Hoe kom je de winter door?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

xMyrth

Hoe kom je de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 12:14

Ik merk het elk jaar opnieuw...
De natte / koude winterperiode breekt aan en dan zakt mijn motivatie tot het vriespunt :+

Het is koud en ik wil lekker onder de deken blijven in bed of op de bank.
Lekker met mijn hond voor de kachel, in plaats van naar stal waar ik het koud heb en nat word :brr:
En is het is al zo vroeg donker...

Het is overigens niet mijn eigen paard, dus het is niet zo dat ik tóch al naar stal moet om te voeren of verzorgen o.i.d.

Ik moet er ook bij vertellen dat ik nooit wedstrijden heb gereden.
Ik zou nu een startpas gaan aanvragen met een nieuw paard, maar die is op dit moment bij aan het komen van een lichte blessure. Als ik in november een startpas aanvraag, moet ik wellicht nog contributie betalen voor de KNHS voor 2 maanden. Dan wacht ik liever tot januari :o

Maar dan zie ik dus de bui alweer hangen, dag motivatie met koud en nat weer, donkere dagen :wave:

Hoe gaan jullie hiermee om? Wat is jullie stok achter de deur in de winterperiode?
Hij komt terug, elk jaar opnieuw :+
Nu is het tijd om er korte metten mee te maken ~~}>

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:39

Ja weet niet... Ik raak juist gedemotiveert van heel warm weer ik kan daar dus absoluut niet tegen.

Met regen ga ik er heen in m'n regenpak en neem ik droge kleren mee Dan vlug rijden en na het rijden wissel ik gauw even van kleren als ik echt verzopen ben. Is wel eventjes heul koud omkleden maar met droge kleren aan na het rijden voel ik me al tien keer beter! En vaak staat er een thermoskan met lekkere warme thee voor me klaar in de zadelkamer met soms een koekje of muesli reep er bij.

Kan niet zeggen dat er slecht voor me gezorgd wordt in de winter haha O:)

En als het vriest draag ik meerdere lagen vesten en een thermobroek onder m'n rijbroek.

Als ik ga rijden trek ik twee lagen uit en dan lekker rijden. En dan na het rijden als ik voel dat ik afkoel trek ik ze weer aan. :j

Na het rijden als ik m'n harnachement een schoonmaak en invet beurt geef heb ik vaak gezellig wat muziek aanstaan. En vaak komt de vrouw van de eigenaar even kletsen.

Edit: en tijden het schoonmaken en invetten enzo heb ik vaak een oude zweetdeken over m'n benen liggen. Lekker warm en dan blijven m'n kleren gespaard.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Elisa2

Re: Hoe kom je de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:43

Goed aankleden en lekker gaan richten op de dingen die wel fijn zijn, frisse lucht en lekker ontspannen je hoofd leeg kunnen maken buiten.

En als je de luxe hebt kun je natuurlijk misschien wat vaker een binnenbak opzoeken..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:51

Denk aan de hittegolf van vorige maand. :')

I love de herfst en winter. Echt heerlijk. Ik rij dit jaar voor het eerst ohz weer na lange tijd (paard is 3 geworden vorige lente) dus nog even kijken hoe ik het ga aanpakken. Maar de vereniging met 2 binnenbakken is om de hoek dus kan altijd daar heen. En ik rij toch maar 2x per week.

Mennen is ook geen probleem. Kan ook naar de vereniging met mijn mini.

Daarbij staan de paarden aan huis dus echt heeeeel koud krijg ik het niet. Ben zo binnen met een kop thee.
Laatst bijgewerkt door xApple op 03-10-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:53

Lidmaatschap van de KNHS loopt toch een heel jaar? Ik zou me gewoon inschrijven voor een wedstrijd als dat je motivatie geeft. Elke week een half uur les met flink wat huiswerk en vaste dagen met jezelf afspreken dat je gaat trainen. Wat mij helpt is om direct uit m'n werk of direct na het opstaan naar stal te gaan, niet eerst lekker thuis bij de kachel gaan zitten.
En eigenlijk is het toch alleen koud als je net naar buiten gaat. Even flink rosborstellen of een paar rondjes draven en ik heb het alweer warm.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206]
Toes B+29 [PR223 Reservekampioen BK] L1+12 [PR 205,5] L2+7 [PR 201,5] pensioen

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:55

Meerdere laagjes aandoen zoals hierboven gezegd :-)
Qua motivatie ga ik mee met Absolem. Ik geraak slechter gemotiveerd bij een hittegolf :+
Misschien een warme thermos koffie thuis klaarzetten zodat je de warmte al wat in gedachten hebt?

