Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:19

Hoi lieve bokkers,

Ik heb iets wat in mij rond blijft spoken en ik ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen, tips en adviezen omtrent het volgende. Ik zou het ontzettend waarderen wie de tijd even leest om dit door te nemen en te beantwooren !

In het kort mijn ervaring: Al vanaf mijn 13e heb ik ervaring met paarden (ben nu inmiddels bijna 27) Paardrijlessen op de manege, diverse bijrijdpaarden, paardenkampen en heb een cursus paardencoaching zo'n 2 jaar geleden afgerond. De laatste 2 jaar moest ik door bezigheden de paardenhobby even aan de kant zetten. Nu heb ik sinds kort de paardenhobby weer opgepakt. Maar merk dat ik ergens mee worstel en in mij rond blijft spoken: ik kan ontzettend onzeker worden in de omgang met paarden en vooral als er iemand bij is.

Hieronder komt mijn verhaal:

Ik ben als persoon soms wat onzeker of voorzichtig in bepaalde situaties, vooral nieuwe, al is mijn zelfvertrouwen met de leeftijd zeker wel gegroeid. Maar een paar jaar geleden is er iets gebeurd wat mijn zelfvertrouwen wel geschaad heeft. Ik begon een nieuw verzorgpaardje, op een nieuwe stal, met nieuwe personen. Ik moest namelijk een paardje hebben om te oefenen voor paardencoaching (wat ook nieuw was voor mij). De eigenaresse van het paard leek aardig, maar vrij direct aangelegd. Ook was zij erg voorzichtig met haar paard. Door al het nieuwe + haar houding + mijn van nature voorzichtigheid + het vrij jonge paardje, straalde ik natuurlijk wat onzekerheid uit en leidde dit tot een niet zo handige actie met het paard uit de paddock halen. De eigenaresse hield mij natuurlijk in de gaten omdat ze wilde weten hoe ik met het paard om zou gaan als zij er niet zou zijn. Dit resulteerde in een harde schreeuwende opmerking van haar 'Kijk uit met mijn paard!!'.. hierdoor schrok ik al enigszins van haar. Een volgende keer tijdens opzadelen merkte ik dat ik vooral met haar en het 'goed handelen' bezig was dat ik ergens blokkeerde en ineens even het sjabrakje verkeerd omlegde, en hem niet al volledig aansingelde (doe ik altijd als ik in de bak ben). Toen zei ze 'Ga je zo rijden?!! Volgens mij heb jij geen ervaring met paarden! zo laat ik je niet met mijn paard alleen!!' Ik schrok zo erg, en vond het ook heel jammer dat zij niet eens open stond voor mijn antwoord erop of wellicht om te praten over mijn onzekere houding... Daarna nog wel gereden en dat ging naar mijn gevoel goed (in het rijden ben ik overigens minder bang en zekerder). Maar eenmaal thuis liet ze mij met een appje weten toch niet genoeg vertrouwen in mij te hebben om mij nog te laten komen... ik antwoordde met dat ik dat jammer vond en ging er verder niet meer op in. Ik had ook niet zo'n klik nog met het paardje trouwens. Ook vond ik het vreemd dat ze de eerste keer nadat ik op stal was geweest via een appje liet weten zo blij met me te zijn als nieuwe verzorgster.. zo werd ik van het ene naar het andere gegooid.

Nu is dit alles 3 jaar geleden gebeurd, maar heeft nog steeds een behoorlijke uitwerking in de omgang met paarden. Nu ben ik op een nieuwe stal om weer een nieuw paardje te proberen, en ergens blokkeerde ik toen ik met degene die mij rondleidde naar de paarden gingen voor kennismaking met het desbetreffende paardje. Ik maakte ook een 'domme' fout doordat het hele gebeuren weer naar boven kwam. Ik heb de gebeurtenis later ook benoemd aan haar en gelukkig reageerde ze aardig. Het is ook de parelli methode waarmee ze werken dus de mensen zijn hopelijk ook wat meer open-minded naar onzekere houding bij mij en hoe dat komt.

