voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:12

Wijslander schreef:
Hier 2 IJslanders, eentje van 10 die volop in training staat en het fijnst is met 5 dagen per week aan het werk, de ander is 5 en dus in opkomst.
Het jonkie heb ik er ooit bij gekocht omdat mijn andere alleen kwam te staan, om een jaar later alsnog naar een andere stal te verhuizen..


Wat zijn ze mooi! Misschien moet ik toch van twee naar... vier... gewoon die twee van jou erbij <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:38

Ik heb er nu 2 en zou het nooit meer opnieuw doen. Veel liever 1 paard waar je je 100% aan kan geven dan 2 paarden half ... Als ze samen thuis zouden staan zou het nog anders zijn, maar die van mij staan op pension en kunnen niet met elkaar (ook niet zonder elkaar trouwens) dus dat maakt het wel heel wat minder romantisch dan ik voor ogen had.

Daarnaast moet ik zelf werken en moet ik de vrije tijd die ik heb dus verdelen onder beiden. Als je dan met de ene wel "grote plannen" hebt die tijd vragen en met de andere niet dan wringt dat wel. Heb heel vaak het gevoel dat pony 2 veel te weinig aandacht krijgt, terwijl hij dat wel zo graag heeft.

Dus neen, als er eentje gaat (hopelijk nog lang niet ;) ) dan komt er geen tweede meer, en als ze er allebei niet meer zijn dan zie ik het nog wel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:17

sunny43 schreef:
Wijslander schreef:
Hier 2 IJslanders, eentje van 10 die volop in training staat en het fijnst is met 5 dagen per week aan het werk, de ander is 5 en dus in opkomst.
Het jonkie heb ik er ooit bij gekocht omdat mijn andere alleen kwam te staan, om een jaar later alsnog naar een andere stal te verhuizen..


Wat zijn ze mooi! Misschien moet ik toch van twee naar... vier... gewoon die twee van jou erbij <3


Haha, dank je!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:44

Ik had tot 2012 altijd 1 paard op pension. Op de een of andere manier staan er nu 3 paarden en een shetlander in de tuin.... En ja, dat is teveel. Ik wil eigenlijk 1 paard nog verkopen omdat ik er geen tijd voor heb. Maar ze is te fijn in omgang om haar zomaar op marktplaats te zetten en aan de eerste de beste mee te geven. Ik heb sinds 1 jaar veel zorgen om mijn sportpaard (mensport), dus ik heb voor haar een opvolger gekocht. Maar met poetsen, uitmesten, draadjes repareren etc. Komt er van alles vrij weinig en als het ene paard goed is, gaat zij voor, door werk houd ik die aan het lopen. Dus ik zit er erg mee in de knoei. Het allerliefst zou ik 1 sportpaard en de shetlander hebben. Maar het paard wat niet fit is gaat echt nooit meer weg.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:50

ik heb er drie, twee trekpaarden en een cruzado.
mijn 22 jarig trekpaard staat op semipensioen (nu en dan nog eens buitenritje of voor de koets).
mijn 9 jarig trekpaard wordt volop getrained
mijn 4 jarige cruzado is nu een klein jaartje aan het werk dmv grondwerk.

voordeel is dus dat ik eigenlijk enkel de 9 jarige zou "moeten" rijden, de oude staat vrolijk te wezen op de wei, de jongste kan ik sessie's van 10 minuten mee doen.
Het nadeel is dat ze op 2 locatie's staan (en ik dus 4 keer per week mag mesten voor 6 paarden :P) en ik een hoop tijd kwijt ben aan het tussendoor rijden, en dat ik eigenlijk (vooral in de winter), vooral bezig ben met mesten en hooi geven en leuke dingen er wel eens bij in schieten.
Dus eentje zou eigenlijk wel genoeg zijn, maar ik wil ook geen enkele van de 3 wegdoen :D

