Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sultana92
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-09-18

Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 11:58

Ik heb mijn Haflinger nu een halfjaar en vanaf dag 1 mis ik de klik met hem.
Ik heb bewust voor dat ras gekozen omdat ze vaak wat koeler in het hoofd zijn en niet snel onder de indruk, aangezien ik graag buitenrij en ook graag zou willen mennen.

1 keer ben ik bij hem gaan kijken destijds (in de bak gereden) en toen was ik de 5e al binnen 2 dagen, waarbij de eerste 3 sowieso interesse hadden. Na een nachtje slapen besloot ik hem te kopen.
Achteraf gezien had ik er misschien langer over na moeten denken of vaker gaan kijken (met het risico dat hij dan wel verkocht zou zijn), maar hij was ontzettend gewild en reed prima in de bak.
Vanaf het begin is het een angsthaas, hij vindt letterlijk alles en iedereen eng en schrikt van alles wat beweegt of niet beweegt.

In de bak is het vaak wel te doen, hij schrikt dan alsnog regelmatig en gaat er vandoor maar uiteindelijk krijg ik hem terug. Opstappen is nog wel een ding, hij heeft moeite met stilstaan en vind het krukje na maanden nog steeds eng.
Buitenrijden is sowieso geen doen, met een ander paard in het bos rijden lukt wel maar om daar te komen moeten we helaas een klein stukje de weg over en dan springt hij ongeveer 6 keer opzij, gaat er 3 keer vandoor, loopt achteruit de sloot in en knalt op millimeters na tegen een auto aan.
Met buitenrijden ben ik dus gestopt en ga nu met hem wandelen, maar aan het eind van de wandeling is hij nog steeds een tikkende tijdbom en ik heb onwijze kramp in mijn arm om hem bij mij te houden. Ondertussen hoop ik maar geen auto’s tegen de komen omdat hij daar het heftigst op reageert.
Hij is erg gevoelig en druk en ik denk ook echt dat hij het in de dressuur goed kan doen (heeft L gelopen en werkt graag voor je) maar voor het doel waarvoor ik hem voor ogen had lijkt hij niet geschikt.
Buiten dat voel ik de klik buiten het rijden ook niet, hij komt meestal niet naar mij toe en vind knuffelen niet leuk.
Mijn verzorgster heeft dezelfde problemen met hem maar wel in mindere mate.

Ik vind het onwijs moeilijk, ergens denk ik dat ik moet doorzetten… veel moet oefenen buiten aan de hand en les in grondwerk moet nemen. Maar soms wordt hij gewoon echt gevaarlijk (ben momenteel ook zwanger en ben zo bang dat ik er een keer naast lig).
Buiten dat is hij al bijna 5 jaar onder het zadel, en is zijn vorige eigenaar 3 jaar aan de slag geweest met buiten oefenen en grondwerk dus ik vraag mij af of het zin heeft(zij noemt hem zelf ook wel: paard met problemen).

Graag jullie advies/tips? Wil absoluut geen overhaaste beslissingen nemen en het beste voor hem, maar uiteindelijk wil ik zelf ook gewoon een fijn paard.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:04

Nou dan de knoop doorhakken, er zijn zo veel leuke paarden op de wereld(!)

Anoniem

Re: Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:05

Klinkt niet als jouw droompaard, verkopen dus

Lindor92
Berichten: 7004
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:06

Inderdaad de knoop doorhakken om te verkopen. Was hij niet zo schrikkerig toen je ging kijken?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37296
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:08

Hoeveel is zijn situatie verandert sinds de verhuizing wat betreft voeding, vrije uitloop, hoeveeheid beweging enz? En is er al eens iemand anders opgeweest met een buitenritje of hij daar ook zo schrikkerig is.

Als je zelf al bij voorbaat denkt o jeee help hij gaat schrikken reageert een paard meestal daarop en gaat dan juist schrikken. Want de baas is ook schrikkerig dus zal er wel wat zijn.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-04-19 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:08

Ik snap je zo goed!
Ik heb wel die leuke brave pony die graag werkt fijn mee naar buiten wil en het heerlijk vind om te knuffelen en te spelen
Maar ik heb de tijd en energie er niet meer voor. Heb 2 kleine kinderen eigen bedrijf en nog 5 andere pony’s
Maar de knoop doorhakken vind ik heel moeilijk ben zo bang dat ze niet goed te recht komt en ik achteraf spijt heb.

Heel veel sterkte met je beslissing hart en hoofd gaan vaak niet samen

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:14

Er zijn verhalen genoeg te vinden over makke paarden die veranderen in schrikkers wanneer ze bij een andere ruiter komen en in negen van de tien gevallen ligt het aan de kennis en kunde van de ruiter. Op dit soort paarden komen meestal niet de doorgewinterde ruiters op af maar mensen die een poosje rijden en dan een eerste eigen maar vooral mak paard zoeken. En heel vaak gaat het fout wegens gebrek aan ervaringen en hebben de baasjes geen natuurlijke overwicht en ziet het paard niet dat dit zijn leider is dus moet hijzelf alert blijven en voor zichzelf zorgen.
Je geeft zelf aan dat het met de bijrijder beter gaat dus eigenlijk geef je zelf het antwoord.

