Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 10:35

Hoi dames bokkers,

Mijn bevalling heeft impact gehad op mijn bekkenbodem (hechtingen genoeg) en zorgt af en toe voor pijnklachten in de omgeving van mijn stuit. Dit nog steeds naar jaren (en dus blijvend).
Gewoon zitten ed is geen probleem. Alleen als ik een poosje op een harde stoel of kruk zit dan heb ik er last van op een vervelende manier.
Ik heb dus het plan om weer te beginnen met paardrijden :) en gisteravond slaat mij het schrik om het hart. Kan ik wel normaal (pijnloos) op het zadel zitten?

Vandaar de vraag aan jullie wie herkent mijn verhaal en/of heeft er ervaring mee?

Uiteraard ben ik er mij van bewust dat ik het gewoon uit moet proberen. Toch hoor ik graag ervaringen van jullie.

Groetjes Byffie

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:48

nou hier dus niet op een gewoon zadel, de barefoot lazy moutian helpt wel is echt zacht. Maar dat ook geen 2 uren na elkaar :o. stappen gaat goed maar alles wat sneller is is gewoon pijnlijk!
Laatst bijgewerkt door kwita op 10-02-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:48

Zelf geen ervaring met klachten na een bevalling, wel van stuitje.
Ik hen toen een seatsaver van gel aangeschaft, dit vangt schokken op en zat daardoor voor mij comfortabeler.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:08

Allereerst is het handig om zeker te weten dat jouw stuitje niet scheef staat oid. Heb je daar ooit naar laten kijken? Dat kan meestal met fysio behandeld worden.

Als daar geen winst te behalen is, dan zou ik kijken naar een zadel met een zachtere zitting. Ik ben zelf groot fan van Barefoot, maar dat is wel boomloos.

Anoniem

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:11

Een pretje is het niet
Maar mijn stuitje is 2 x recht gezet door therapeut

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:17

ik kon na mijn bevalling niet meer fatsoenlijk zitten. lichtrijden en doorzitten was echt vreselijk (rugpijn!!!) uiteindelijk paard weg gedaan omdat de pijn alle plezier wegnam.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:29

Ik heb na een val van paard op mijn stuitje mijn stuitje heel zwaar gekneusd (en wervel gebroken). Jaren later tijdens bevalling stuitje weer opnieuw zwaar gekneusd. 2 maanden na de bevalling zat ik weer op Mn paard zonder al te veel last. Had wel een fijn zadel zonder diepe zit.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:54

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:57

Hier ook genoeg hechtingen gehad en nog 3 operaties erbij als kers op de taart..
Op een hard zadel kan ik niet meer rijden zonder last te krijgen.
Nu rijd ik boomloos en dat is al veel zachter dan een Engels zadel.
Voor mijn comfort rijd ik nu met een lamswollen seatsaver en dat is heerlijk, geen last meer met rijden.

Ik wens je veel plezier en verder is het vooral uitproberen wat wel of niet werkt. Als je last krijgt gewoon afstappen, niet forceren.

Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 12:36

Kwita, het paardrijden is voor jou heel anders geworden lees ik... Ik neem aan dat het een zoektocht was om erachter te komen wat voor jou nog werkt?

Chazzie, bedankt voor de tip. Wie weet heb ik er wat aan!

Mariettek, ik heb bij de bekkenfysio (tevens ook gewone fysio) en manueel gelopen. Daarnaast 9 maand fitness onder begeleiding gedaan. Bij mij is nooit over scheve stuit gesproken. We hebben het idee dat de bekkenbodem 'trekt' aan de stuit of dat mijn stuit toch een duwtje heeft gehad. Als ik meer onderzoek wil dan moet ik daarvoor naar het ziekenhuis. Als mijn stuitje scheef had gestaan dan had ik daar toch meer last van moeten hebben?

[***], zie verhaal bij mariettek hoe werd het bij jou duidelijk dat je stuitje scheef stond?

BenaLaars, wat naar dat het zo gelopen is! Jeetje. Ben je ook voor pijn behandeld?