Edit: kwa tijd ben ik in de winter 3 keer per week ongeveer 3uur kwijt voor beide locaties te voeren en uit te mesten (allemaal 24/7 buiten). Daar komt nog een keer per week ongeveer 2 uur bij op zondag (ik woon op een halfuur van de verste stal). Dus ergens minstens 10 uur werk per week zonder te rijden.
Op dinsdag ga ik vaak naar een binnenpiste, dan stop ik om 16 uur met werken, ga naar locatie 1, daarna locatie 2, dan aankoppelen, paard erop en naar de piste om om 20 uur op het paard te zitten, meestal ben ik rond 21.3-22.00 terug op stal en tegen 22.30-23.00 thuis.

in de zomer is locatie 1 ongeveer hetzelfde van werk (geen echte weide meer dus het hele jaar rond mesten en hooi voeren, maar paard komt volgende zomer normaal ook op locatie 2 te staan), locatie twee is er amper werk behalve prikpaaltjes verplaatsen en jaarlijkse dingen zoals omheiningen etc.

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:58

Ik heb twee paarden, een is mijn oudje die van haar oude dag aan het genieten is en de andere is mijn rijpaard.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik had geweten wat ik ni weet was ik waarschijnlijk nooit aan een tweede begonnen.
Ik zou geen van beide willen missen, maar het kost me ontzettend veel meer tijd dan ik van te voren had ingeschat.

Marko

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:59

als je genoeg tijd en wil hebt om voor ze te zorgen en ook de ruimte ervoor hebt, dan kan het toch prima

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:03

Hier inmiddels 3 paarden (aan huis) en 4 stallen, maar ik hoef er echt geen 1 bij. Als ik ze doe, wil ik ook alles goed doen en alle drie evenveel aandacht geven. Dat zal mijn perfectionisme zijn.

Ook een tijdje 2 paarden gehad/gedaan, toen half pension, en dat ging eigenlijk prima in combinatie met fulltime baan (toen nog geen huis om bij te houden :D). Succes met je keuze!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:05

Ik heb er ook twee :)
Heb ook altijd gezegd dat 2 mijn minimum is maar ook mijn maximum. Droomde van een pas de deux met mijn twee joekels, samen in dubbelspan,...
Ik heb er ook echt nog geen spijt van, hoewel de jongste/nieuwste zijn aanschafwaarde al gekost heeft aan de DA haha. Hij is pas 2 maar ik kijk er nog steeds ontzettend hard naar uit om hem over een paar jaar te beleren en dan samen te gaan mennen en rijden etc.. <3

Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik massa's geluk heb met mijn stalling, mag bij mijn 'schoonfamilie' (hoe heet dit nou als je nog lang niet getrouwd bent) staan in hun kudde en ze staan er echt perfect. Heb ik geen tijd dan hoef ik niet te gaan in principe.

Als Dexter moeilijker was in onderhoud had ik misschien gewacht, maar Dexter is echt zo gemakkelijk. Moest het nu blijken dat Duke ontzettend veel tijd in beslag zal nemen doe ik Dexter er alleen maar meer plezier mee als hij een paar weken vrij heeft :') Hij is niet de meest actieve zullen we maar zeggen. Hij vermaakt zich wel op de weide met zijn girlfriends.

Daar komt nog bij dat ik verder ook gewoon niks te doen heb, ik hou niet van uitgaan en mijn vriend heeft meer paarden dan ik dus dat het zoveel tijd kost is voor mij geen probleem want anders zou ik thuis zitten en daar hou ik niet van.

Het is ook gewoon een geheel dat het voor mij gemakkelijk maakt, dus ik prijs mezelf heel gelukkig! Ik snap dat dit met andere paarden, andere stalling etc.. misschien anders zou zijn :)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:06

Ik heb er momenteel 3 staan, waarvan 1 drachtig en heb er geen problemen mee. Ik vind het net een voordeel. Ik zit in de sport en momenteel ligt er 1tje uit met een kleine blessure, ipv dan 'stil te liggen' kan ik gewoon doorgaan met de anderen :) Ik vind 2 paarden veel leuker dan 1 paard, om eerlijk te zijn :P Ja, je moet je aandacht verdelen en meer tijd erin steken, maar ik vind ook dat je er veel voordelen uithaalt. Ik heb heel veel geleerd door het snel moeten switchen van karakter van de paarden, het aanpassen, mijn tijd goed managen. Ik studeer ook nog, dus dat is ook een extra puntje :)
Ondertussen ben ik zover dat ik mijn eigen stal aan het opzetten ben, dus wellicht komen er nog wel (enkelen) bij.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:23

Wat is voor jullie het maximum?

