Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 14:51

Hallo, ik zit met een verschrikkelijk dilemma. Ik heb een paard van 20 jaar oud. Ik heb hem al acht jaar. De eerste vier jaar heb ik hem actief gereden, daarna ben ik ermee gestopt en staat hij stil. Ik heb hem toen niet verkocht, omdat hij een flinke gebruiksaanwijzing heeft. Zo bokt hij enorm tijdens het rijden en staat hij niet graag op stal. In de omgang is het verder een lief paard. Hij staat sinds enkele jaren op een pensioenstal waar hij het lekker naar zijn zin heeft. Daar staat hij met maatjes en er wordt goed voor hem gezorgd. Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Allemaal een dikke prima :o .

Nu ben ik een tijd geleden mijn baan kwijtgeraakt en loopt mijn WW af. De afgelopen jaren ben ik moeder geworden van drie kinderen. Nu zullen we vanaf volgende maand moeten zien rond te komen met het salaris van mijn man. Dat is krap, maar gaat met puzzelen nog wel lukken. Maar we zijn wel kritisch naar alle kosten aan het kijken. En eerlijk is eerlijk, het paard is nu een flinke blok aan ons -vooral mijn- been. Zo zitten er nu ook twee kids op zwemles en dat kost aardig wat. Ondertussen solliciteer ik verder, maar voor hetzelfde geld duurt het nog lang voordat ik een nieuwe baan vind.

Ik ben al een maand aan het nadenken over wat we met het paard moeten doen. Ik wil hem niet als weidemaatje weggeven. Het is mijn ergste nachtmerrie dat hij in de handel terecht komt. Hij is bij een vorige eigenaar niet altijd leuk behandeld. Ook wil ik niet dat hij nog wordt bereden. Ik wil niet dat er iemand mee verongelukt. Soms heb ik het er met mijn vriend over om hem te laten slachten ;( . Dan weet ik zeker dat hij niet in verkeerde handen belandt . Het is zo'n gevoelig paard, maar alleen al bij het idee breekt mijn hart.

Wat zouden jullie doen?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:54

Ik zou hem inslapen om alle redenen die je hierboven aangeeft.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:54

Waarom verkoop je hem niet?
Ik zie niet bepaald gezondheidsbeperkingen om hem te laten slachten.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:55

Heel eerlijk, als jij er geen tijd/geld meer voor hebt, het paard niet verkoopbaar is wat jij zegt, is het enige eerlijke wat jij kan doen is hem laten hemelen. Je kan hem niet in training zetten ivm het geld, en je kan niet een ander met een lastig paard opzadelen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:55

Ik heb zelf ook een dergelijk paard staan. 23, slechte benen, geen gemakkelijk karakter, staat nu perfect gelukkig te wezen met haar dochter en mijn derde paard.
Moest ik in een dergelijke situatie raken, zou ik opteren om eerst de twee jonge, gezonde paarden te verkopen en haar zo lang mogelijk te kunnen houden (ook al betekent dat dat ik een hoop andere dingen moet laten, dat is een keuze dat ik gemaakt heb toen ik begon aan dieren houden.)
Als het echt echt echt niet meer mogelijk zou zijn om ze te houden, zou ik dit paard laten inslapen. Ik wil het haar niet meer aandoen om nog de handel in te vliegen en kan het andere mensen niet aandoen om een reeds kapot paard over te nemen met bijhorende kosten.
Dit is ook het eerlijkste wat ik naar haar toe kan doen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:56

Tsja, het inslapen van een gezond paard is ook zo'n dingetje. Is er niet iemand in de omgeving/kennissen die hem in bruikleen willen hebben?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:00

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:02

Een "simpele" baan aannemen om je kosten te dekken is geen optie? Kun je van daar uit altijd verder zoeken, maar dan is er in ieder geval een inkomen...
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 13-09-19 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:02

Wat een nare situatie voor jou.
Kan je hem misschien al dan niet tijdelijk op een goedkoper adres onderbrengen? Wie weet heb je in de tussentijd dan een baan en kan je hem (eventueel) weer op zijn oude adres brengen (mits hij zich goed kan aanpassen aan veranderingen natuurlijk).

Verkopen zou ik niet doen. Hij is wellicht niet veel waard omdat hij 20 is en er niet veel mee gedaan kan worden. Grote kans dat hij hiervan de dupe is.
10 jaar geleden heb ik mijn toen 20-jarige laten gaan. Door diverse akelige omstandigheden moest ik wel en dit was de enige optie. Het doet pijn bij mij maar hem is alle verdere leed bespaard gebleven.
Ik wens je sterkte met je beslissing.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:06

Tja, ik ben daar denk ik wat harder in dan veel andere mensen.

