Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:52

Afbeelding
deze wordt net ingereden, en het is geen top foto maar hij zou het prima doen!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:21

Jongens, de TS vraagt toch niet om al jullie bonte toppers te showen? :')

Was het niet ook zo dat je met een bont paard minder kans maakte omdat de jury er niet zo van hield en standaard lager beoordeelde? Of was dat een fabeltje..?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:24

Ach welnee, dat zeggen alleen ruiters die geen punten scoren.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:33

Captain schreef:
Jongens, de TS vraagt toch niet om al jullie bonte toppers te showen? :')

Was het niet ook zo dat je met een bont paard minder kans maakte omdat de jury er niet zo van hield en standaard lager beoordeelde? Of was dat een fabeltje..?


Viel mij ook een beetje op, kijk heb je een bonte in de subtop op lopen vind ik het zeker wel passend. :D
Volgens mij ging het vooral om bonte in het hoogste segment dressuur, GP.
Elk gezond paard kan Z lopen, dus dat zegt niet veel over de kwaliteiten van het paard.
Bont minder punten klopt imo niet... hoor het vaak roepen maar dat zijn veelal proeven die om te huilen zijn waarbij het echt niet uitgemaakt had wanneer het paard zwart was geweest :')

War meer kleur in de ring hou ik wel van, maar kwaliteit mag er niet onder te lijden hebben imo.
Het is ook een beetje wat er toevallig in de top mee loopt en wat op dat moment populair is. Eerst was het zwart en donkerbruin. Maar nu lijkt vos, en vooral koffievos weer goed terug te komen qua populariteit.
Ik heb zelf op dit moment een vos met veel wit... zo veel dat die bijna voor bont door zou kunnen gaan :')
Maar GP gaan wij nooit halen, paard zou het imo wel kunnen, ruiter heeft die capaciteiten niet :')

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:00

Volgens mij heeft Stephanie Kooijman een jonge bonte Zonik staan voor de toekomst. Gaaf diertje.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:07

Ik denk ook dat het minder punten krijgen vaak gebaseerd is op gewoon bagger rijden.
Al denk ik wel dat de doorsnee kwaliteit op dit moment een stukje lager ligt.
Maar volgens mij zijn er wel fokkers serieus bezig om dat omhoog te brengen en dan wordt het leuk, beetje variatie..


Inderdaad, de foto's die hier gepost worden zijn nou niet echt dressuurpaarden op niveau.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:19

Tazzey schreef:
Volgens mij heeft Stephanie Kooijman een jonge bonte Zonik staan voor de toekomst. Gaaf diertje.


Jaaaa daar zat ik ook aan te denken!!!

En er is een 3 of 4 jarige nrps hengst. Night or day. Die was toen verkocht bij van olst naar kim noorddijk

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:21

Speirs schreef:
Op een gegeven moment worden je kinderen zo groot dat je niet meer zonder meer het antwoord op hun vragen weet. Zo vroeg mijn oudste dochter me vandaag: 'Altijd als we dressuurwedstrijden kijken, zijn het paarden met één kleur. Dus als Spookje mee zou doen (haar vosbonte shet met spook-aftekening) zou dat wel heel bijzonder zijn.'

Nou kijken we meestal naar filmpjes van Totilas bv, dus ik zei dat het absoluut heel bijzonder zou zijn als Spookje een wedstrijd mee zou doen. Dat dat niet meteen om de kléur bijzonder zou zijn, hield ik maar even voor mezelf :')

Maar ja nu dacht ik er nog eens over na en weet ik serieus het antwoord niet. Zijn er gewoon zo veel minder,
zijn ze minder goed, minder populair..? Wat denken jullie?



Als we nou met zn allen eens begrijpend Nederlands zouden lezen.. waar in deze post staat welk niveau ze moeten lopen... ?????? Ik zelf zal dat wel niet snappen maar iedere dressuur ring is een ring toch?? B tot en met GP?? T gaat om BONTE IN DE DRESSUUR....

en de punten op zo'n " basis" wedstrijdjes ligt vaak niet aan de kleur al heb ik wel vaker de vraag wat ik met een boereknol kom doen... die zelfde boereknol loopt dan wel in een andere ring vooraan mee.. }>

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:42

Ze kijken meestal naar filmpjes met bv Totilas..
Dat lijkt mij meer dan genoeg indicatie over welk niveau dressuur ze het heeft..

