Verkopen paard/pony voor eigen succes?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:33

Ik denk dat dit afhankelijk is van persoon tot persoon. Ik ken inderdaad mensen die hun pony of paard verkopen als ze bv op een hoger niveau willen gaan rijden. Maar ik ken evenzeer mensen die hun paard wel gewoon houden ookal kan er om één of andere reden bijvoorbeeld niet meer gereden worden.

Ikzelf zal mijn pony niet verkopen als hij niet meer gereden kan worden door bv ouderdom. Ik heb hem voor mijn/ons plezier gekregen en het niveau dat we behalen is voor mij echt van ondergeschikt belang. Zolang hij zich goed voelt en ik ook is alles ok voor mij.
Voor mij impliceert dat hoe dan ook dat als mijn pony niet meer gereden kan worden, ik ook niet meer rijd maar hem wel nog de zorgen ga geven die hij nodig heeft. Hij blijft dan lekker bij mij.... Geld voor een andere pony of een ander paard heb ik niet, maar zoals je zelf aangeeft: hij heeft lange tijd veel voor mij gedaan. Ik wil hem dan ook geven wat hij nodig heeft, tot het laatste moment.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:41

Oud stalgenootje van me kreeg toen ze 10 of 11 was een M2 D pony, deze heeft ze 4 of 5 jaar gehad en álles mee gedaan, tot aan de hippiade aan toe.
Hoger konden ze niet. Pony (toen 17) is verkocht aan een beginnend meisje van 9, die er nu ook weer vol mee in de wedstrijden zit, en die er een súper leerpony aan heeft...
Wat is hier het probleem van?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:44

Goede leermeesters moeten ergens vandaan komen. Die worden echt niet zo geboren.
Ik kan best wel begrijpen als je verder wil in de sport maar huidige paard/pony op zijn max zit dat je opzoek gaat naar wat anders. En of dat dier dan op het land eindigt of bij een nieuwe baas maakt denk ik niet heel veel uit. Ik denk dat we te veel menselijke emoties projecteren, een paard kan net zo gelukkig zijn bij een ander als bij jouw zelf.

Ik was heel dankbaar dat de vorige eigenaar van mijn vorige paard, dat toen hij op zijn max zat, heeft verkocht aan mij en mijn moeder als leerpaard.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:46

Ik had mijn D pony zelf gefokt en samen naar het Z gereden. Samen leren :) Toen ik 18 werd heeft ze even te koop gestaan, maar dit was te moeilijk. Ze mocht bij mij blijven als fokmerrie. Helaas is ze bij haar eerste dracht al overleden. Ben er nog kapot van, denk vaak genoeg "had ik haar maar wel verkocht dan leefde ze nog"
Haar moeder heb ik van haar 12e tot 22 gehad. Halfjaar na haar dochter overleden

Hier blijven mijn paarden dus tot hun dood

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:10

Meeste moeite heb ik met verkoop van paarden die veel mankeren en ruim boven de 20 jaar oud zijn.

Dat mensen besluiten een “jong” gezond paard te verkopen omdat hun ambities niet overeen komen met de kwaliteiten of het plezier van het dier, vind ik eerlijk gezegd juist fijn anders ontstaat er vaak toch een mindere band tussen beide.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:13

cobiie schreef:
Meeste moeite heb ik met verkoop van paarden die veel mankeren en ruim boven de 20 jaar oud zijn.

.


Ja dat snap ik ook nooit zo goed.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:14

Als iedereen zn paard maar moet aanhouden, ondanks dat hij/zij er niet meer op past/te weinig voldoening uithaalt/de top heeft bereikt, wordt het helemaal drama op de huidige markt.

Iedereen wil graag een paard wat braaf is, een beetje niveau heeft en waar ze fijn op wegrijden (even generaliserend). Waarom dan perse het paard bij jou houden terwijl jij er niks meer kan uithalen? Verkopen is dan toch logischer dan elke maand geld ‘weggooien’ aan een paard waar je niet meer mee kan doen wat je wil doen?