Sultana92
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 14:05

karuna schreef:
Hoeveel is zijn situatie verandert sinds de verhuizing wat betreft voeding, vrije uitloop, hoeveeheid beweging enz? En is er al eens iemand anders opgeweest met een buitenritje of hij daar ook zo schrikkerig is.

Als je zelf al bij voorbaat denkt o jeee help hij gaat schrikken reageert een paard meestal daarop en gaat dan juist schrikken. Want de baas is ook schrikkerig dus zal er wel wat zijn.

Dat valt eigenlijk wel mee.
Ik geef dezelfde voeding(alleen gaven zij hem ook magnesium), hij staat (net als bij de vorige eigenaar) overdag buiten en s'nachts op stal. Hij staat met een shet en fries waar het al vanaf het begin af aan mee klikt en gek genoeg leek hij al gauw op zijn plekje.
Hij krijgt 6 a 7 dagen beweging nu, bij zijn vorige eigenaar was dit verschillend. Maar over het algemeen zijn veel dingen niet drastisch veranderd.

Mijn verzorgster is een fanatiek dressuur ruiter dus rijdt voornamelijk in de bak, ze is pas 2 keer met hem buiten geweest en dat ging wel oké volgens haar, hij schrok wel regelmatig maar ze is geen auto tegengekomen... de shet en de fries waren toen ook mee.

Ik ben zelf niet angstig(nu de laatste tijd wel wat voorzichtiger geweest tijdens het rijden door zijn acties en mijn zwangerschap) maar dat is niet als ik aan de hand wandel.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:06

Bigone: je hebt wel gelijk maar kennelijk heeft de vorige eigenaar er ook niet leuk mee kunnen buiten rijden...zie eennalaatste alinea.

TS, als pony wel plezier heeft in dressuur en andere activiteiten in de bak... maar niet in buitenritten en jij wil juist wel prettig naar buiten is verkopen helemaal geen rare optie.
En nu ik lees dat je zwanger bent... helemaal. Je prioriteiten veranderen drastisch met een kleine... dan is tijd besteden aan een pony waarmee het niet klikt en waarmee je niet veilig kunt doen wat je het liefst wil niet iets wat bovenaan je lijstje komt!

Amber_anne

Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:11

Ik denk dat deze problemen zeker te verhelpen zijn tot op zekere mate maar wil je dat wel?

Dat gaat allemaal tijd, geld en heel veel energie kosten. Met een kindje op komst denk ik dat je hem beter kan verkopen en een nieuw paardje kan vinden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe/wanneer hak je de knoop door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:14

Noemde ze hem ook een paard met problemen toen je kwam kijken of kwam ze daar pas na de koop mee?
En vertelde ze toen je hem kwam bezichtigen ook dat hij zo moeilijk kon zijn?

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:15

Sultana92 schreef:
aangezien ik graag buitenrij en ook graag zou willen mennen.


Buiten dat is hij al bijna 5 jaar onder het zadel, en is zijn vorige eigenaar 3 jaar aan de slag geweest met buiten oefenen en grondwerk dus ik vraag mij af of het zin heeft(zij noemt hem zelf ook wel: paard met problemen).

Graag jullie advies/tips? Wil absoluut geen overhaaste beslissingen nemen en het beste voor hem, maar uiteindelijk wil ik zelf ook gewoon een fijn paard.


Ik heb de luxe gehad om een paard te kopen die ik al door en door kende.
Dus wat dat betreft zal ik het ''zomaar'' een paard kopen na 1 of 2 bezichtigingen nooit geheel snappen.

Maar je zegt het zelf al in je openingspost, waarom je hem hebt gekocht terwijl je dit wist van de vorige eigenaar? Je kan hem ook verkopen en dan pas weer een paard zoeken na de bevalling? net wat je zelf wilt, maar kan ook minder stressvol zijn.
Normaliter zeg ik altijd,oefenen oefenen en de jusite begeleiding zoeken. Want ik geloof NOOIT dat het (alleen) aan het paard kan liggen. Maar gezien je zwangerschap erbij kan ik mij voorstellen dat dat gewoon niet de beste optie is. Als je hem toch niet verkoopt, zou ik wel echt de keuze maken te oefenen oefenen oefenen met begeleiding.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:21

Sultana92 schreef:
karuna schreef:
Hoeveel is zijn situatie verandert sinds de verhuizing wat betreft voeding, vrije uitloop, hoeveeheid beweging enz? En is er al eens iemand anders opgeweest met een buitenritje of hij daar ook zo schrikkerig is.

Als je zelf al bij voorbaat denkt o jeee help hij gaat schrikken reageert een paard meestal daarop en gaat dan juist schrikken. Want de baas is ook schrikkerig dus zal er wel wat zijn.

