Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:45

Ik heb 3 kids en een paard. Had een opatje, maar die is eind vorig jaar ingeslapen en heb nu een jonger dier.

De oudste twee gaan al naar school en de jongste is 2 1/2 en gaat nu nog 1 ochtend naar de peuterclub en na de vakantie 2. Dan heb ik 1 ochtend vrij. Ik leer ze gewoon dat ze maar even zichzelf moeten vermaken in de bak. Ze mogen dan met zandbakspeelgoed in de hoek van de bak spelen. Ik kan dan een half uurtje rijden. Ik ben begonnen met longeren en als het goed gaat ga ik een keer rijden en dan zien we wel hoelang we bezig kunnen zijn. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik geen wedstrijdruiter ben, maar nu met een jong dier zeker wel fanatiek wil rijden. Ik rijd alleen niet meer iedere dag (deed ik trouwens voor de kinderen ook al niet)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:52

hetbommeke schreef:
Mijn man heeft als hobby het lopen van marathons. Dus daar zit ook veel tijd in.

Ik ging maandag, woensdag en vrijdag avond naar paard. Hij ging dinsdag en donderdag avond hardlopen.

Mss zoiets afspreken?


Wanneer heb je dan quality time met je man? :o even samen uitpuffen, wijntje/thee, de dag doorspreken... even samen "thuis zijn".
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 10-07-18 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 10:53

wow bedankt voor alle reacties! ik heb ze allemaal gelezen en het geeft mij een goed inzicht en ook wel weer hoop.

Hili, Als ik een 1,5 jarige zou kunnen krijgen had ik het zo gedaan haha

Het financiële plaatje speelt mee maar is niet het belangrijkste. Overigens betaal ik 380 pm dus is jou berekening nog erg voordelig.

Verkopen wil ik eigenlijk echt niet omdat ik weet dat er weer een tijd komt dat het rustiger is, dat er meer tijd vrij komt om weer te gaan rijden. Ook is dit paard voor mij heel speciaal, ik hoef ook geen ander paard als hij er niet meer zou zijn. lang verhaal maar verkopen is echt alleen een optie als ik niks meer zou kunnen lichamelijk.

Het eerste jaar zijn we doorgekomen met de eerste door inderdaad 2x per week zelf te gaan. Misschien moet ik mij ook niet zo druk maken en op stal regelen dat hij gedaan wordt in de periode dat ik dan niks zou kunnen. Onze eeerste was geen makkelijke slaper, die kon ik niet in de wagen naast de bak zetten of iets, dat maakte het ook lastiger. Helaas niet echt een opvang in de buurt qua ouders maar op stal mag ik ze wel even laten spelen.

Ik ga nog eens verder denken en overleggen met de mensen om mij heen die hem zouden kunnen doen :)

Ik ben ook geen wedstrijd ruiter, hoef ook geen uren te rijden.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:15

VogeltjeM schreef:
hetbommeke schreef:
Mijn man heeft als hobby het lopen van marathons. Dus daar zit ook veel tijd in.

Ik ging maandag, woensdag en vrijdag avond naar paard. Hij ging dinsdag en donderdag avond hardlopen.

Mss zoiets afspreken?


Wanneer heb je dan quality time met je man? :o even samen uitpuffen, wijntje/thee, de dag doorspreken... even samen "thuis zijn".


Daarna :D

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 11:18

mijn man is ook eigenlijk altijd thuis in de avond, dat scheelt wel :D maar ik weet wel nog dat onze oudste een lasitge periode had in de avond en dan altijd moest huilen bij papa, maakte het niet makkelijk om weg te gaan haha

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:19

Fijn dat je al weer wat hoop gekregen hebt zo :)

Ik vond het zelf tijdens de zwangerschap het moeilijkst om zo veel te moeten laten, en heb toen het rijden ook wel echt gemist. Wel heb ik zo lang mogelijk met ze gefietst en ben ik tijdens een wandeling, 5 weken na de geboorte, er stiekem via een paaltje op gekropen. Héérlijk!

En wat je zegt, het is tijdelijk. Nu rijd ik ieder weekend een buitenrit met mijn dochter van 8 op haar shetty ernaast <3 Zo heerlijk om je hobby (nouja, het is zo veel meer dan hobby) te kunnen delen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 11:22

ik ben met 20 weken toen gestopt, vond dat niet heel erg eigenlijk, het ging gewoon niet meer. Zat we er wel na 5 weken weer op! dat voelde echt alsof ik thuis kwam! Heerlijk!!

tegen de tijd dat de nieuwe kleine er zou zijn is mijn oudste ongeveer 3, misschien maakt dat het ook weer makkelijker.