Rijke tata’s.. tjah. Zie jij de afschriften van die personen? Toegang tot hun leefpatroon en/of bankrekening? Lekker makkelijk om zo iemand daarop te veroordelen.
Je zegt zelf opzoek te zijn naar een extra paard te lezen in je berichten. Dan noem ik jou even een hypocriete tata. Aangezien jij ook een eisenlijstje hebt en he, 2 paarden kunnen onderhouden, dan heb je het zelf ook niet slecht ;)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:14

Ja en nee.
Een jonge pony die met een volgende rijder weer lekker aan de slag gaat heb ik geen enkele moeite mee.
Een pony die ouder word of geblesseerd raakt waardoor die niet meer voldoet vind ik het lastiger. Maar ook dan kan ik het zeker begrijpen. Een paard om alleen te voeren, mesten en aaien is gewoon heel duur, dan kan je beter een konijn nemen.

Ik heb hier 3 afgeschreven pony's staan, 2 oudjes(cushing en nog wat mankementen) en een 10 jarige(artrose in zijn hals). De 2 oudjes gaan nog eens mee wandelen in het bos en worden soms nog gereden door kinderen. De 10 jarige zal nooit Z dressuur gaan lopen, bixies en vaardigheid wel.
Alle 3 hebben voor mij zo veel betekend, zo veel voor mij gedaan en mogen hier heel oud worden.

Ik heb 2 ZZ pony's gehad. Beide veel te jong voor hun pensioen. De ene heb ik verkocht, fijne pony maar heb er nooit 'de klik' mee gehad, ze was 9 toen ik haar verkocht. De ander heb ik te koop gehad maar ik kon het niet, die heeft later een nieuw doel gehad, in het 2span ipv enkelspan. Die is hier veel te vroeg in geslapen.
Ook jonge pony's (6 jarige die Z mocht) verkocht omdat daar toen iemand voor kwam, die had binnen een jaar ZZ geworden en de juiste eigenaar kwam op dat moment langs dus toch maar verkocht. Prima keuze geweest.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:25

Abrikoosje schreef:
nessinator schreef:
Kan het niet ook zijn dat het budget van de "succesruiters" het niet toelaat een paard te kopen waarmee ze kunnen blijven groeien én hun leerpony te houden? Wat ik daarmee bedoel is dat ze het geld dat zo'n pony oplevert nodig hebben om een groeipaard te kunnen kopen.


Kan ook zeker! Maar waar ik het over heb zijn wel echt de 'rijke tata's' om het zo maar even te noemen ;)

Die kids van rijke ouders beginnen al vaak in de B met een succesvolle Z2 pony. Met zeer vaak als enig doel strikjes en kampioenschappen winnen, na een periode zijn ze ook z2 en word de oude pony ingeruild voor een potentiële kaderpony. Zo werkt het en de oude pony gaat weer verder als leerpony voor een volgend jong ruitertje.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:30

Dat voor een “beginners” een succesvolle Z pony wordt gekocht als leer- en wedstrijdpony maakt nog niet dat die kinderen niet gek/blij met die pony zijn?

Zo’n pony kan ook echt een leuk/mooie tijd hebben bij die kinderen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:47

cobiie schreef:
Dat voor een “beginners” een succesvolle Z pony wordt gekocht als leer- en wedstrijdpony maakt nog niet dat die kinderen niet gek/blij met die pony zijn?

Zo’n pony kan ook echt een leuk/mooie tijd hebben bij die kinderen.

Waar lees je dat die kids er niet gek mee zijn??

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verkopen paard/pony voor eigen succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:58

Tja iedereen staat er anders in: sommige hebben echt een band met hun paard en anderen zijn alleen bezig met hun eigen succes. Ik vind ook de oude/kapotte paarden verkopen meer zielig dan "uitgekeken" zijn op paardlief :(:)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:13

En als we allemaal zulke pony's met 12 jaar in de wei zouden zetten hebben we binnen een paar jaar geen leerpony's of paarden meer om op te leren rijden.

Ik fok ieder jaar twee veulentjes en kocht in het verleden ook regelmatig een veulen. Die paarden worden bij mij netjes opgeleid tot ze in ieder geval een jaar of 6 zijn. Een deel van de merries blijft als fokmerrie, maar er moet ook af en toe wat verkocht worden, anders past het niet meer in de stallen en houdt het met de fokkerij ook op. En alles moet ook gewoon betaald worden, dat gaat niet als je nooit wat verkoopt :+ En bovendien doe ik er volgens mij ook helemaal niemand een plezier mee als ik een 7/8-jarige met potentie voor het internationale werk met vroegpensioen in de wei doe. Maar ben ik daarom minder gek met mijn paarden, absoluut niet! Er wordt goed voor gezorgd en ze gaan ook niet zomaar naar de eerste de beste handelaar bij verkoop.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:20

Ik had vroeger als trouwens het geluk een oudere leermeester (of eigenlijk juf) te hebben die met plezier haar werk deed.
Wat een plezier hebben we met- en van- haar gehad.