Voor mij is dat 3. Met twee heb je toch dat je er niet eentje mee kunt nemen zonder de ander alleen achter te laten. Met drie is dat makkelijker. Daarnaast is mijn merrie nu 28 en ik heb niet de illusie dat ze het eeuwige leven heeft. Voor mijn ruin zou het ook heel fijn zijn als er een andere ruin bij zou komen. Dus dat zou dan betekenen dat er een tijdje drie zouden staan. Was de bedoeling voor dit jaar, helaas gaat dat nu niet door door verschillende redenen maar ik hoop dat ik volgend jaar een geschikte pony voor er bij vind. Een leuk welshje bij voorbeeld :D

Het scheelt ook echt dat ik verder geen gezin, opleiding enz. heb. En daardoor is er dus meer tijd voor de paardjes. Mijn leven bestaat uit slapen, paarden, werk, eten, paarden, slapen. En af en toe eens het huishouden of een dagje weg tussendoor. Heel sneu eigenlijk :') Maar wel waar ik gelukkig van word.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:24

Ik heb er twee. Eentje is met pensioen. Dan is het prima. Twee paarden die beide actief in de wedstrijdsport lopen vond ik minder leuk. Je doet toch altijd eentje fanatieker dan de ander enz. Het beste vind ik 1 eigen paard en daarnaast bijrijdpaarden. Maargoed ik heb ze aan huis dus moet er wel echt twee hebben

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:46

2 is mijn max, maar ze staan altijd met andere paarden er nog bij dus daar is voor mij geen probleem

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:03

Ik zorg nu een tijdje voor de paarden van vrienden.
En ik ben erachter dat ik dat niet wil, ik heb geen zin om iedere dag een uur of soms 2 uur te mesten.
Dus of het uitbesteden of deels uitbesteden en deels zelf mesten.

Dan ben ik liever die tijd ontspannen met mijn paardje bezig, kijk naar de andere paarden, doe een praatje links en rechts.

Ik zie de mensen met een baan meestal geen tijd meer hebben voor iets leuks te doen met hun paarden....en ik ben te moe, na mijn extra dagtaak om nog wat leuks met mijn paard te doen ( laat staan 2 )

Wel is bijrijden een mogelijkheid, dan doe ik dat, als ik niks met mijn eigen paard doe.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:13

Ik heb er sinds kort twee.
Een 4-jarige en een 1-jarige.

Ik kan mijn aandacht goed verdelen. Zit vaak 3-4u op stal soms zelfs hele dagen dus tijd zat om de aandacht te verdelen. :')

Qua kosten is het natuurlijk allemaal x2. Zadel kan ik gelukkig voor de tweede weer gaan sparen. (4-jarige vandaag zadel "aangemeten" van 1.990€ en 90€ pasconsult)
Hoofdstel heb ik nog een reserve die vast wel gaat passen dus dat scheelt alweer 100€ later. (Anatomisch hoofdstel)
De kleine gaat in de lente mee de weides op sus scheelt me ook weer wat aan stalgeld daar ik voor de kleine dan 50% betaal ipv volle pot.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:43

Koper schreef:
Wat is voor jullie het maximum?

Mijn leven bestaat uit slapen, paarden, werk, eten, paarden, slapen. En af en toe eens het huishouden of een dagje weg tussendoor. Heel sneu eigenlijk :') Maar wel waar ik gelukkig van word.


He je vergeet lezen en reageren op bokt.... want vlgs mij ben je daar ook best wel veel tijd aan *\o/* kwijt!
Ja en als paarden je blij maken, wat is dan tijd?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:47

A3a1 schreef:
Dan ben ik liever die tijd ontspannen met mijn paardje bezig, kijk naar de andere paarden, doe een praatje links en rechts.