Desondanks hoor ik graag jullie ervaring, adviezen of tips. Ik ben ook wel wat spiritueel/psychologisch aangelegd en geloof dat mensen die kritiek hebben in een ander ook voortkomt uit hun eigen persoonlijke leven/eigen kwetsuren..

Bij voorbaat mijn dank :*

Liefs..!

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:26

Wat was de 'domme' fout dan?Misschien valt de fout wel mee.We hebben allemaal denk ik weleens een actie met het paard gehad die niet handig was.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:31

Je wilt toch juist leren. Er gaat wel eens wat mis,dat is normaal. Probeer paarden en mensen te vinden waar je een goede klik mee hebt,dan wordt je zelfvertrouwen wel verstrekt.

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:37

@britta. De laatste 'domme' fout, was toen ik gisteren moest wenden met het paard in de stalgang. Doordat ik niet kon inschatten of het paard kon draaien in die gang, werd ik onzeker en maakte ik wat onhandige bewegingen en liet uiteindelijk het paard voor mij uitgaan in plaats van ik het paard leidde. Ik blokkeerde als het ware een beetje doordat ik 'bekeken' werd en bezig was met 'het juiste doen'. Gelukkig was het lief paard, liep zo een stal in (per ongeluk niet zijn eigen stal) en ik werd gelukkig ook niet meteen hard aangevallen/gecorrigeerd door de persoon.
@ anjali wat dat betreft is dat wat je noemt inderdaad van belang, thanks. :)

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:39

Jij denkt misschien dat de eigenaresse van het paard nog nooit een domme fout heeft gemaakt?
Je eigen interpretatie van de situatie heeft zeker te maken met jou behoeften en perceptie. En ook dat is niet fout of goed. Hooguit helpend of niet helpend voor jezelf. Het is wat het is (geweest!)...toen...

Fouten, vergissingen, experimenten; alles hoort bij leren en ontwikkelen. Er bestaat geen 'verkeerd' of goed.
Misschien is het voor jou interessant om je te verdiepen in Geweldloze Communicatie.
Dan leer je op een heel andere manier kijken naar gevoelens en behoeften, en het daaruit voorkomend gedrag.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:42

Ik zou je onzekerheid van tevoren al benoemen. Op basis van hoe iemand reageert, kun je vaak al enigzins afleiden of diegene voldoende bij jou past om een dergelijke relatie mee aan te gaan.

Als je daar vooraf open over bent, valt er denk ik ook al een beetje spanning weg.

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:44

@senna, bedankt voor de tip! ik weet ook wel dat het Nu alles is wat er is en dat ik mijn gedachten heb en niet ben, maar toch blijft het me bij en kom ik er lastig van los.
Ik ga me eens in het onderwerp wat je noemt verdiepen, dat soort dingen vind ik altijd mooi

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:44

Als ik alle domme fouten opschrijf die ik al begaan heb met mijn paarden, hebben we een boek vol. Is zo met de meeste eigenaren zo denk ik. ( ook al geven ze het niet toe). :')

Kun je er met de eigenaresse over praten? Dat je je onzeker voelt? Dan weet ze het en kan ze er ook rekening mee houden cq weet ze waarom je soms dan bepaalde dingen doet.

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:44

@ livion, mooie tip, dankjewel !!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:45

Kun je niet een paar grondwerk lessen nemen? Dat zal al een stuk schelen. Ik geef 15 september weer een basisclinic grondwerk, daar word je zekerder van

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:46

Ik zou persoonlijk ook niet gerust zijn als de persoon die alleen is met mijn paard zo gauw uit het lood geslagen is en daardoor fouten maakt. Ik begrijp dat als je dekjes verkeerd om legt en mss wat paniekerig overkomt dat de eigenaresse het niet helemaal vertrouwde. Waarschijnlijk gaf ze je het voordeel van de twijfel (en terecht blijkt uit je verhaal, gezien je wel de ervaring hebt) maar voelde ze zich er toch niet 100% goed bij en zegde ze daarom toch maar af. Dat is natuurlijk haar goed recht en als het je eigen paard is wil je toch geen risico's nemen. Dus ik begrijp beide kanten van dit verhaal wel, maar het is 3 jaar geleden. Dat je na die 3 jaar nog steeds helemaal blokkeert door iets wat iemand zegt/doet wat eigenlijk niet rechtstreeks een probleem is, lijkt me toch niet echt een goeie situatie.