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:49

kamsel schreef:
Ze kijken meestal naar filmpjes met bv Totilas..
Dat lijkt mij meer dan genoeg indicatie over welk niveau dressuur ze het heeft..


Dus het kijken van filmpjes maakt duidelijk over welk nivo dressuur het gaat? Hoe bedoel je dat dan? Sarcastisch soms?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:49

Tja er heerst natuurlijk wel wat dogma op anders gekleurde paarden. Je valt extra op, dus ofwel maak je het of kraak je het.
Mijn dingetje met bonte is bvb dat ze quasi gelijk getekend moeten zijn, anders lijkt het al snel asymetrisch. En jury's hebben dat ook wel (zelf vaak met warmbloeden met meer of hoger wit op de benen)

Dus de kleur heeft, hoewel het niet zou mogen, toch wel wat bijklank en daardoor dus minder populair in de dressuursport.
En ja kleurtjes en topsport is helemaal moeilijk. Ik ben al jaren op zoek naar een goede palomino, maar voor dat kleurtje wil ik niet inboeten aan kwaliteit. Dilemma's dus...

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:56

Suzanne F. schreef:
Het is leuk dat iedereen hier foto's post van zijn bonte paarden maar daar is een ander topic voor. :D
TS vraagt hier om warmbloed bonte dressuurpaarden. Geen Groningers, Friezen, Tinkers, pony's of papierloos.
En de echte dressuurgefokte warmbloeden in de bonte kleur zijn echt met een lampje te zoeken. Ik heb ooit een bonte Special D x Samber gehad maar deze is inmiddels overleden.


Precies, helemaal mee eens. Leuk al die plaatjes hoor, maar dat was de vraag inderdaad niet. Er zijn gewoonweg weinig bonte warmbloeden. En logisch gevolg is dat er ook heel weinig in de dressuursport lopen, en logisch gevolg daarvan is dat er in de subtop en top nog minder kans is op een bonte.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:05

Wij hebben drie bonte paarden uit de combinatie Samber x G Pilatus gefokt. Eentje daarvan heeft hier subtop gelopen, de andere twee zijn verkocht naar Amerika en Canada. Er leek toen in het buitenland iets meer vraag naar te zijn dan hier :)

Ik heb niet het idee dat het bont zijn an sich invloed had op de jurering, maar je moet wel een beetje geluk hebben met de tekening. Die kan optisch soms iets minder gunstig zijn.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 11:31

*\o/* Wat ontzettend leuk, zo veel reactie! Dank voor het verplaatsen.
Wij dachten inderdaad meer aan de wat hogere dressuur, maar ik vind het altijd leuk om mooie rijfoto's te zien :)) Ik verwacht inderdaad ook wel dat een gezond paard een leuke proef kan lopen.

Het klinkt wel logisch dat een bonte met een asymmetrische tekening lastiger te beoordelen is.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:32

In de Amerikaanse dressuur rijden anders ontzettend veel bonte paarden. En zelfs op wereld niveau!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 11:38

Wat leuk! Hoe zou dát dan komen? Hebben ze daar meer paint om mee te kruisen? Of zeg ik nu iets heel doms :*

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:42

bulck schreef:
Tja er heerst natuurlijk wel wat dogma op anders gekleurde paarden. Je valt extra op, dus ofwel maak je het of kraak je het.
Mijn dingetje met bonte is bvb dat ze quasi gelijk getekend moeten zijn, anders lijkt het al snel asymetrisch. En jury's hebben dat ook wel (zelf vaak met warmbloeden met meer of hoger wit op de benen)

Dus de kleur heeft, hoewel het niet zou mogen, toch wel wat bijklank en daardoor dus minder populair in de dressuursport.
En ja kleurtjes en topsport is helemaal moeilijk. Ik ben al jaren op zoek naar een goede palomino, maar voor dat kleurtje wil ik niet inboeten aan kwaliteit. Dilemma's dus...