Wij waren de laatste in de rij want ze werd ongeschikt om op te rijden en heeft daarna nog 10 jaar in de wei gelopen. Ze is 28 geworden en heeft een prachtig leven gehad.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:42

Wanneer paard/ pony gezond is en je doet er een ander en het dier meer plezier mee dan jezelf dan vind ik het verkopen erg oke.

Maar oud of dieren die wat mankeren wegdoen vind ik echt totaal niet kunnen en nee ook niet gratis te geef, dat vind ik evengoed verkeerd en raar.

Want je schuift hiermee de ellende en kosten in andermans schoenen, lekker je verantwoordelijkheid en zorg aan de ander overlaten. Neem zelf de verantwoording, of ga niet miepen als ie toch plotseling verhandeld is of naar de slacht is gegaan of als goed en gezond is doorverkocht. Want weggegeven is weggegeven of verkocht is verkocht dan heb je er gewoon geen zeggenschap meer over. Vind het een raar iets, dat de ex eigenaar ineens wel veel verdriet over heeft maar er zelf voor willen zorgen of verantwoording voor nemen............... ho maar...........dat dus........

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verkopen paard/pony voor eigen succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:44

Maar dat vind ik echt een heel ander verhaal dan een sportpaard verkopen, omdat je of de top van zijn kunnen hebt bereikt met het paard of besluit om het paard voor de sport aan een betere ruiter te verkopen Ragdollcat. En dat tweede is de situatie die TS in haar openingspost schetst.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:55

gomir schreef:
Maar dat vind ik echt een heel ander verhaal dan een sportpaard verkopen, omdat je of de top van zijn kunnen hebt bereikt met het paard of besluit om het paard voor de sport aan een betere ruiter te verkopen Ragdollcat. En dat tweede is de situatie die TS in haar openingspost schetst.



Ik heb het ook over verkopen van sportpaarden alleen deed ik geen sport bij het woord paard.
Want een paard is een paard klaar.
Gezond verkopen is geen punt, als je hiermee het dier en ander blij kan maken of plezier eraan kan hebben.

Maar er worden ook zat oude sportpaarden en of die wat mankeren en die worden ook weggedaan en verkocht en dat vind ik niet kunnen, hoe dan ook.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verkopen paard/pony voor eigen succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:02

Dan begrepen we elkaar verkeerd en bedoelen we hetzelfde ragdollcat. Ik denk bij een sportpaard echt aan een paard dat in de sport loopt en daar ook geschikt voor is. Dan denk ik niet direct aan een dier op pensioengerechtigde leeftijd of een die door een blessure ongeschikt is voor gebruik. Die laatste categorie daar zorg je voor tot het tijd is om ze te laten gaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:08

gomir schreef:
Dan begrepen we elkaar verkeerd en bedoelen we hetzelfde ragdollcat. Ik denk bij een sportpaard echt aan een paard dat in de sport loopt en daar ook geschikt voor is. Dan denk ik niet direct aan een dier op pensioengerechtigde leeftijd of een die door een blessure ongeschikt is voor gebruik. Die laatste categorie daar zorg je voor tot het tijd is om ze te laten gaan.


Ja.

Kijk, als je wilt verkopen omdat je grotere moet hebben of omdat je graag verder wilt komen......prima toch! Mits het wel eerlijk is en het dier gezond is zodat een ander er ook plezier aan kan gaan beleven en het dier mag gaan doen waar het goed in is en van een goede verzorging en aandacht geniet.

Maar als het oud is en wat mankeert.....dan vind ik dat gewoon niet kunnen, helaas wordt dat wel erbij gehaald als een smoes om ervan af te komen, want ze kunnen er niets meer mee..........of willen niet meer mee verder dokteren of de tijd ermee uitzitten.......dat dus.......

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:11

Ik denk niet dat je minder van je paard houdt als je op een gegeven moment gezamenlijk uitgeleerd bent, alles hebt gedaan wat voor de combi mogelijk is en je dan op zoek gaat naar een andere leuke baas voor je paard.
Daarbij worden de meeste paarden echt niet gelukkiger met wat zo mooi wordt gezegd: op pensioen op de wei. Hebben ze hun hele leven luxe leventje gehad moeten ze opeens zo nodig 24/7 op de wei :o? :\ paard zijn of zoiets alsof ze dat eerder niet waren...