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:02

Goeie vraag.. Ik stond lange tijd op een stal zonder binnenbak, dus ik had ook vaak geen zin om in de kou te rijden. Of het was vaak te nat, dan kon het ook niet en dan heb je al helemaal geen/weinig zin.

Nu heb ik een binnenbak en vind t fantastisch :D
Van de week regende het, meneer stond met regendeken op dus kon m zo uit de paddock halen en lekker in de binnenbak gaan rijden.
Nog steeds koud natuurlijk, maar een stuk beter dan buiten.
Dus op dit moment heb ik geen moeite met motivatie vinden, alleen tijd af en toe :')

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:07

Ik heb een skibroek en ben nog nooit op wintersport geweest haha! Maar idd laagjes aantrekken en als je eenmaal aan het rijden bent is het heerlijk! en de keren dat je in de regen rijdt is echt heel weinig.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack L1+2 & fulltime levensgenieter.

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:09

Hier idem, alles staat op doe het zelf dus ik MOET wel gaan, maar, ze staan op twee locatie's, en als ik na beide locaties uitmesten, voeren, in de drek staan ploeteren, eindelijk gedaan heb, dan is de zin om in een koude, natte donkere buitenpiste te rijden ook ver te zoeken (alternatief is trailer aankoppelen, gerief wegstoppen, paard laden, naar binnenpiste rijden (20 minuten met trailer), uitladen,opzadelen, halfuur rijden, afzadelen, opruimen en opladen, terugkeren 20 min, afladen, voeren, gerief wegstoppen, trailer uitmesten,inparkeren en afkoppelen... )

in de winter rij ik dus niet zo vaak :+

Misschien vind jij je gading in mijn kleerkast? Allemaal zgan spulletjes voor lage prijzen.
https://www.vinted.fr/member/36428511-kimcallens

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:12

Het grappige is.. Ik verlies mijn motivatie voor heel veel dingen, maar nooit voor de paarden.
En ik rij altijd buiten :) Er is altijd wel íets fijn aan het weer.

Bij heel warm weer is mijn vp zo lenig en relaxt, dat ik hem zonder zadel in het bos aandurf. Lekker lui met opzadelen en omdat het zo lang licht blijft, kan ik ook doordeweeks.

Als het regenachtig en kil is, is het bos super rustig. Geen honden, geen wandelaars, geen kinderen, heeerlijk. Lekker door de plassen stampen tot de modder je om de oren vliegt :D

Met sneeuw en ijs ga ik lekker stapritjes maken, en de hoefjes heel precies uitmikken op de grond zodat hij niet uitglijd. Zo wordt mijn verzorgpaard heel fijngevoelig voor het apart aansturen van elk been. Op die manier heeft hij vorig jaar geleerd hoe de pivots om elk been moeten, maar ook de rollbacks en ´spins´ zijn enorm verbeterd.

Warm wordt je toch wel als je een goede jas en thermolaarzen hebt, en na afloop kan je bij de kachel kruipen met een kopje thee erbij.

<3 Mel, mijn stoere OTTB

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:19

Ik heb hier eigenlijk totaal geen last van in de winter, maar juist in de zomer. Met die hitte, vliegen, al dat zweet.. kan daar echt niet mee om gaan. Mijn pony is ook zo goed als vrij geweest de hele zomer :j

In de winter trek ik lekker een warme jas aan, goede stal laarzen en handschoentjes + muts en gaan met die banaan. Vind het heerlijk om lekker in de kou bezig te zijn. Maar ik zit ook hele dagen op kantoor, dus ben dan blij dat ik een frisse neus kan halen :)) als het regent, trek ik een regenjas aan en leg ik droge kleding in de auto of mijn kastje. En als het echt stormt en stortregent dan a ik de binnenbak in. Maar dat is meer uitzondering dan regel.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 13:22

Ik heb het liever warm dan koud zegmaar :') die hittegolf was geen probleem. Lekker vroeg op stal zijn als het nog koel is, heeerlijk!