Ja ik heb wel echt hoop gekregen, nu alleen tegen die tijd alles goed regelen :)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:23

Hilli schreef:
Speirs schreef:
Hilli, waarom in vredesnaam verkopen? Dat paard heeft het toch hartstikke goed zo.

Daar twijfel ik ook niet aan.

Maar stel, paard kost aan (volpension-)stalling €250 in de maand. Dat is deze regio een utopie, maar op andere plekken in Nederland een heel haalbare kaart. Dan ben je dus al €3000 in een jaar verder en dan heeft je paard nog geen smid gezien, of zak wortels, of wat dan ook. Ik vind dat dan een heel erg duur grapje voor een dier waar je dan zo weinig tijd voor hebt.

Puur vanuit de mens geredeneerd, en uitgaand van een volpension-situatie. Dat het paard het prima heeft, dat vind ik niet zo'n issue. Maar eerlijk is eerlijk, dat kan 'ie bij een ander ook hebben en dan hou jij mooi €3000 in de pocket. Kun je twee knappe gezinsvakanties per jaar van doen ;-)

Dus ja, als je aan ziet komen of ervaart dat je echt geen tijd meer hebt voor een paard (ojm welke reden dan ook: gezin, werk andere interesses), dan vind ik het helemaal niet unfair om het dier te verkopen.

Oh zo, ja, daar heb je een punt.
Mij maakt het niet zo uit wat die paarden kosten (betaal inderdaad de door jou genoemde 6000 euro per jaar, heb 2 paarden a 250 euro pp per maand), dan nog de smid (vandaag toevallig) en alles dat erbij komt kijken (de zoutstenen liggen in de hal te wachten tot ze worden meegenomen naar stal), maar als je het financieel kunt lijden... Mijn kinderen hoeven geen vakantie/dagje weg/boterham in te leveren omdat er 2 paarden in volpension staan. Buiten dat, de paarden waren er eerder en zijn inmiddels redelijk taai, dus denk dat 2 jonge kinderen makkelijker te slijten zijn op marktplaats.

Dus TS; kijk naar hoe (of) je het financieel redt en de rest vindt z'n draai wel. Uiteindelijk lopen dingen toch anders dan van tevoren gepland/gedacht/gehoopt. Als het kind er is en dingen lopen gewoon NIET, dan kun je altijd nog knopen doorhakken.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 11:26

Quellian schreef:
Dus TS; kijk naar hoe (of) je het financieel redt en de rest vindt z'n draai wel. Uiteindelijk lopen dingen toch anders dan van tevoren gepland/gedacht/gehoopt. Als het kind er is en dingen lopen gewoon NIET, dan kun je altijd nog knopen doorhakken.


Hier heb je een goed punt, dank je wel.

Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:29

Volgens mij is het vooral een kwestie van plannen, ik heb 2 kinderen van inmiddels 9 en 7 jaar. Al vanaf de geboorte van de eerste rijd ik op mijn werkdagen (ik werk 28 uur) in de avond. Als ik overdag ga gaan de kinderen mee, de vrouw des huizes paste toen de kinderen klein waren altijd op. Inmiddels zijn de kinderen groter en vermaken zij zich zelf met een pony, hond, kat en trampoline.
In de weekenden plannen we zo dat we ook nog tijd over houden voor het gezin.

Wel prijs ik mij erg gelukkig dat ik de kinderen altijd mee kan nemen naar de paarden. Mijn kinderen hebben een soort extra opa en oma aan de staleigenaren.

Ook denk ik dat het scheelt als je partner hier positief in staat, als het iedere keer conflicten oplevert dan is het volgens mij ook niet te doen...
Onze qualitiy time is met name op de avonden dat ik niet weg ben of als ik thuis kom en in de weekenden.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:35

Wij hebben sinds drie maanden drie kinderen en ik heb drie paarden aan huis. Met twee zou het veel beter te doen zijn, alleen kan ik het nog niet helemaal over mijn hart verkrijgen er één te verkopen. In goed overleg met mijn man kan ik 2/3 keer per week een uur of twee met mijn paarden prutsen. Dat is ook goed zo, meer puf heb ik toch niet ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:39