Ik heb zelf in mijn leven met paarden aardig wat paarden gehad, beleerd, getraind en weer verkocht of een poosje gehad, opgelapt (had vaak projecten, vind al snel iets zielig en zie er ook altijd wel ergens een lichtpuntje in) en dan een goede baas voor gezocht. Verkocht ze altijd met 1e recht van terugkoop en heb met vrijwel alle nieuwe eigenaren nog goed contact.

Vergeet niet dat verkopen of afscheid nemen ook kan leiden tot een beter succes voor het paard. Als het niet klikt of je hebt de mogelijkheden niet wat het paard nodig heeft (had bijv een paardje wat echt 24/7 in de wei moest, zomer en winter, dat gaat hier niet in de Randstad) dan kun je beter een andere baas zoeken. En geloof me, ook al heb je dat al heel vaak gedaan, het is nooit 'leuk' een paard te verkopen, althans ik heb er altijd vreselijke moeite mee. Maar als het voor het dier beter is (lees 100% aandacht en motivatie van degene die ermee werkt), maak ik wel die keus.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-07-18 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:18

Abrikoosje schreef:
nessinator schreef:
Kan het niet ook zijn dat het budget van de "succesruiters" het niet toelaat een paard te kopen waarmee ze kunnen blijven groeien én hun leerpony te houden? Wat ik daarmee bedoel is dat ze het geld dat zo'n pony oplevert nodig hebben om een groeipaard te kunnen kopen.


Kan ook zeker! Maar waar ik het over heb zijn wel echt de 'rijke tata's' om het zo maar even te noemen ;)

Rijke tata's?? 8)7 Ik denk dat je niet echt recht in je schoenen staat om in vraag te stellen of het al dan niet respectloos is wanneer iemand zijn paard/pony verkoopt, als je zelf dat soort uitdrukkingen gebruikt. Jij gaat er vanuit dat mensen die het geld hebben om een paard/pony te houden dat dan ook maar moeten doen en steeds maar paarden moeten bijkopen om hogerop te raken? Zo zit het niet in mekaar, je verkoopt zo'n paard als je denkt dat die een andere ruiter kan helpen om hetzelfde niveau als jou te bereiken. Dat heeft met 'rijk zijn' helemaal niks te maken. Of je nou een 'rijke tata' bent of niet, de beslissing om je paard te houden of te verkopen ligt volledig bij jezelf. En als je wil verder groeien in de sport is het niet handig om thuis nog 3 andere paarden te hebben waarmee je eigenlijk al uitgeleerd bent. Want die verdienen het ook gewoon om 100% in de spotlight te staan, lekker gereden te worden en vertroeteld te worden. En als je dan echt de sport in wil is dat bijna niet haalbaar. Dan ben je meer bezig met het onderhouden (en betalen, stalgeld komt niet uit de lucht vallen) van je uitgeleerde paarden dan met het opleiden en uitbrengen van je nieuwe paarden. En dat is waarom heel veel sportieve ruiters overgaan tot de verkoop van hun paard. Want jij spreekt in je OP duidelijk over gewoon gezonde paarden die verkocht worden. En dat vind ik heel normaal bij wedstrijdruiters.

En even inpikken op je edit in de OP, denk je nu echt dat mensen die veel geld hebben dat gekregen hebben door het gewoon uit te geven aan dat waar ze zin in hebben? Mensen die veel geld hebben denken even goed na over zo'n dingen, of denk je echt dat rijke mensen allemaal een glamour leven leiden waarbij ze geld in het rond strooien :') Wij hoeven zeker het geld niet te tellen, maar dat wil niet zeggen dat je er niet verstandig mee om moet gaan. En een paard wat een ander gelukkig kan maken verkopen en vervolgens dus een deel van je nieuwe paard kan sponsoren is gewoon verstandig investeren in je toekomst als wedstrijdruiter. Dus als ik jou was zou ik vooral in het achterhoofd houden dat het één niets met het ander te maken hoeft te hebben. En jij kan dan wel van mening zijn dat mensen die rijk genoeg zijn om al hun paarden bij te houden dat ook moeten doen. Maar dat is echt onzin, veel van de 'rijke tata's' hebben hard gewerkt voor hun geld. Dus is het heel normaal om daar verstandig mee te investeren.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-07-18 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:24

Citaat:
En een paard wat een ander gelukkig kan maken verkopen en vervolgens dus een deel van je nieuwe paard kan sponsoren is gewoon verstandig investeren in je toekomst als wedstrijdruiter.


