Postzegels verzamelen valt te overwegen...

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

D_M_L

Postzegels verzamelen valt te overwegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 21:55

...als ik soms bedenk wat er bij paarden als hobby komt kijken. ;) Want paarden zijn meer dan een doorsnee hobby (soms zelfs beroep). Dat maakt het zo mooi. Samen met je paard groeien en leren... prachtig! Maar soms o zo lastig, als je kijkt naar alles dat er nog te verbeteren valt. Herkenbaar?

Tot voor kort (ong. een jaar) had ik geen enkel besef van hoe paarden nu precies 'zijn,' communiceren, doen. En dit met jaren manege- en verzorgpaarden ervaring. Ik schrik ervan hoe slecht die basis is. Wat ik na 3 jaar op de manege heb geleerd is: geef een schop als je paard niet reageert en trek aan de teugels als je wilt stoppen. (Ietwat overdreven:) ) En van de vele shets die ik verzorgde: als ze niet luisteren, zijn ze eigenwijs; en dus moet je streng zijn.

Wauw. Keiharde onzin. Want wat ik in al die jaren leerde is dat je paard je tot jouw niveau zou moeten verhogen, dat het zomaar jouw taal zou moeten begrijpen. Maar dat kan natuurlijk niet. Onzin.

Na die ontdekking heb ik veel geleerd, en is er een nieuwe paardenwereld voor me opgengegaan! ;) Geweldig. Toch belemmert iets me. Om je heen is tegenwoordig zoveel te zien van amazones en ruiters die in een haast perfecte balans hun paard rijden, of nh-freaks die hun paard compleet leren begrijpen,(in hoeverre dat kan) dat de realiteit zo mager daarbij afsteekt. Zij zijn al zo ver, maar ik...

Herkenbaar?

Nee, de rijtechnische basis zit er verkeerd in, en die moet ik weer leren. Ja, ik begrijp mijn paard niet altijd meteen goed. Dat geef ik toe. Ik wil mijn paard niet belasten met al mijn imperfecties, met dat waarin ik nog moet groeien.

Maar ook: ja, heel vaak snap ik wel wat mijn paard bedoelt en kan ik achterhalen wat de oorzaak van het gedrag is. Ik groei. Maar ik ben ook zo bang voor alle schijnbare perfectie om me heen... Want, o help: ik zit scheef. Gaat mijn paard hier problemen vam krijgen? Help, ik geef nu vast dubbele signalen. Ik ben niet duidelijk. Help, ik rij teveel met mijn teugels... enz! Zo belemmeren al die leerpunten me in de omgang met paarden. Maar mensen aan de top zijn toch ook onderaan begonnen?

Hoe ervaren jullie dit? Hoe leerden jullie over paarden en zien jullie achteraf ook veel fouten in van jezelf? Hoe gaan jullie hiermee om? Is het niet oneerlijk als je een paard belast met jouw rijhouding-'in-progress', en dergelijke ontwikkelingen?

Ik hoop op leuke reacties en misschien wel herkenning.
Want wauw, paarden zijn zo'n prachtige hobby. Maar ze zijn ook keiharde spiegels. Want ik denk dat postzegels verzamelen of welke hobby dan ook niet zo heel veel doet met jou als persoon als hoe paarden dan doen;)

Groetjes

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Moderator Markt
May the horse be with you!

Re: Postzegels verzamelen valt te overwegen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:15

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:20

Zeer herkenbaar! Ik heb het ook sinds een paar jaar en na een burn-out zelfs in die mate dat ik gestopt ben met rijden met een doel.
Ik rijd nog soms een x buiten, maar dan aan een halflang teugeltje en een sukkeltempo. Ik snuif de paardengeur op en geniet vd omgeving en het gevoel en dat was het.
Het heeft mijn manier van lesgeven ook veranderd. Mijn klantjes en paarden reageren er goed op en daar haal ik nu mijn plezier uit. Niet meer uit het rijden helaas en dat had ik ff niet zien aan komen.
Ik hoop wel dat ik het ooit weer kn gaan oppAkken!

[o]

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:38

Heel herkenbaar! Ik heb ook lang op de manege gereden, dacht wel dat ik de wijsheid in pacht had :+
Maar daarna met het hebben van een verzorgpaard en nu eigen paard(en) ging er een wereld open!
Ik worstel een beetje met hetzelfde als jij: zoveel mensen, zoveel paarden, zoveel meningen, zoveel dingen die je ziet die anders kunnen. Maar hoe anders juist?... Een eigen weg hierin vinden is niet eenvoudig.

Met rijden hetzelfde. Ik probeer vriendelijk naar mijn paard te zijn, streng als nodig. Heel de hype van bitloos/boomloos/zweeploos/spoorloos (letterlijk en figuurlijk)/... Is mij een beetje te veel (alhoewel er mensen zijn die ik hierin echt wel bewonder, geen aanval naar de NH gepassioneerden), maar de echt strenge wedstrijdruiters kan ik vaak ook niet als een voorbeeld zien. En ja... Ook ik maak fouten en denk vaak 'dju, dat moet volgende keer anders', en ook ik ben geen topruiter en geef vaak foute hulpen in de moeilijkere (voor mij) oefeningen. En ook ik ben nog steeds op zoek naar 'de perfecte' manier in verzorging en omgang.

Maarja... We doen ons best om elkaar te begrijpen en de zorg te bieden die ons het best lijkt en elke dag komt mijn paard toch met oorjes naar voren naar me toe <3 Er is nog veel ruimte voor verbetering en dat zal atijd zo blijven. Gelukkig is mijn paard heel vergevingsgezind daarin. Maar toch ben ik echt wel trots als er een oefening lukt die voorheen niet ging of als ik terugkijk naar hoe we 1/2/3 jaar geleden rondreden in de les. En soms lukt het van geen kanten, maar ook dan leer je :) al is het maar om kalm te blijven, dat is altijd een nuttige skill.
Ik vind de paarden echt een prachtige hobby en put echt energie uit het werken met hen. En ik vind het prachtig om op mijn fouten gewezen te worden en hieraan te kunnen werken. Een doel is altijd nodig voor mij, maar kleine stapjes en trots kunnen zijn op elke kleine vooruitgang.

Paardengek in hart en nieren!

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 19:52

Bedankt voor de uitgebreide reacties tot dusver. Fijn om te lezen! :)

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 19:52

Iemand nog die hier herkenning in vindt? Paarden zijn en blijven een prachtige hobby; die fouten liggen maar aan onszelf. Dat het soms lastig kan zijn, doet daar voor mij helemaal niet vanaf! Hoe is dit voor jullie?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie