Pony/paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 18:43

hallo allemaal ik ben van plan om me eerste pony te kopen.

Alleen weet ik niet hoe groot de pony moet zijn om mij te kunnen dragen.
Ik wil graag een wat kleiner paardje waar ik nog wel op kan rijden. ik ben 1,59 lang en ik woog de laatste keer 47 kilo. Ik ben 18 en doe alles zelf.


ik ben benieuwd of dus een c d of e pony me aan kan.
Laatst bijgewerkt door sinsy op 01-07-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:51

Vraag aan je instructeur om een paard uit te zoeken voor jou...
Hij/ zij weet het best wat je nodig hebt...

sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 18:54

Ik heb geen instructeur

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:56

Ik zou voor een grote d of e pony gaan.
Maar net als wat degene boven me zegt,neem iemand mee!
En bedenk wat je graag zou willen doen en pas daar je zoektocht op aan. Succes!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:57

Zoek er een want die ga je hard nodig hebben bij een eerste eigen paard.

Ben je echt 32? Door de schrijffouten in je profiel lijk je jonger.
Rij je al lang?

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:08

Als je je dit al af moet vragen zou ik zeggen dat je niet klaar bent voor een paard. Ga een leasen.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:10

@maximus, ze schrijft dat ze 18 is.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:11

@ Nienke: de OP is aangepast en initieel stond er 32 in haar profiel...

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:11

Aha

sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:12

Thanks ik zal iemand gaan zoeken die me kan helpen.

Ik rij zelf nog niet het zou dus sws een beginners pony moeten worden.

en nee ik ben geen 32 ik heb dit account aangemaakt toen ik 13 was en ik ben nu 18.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:13

Leer dan eerst rijden/ verzorgen en kijk over een paar jaar voor een eigen paard...

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:15

Dat lijkt me inderdaad een goede volgorde.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:16

maximuss schreef:
Leer dan eerst rijden/ verzorgen en kijk over een paar jaar voor een eigen paard...

Want je moet rijden om een paard te kunnen hebben? :+

TS, zoek goede begeleiding die kan je helpen een goede pony te kopen en om je te leren rijden. Met een eigen paardje zal dat snel gaan. Ik zou als ik jou was kijken naar een D pony, mooi formaat. Bijvoorbeeld een new forest, fjord, haflinger, nrps etc.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:17

Ja, je moet kunnen rijden om een goed beeld te hebben van wat je zoekt in een paard...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:18

maximuss schreef:
Ja, je moet kunnen rijden om een goed beeld te hebben van wat je zoekt in een paard...

Bijzonder zeg, het is juist prachtig om met goede begeleiding te leren rijden op je eigen paard. Veel meer vertrouwen en je leert er snel van rijden.

Zou betekenen dat kinderen ook niet mogen leren rijden op eigen pony's. Want die ouders weten ook niet wat voor rijstijl die kinderen hebben. Als TS weet dat ze lekker recreatief wil rijden bijvoorbeeld, kan iemand haar helpen om zo'n paardje te zoeken.

sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:21

Ja ik ben sws ook eerst van plan om een paar lessen te volgen. en natuurlijk veel informatie er over op te zoeken. maar ik was gewoon benieuwd wat een pony aan kan met mijn gewicht.

Ik hou zelf niet zo van verzorgen en op maneges rijden omdat je meestal gekoppeld wordt aan verschillende paarden. Van mijn part hoeft dat niet. ik wil een vaste waar ik mee kan doen wat ik wil op mijn eigen kosten. Ik ben daarom ook aan het twijfelen om eerst een shetlander te nemen. ik vind rijden namelijk niet het belangrijkste.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:27

Is het zo prachtig om een beginnerspaard te kopen en na een paar jaar te beseffen dat je eigenlijk de sport in wil gaan en je je daardoor begint te frustreren in je brave beginnersknol... Die dan vlug vlug verkocht moet worden omdat er een sportpaard moet komen...

Als je totaal niet kunt rijden, kun je niet inschatten hoe ver je wilt gaan. Je hebt dan nl totaal geen idee van wat rijden is.

Stel: TS koopt een paard van op Marktplaats, laat zich letterlijk bedonderen door de verkoper omdat ze er niks van kent, valt van dit paard omdat ze niet kan rijden en breekt haar rug, prachtig niet waar??

En goede begeleiding gaat niemand aanraden om zonder iets van basisvaardigheden een paard te kopen, slechte begeleiding ziet hier kassa kassa in...

@ TS: met verschillende paarden werken is juist goed om veel van te leren en te ontdekken welk soort karakter je zoekt in een paard. Ga dus gewoon lekker lessen...

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:31

Ik begrijp niet echt goed wat je exact zoekt.

Wil je zelf rijden, zou ik voor een grote D of een E-pony gaan.

Maar je zegt niet te kunnen rijden maar wel een paar lessen te nemen. Nu vrees ik dat je met een paar lessen onvoldoende zal kunnen om zonder verdere begeleiding om je heen verder te kunnen. Denk je zelf van wel, richt je dan op een echt doodbraaf en erg geroutineerd paardje.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:37

Ik zou eerst leren rijden op verschillende pony's en paarden.
Ga eerst eens les nemen.
Denk er dan nog eens goed over na wat je wilt kopen.
Heb je ervaring met paarden?

Zo niet ga eerst eens gewoon een jaartje op een manege rijden dan weet je ook wat er bij de verzorging en eigen paard hebben allemaal bij komt.