_/-\o_

PP_bokt
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:39

Ik vind het wel een leuke vraag TS. Zelf begrijp ik heel goed dat wedstrijdpaarden en -pony's worden verkocht wanneer de top is bereikt - ongeacht of het van de ruiter of het paard is. Het aanhouden van al die paarden gaat vaak niet, hoewel heel veel topsportpaarden lekker bij hun oude ruiter / stal / groom van hun pensioen genieten hoor! En bij verkoop is het juist fijn dat zo'n dier de carrière kan voortzetten bij een nieuwe ruiter. Zo ben ik ook aan mijn paard gekomen en die blijft bij mij tot z'n dood.

Pony's kunnen trouwens doorgaans tot op veel hogere leeftijd in de sport meedraaien dan paarden, 12 is echt nog heel jong :)

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:53

Ik heb m'n pony ook pas geleden verkocht, we zijn samen opgegroeid, we waren echt elkaars beste maatjes, maar naarmate ik ouder werd, wilde ik meer, en de sport in, na jaren knokken, worstelen en alles geprobeerd te hebben, er toch voor gekozen om een ander huisje voor haar te zoeken.

We werden niet meer blij van elkaar, ik wilde dit en zij wilde dat, en eerlijk is eerlijk, het is een dure hobby, en een tweedde paard erbij is voor mij geen optie.
Was het makkelijk? Nee, ik heb vreselijk gehuild, en het heeft jaren geduurd voor ik daadwerkelijk deze stap durfde te nemen.
Mis ik haar? Ja als persoontje wel, maar het rijden met haar absoluut niet!

Ze is geweldig terecht gekomen bij een meisje van 7 en hoeft alleen maar lekker rondjes in de bak te hobbelen, en heel veel liefde te ontvangen.

Nee heb er geen spijt van! Had het veel eerder moeten doen.

En vroeger dacht ik er ook zo over, geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om haar weg te doen.
Tot dat ik in dit schuitje belandde.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Verkopen paard/pony voor eigen succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:55

Ik denk juist dat het beter is, dat pony's en paarden die hun top bereikt hebben met hun eigenaar, een nieuwe eigenaar krijgen.

Want dan kunnen ze weer opnieuw kunnen beginnen, is er weer iemand heel gelukkig met dat dier. Terwijl bij de 'oude' eigenaar mogen ze een beetje wegrotten op de wei, en ook paarden vervelen zich dan hoor. En zonder aandacht worden ze echt niet gelukkiger.

Ik heb al vaak pony's verkocht of weggegeven.

Een verkocht omdat mijn wensen in de mensport niet overeen kwamen met de pony. Hij was te klein gebleven en had het veel te zwaar. Nu was eigenlijk mijn egoïstische idee om hem wel te houden omdat ik er geen afscheid van kon nemen.... Als je zo'n beestje al vanaf veulen hebt!

Pony erbij gekocht die beter voldeed aan mijn eisen en toen gebeurde er iets waardoor ik toch moest kiezen... En dus voor de pony waar ik niet mee kon wat ik wou een ander huis gezocht. En oh oh wat zijn die gelukkig met hem!!! Wat een aandacht en liefde krijgt ie nu.
Dat had ie nooit gehad bij mij, als ik hem had laten wegrotten op de wei op zijn jonge leeftijd omdat ik er geen tijd meer voor had gehad. En liefde en aandacht, daar doen vooral pony's het zo goed op.

En zo hebben wij ook wel eens een oud reining paard overgenomen vroeger, die had wat blessures en was niet meer geschikt voor de sport. Mijn moeder toendertijd kon niet echt rijden maar wou wel graag buitenritten maken. Deze oudere merrie kon dat nog wel prima, rustige buitenritjes, zonder dat ze ergens last van had. Ze was wat ouder dus wat rustiger en rennen/springen/gekdoen ofzo dat deed ze niet, daar kreeg ze wel last van, en stond wel perfect aan de hulpen met een heerlijke goed zittende jog.

Met andere woorden: misschien geen match voor de 1, maar wel een perfecte match voor de ander! En een beetje beweging voor die oude was juist goed, en de wedstrijdeigenaar had daar helemaal geen tijd voor. Dus waarom zou je die oude merrie dan niet een andere eigenaar geven? Word iedereen toch gewoon beter van dan?