Mag, wat een verhaal, wat fijn dat het met rijden toch goed is gekomen. Wat is de invloed van een zadel diepe zit? Die bepaalt meer (in dit geval te veel) je houding? Hoe ervaar jij dat?

@moderater altijd goed ;)

Yellowbird, we moeten er soms wat voor over hebben voor onze spruiten.. Idd niks forceren. Ooit heb ik op een dynair even gezeten, een paar minuten
https://www.bol.com/nl/p/togu-dynair-senso-balkussen-wiebelkussen-o-33-cm-kinderen-volwassenen-blauw/9200000029918887/?Referrer=ADVNLGOO002037-G-65431092400-S-580555951598-9200000029918887&gclid=Cj0KCQiAtP_iBRDGARIsAEWJA8jq8tVa6E-Ic9kFZHtABZWwg1E81cNOjRtOZZtAvrn-PEkvVaQQjg4aAkR5EALw_wcB

Daarna kon ik alleen maar liggen, zo'n pijn/last en daarna naar de bekkenfysio.


Ik denk dat ik contact leg met een manege en om een priveles ga vragen. Zo kan ik uitproberen hoe het gaat. Niks forceren, misschien vragen om een zadel met geen diepe zit.
Zouden ze bij de manege een seatsaver hebben? Of andere type zadels? Tjah ik moet toch ergens beginnen anders kom ik er nooit achter wat mijn mogelijkheden zijn...

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:40

Kun je uitleggen waar het precies zeer doet? Is het t deel waar het litteken zelf zit?

Ik heb na mijn eerste bevalling namelijk ontzettend veel last gehad van het litteken. Bij de geboorte van de 2e weer gescheurt en gehecht om exact de zelfde plaats. Gek genoeg heb ik nu 0,0 last van het litteken. Ik kan alles weer het zelfde als voorheen.

Mogelijk kunnen ze iets met het litteken mocht dat het zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:41

Ik heb geen ervaring met bevallingen en dat soort klachten, maar ik heb wel een tijd last gehad van mijn stuitje door een nare val. Ik heb toen met een seatsaver gereden, dat hielp bij mij goed! Ik had zelf een hele fijne van fast fabrics, zat erg fijn maar schoof te veel op mijn zadel. Daarna ben ik overgegaan op een BR. Beide waren seatsavers met gel. Wellicht kun je er op marktplaats/verkoopgroepen een vinden om uit te proberen? De FF is €70 bij divoza, maar even goed zoeken bij diverse ruiterzaken loont vaak :)

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:47

Je zou altijd een bontje voor over t zadel aan kunnen schaffen. Hielp bij mij heel goed!

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:50

Ik heb er ook last van en kan alleen rijden op zadels met een vlakke zit. Diepe zit = wekenlang napijn

Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:11

Hoi Malih,
Goede vraag :)
Het zijn niet de 'zichtbare' littekens.
Wat fijn dat bij jou het na de tweede bevalling goed is gekomen!

De pijn bij mijn stuit is na mijn anus zeg maar en straalt uit. Meer doffe pijn. Meestal weet ik dit te omzeilen door op de juiste stoelen te gaan zitten. De bekkenfysio heeft geen oorzaak kunnen vinden, dan zou ik naar het ziekenhuis moeten voor een echo. Nog niet gedaan..

Verder heb ik een gespannen bekkenbodem gekregen. En als ik die forceer dan heb ik daar ook last van.

Ik lees dat sommige meiden ook gevallen zijn op de stuit, pijnlijk! Hoop voor jullie dat het nog hersteld?!
Een seatsaver klinkt als een fijne oplossing. Ga hier zeker een van aanschaffen. Idd even kijken wat het beste voor me is.

Een minder diep zadel is een veelzijdigheidszadel toch?

Selbourne
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Re: Ervaringen rijden na blijvende klachten bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:14

Bij mij werkt idd een seatsaver van schapenbont perfect! Ik heb ook nog altijd een pijnlijk stuitje na mijn bevalling overgehouden en kan niet meer zonder mijn scjapenbontje op m’n zadel! En het fijne is dat je die gewoon op ieder zadel kunt leggen.