Dat valt eigenlijk wel mee.
Ik geef dezelfde voeding(alleen gaven zij hem ook magnesium), hij staat (net als bij de vorige eigenaar) overdag buiten en s'nachts op stal. Hij staat met een shet en fries waar het al vanaf het begin af aan mee klikt en gek genoeg leek hij al gauw op zijn plekje.
Hij krijgt 6 a 7 dagen beweging nu, bij zijn vorige eigenaar was dit verschillend. Maar over het algemeen zijn veel dingen niet drastisch veranderd.

.


Misschien toch zelf ook die magnesium bij gaan voeren. Dit zullen ze vast niet voor niets hebben gedaan. Magnesium staat er om bekend dat ze paarden wat rustiger maken/minder schrikachtig.

Sultana92
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 14:23

lampjerulez schreef:
Sultana92 schreef:
aangezien ik graag buitenrij en ook graag zou willen mennen.


Buiten dat is hij al bijna 5 jaar onder het zadel, en is zijn vorige eigenaar 3 jaar aan de slag geweest met buiten oefenen en grondwerk dus ik vraag mij af of het zin heeft(zij noemt hem zelf ook wel: paard met problemen).

Graag jullie advies/tips? Wil absoluut geen overhaaste beslissingen nemen en het beste voor hem, maar uiteindelijk wil ik zelf ook gewoon een fijn paard.


Ik heb de luxe gehad om een paard te kopen die ik al door en door kende.
Dus wat dat betreft zal ik het ''zomaar'' een paard kopen na 1 of 2 bezichtigingen nooit geheel snappen.

Maar je zegt het zelf al in je openingspost, waarom je hem hebt gekocht terwijl je dit wist van de vorige eigenaar? Je kan hem ook verkopen en dan pas weer een paard zoeken na de bevalling? net wat je zelf wilt, maar kan ook minder stressvol zijn.
Normaliter zeg ik altijd,oefenen oefenen en de jusite begeleiding zoeken. Want ik geloof NOOIT dat het (alleen) aan het paard kan liggen. Maar gezien je zwangerschap erbij kan ik mij voorstellen dat dat gewoon niet de beste optie is. Als je hem toch niet verkoopt, zou ik wel echt de keuze maken te oefenen oefenen oefenen met begeleiding.


Ik heb hem van een handelaar gekocht, zij heeft hem 2 maanden gehad om hem 'verkoopklaar' te maken. Zij heeft nooit aangegeven dat hij zo angstig was en toen ik haar vroeg naar het buitenrijden gaf ze aan dat ze hem vooral dressuurmatig rijden, maar hem wel eens uitstappen buiten.
Pas toen ik hem gekocht had appte de handelaar na een week of 2 dat zijn vorige eigenaar (die hem bijna 4 jaar heeft gehad) graag contact met mij wilde houden en zo kreeg ik steeds meer informatie over hem.
Ze is dus jaren met hem aan de slag geweest, maar heeft hem uiteindelijk verkocht omdat het haar opbrak. Ze herkent mijn problemen met hem gelukkig.

Nu ben ik bang dat stel ik zou hem verkopen (waarbij ik sowieso eerlijk ben over mijn ervaringen) hij later weer wordt doorverkocht en dat gun ik hem niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:34

Zoals jij het vertelt verwachtte ik dat het om een net zadelmakke 3 of 4-jarige ging, maar hij heeft kennelijk al L gelopen dus dat is dan niet het geval.

Een paard waarmee je vanaf dag 1 al geen klik mee had, wat niet aansluit op je wensen zou ik je adviseren te verkopen. Waarschijnlijk kan dit paard beter bij iemand terecht komen die er net wat fanatieker mee wil trainen en dan kun jij beter een paard kopen die niets liever doet dan bosritten maken en niet opkijkt van verkeer. Ik zou je ook adviseren een eventueel volgend paard ook uit te proberen in het bos.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:59

Ik ben "anti-verkopen" omdat ik het idee altijd zo vreselijk rot heb gevonden. Een vriendje wegdoen.

Maar TS zoals ik jouw posts lees is dit niet het paard voor jou. Ik zou niet langer meer twijfelen en hem te koop aanbieden. Er komt voor hem vast een fijne baas en dan kan jij zoeken naar een paard dat beter bij jou past.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:01

Dan is het verhaal wel duidelijk. Ik zou hem verkopen wanneer je er niet mee kunt wat je graag wil.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:13

Ik ben ook anti-verkopen, maar dit klinkt niet als een match en als jullie niet klikken dan is het ook niet fijn. Denk dat je je ook misschien mispakt hebt aan het ras, hier ook een haf gehad die alles behalve kalm en moeilijk onder de indruk was. Elk paard is anders. Ik zou hem ook verkopen, en als er zoveel interesse in hem was toen denk ik niet dat je je druk moet maken dat hij niet snel een goede thuis zal vinden.