KNHS loopt van 1 jan tot 31 dec.
De startpas loopt wel tot een jaar na aankoop.
Vandaar dat ik ga checken of KNHS daar een dealtje mee sluit of dat ik toch voor 2 maanden een heel lidmaatschap moet afsluiten...

We hebben een hele fijne stal waar in de kantine altijd wat lekker warms klaar staat! Dat is zeker het probleem niet. Als ik er eenmaal ben dan gaat alles vanzelf. Maar het mezelf oppakken om te gaan, dat is vreselijk moeilijk:+ Vooral als het al regent als ik nog moet vertrekken. Daarna is alles goed...
Als het gaat regenen tijsens t rijden is het niet erg, ik rij gewoon door. Maar als ik nog moet opstappen wil ik niet meeeeer haha :')

Ik heb een stok achter de deur nodig. Een les, wedstrijd, afspraak met stalgenoten o.i.d.

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:49

Misschien kun je afspreken om sowieso 1 of 2 dagen in de week samen met een leuke stalgenoot te gaan rijden? Dan spreek je bijvoorbeeld om 10 uur af op stal. Misschien heb je dan iets meer motivatie om je bed uit te komen omdat je echt om een bepaald tijdstip op stal moet fijn. Dan kun je al niet meer treuzelen wat al best veel ´ik heb geen zin-gedachtes´ blokkeert. :)

Als je denkt ik heb geen stalgenoten die ik zodanig leuk vind dat ik er mijn bed voor uit spring, dan kun je inderdaad misschien een leuke instructeur zoeken waar je dan 1 a 2 keer per week les van krijgt. Een leuke instructeur met een leuke les scheelt al een hoop! Ik heb vaak ook dat wanneer ik met wat weinig zin in mijn eentje moet gaan rijden in de kou ik niet echt inspiratie heb qua oefeningen en training.

Moet je op de fiets door de regen of heb je een auto?

JM :#

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:22

Knhs startpas kan per datum voor jaar in gaan. Als jij morgen startpas voor jaar wilt loopt hij tot 4 oktober 2019

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:38

kimmetje26 schreef:
Knhs startpas kan per datum voor jaar in gaan. Als jij morgen startpas voor jaar wilt loopt hij tot 4 oktober 2019

Ik denk dat ze het over haar lidmaatschap heeft :-)

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 15:34

Ja ik heb hele leuke stalgenoten en ook een leuke instructrice :D

De tips zijn erg hulpzaam ja :)
Was ook wel benieuwd of er meer mensen dit wintermotivatieprobleem kennen :+

Ik bedoel inderdaad het KNHS lidmaatschap :) Van de startpas ben ik op de hoogte

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:40

Tja.......ik moet bewegen mbt lichamelijke beperking. Luchtvochtigheid in combi met kou is heavy. Au uitval kramp etc. Dus ingeolied mbt warmtelaag isolatie ; goed gekleed mbt thermo en waterdicht. Handwarmers jaszakken ( geen eigen paarden ! Wel 3 verzorgpaarden en mag rustig melden als ik niet okay ben; echt hele fijne mensen die dit accepteren en wel vertrouwen mbt ikke en gedoe plus paarden) maar ook koud etc en pijn ga ik; beschouw de paarden als vrienden en het contact geeft mij veel energie en kracht geestelijk. En bezig zijn met wat ik wel kan ipv dat ik maandag in de Gamma weer wat omver gelopen heb. En vandaag in AH mbt korte draai mbt mensen ineens stil staan v neus: weer yutval en au . En howel rijden het beste is v mijn lijf vind ik het leuk om te fietsen op mijn tempo te wandelen soms gewoon neerploffen of hek hangen( zie je gewoon persoon met bonte pony koetjes kijken, sta ik wel tegen arne Bowie te zeuren nou zeg wat ik domme benen) ALLE 3 zal het een worst wezen ( 1 v 26 . 1 waar ik mee rijd, 1 groen paardje grondwerk etc) maar die hoofdjes die ogen en het leven in het moment as good as it gets en beetje overleven soms mbt weer en mijn lijf . Mijn motivatie is dus het contact de band en ik wordt ook in een storm blij van hun gewoon hapje geven. . De 1 a 2 dagen pw dat ik ze niet zie mis ik ze enorm. Daarnaast klinkt oma achtig ben ik 41 en het 1 en ander meegemaakt. V gezond werk in de zorg tot chronisch gedoe en moet ik wel rolstoel op markt of concert. Dus dat zal ook wel meespelen maar toen ik 12 was ging ook altijd ondanks dode vingers en geen thermo spul betaalbaar zoals nu naar de pony. En warmde mij op in de koeienstal voor ik aan fierstocht naar huis begon. En heb Netflix en honden ! En gelukkig een houtkachel PS tikfouten touchscreen fijne motoriek zoveel mogelijk gecoreigeerd)