Stoppen tijdens de zwangerschap vond ik ook niet erg. Met 14 weken ging het niet meer ivm mijn bekken en paard wat aanvoelde dat ik geen leider meer durfde te zijn. Hij werd gewoon gevaarlijk, bokken en steigeren terwijl hij dat normaal nooit deed. Hij voelde gewoon dat ik er niet aan durfde te rijden. Na de zwangerschap 2 maanden geacht ivm bekken daarna weer rustig opgepakt. En het scheelt bij ons enorm dat man en ik beide rijden en 1 paard delen. We snappen wat het is en kunnen naadloos overnemen van de ander.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:45

Hier ook twee kinderen ( bijna 5 en 2 jaar) Ik heb zelf vier paarden waarvan ik er eentje vijf keer in de week rij. (ook wedstrijden) Ze staan aan huis dus een dagje overslaan zit er niet in. Gelukkig willen mijn ouders en schoonouders graag oppassen en kan ik ook regelmatig overdag rijden. En anders moet ik wachten tot mijn man s avonds thuis is. Kun je niet twee vaste dagen in de week met je man afspreken zodat jij dan s avonds naar je paard kunt. Als je bijrijder dan al drie dagen rijdt is dat toch de eerste jaren wel voldoende.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:45

Nannetje7 schreef:
Volgens mij is het vooral een kwestie van plannen, ik heb 2 kinderen van inmiddels 9 en 7 jaar. Al vanaf de geboorte van de eerste rijd ik op mijn werkdagen (ik werk 28 uur) in de avond. Als ik overdag ga gaan de kinderen mee, de vrouw des huizes paste toen de kinderen klein waren altijd op. Inmiddels zijn de kinderen groter en vermaken zij zich zelf met een pony, hond, kat en trampoline.
In de weekenden plannen we zo dat we ook nog tijd over houden voor het gezin.


Het is voor iedereen anders. En dat maakt dat het wel meer is dan goed plannen.

Mijn werk en dat van mijn man brengt met zich mee dat wij ook in de avonduren geregeld bezig zijn met werk.
Ik werkte toen de kinderen 85% (minder is in mijn branche niet mogelijk. Nou dan wordt het heel moeilijk om iedere dag te rijden. Het lukte niet om voor 3 x in de week in de avond oppas te regelen.
Mede omdat het soms allemaal vrij onverwachts is.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 12:29

mijn man heeft ook een eigen bedrijf waardoor hij soms op de dagen dat ik in de avond zou gaan pas laat thuis is. Het is soms gewoon schipperen.

Maar nu heb ik niet het idee dat hij mijn paard er last van heeft, hij ziet er top uit en altijd vrolijk. Als ik het idee heb dat dit anders wordt dan is het ook tijd om verder te denken.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:07

Voor dat stalgeld kan je hem hier in de omgeving zelfs nog volledig in training zetten als je er geen GP ruiter op wil. Staat hij wel wat verder weg maar dan hoef je je ook helemaal geen zorgen te maken over de dagelijkse gang van zaken en krijg je hem ook niet scheef of verreden terug. Zo heb ik oa ik er ook weleens gedurende zwangerschappen bijvoorbeeld. Vaak zijn dat paarden die je niet heel gelukkig maakt met niks doen en is het voor de eigenaar vooral fijn dat die hoogzwanger of net bevallen niet hoeft na te denken over de smid, op tijd enten of in de problemen komt als de bijrijder er ineens mee stopt.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:12

Wij hebben 4 kinderen. Mijn oudste is ernstig ziek, heeft volledig verzorging nodig. Mijn 3e kindje heeft een beperking, ook daarom heen veel zorgen. Samen met met mijn man runnen we een bedrijf... maar met veel overleggen en plannen heb ik ook mijn eigen paard. Ik rijdt nu geen wedstrijden, dat is gewoon geen doen. Verder is het veel overleggen. .. wie wanneer bij de kinderen is en wat we wanneer doen. En ook keuzes maken. Mijn paard is voor mij heel belangrijk, daardoor staat mijn sociale leven op een laag pitje. Door ze ziekte van mijn dochter kunnen we toch niet weg Samen dus gaat meestal 1 van ons naar een feestje/uitnodiging. Daarnaast.... loslaten. Het is niet erg als ze een dag niet bereden / gelongeerd wordt. Keuzes maken wordt niet door iedereen gewaardeerd hoor , maar paardrijden is mijn uitlaatklep en ik krijg er energie door... moet wel zeggen dat het nu met de lange avonden wel makkelijker is, om laat te gaan paardrijden, Ik stap nu regelmatig nog om 21.30 op mijn paard heerlijk even alles van me af laten glijden

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:13

Joh, je paard staat volpension en je hebt een bijrijder voor 3 dagen per week:)
Lijkt mij de meest ideale situatie.
Je kijkt gewoon hoe het gaat. Misschien ga je eerst een paar weken niet. Dan 1x per week en dan 2x. Komt wel goed, je vindt vanzelf een modus:)

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:29

Gwenvd schreef:
mijn man is ook eigenlijk altijd thuis in de avond, dat scheelt wel :D maar ik weet wel nog dat onze oudste een lasitge periode had in de avond en dan altijd moest huilen bij papa, maakte het niet makkelijk om weg te gaan haha



Moet je wel nog de puf hebben om in de avond naar stal te gaan...