Ik zie de mensen met een baan meestal geen tijd meer hebben voor iets leuks te doen met hun paarden....en ik ben te moe, na mijn extra dagtaak om nog wat leuks met mijn paard te doen ( laat staan 2 )

Wel is bijrijden een mogelijkheid, dan doe ik dat, als ik niks met mijn eigen paard doe.


Tja ik vind mesten ook gewoon leuk. Mijn ene paardje komt altijd helpen, neus in mijn nek enzo.... Een paard bijrijden lijkt me dan weer helemaal niets. Of een praatje links en rechts... al dat gekissebis op die pensioenstallen, ik hoor er wel'ns over en weet dan dat dit voor mij nooit zou werken. ik heb altijd gezegd, paarden aan huis of geen paarden. Tja en dan is 1 paard weer een beetje sneu, en twee dus top.

Geen tijd om iets leuks te doen met je paard? Zolang bezig zijn met je paard je energie geeft, is het goed maar kost het energie, dan houdt het snel op.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:54

sunny43 schreef:
Koper schreef:
Wat is voor jullie het maximum?

Mijn leven bestaat uit slapen, paarden, werk, eten, paarden, slapen. En af en toe eens het huishouden of een dagje weg tussendoor. Heel sneu eigenlijk :') Maar wel waar ik gelukkig van word.


He je vergeet lezen en reageren op bokt.... want vlgs mij ben je daar ook best wel veel tijd aan *\o/* kwijt!
Ja en als paarden je blij maken, wat is dan tijd?

Ja, te veel :')

En de Penny lezen natuurlijk. Kost ook tijd.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:03

sunny43 schreef:
Tja ik vind mesten ook gewoon leuk.

Ja?
Nou ik vind het wel leuk maar niet iedere dag.
Dat maakt dat ik besloten heb dat er geen tweede paard bijkomt, omdat ik die tijd liever in mijn ene paard steek ( wellicht wel, als ik iemand heb die voor mij mest, dat wordt een ander verhaal.)

[/quote]
Mijn ene paardje komt altijd helpen, neus in mijn nek enzo.... [/quote]
Ja leuk hè

[/quote]Een paard bijrijden lijkt me dan weer helemaal niets. Of een praatje links en rechts... al dat gekissebis op die pensioenstallen, ik hoor er wel'ns over en weet dan dat dit voor mij nooit zou werken. ik heb altijd gezegd, paarden aan huis of geen paarden. Tja en dan is 1 paard weer een beetje sneu, en twee dus top.
[/qoute]

Ja, dat is een andere situatie, ik zou dat weer niet willen.
Maar ik moet zeggen, sta op een erg leuke stal, er is wel eens wat maar meestal is het leuk, met mensen met wie ik echt wat heb.

Bij de vorige was iedereen heel erg op zichzelf, dat was saai.

['quote]
Geen tijd om iets leuks te doen met je paard? Zolang bezig zijn met je paard je energie geeft, is het goed maar kost het energie, dan houdt het snel op.[/quote]

tja, ik heb ook een hond en lichamelijk werk, als ik dan iedere dag een uur moet mesten, gaat dat ten koste van de tijd die ik liever aan mijn paard besteed. Want vaak is daarna de pijp wel leeg.
Nu is dat normaal 1x per week maar momenteel is dat veel te vaak naar mijn zin, aangezien vrienden 6 weken weg zijn.

Maar als jij dat wel fijn vind, gaan met die banaan, zou ik zeggen.
1 paard, dat kun je niet maken voor het paard, je zou kunnen besluiten er een paard bij te nemen op wie je niet kunt rijden maar bv wel wandelen en grondwerk.
Of een merrie met wie je wil fokken.

