Sjaak's eerste les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Sjaak's eerste les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 12:35

Omdat ik zo trots ben op mijn knullie (en ook op de amazone die de eerste keer op een páárd zat, en dan ook meteen zo!)

Sjaak kwam bij ons als behoorlijk mager ventje, met mok, héle dikke benen, rotstraal waar je 'u' tegen zegt... en een hoop slechte manieren. Bijten, singelnijd, lostrekken (ik mocht volgens hem blij zijn aan zijn touw te mogen hangen), shet-werpen bij de vorige eigenaresse, en ergens had ik gehoord dat hij niet bij andere paarden kon.

Sjaak staat nu lekker 24/7 buiten in de kudde, is rond en gezond, loopt los achter me aan, en is een beschermende knuffelige goedzak. Wel een Tinker, en dus ook een uitproberende eikel :+

En vandaag was de eerste keer dat ik les gaf met mijn eigen Poemeltje!

Hij deed het super goed, en was gewoonweg een droompaard. Wat hou ik toch van mijn heerlijke knullie, en wat ben ik trots op hem!

(natuurlijk heb ik toestemming de foto's te plaatsen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:07

Wat ontzettend leuk. Zo te zien hebben ze beide veel plezier gehad.

khirshanta

Re: Sjaak's eerste les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 12:44

Bedankt voor je reactie! :D

Ze vonden het allebei inderdaad leuk, en ik ben dan ook heel trots op allebei (stiekem wel een klein beetje meer op mijn geweldige kanjer :) )

veerle_1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:41

Wat heerlijk dat je paard nu zo goed in z'n vel zit en je dus zo'n lessen kunt geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:44

Heb je toevallig een foto van hoe hij bij jullie kwam? Fijn dat het nu beter gaat!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 11:36

Ja, ze zijn niet heel duidelijk omdat hij nog een lekker teddyberen vachtje had ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is van ongemanierde tank naar knuffelbeer met karakter gegaan. Een gouden paard, zo'n heerlijk ventje!

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:06

Wat leuk! Geef je voltigeles? Heel erg gaaf!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:48

Dank je!

Echt voltige les; nee- ik geef les aan beginnende amazones, waarbij ik probeer ze te leren dat goed en vriendelijk met je paard omgaan belangrijk is. Daar hoort dus veel zitles bij en gymnastiek bij en op deze manier leren ze vertrouwen te krijgen en voelen hoe een paard beweegt.

Het spreekt trouwens voor zich dat we dit met 3 man doen waar nodig; 1 aan het paard, 2 aan de zijkant die de ruiter vasthouden.

Het is vooral een leuk en leerzaam onderdeel van het geheel :D

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:39

Wat tof! En hoeveel lessen geef je ze dan? Is dat dan beter om dat vóór de "manegerijlessen" te doen, of doe je het tegelijkertijd?

Het is in ieder geval een heel mooi iets om die kinderen te leren hoe de bewegingen van een paard nou eigenlijk voelen, en balans te houden. Heel erg leuk!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 12:07

Dank je :D

Het wordt als onderdeel van de lessen gegeven. De eerste lessen zijn sowieso 1-1, leren hoe je teugels vasthoudt, sturen en stoppen (met ophoudingen vrágen). Daarna gaan we steeds meer letten op zitten, en voelen hoe het paard beweegt. Dus ook zonder zadel rijden, of gymnastieken.

De realisatie dat een paard voelt wat je doet en hoe je zit (en dat voordoet op de ruiter) is een gegarandeerde openbaring ;)

We proberen zoveel mogelijk mee te pakken, verzorging, gedrag, omgang, en rijden waarbij ze vooral spelenderwijs leren wat de bedoeling is. Dus buitenrijden en van de paden af, met en zonder zadel buiten, 'voltige', figuren rijden, gymnastieken, maar ook hoe je een paard uit de wei haalt en terugzet, hoe je een pony wast of afspuit (ideaal met dit warme weer), wandelen, etc. etc.