Ik zou hem laten gaan. Opschepen met een andere baas onder de voorwaarden: niet rijden, niet in de handel enz dat gaat niet, verkocht=verkocht.

Dus dan zou ik het in eigen hand nemen en laten gaan (slacht/inslapen). Hoe lief ik mijn paard ook heb, mijn partner (en eventuele kinderen) gaan toch echt voor.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:09

Je zegt dat hij nu op een pensionstal staat. Die zijn meestal aardig duur. Kun je geen weideplekje voor hem vinden? Mijn eigen paard heeft nooit meer dan 50 tot 100 euro per maand gekost. Je moet alleen even zoeken naar zo’n plek.

Krijg je geen bijstand na je WW uitkering?
Is er geen schoonmaakwerk of productiewerk te vinden in je omgeving?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:10

Om eerlijk te zijn kan ik mezelf niet zo snel voorstellen dat ik dat zou doen. Ik zou een baantje zoeken, al is het schoonmaak werk of wat dan ook. Goedkoper stallen is ook nog een optie of meehelpen op stal?

Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 15:11

Pepperrr schreef:
Tsja, het inslapen van een gezond paard is ook zo'n dingetje. Is er niet iemand in de omgeving/kennissen die hem in bruikleen willen hebben?


Nee, helaas... En eerlijk kan ik me dat ook wel voorstellen. Hij mag niet worden bereden (dat wil ik echt niet) en hij kan niet alleen op stal staan. Als er één of meerdere maatjes weg zijn staat hij te steigeren in zijn stal. En ken ook niemand die een weidemaatje zoekt. En aan een onbekende zal ik hem niet snel geven, juist om hem te beschermen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:27

Maar heb je ooit laten onderzoeken waarom?

Ik mis een medisch onderzoek in jouw verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:27

tsja.. hij zal niet zomaar erg bokken, is vast ergens iets mis in zijn lichaam; ooit nagekeken?
gezien zijn leeftijd en complicaties is de kans groot dat hij in de handel of bij een mindere manege beland. geld voor pensioen heb je niet meer (hoef je jezelf niet kwalijk te nemen trouwens). slacht vind ik hier het meest fair. gaat echt enorm snel.

Droogmolen
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 15:29

Onali schreef:
Maar heb je ooit laten onderzoeken waarom?

Ik mis een medisch onderzoek in jouw verhaal.


Nee, ik heb dat overwogen, maar omdat ik toen toch stopte met rijden niet meer laten doen. Het was immers toch niet meer nodig en op de wei is er niets aan de hand. Hij draaft en galoppeert goed en geeft weleens een vreugdebok.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:33

Ooit moet je afscheid van hem nemen, pijn doet het altijd. Dat kun je wel uitstellen, maar zoals je het omschrijft ga ik toch mee met diverse eerdere reacties: laten slachten of inslapen is waarschijnlijk de meest eerlijke optie. Paarden leven met de dag, die krijgen er niets van mee. Het is alleen dat wij mensen alles maar in leven willen houden.

Veel sterkte met je besluit, veel plezier met je gezin.

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:40

Droogmolen ik zou hem hier in Frankrijk id kudde van mijn vriendin proberen te krijgen. Jij blijft eigenaar en is echt niet duur (paar jaar geleden€50,- per maand). Hijkrijgt top verzorging en jij betaalt alleen wat ienodig heeft aan smid, dierenarts.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:41

Droogmolen schreef:
Onali schreef:
Maar heb je ooit laten onderzoeken waarom?

Ik mis een medisch onderzoek in jouw verhaal.


Nee, ik heb dat overwogen, maar omdat ik toen toch stopte met rijden niet meer laten doen. Het was immers toch niet meer nodig en op de wei is er niets aan de hand. Hij draaft en galoppeert goed en geeft weleens een vreugdebok.



Ik ben normaal de laatste die zegt je mag niet verkopen/ weggeven enz.

Maar ik snap je niet. Dier is ogenschijnlijk gezond, bokt tijdens het rijden en wilt niet op stal staan.

Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:58

Onali schreef:
Droogmolen schreef:
Onali schreef:
Maar heb je ooit laten onderzoeken waarom?

Ik mis een medisch onderzoek in jouw verhaal.


Nee, ik heb dat overwogen, maar omdat ik toen toch stopte met rijden niet meer laten doen. Het was immers toch niet meer nodig en op de wei is er niets aan de hand. Hij draaft en galoppeert goed en geeft weleens een vreugdebok.