Ik noem maar wat dwarsstraten, een tweede paard wil niet zeggen dat je daar hetzelfde mee moet doen.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:16

Interessant topic. Momenteel heb ik alleen een bijrijdpaard maar zodra mijn vriend klaar is met zijn master en we weer allebei werken zouden we we misschien een paard willen kopen. Omdat mijn vriend ook kan rijden en van paarden houdt, twijfelen we of we één of twee paarden willen. Met twee zouden we samen kunnen rijden en met één paard kan dat niet. Alleen vraag ik me dus af of dat haalbaar is qua kosten en tijd. Dat moeten we eerst maar zien. Of een bijrijdpaard en een eigen paard. Maargoed, dat zijn allemaal nog toekomstdromen...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:19

ellenschaap schreef:
Interessant topic. Momenteel heb ik alleen een bijrijdpaard maar zodra mijn vriend klaar is met zijn master en we weer allebei werken zouden we we misschien een paard willen kopen. Omdat mijn vriend ook kan rijden en van paarden houdt, twijfelen we of we één of twee paarden willen. Met twee zouden we samen kunnen rijden en met één paard kan dat niet. Alleen vraag ik me dus af of dat haalbaar is qua kosten en tijd. Dat moeten we eerst maar zien. Of een bijrijdpaard en een eigen paard. Maargoed, dat zijn allemaal nog toekomstdromen...


Het ligt er wel erg aan waar je staat, bij ons in een straal van 20 km is alles tussen de 120-310 euro :D
Dus ik zou alvast eens wat vergelijkend warenonderzoek doen.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:27

A3a1 schreef:
ellenschaap schreef:
Interessant topic. Momenteel heb ik alleen een bijrijdpaard maar zodra mijn vriend klaar is met zijn master en we weer allebei werken zouden we we misschien een paard willen kopen. Omdat mijn vriend ook kan rijden en van paarden houdt, twijfelen we of we één of twee paarden willen. Met twee zouden we samen kunnen rijden en met één paard kan dat niet. Alleen vraag ik me dus af of dat haalbaar is qua kosten en tijd. Dat moeten we eerst maar zien. Of een bijrijdpaard en een eigen paard. Maargoed, dat zijn allemaal nog toekomstdromen...


Het ligt er wel erg aan waar je staat, bij ons in een straal van 20 km is alles tussen de 120-310 euro :D
Dus ik zou alvast eens wat vergelijkend warenonderzoek doen.


Ik weet wel hoeveel het ongeveer kost. Hier is het duur. Stalling alleen al kost tussen de 285 en 400 euro in de maand (randstad maar wonen vlakbij duin, strand en bos). Vandaar eerst nog maar zien of we het kunnen betalen. Ik begin er niet zomaar aan. Het zou ook pas over een paar jaar zijn en is ook afhankelijk van wat voor werk we dan beiden hebben. Ik heb hbo gestudeerd en nu nog een mbo-functie maar hoop met wat meer ervaring straks een hbo-functie te kunnen krijgen. Mijn vriend heeft een jaar gewerkt en gaat nu een master biomedical sciences doen op de uni. Geen idee wat voor werk hij daarna kan vinden... Ik zou ooit nog wel lekker naar het oosten van het land willen verhuizen waar er nog ruimte is, ook prachtige natuur en waar alles goedkoper is xD

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:29

Ik heb er twee thuis staan
Vind het precies goed zo , niet meer in ieder geval :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:41

Toen ik de paarden nog aan huis had, had ik altijd 2 (rij) paarden. Dit heb ik zo'n 6 a 7 jaar zo gehad en ik vond dat heerlijk. Samen met vriendinnen of mijn broertje kunnen rijden. De één was voor het ene meer geschikt, de andere voor het ander. Ik had natuurlijk geen reistijd naar stal en had dan ook wel genoeg tijd om beide te rijden.

Toen beide paarden in pension gingen vond ik het alleen geen succes. Omdat het me veel geld kost, en ik had minder tijd vanwege de reistijd naar stal. Ik heb toen dus een bijrijder genomen maar ook dit zal ik niet snel weer doen.

Toen mijn pony afgelopen voorjaar is ingeslapen wilde ik absoluut geen 2e erbij. Het kost me gewoon teveel als ze in pension staan en ik heb er de tijd niet meer voor. Ik vind het ook fijn soms wat anders te doen dan alleen paarden, ik was vaak toch wel zo'n 4 uur kwijt door beide paarden te rijden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:42

Oef, Ellenschaap, ja dat zijn bedragen waar je wel even over nadenkt :o