Wow echt respect hoe jullie het doen met meerdere kinderen en paarden!

Ik heb 1 kind en 1 paard. Nu ben ik alleenstaand dus is wel wat anders dan de meeste. De eerste twee jaar vond ik het lastigst denk ik. Nam hem vaak mee stond op een doe het zelf stal. Was toch iets te pittig om te combineren. Mijn paard heb ij toen een alles bij elkaar een jaartje op een vol pension gehad maar ik ben een controle freak. En had er toch veel moeite mee en heb haar weer dichter bij huis gehaald. Nu staat ze op een super plekje! Ook wel doe het zelf stal maar mijn zoontje is pas 4 geworden en gaat nu naar school wat het makkelijker maakt. Ik ga vaak wanneer ik hem op school gebracht gelijk door. Ik werk over het algemeen de avonden en soms overdag.

Als ik het zo lees ben je je goed aan het oriënteren dus komt vast goed TS.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 13:38

JoyceLa schreef:
Gwenvd schreef:
mijn man is ook eigenlijk altijd thuis in de avond, dat scheelt wel :D maar ik weet wel nog dat onze oudste een lasitge periode had in de avond en dan altijd moest huilen bij papa, maakte het niet makkelijk om weg te gaan haha



Moet je wel nog de puf hebben om in de avond naar stal te gaan...

Wow echt respect hoe jullie het doen met meerdere kinderen en paarden!

Ik heb 1 kind en 1 paard. Nu ben ik alleenstaand dus is wel wat anders dan de meeste. De eerste twee jaar vond ik het lastigst denk ik. Nam hem vaak mee stond op een doe het zelf stal. Was toch iets te pittig om te combineren. Mijn paard heb ij toen een alles bij elkaar een jaartje op een vol pension gehad maar ik ben een controle freak. En had er toch veel moeite mee en heb haar weer dichter bij huis gehaald. Nu staat ze op een super plekje! Ook wel doe het zelf stal maar mijn zoontje is pas 4 geworden en gaat nu naar school wat het makkelijker maakt. Ik ga vaak wanneer ik hem op school gebracht gelijk door. Ik werk over het algemeen de avonden en soms overdag.

Als ik het zo lees ben je je goed aan het oriënteren dus komt vast goed TS.


haha die puf heb ik ook regelmatig niet :D

ik heb ook echt respect hoe heel veel het doen. Wat ik zo heerlijk vind is dat ik nog steeds intens gelukkig kan worden als ik op stal met hem ben.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:07

Ja herken het! Mijn paard heeft momenteel iets aan haar been wat ik elke dag moet verzorgen en het kost mij nu zoveel tijd, energie, geld en stress om de zorgen. Maar als ik ze dan zo met haar maatje op het land zie, wordt ik ook even intens gelukkig haha. Ze maken onderdeel uit van de kudde maar staan echt elke keer als ik kom of wegga echt samen. Dan weet ik weer waar ik het allemaal voor doe.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:21

Het is ook een kwestie van wíllen. Ik wilde graag zelf bij mijn kinderen zijn. Besteedde liever mijn paard uit aan de zorgen van iemand anders, dan dat ik mijn babietjes uitbesteedde.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:29

Ik heb een stal gekozen waar kinderen super welkom zijn! Trampoline naast de bak traptrekker!
Ik wissel met mijn stalhenoodje af zij rijden ik de kids en anders om!

En als het uitkomt ook met mijn vriend! Als hij thui is leggen we samen de kids op bed En kan ik na stal.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:15

Omdat je vraag vooral gaat over de verzorging van je paard verplaats ik je topic van [MWS] naar [PP] Paardenpraat.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een paard en 2 kinderen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 12:16

Dank je! Twijfelde al :)

Inmiddels wat goede ideeen opgedaan, alle opties laten we open en we gaan het zien als het zover is. Hopelijk duurt het niet te lang <3