Ik ben normaal de laatste die zegt je mag niet verkopen/ weggeven enz.

Maar ik snap je niet. Dier is ogenschijnlijk gezond, bokt tijdens het rijden en wilt niet op stal staan.

Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.

Maar om een dergelijk paard verkoopsklaar te maken zou je hem imo eerst volledig op de foto moeten zetten om lichamelijke gebreken uit te sluiten, en indien er geen problemen zijn, minstens een maand op training bij een goede trainer om er weer een braaf paard van te maken waar de 3 gangen, een stuur en een rem op zitten. Pas dan heb je enige kans om een dergelijk dier verkocht te krijgen naar een goed tehuis (ipv een handelaar, manege, ...).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:05

Citaat:
Ik ben normaal de laatste die zegt je mag niet verkopen/ weggeven enz.

Maar ik snap je niet. Dier is ogenschijnlijk gezond, bokt tijdens het rijden en wilt niet op stal staan.

Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.


Dus dier verkopen als rijpaard zit er niet echt in, fanatiek bokken is niet zelden een medisch probleem en zal dus uitgezocht moeten worden.
Niet op stal alleen willen zijn maakt ook nog eens een lastig weidemaatje.

Oftewel dit dier weggeven zorgt ervoor dat je hem in oktober terugziet op de markt in Zuidlaren waarschijnlijk.

Is dat dan wat je moet willen?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:15

Sunnda schreef:
Citaat:
Ik ben normaal de laatste die zegt je mag niet verkopen/ weggeven enz.

Maar ik snap je niet. Dier is ogenschijnlijk gezond, bokt tijdens het rijden en wilt niet op stal staan.

Dit zijn geen redenen om een dier te laten slachten/ in te laten slapen.


Dus dier verkopen als rijpaard zit er niet echt in, fanatiek bokken is niet zelden een medisch probleem en zal dus uitgezocht moeten worden.
Niet op stal alleen willen zijn maakt ook nog eens een lastig weidemaatje.

Oftewel dit dier weggeven zorgt ervoor dat je hem in oktober terugziet op de markt in Zuidlaren waarschijnlijk.

Is dat dan wat je moet willen?



Niet zonder een DA bezoek.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:18

Eigenlijk heb je maar twee opties.
1. Op zoek gaan naar een zo goedkoop mogelijke plek (weide) en hem aanhouden.
2. Laten slachten of eventueel inslapen (inslapen zou niet mijn voorkeur hebben).

Verkopen of weggeven is je verantwoordelijkheid uit de weg gaan en dierenleed in de hand werken.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:20

MarliesV schreef:
Tja, ik ben daar denk ik wat harder in dan veel andere mensen.

Ik zou hem laten gaan. Opschepen met een andere baas onder de voorwaarden: niet rijden, niet in de handel enz dat gaat niet, verkocht=verkocht.

Dus dan zou ik het in eigen hand nemen en laten gaan (slacht/inslapen). Hoe lief ik mijn paard ook heb, mijn partner (en eventuele kinderen) gaan toch echt voor.



Enorm lastige keuze TS..
Ik ben het wel eens met wat ik hierboven heb onderstreept.

En je bent heel stellig met dat je niet wilt dat hij bereden wordt of de handel in gaat. Ik kan me er wel in vinden, voor zover ik nu de informatie heb.

Ik weet niet wat je nu betaalt, maar je geeft ook aan dat hij nu op een super plek staat. Dus verhuizen naar een goedkopere stal/weide is misschien ook niet de juiste optie dan. Je zou er eventueel naar kunnen kijken, anders zie ik niet heel veel andere opties dan laten gaan eerlijk gezegd.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:34

Wat een nare situatie TS! Ik hoop dat je er uit komt.

Ik snap alleen niet geheel je beweegredenen om hem te laten hemelen? Dier bokt onder het zadel en staat niet graag op stal? Tja mijn merrie ook niet, daarom ging ze naar buiten. En dat hij bokt, komt dat niet door uit vreugde? Begrijp dat je hem niet meer rijdt.
Snap dat t een moeilijke keuze is maar ik mis feitelijk onderlegde redenen. Of is t beestje medisch niet in orde?
Zijn op FB zat mensen die een paard als weidemaatje zoeken. Geef je paard niet zomaar op!
Daarbij, stel je laat t inslapen, denk ik niet dat hij zich zomaar gewonnen geeft als hij gezond is. Ik vind het een erg heftige keuze (maar ken het paard niet).