Ik denk niet dat die eigenaresse zelf perse iets naar heeft meegemaakt waardoor ze zo reageerde op jou, ze wilde gewoon niet iemand die onzeker is voor haar paard wat ik ook logisch vind aangezien je altijd alleen zou zijn met het paard. Het zou een ander verhaal zijn natuurlijk als zij er steeds bij zou zijn om je te begeleiden. Ik weet niet goed wat ik moet verstaan onder 'spiritueel (of psychologisch) aangelegd zijn' maar misschien kan het je helpen om eens met iemand professioneel te praten? Dit probleem gaat niet concreet over de aanvaring die je hebt gehad met die vrouw, maar volgens mij eerder over het feit dat die onzekerheid nu al 3 jaar aansleept ten gevolge van 1 incident. Dat is toch opmerkelijk, maar als je openstaat voor een gesprek met een coach/psycholoog kan je er misschien mee aan de slag gaan :)

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:49

@ Nenac, thanks, nu je het zo zegt moet ik inderdaad niet te zwaar tillen aan mijn eigen en die ene fout, maar dat fouten overal zijn en door iedereen worden gemaakt en ook in grote getalen.. en de ene staat er meer stil bij dan de ander, ene heeft meer behoefte aan erkenning dan de andere persoon.. dit is iets wat ik ook steeds meer hoop los te laten zodat ik ook meer kan ontspannen :)
Ik denk dat het geen waar mijn angst vooral voor ontstaan is, is de plotselinge snoeiharde opmerkingen, terwijl ik altijd zo vriendelijk ben. Maar idd.. het benoemen ervan, wat ik gisteren ook gedaan heb, neemt al iets weg.
Prettige feedback allen. dank.

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:49

Dat is gewoon een stuk handigheid, dat komt vanzelf wel, hoor.
Heeft niks te maken met domme fouten.
Ik ben opgegroeid op een boerderij, met pony's en paarden aan huis.
Maar ik zou zo een lange lijst van onhandigheden, domme fouten kunnen opstellen die ik gemaakt hebt. :)
En nu nog, vaak genoeg vind ik mezelf ook onhandig (met paarden uit het land halen, laat ik er één tussendoor glippen die dan dus los op het erf loopt)
Ik heb ook wel eens gereden en dacht, wat reageert mijn paard toch vreemd. Dan kwam ik erachter dat ik het neusriempje verkeerd had vastgemaakt.
En ook evengoed wat ik qua (domme) fouten van anderen heb gezien.

Als jij serieus bezig bent, dan zien mensen heus wel.
Dan zijn 'domme fouten' helemaal niet erg, je leert overal weer van.

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:55

@Heleennn. bedankt voor je reactie. Dat klopt, ergens heeft ze gelijk omdat ik mij onzeker voelde en ze dat benoemde. Ze had het alleen wat aardiger kunnen zeggen want het kwam er echt hard uit. Het is 3 jaar geleden gebeurd, maar nu ik sinds kort weer op stal ben, kwam het weer naar boven. En thanks, het praten erover is fijn en het gaat nu vooral over mijn eigen manier kijken naar iets en waar mijn reacties/onzekerheid in het algemeen vandaan komen.

@Caira, de stal waar ik nu een paardje ga doen daar zijn ze bezig met parelli/natural horsemanship en ook veel grondwerk. Ik denk dat dit mij veel zal gaan helpen, thanks.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:01

Redelijk herkenbaar hoor. Heb ik ook sneller bij paarden van een ander. Gewoon het idee dat je het misschien niet goed genoeg doet omdat een ander het anders/handiger doet. En zeker als ze erbij zijn...
Met een eigen paard voelt dit echt totaal anders voor mij! En ja ook dan maak ik nog weleens inschattingsfoutjes, maar niet meer omdat een ander op mijn vingers kijkt.