Palomino door inkruisen van Kinsky of Frederiksborger is best te realiseren. En dan hoef je aan kwaliteit écht niet in te leveren :)


Speirs schreef:
Wat leuk! Hoe zou dát dan komen? Hebben ze daar meer paint om mee te kruisen? Of zeg ik nu iets heel doms :*


Nee hoor, niks geks: Paint stamboek is een vd grootste van Amerika. Als je dat inkruist en dan weer terugkruist op warmbloed, zul je daar uiteindelijk echt hele leuke dressuurpaarden uit kunnen krijgen! Plus: veel paints zijn homozygoot op bont, wat bij warmbloeden vaak niet zo is. Dus de kans op bont door inkruising van paint is groter :)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:50

Ik heb een tijd lang bonte paarden gefokt.
Met Siem mocht ik t zzlicht in toen ik m verkocht. De anderen heb ik L ofM gestart voor ze verkocht werden.

Momenteel heb ik een saai bruintje. Helaas geen goede bonte tegengekomen toen ik op zoek was.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:37


Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:40

Hier was ook een keer een topic over een mooie bonte KWPN'er hengst en volgens mij ook een veulen daarvan die hoog dressuur liepen. Viel mij op omdat het een zoon was van Paddox, waarvan mijn paard ook een zoon is, daarom is het me bijgebleven.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:42


Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:09

DTS Sammartini liep op hoger niveau. Maar ik zie dat die nu ook alweer 25 zou moeten zijn, dus dat is alweer een tijd geleden. Was een bonte van Samber

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:29

Bloodymary schreef:
Hier was ook een keer een topic over een mooie bonte KWPN'er hengst en volgens mij ook een veulen daarvan die hoog dressuur liepen. Viel mij op omdat het een zoon was van Paddox, waarvan mijn paard ook een zoon is, daarom is het me bijgebleven.

Bloodymary schreef:
Deze was dat (ik neem aan dat ik die hier gewoon mag plaatsen?):

welmoed__ @ [RIJ-ITP] Botticelli (v.Paddox) M2 startgerechtigd

Dat paard is KWPN gefokt, maar niet goedgekeurd door het KWPN voor de dekdienst, en derhalve geen KWPN hengst.

En dat brengt het volgende probleem met de kleurtjes fokkerij naar boven. Veel van de ter dekking staande bonte hengsten voldoen niet aan de eisen van het KWPN en zijn goedgekeurd bij stamboeken die niet KWPN erkend zijn. Dekken bij zo'n hengst levert dan een nakomeling met een B-register op, waar je niet mee naar de keuring kan enz. Veel fokkers zullen daarom niet voor zo'n hengst kiezen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:37

Hier een bonte in de maak (als het goed is :') ) maar rijden sowieso al met een apart kleurtje op wedstrijden:
Afbeelding

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:07

Roodvos schreef:
Bloodymary schreef:
Hier was ook een keer een topic over een mooie bonte KWPN'er hengst en volgens mij ook een veulen daarvan die hoog dressuur liepen. Viel mij op omdat het een zoon was van Paddox, waarvan mijn paard ook een zoon is, daarom is het me bijgebleven.

Bloodymary schreef:
Deze was dat (ik neem aan dat ik die hier gewoon mag plaatsen?):

welmoed__ @ [RIJ-ITP] Botticelli (v.Paddox) M2 startgerechtigd

Dat paard is KWPN gefokt, maar niet goedgekeurd door het KWPN voor de dekdienst, en derhalve geen KWPN hengst.

En dat brengt het volgende probleem met de kleurtjes fokkerij naar boven. Veel van de ter dekking staande bonte hengsten voldoen niet aan de eisen van het KWPN en zijn goedgekeurd bij stamboeken die niet KWPN erkend zijn. Dekken bij zo'n hengst levert dan een nakomeling met een B-register op, waar je niet mee naar de keuring kan enz. Veel fokkers zullen daarom niet voor zo'n hengst kiezen.


Jawel hoor, het is een KWPN-er en een hengst, dus is het een KWPN-hengst. Dat hij niet goedgekeurd is, is een ander verhaal.