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:55

Vaste afspraak voor bepaalde dagen met eigenaresse is voor mij al motivatie. En dan is mijn ritme in de winter: dinsdag thuis of naar binnenbak afhankelijk van weer (5,- betaald door eigenaresse, 5/10 minuten met trailer). Donderdag privéles bij mijn instructrice, naar keuze binnen of buiten rijden (betaal ik zelf) en dan op zondag naar het gratis vrij rijden uurtje van de club in een mooie grote binnenbak met fijne bodem (5/10 minuten met trailer) of op wedstrijd. De andere dagen loopt het paard in de paddock en bak in de winter en als het zo uitkomt longeer de eigenaresse nog eens een keertje.

Het kost veel tijd maar uitgezonderd ijzel of veel sneeuw op de weg kan ik zo de hele winter doorrijden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:44

Tja,ijsmuts op,dikke wanten en jas en als het heel koud is de lange onderbroek aan.En als je moet wachten in de stal dan een dansje doen om warm te blijven.Bij koude handen even de handen onder de winterdeken stoppen onder de oksels van je paard.Nu staan ze wel aan huis en kan ik een dansje doen zonder gezien te worden.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:57

Goede kleren zijn de truc. Kleding in laagjes, lekker warm als je er naar toe moet, ff een laagje uit bij werkzaamheden en daarna weer warm inpakken.

Thermolaarzen, overbroek, 3-in-1 jas enz.

Te nat is het nooit vind ik, ga rustig rijden als de bak blank staat. Vind het er tussen in (blub) lastiger, maar ga wel trainen. Pas alleen de training aan als het glad wordt.
Te koud bestaat niet, haha. Paard vind alles zalig en ik kleed mij goed aan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:00

Inderdaad thermolaarzen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Risvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:05

het leukste is natuurlijk om aan je ouders te vragen of je nieuwe mooie en dikke winterkleding mag. met dikkere winter kleding blijf je het warm houden en heb je dus meer motivatie. ik denk dat je ook meer motivatie krijgt door nieuwe dingen uit te proberen :)

x Ris

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:08

ts is 24, ik denk niet dat ze nog aan haar ouders om winterkleding moet vragen :)

Misschien vind jij je gading in mijn kleerkast? Allemaal zgan spulletjes voor lage prijzen.
https://www.vinted.fr/member/36428511-kimcallens

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:11

Tja, ik vrees dat je daar je leven lang last van blijft houden.

Alleen al om die rede hoop ik niet dat ze de wintertijd zo gaan verzetten dat het pas om kwart voor 10 licht wordt smorgens....want dan kom ik pas tussen 12 en 14.00 uur mijn bed uit :+

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:22

Een goede uitrusting helpt heel erg. Zorg dat je goeie winterlaarzen hebt, een goeie jas, genoeg lagen, muts, handschoenen. Wat ik draag als het goed koud is, een thermolegging en een thermoshirt, dan een rijbroek en skisokken. Daaroverheen winterrijlaarzen. Bovenkleding: doe ik vaak nog een vest/trui een winterjas en een een colsjaal, goeie handschoenen erbij. Als het echt koud is heb ik ook nog een lange gewatteerde jas die ik van de onderkant open kan ritsen en een skibroek. Tijdens het rijden kan je al die lagen zo weer uit trekken en met de juiste thermo onderkleding blijf je warm als het koud is maar niet te warm als je het warm krijgt. Ik vind het echt een uitdaging om de perfecte winteroutfit bij elkaar te zoeken waarin je comfortabel warm blijft. Sowieso vind mijn paard de herfst en winter ook heel leuk dus dat helpt ook.