Mocht dat wel het geval zijn, 70 kilo is zeker niet te zwaar! Alleen ligt het natuurlijk ook aan het type paard. Ik heb een heel slank dier van 1.56, geen stevige haflinger of iets.

Daarbij geld ook hier, is die 70 kilo spier of vet? en wat is de lichaamslengte, als ik 70 kilo weeg is dat veel te zwaar terwijl dat voor de normale lengtes prima is!

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:20

Ligt natuurlijk aan het paard en je eigen kunnen. Op een rank ponytje zou ik ook geen 70kg zetten maar de gemiddelde fjord/haf of grotere paarden zullen dat prima kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:32

Ik doelde idd op jou Gwen, maar ik heb het nog een keer gelezen en snap nu in welke context je het bedoelt :j

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:45

SusanH schreef:
Ik doelde idd op jou Gwen, maar ik heb het nog een keer gelezen en snap nu in welke context je het bedoelt :j


Ja misschien had ik het anders moeten verwoorden. Ik bedoelde meer dat ze ''zwaar'' was als in niet licht kunnen worden? Lastig uitleggen, ze was niet dik, maar zwaar, niet zozeer qua kilo's, die waren goed in verhouding maar dan zwaarbottig ofzo? kom er nog steeds niet uit hoe ik het moet uitleggen haha

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:37

Gwenvd schreef:
Hoop niet dat je mij bedoeld? Mocht dat wel het geval zijn, 70 kilo is zeker niet te zwaar! Alleen ligt het natuurlijk ook aan het type paard. Ik heb een heel slank dier van 1.56, geen stevige haflinger of iets.

Daarbij geld ook hier, is die 70 kilo spier of vet? en wat is de lichaamslengte, als ik 70 kilo weeg is dat veel te zwaar terwijl dat voor de normale lengtes prima is!

De meeste mannen halen die 70 kilo makkelijk. Zou beetje raar zijn als al die mannen dan niet meer op een paard zouden mogen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:46

Pipodipo schreef:
Gwenvd schreef:
Hoop niet dat je mij bedoeld? Mocht dat wel het geval zijn, 70 kilo is zeker niet te zwaar! Alleen ligt het natuurlijk ook aan het type paard. Ik heb een heel slank dier van 1.56, geen stevige haflinger of iets.

Daarbij geld ook hier, is die 70 kilo spier of vet? en wat is de lichaamslengte, als ik 70 kilo weeg is dat veel te zwaar terwijl dat voor de normale lengtes prima is!

De meeste mannen halen die 70 kilo makkelijk. Zou beetje raar zijn als al die mannen dan niet meer op een paard zouden mogen.


Maar dat zeg ik ook niet toch? Ik gaf alleen aan dat op mijn paard het gewoon teveel is :) en ik bedoel met dat ik met 70 kilo te zwaar zou zijn, dat ik dan een veel te hoog BMI heb (los van het paardrijden).

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:19

Gwenvd, snap ik. Onder een bepaalde mensen-stokmaat kan 70 kg al te veel zijn. Maar voor een paard lijkt het me niet gauw teveel, ik denk dat het maximum echt veel hoger ligt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:08

Mensen onder maat 42 zijn anorexia mensjes die niks mogen zeggen over gewicht op een paard. :Y)
Net geleerd in het rellende topic, hij is gelukkig op slot gegooid.

Draaide nogal door. Maar ben blij dat de sfeer hier normaal is!

Ik vind 70kg wel een normaal gewicht, als je lengte en paard er bij past. Als je 1.50 bent en 70kg op een Haflinger (weet zo even geen ander ras) vind ik het weer anders. Tis toch weer het ongecontroleerde vet.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:58

Maar dat is toch bijzonder, hier kunnen we er normaal over praten, discussiëren en zeggen we vrijwel t zelfde als in een topic waar een te zwaar iemand op haar paard zit. Alleen doordat t dan te persoonlijk wordt mag t niet. OpOch trouwens ook logisch want over jnternet kwets je iemand veel sneller ook al t t niet zo bedoeld, ik denk dat t juist bij instructie en naaste ligt om we dit gevoelige onderwerp aan te kaarten.
Tenzij die dezelfde oogkleppen ophebben of alleen aan geld denken en niet aan de welzijn van een paard.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:13

Daar stoorde ik me ook inderdaad aan. Het was een voorbeeld (in mijn ogen) van een te zwaar persoon op een pony. Dat is niet een 'alleen jij!' sneer, dat is een algemeen iets dat op een iemand afgereageerd wordt.
Nu ging het voor mij en sommigen anders ook wel verder dan alleen dit topic omdat het iemand was die gewoon veel Bokt. Geen onbekende bokker die niemand kent. Misschien mag daar geen verschil in zitten, maar als je meer over iemand weet heb je meer woorden in de mond! :j