Je schrijft dat je 18 bent.
Ik vind je persoonlijk niet deze leeftijd overkomen.

Succes en neem een juiste beslissing.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:40

Tja, zou toch eerst paar lessen nemen, op manege op bij iemand prive lessen.
Kan je 1 kijken of je rijden echt wat voor je vind en ben je er ook snel achter of je er enig gevoel voor hebt of totaal niet of wonderbaarlijk talent bent of doodsbang.
Juist uitproberen van verschillende paarden is nu handig, want dan heb je heel snel door welk soort paard je wel of niet leuk vind. Als je altijd op dezelfde rijdt, heb je nog geen idee, dan is het net of dat de enigste optie is.

En zorg dat je iemand met verstand van zaken meeneemt bij het kopen en laat dier keuren door je eigen dierenarts, serieus je wordt bedondert waar je bijstaat als je niet je beide ogen en oren goed open hebt.

sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:54

Oke ten eerste ik zal niet zomaar een paard kopen. dat heb ik nooit gezegd. alleen ik wil me er over inlezen en iemand vinden die me daar mee kan helpen.

ten tweede ik wil absoluut de sport niet in. geen denken aan. ik weet nu al dat ik dat totaal niks vind. het is voor de buitenritten die ik zal maken. en zorgen voor me paardje. en als ik ooit de sport in wil is dat een compleet andere richting op. en zou dat sws nog wel een aantal jaar duren. Daar zal ik een tweede paard voor aan moeten schaffen.

ten derde ik heb wel een aantal keer gereden maar dat wil ik geen lessen noemen. dit waren altijd buiten ritten in het bos. en een keer in de bak stappen. plus het was western stijl ik weet genoeg van westernstijl om nu nomaal met een pony te kunnen wegrijden. omdat ik 6 jaar bij een western stal heb geholpen.

Ik snap niet waarom er altijd advies wordt gegeven op dingen die er niet gevraagd wordt. vind ik geen probleem hoor. maar er komen hier ook altijd ergernissen van. terwijl het totaal niet nodig is. uit je mening maar ga niet onnodige dingen uiten zoals dat mando mij blijkbaar niet 18 vind want ja 18 jaar en niet kunnen rijden hoho dat kan niet. Ik wil alleen weten waar ik met mijn gewicht en lengte op kan rijden. voor de rest heeft een pony aanschaffen voor mij geen haast. En weet ik zelf nog niet precies wat ik wil maar ik heb daar de tijd voor. ik ben 18 ik heb er genoeg tijd voor.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:59

Vraag een deskundig iemand om mee te gaan naar de ponys die jou interesseren. Een IJslander van 1.30 zou bv kunnen, maar een slanke Welsh van 1.35 dan weer niet. Gouden raad: neem iemand mee, of je zult bedonderd worden!!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:04

Als je zes jaar op een Westernstal geholpen hebt en die stijl blijkbaar goed beheerst dan zou je ook moeten weten hoe het zit qua gewicht op een paard van dergelijke grootte (gemiddelde westernpaarden zitten imo rond de 1m45-1m60, da's toch wel buurt van de grootte die je zoekt)...

In het algemeen zullen brede rassen vanaf 1m35 (in goede conditie en gezondheid) geen probleem zijn.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:11

Je komt in je begin post niet over als 18.
Je hoort mij niet zeggen dat je met 18 niet kan rijden.
Jij wilt weten waar je op past.
Het enige is dat je gaat uitzoeken waar je het beste op past dat doe je niet door naar plaatjes te staren.

De ene is gek van fjorden de andere van kwpn-ers.
Ik zou nooit een kwpn willen hebben terwijl ik wel altijd op paarden heb gereden.

Van mij part kruip je ernaast over de grond. Als jij je daar prettig bij voelt prima dan moet je een shetlander kopen
Maar je wilt ook rijden dan pas je daar niet op heel eenvoudig.

Wat is je doel ermee.
Want als je eenmaal rijdt komt er best een dag dat je denkt... goh wedstrijden zijn ook leuk.
Is je paard daar dan geschikt voor.

Daarom geef ik aan.. probeer het uit en ga eens een jaar op een manege rijden.
Vind je het wel leuk
Kan ik met mijn paard iets leren en opbouwen in de toekomst.

Alleen zo kan je er achter komen wat bij je past.

Nu ben je dit gewicht.. wie weet wordt je in de toekomst zwaarder dan pas je niet op een iele pony.

Maar blijkbaar denk jij dat wij moeten beoordelen wat bij jou past.

Prima.. dan zeg ik een leuke bonte Tinker.

sinsy
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:22

Ik ben er niet heel ervaren in. ik mocht bijna nooit rijden op ze en ik was elk weekend daar aanwezig. maar ik heb daar geholpen vanaf me 10e tot me 16e. dus dat is ook al weer 2 jaar geleden. Ik vroeg nooit dingen over gewicht en grote omdat hun dat zelf wel wisten. daarom was ik benieuwd maar ik zal iemand zoeken die mij kan helpen met een pony aanschaffen. maar nu heb ik wel een beetje een beeld van hoe groot mijn pony mag zijn.

Ik vraag niet wat voor pony bij me past ik vraag wat voor grote ik moet hebben. en als je goed leest dan staat er dat ik sws met me eerste paard geen wedstrijden wil doen. en ik heb gezegt dat ik ind wat lessen ga volgen. maar ik dat ook liever doe met een eigen paard dan op een manage paard. en het gaat mij niet alleen om het rijden maar om een paard te houden lijkt me al geweldig.