Horses1991

Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 19:05

@barbet, dankjewel voor je reactie :)
Als je het zo noemt, is het eigenlijk ook iets om anderzijds niet al te zwaar naar te kijken en achteraf te kunnen lachen om sommige blunders. zolang ze natuurlijk niet echt nare dingen opleveren :)

@saskia. Precies wat je zegt!.. ben zelf trouwens redelijk perfectionist :P
Er zijn daarnaast ook zoveel verschillende methodes en meningen in de paardenwereld, dat het mij soms duizelt! Ik denk dat we gewoon moeten kiezen welke methode het beste bij ons past en daar voor gaan en je daarin gegronder en stabieler voelen en dan minder makkelijk omver geblazen te worden door meningen/opvattingen van anderen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:50

Ik denk dat je het voorval van 3 jaar geleden ook zelf een beetje opblaast. Probeer dat wat te relativeren door het vanuit het standpunt van de eigenaar van het paard te bekijken. Vele eigenaars hebben er toch in meer of mindere mate "moeite" mee om de zorg en training van hun paard deels uit handen te geven. Een eigenaar wil dus met een gerust gemoed het paard kunnen achterlaten bij die persoon. Als de verzorger dan in de beginperiode een paar domme dingen doet, dan kan het zijn dat je begint te twijfelen. Als eigenaar van een paard kan ik me daar eigenlijk zeer goed in inleven. Dat is niet dat je die persoon dan niet moet of kwaad bent, maar dat je net dat tikkeltje vertrouwen mist om je paard volledig in handen van die persoon te laten. En dat is toch niet zo erg? Die vrouw vond jou niet geschikt om met haar paard om te gaan. So what? Dat kan gewoon.

Anoniem

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:00

Vlak ook niet uit dat de meeste eigenaren al een hoop problemen met verzorgers/bijrijders hebben gehad/gehoord en dat kan zomaar hun omgang met weer een nieuwe mogelijke verzorgster kleuren. Ik moet zeggen dat als ik hier een potentiele verzorgster het paard niet zelfstandig kan sturen tijdens het leiden en een dekje verkeerdom onder het zadel legt dat ik mij ook ernstig af zal vragen of dit wel gaat werken. Niet omdat ik het leuk vind om jou te kwetsen, maar omdat ik iemand zou zoeken die zelfstandig met paarden om kan gaan en daar hoort ook bij dat je ook onder stress nog steeds bepaalde basics op de juiste manier doet. Als ik het gevoel krijg dat ik er eigenlijk steeds bij moet zijn als een verzorgster komt, dan heeft die verzorgster voor mij geen meerwaarde. Maar goed, ik ben van nature meer een conflictvermijdend persoon en zou dat dus op een andere manier uiten, terwijl de vrouw bij wie jij kwam blijkbaar wat directer is. Jij maakt de fout, maar hoe de ander reageert is aan die ander en de ene is wat meer high strung dan de ander.
Het enige wat je kunt doen is van tevoren aangeven dat jij erg onzeker bent als je bekeken wordt en dus ook fouten zult maken, maar dat je het graag hoort als je iets anders moet doen. Als jij die ander dan ook gewoon op hun manier die kritiek laat uiten en dat niet meteen bij jezelf zoekt dan zou je daar zomaar een leuk paard aan over kunnen houden

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:15

Ik heb deze zondag mijn paard nog zichzelf half laten ophangen aan de trailer op wedstrijd: knoop veel te lang vastgemaakt (fout 1!)..
En ik had zelfs geen mes bij voor panieksitatuaties (fout 2)...
Gelukkig heb ik met dit paard Parelli On Line L4 behaald waardoor mijn porcupine game zo goed is dat hij niet de boel afbrak maar gewoon netjes wachtte..., dus ik hem losgemaakt...(dank u paard!)

Ik zit al heel mijn leven tussen de paarden en ik zit ook soms in situaties dat mensen met hun ogen rollen en zuchten... Maar hey, we zijn allemaal maar mensen he!

Toppie trouwens dat je bij Parelli-mensen terecht bent gekomen! Daar zal je zeker wel wat van kunnen opsteken! Ik ben er zelf zo erg door gegroeid! Zowel in mijn omgang met paarden, als met andere mensen...
Het is echt een aanrader...

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:22

Ik heb mijn oude dame ook bijna een keer gewurgd met het halster.Ze was bijna geen 32 geworden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:47

Ach meid we doen allemaal soms onhandige dingen.

Laatst had ik bijna een platte shet omdat ik de kwpner niet ver genoeg terug stuurde en daarom de poort terug kwam terwijl de shet er doorheen liep. Ook ben ik een paar maanden terug nog omver gekegeld in de wei omdat ik de shet in 1 hand had en op mijn gemakje aan het bellen was met de andere hand. Haflinger komt in galop aanstormen en kegelt mij zo voorbij.

Hele domme onnodige “fouten”. Gewoon niet opgelet.

Een paard is niet van suiker dus ze kunnen echt wel wat hebben.

Vriend heeft 1 van de paarden ook weleens een bochtje laten maken dat eigenlijk net te krap was. Paard leeft nog en vriend ook.

Je moet niet te streng voor jezelf zijn en durven te genieten. Het is zo’n mooie hobby dat is zonde.

Henrike5

Berichten: 771
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:06

Iedereen maakt wel eens fouten, en van fouten kun je leren. Je word er alleen maar beter van en die fout zal je nooit meer maken.

Ik heb dit zelf gehad met mijn eerste stage daardoor kwam ik in een spiraal en ging alles fout. School kwam er achter dat ik faalangst had en hebben mijn een cursus gegeven, nu heb ik een stage waarbij de begeleider erg rustig en kalm blijft en het gaat nu goed, ik loop er dit jaar weer stage.
Misschien heb jij ook een beetje faalangst?

Uit je tekst maak ik op dat je de vorige keer een 2 fouten had en nu maar 1 dat is toch positief?
Kijk inderdaad of de eigenaar bij je past, een rustige eigenaar die kalm blijft en niet begint te schreeuwen, maar ik denk dat je die nu wel hebt gevonden.
Kijk ook naar de postitieve dingen, dit gaat nu goed dat ging goed etc.
En inderdaad nagaan waar je de fout in gaat bij jezelf, wat voel je? Merk je dat je zenuwachtig ben? Probeer er wat aan te doen door bijv. op je ademhaling te letten en je spieren te onspannen, positef te zijn. Hierdoor kan je beter nadenken voor je wat gaat doen.

Hoop dat je er wat aan hebt en veel plezier met je nieuwe bijrijdpaardje vergeet niet te genieten dat is het belangrijkste :D

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:39

Ahw lastig zeg. Je hebt veel ervaring om bijrijder te zijn maar mensen zien dat niet door de onzekerheid die je toont. Probeer in je achterhoofd te houden dat iedereen wel eens fouten maakt en als ze je daarom wegstuurt jullie gewoon niet bij elkaar passen. Ik herken het ook wel, vind het ook moeilijk als mensen kijken. Vroeger een verzorgpony gehad waar het rijden niet top ging, maar gelukkig probeerde ik altijd ontspannen op te stappen en kreeg ik ook een compliment van de eigenaar toen ze me zag rijden (keek meestal niet mee). Probeer de complimenten goed te onthouden! Schrijf ze op ofzo

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:44

Je kan er ook iets positiefs in zien: jij probeert je aan te passen aan hoe de eigenaar zelf met het paard omgaat. (In dit geval: voorzichtig/ het juiste willen doen.) Dat lijkt mij een hele fijne eigenschap. Dat dat dan ook eens minder goed uitpakt omdat dingen dan geen automatisme meer zijn, kan gebeuren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:51

Ook ik zit bijna mijn hele leven in de paarden en ponys en ook ik maak hele domme fouten..........bij mijn eigen paard..........gelukkig snapte mijn paard het en vergeeft het mij, doordat hij mij door en door kent (arabier).

Niemand doet het perfect en niemand raakt uitgeleerd tijdens het leven.