[VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 14:26

crazycactus schreef:
Met hoeveel pond schieten jullie??
Wij als gezin doen al een paar jaar aan boogschieten en ik heb een paar weken geleden in stilstand al eens van mijn paard een paar pijlen geschoten (nadat we dat eerst vanaf de grond ernaast staand geoefend hadden natuurlijk, paard gaf er niets om <3 ) en het lijkt me heel leuk om er mee verder te gaan.


Beginners schieten meestal met 20 pond. Zelf zitten we nu rond de 26 pond. We schieten veel pijlen achter elkaar op relatief kleine afstand dus veel pond hebben we niet nodig. Ook trekken we de boog verder uit (ikzelf zo’n 34 inch) waardoor we eigenlijk zwaarder trekken. Christoph Némethy heeft een boog van ongeveer 33 pond. Maar het verschilt heel erg. Ali (uit Iran) heeft een boog van 60 pond, maar hij focust meer op een snel paard en precies geschoten pijlen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 20:53


Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:39

Leuk topic en nog gefeliciteerd! Zie nu pas dat 1 target 3 kanten heeft ... wat ook logisch is. Ik blijf lekker meekijken en meeleren.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 09:45

Gisteren hebben we de Poolse track kunnen uitproberen. Dat is een slingerende track die iedere wedstrijdorganisator zelf mag verzinnen, waarbij wel een paar regels moeten worden aangehouden. Zo moet er steeds minimaal 30 meter zitten tussen het moment waarop de ruiter op een doel schiet en zijn er veiligheidsvoorschriften.

Het lijkt een beetje op eventing, maar dan zonder hindernissen en je moet tussendoor pijlen schieten. De track gaat hier over een weiland op een berg en gaat dus voortdurend omhoog of omlaag. Het paard dat ik gebruik versnelt behoorlijk als ik de teugels loslaat, maar ze zorgt wel dat ze haar balans houdt. Ik weet alleen nog niet zeker of ik wel aan schieten toe ga komen. Bij het oefenen mochten we niet schieten, maar ik was al heel druk bezig om haar op een goede manier door de track te krijgen.

Ik hoorde dat Ali, die een veel sneller paard heeft uitgekozen, al heeft besloten de Poolse track niet te rijden. Ik zag hem gisteren wel oefenen dus ik weet niet in hoeverre dat waar is.

De track heeft 4 punten waarbij het moeilijk wordt om op het doel te schieten. Een zijwaarts doel staat links langs de track en is vlak voor een kruising waar je rechtsaf moet sturen. Ik zou dan dus moeten schieten en vervolgens keihard naar rechts moeten trekken in de hoop dat het paard dan de goede richting op gaat. Wat ik ook kan doen is het doel een stuk ervoor al schieten zodat ik meer tijd heb om te sturen.

Dan is er een neerwaarts schot waar ik rechts moet passeren. Maar daar is aan de rechterkant ook de weide waar haar maatje staat. Toen ik tijdens het oefenen alvast iets naar rechts stuurde om rechts te passeren sloeg ze dus opeens 90 graden rechtsaf en lag ik er bijna naast (zie video).

Het grootste deel van de track is overigens afgezet met elastisch breekbaar koord maar daar was dat dus niet het geval. Dan is er een doel waar je een sprong moet maken en tegelijk opzij moet schieten. De sprong is er nog niet maar het paard neigde er nu al naar om dat gedeelte te ontwijken. Dus als ik mijn handen niet aan de teugels heb en ondertussen een pijl probeer te schieten zal het niet gemakkelijker worden. Verder is er een neerwaarts doel waar je een krap rondje omheen moet galopperen terwijl je naar beneden schiet. Nu is dit paard goed afgericht, maar niet zo magisch goed dat ze zonder teugelgebruik in galop een berg af rent en beneden aan de berg een volte van 4 meter galoppeert...

Nu is het nog niet 100% helder hoe de doelen precies worden geschoten dus het kan zijn dat sommige dingen gemakkelijker zijn dan ik denk. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat het een hele opgave worden. José rijdt beter dan ik en heeft ervaring met eventing. Haar paard staat hier ook gestald en was een stuk rustiger op de track, dus dat gaf een veel meer ontspannen beeld. Zelf heb ik nog geen ervaring met springen en of mijn paard dat ooit heeft gedaan weten we niet, dus we gaan vandaag in de rijbak kijken of een sprongetje wil lukken.

Verder zijn de Fransen afgelopen weekend gearriveerd met hun paarden. Het wordt dus al aardig druk hier. Ook hebben we geholpen met het opzetten van de yurts waar veel wedstrijddeelnemers in slapen. De Hongaren hebben voor de televisieuitzendingen overal cameratorens opgezet zodat de cameraploegen alles goed kunnen volgen. Het begint er dus al best mooi uit te zien allemaal.

Headcam video:


Video met beelden vanaf een cameratoren:

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:10

Vanavond was de openingsceremonie. Korte inspirerende toespraken met als centrale boodschap: we hebben verschillende religies, culturen en achtergronden, maar we hebben hetzelfde doel: deze sport samen groter maken en elkaar helpen beter te worden. Morgen aan de slag!

Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:27

Erg gaaf! Hoe trainen jullie je eigen paard?

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:30

Veel succes!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 22:34


Anoniem

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:58

Succes morgen!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:33

arno8 schreef:
khirshanta schreef:
Erg gaaf! Hoe trainen jullie je eigen paard?


Dat is een lang verhaal, daarom heb ik het op onze website gezet:

http://www.paardenboog.nl/trainingpaard/


Dank je! Succes morgen :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 22:17

De gekte van gisteren en vandaag is voorbij dus nu is er tijd om te beschrijven hoe onze eerste (en tweede) wedstrijddag is verlopen. In de eerste plaats mag gezegd worden dat Christoph Némethy gigantische bergen werk verzet en met dit eerste WK een megaklus op zich heeft genomen. Hij krijgt de hele dag door ongeveer 4 vragen per minuut en weet het hoofd toch nog koel te houden. Ik zou het niet kunnen.

Een eerste WK natuurlijk is natuurlijk voor iedereen een leermoment. Je mag verwachten dat er van alles mis gaat waar je dan van kunt leren. Maar ik denk dat het voor 99% van de deelnemers vlekkeloos verloopt. Helaas zit José bij die andere 1%.

Mijn wedstrijd ging okee. We hadden alleen een beetje pech met het weer. Bij Hongaars moet ik er net als de meesten altijd even inkomen. Gelukkig waren er drie oefenrondes. We zijn ingedeeld ingroepen van 5 en ik mocht als eerste van onze groep. Na de drie oefenrondes barstte een flinke regenbui los en hielden we een pauze. Door de regen waren mijn boog, pijlen en handen nat em dat werkt niet echt super.

Toen de regen en wind (de toeschouwerstenten waaiden bijna weg en werden aan de grond gehouden door de toeschouwers)afzwakte gingen we verder. Maar ja, dan moet je er eigenlijk weer even inkomen. Het paard gedroeg zich prima en het schieten ging redelijk. Er was wel wat afleiding van een drone die meevloog, maar daar trok het paard (Tündér) zich weinig van aan.

Na een paar runs ging het weer hard regenen en waaien en was er weer een pauze, wat wel jammer was. Ik had ondertussen liever door willen gaan om erin te blijven maar snap het risico dat een tent loswaait en de baan op waait waar dan net een paard rijdt.

Halverwege de wedstrijd vertelde José dat er een ‘situatie’ was maar dat ik me daar niet druk om moest maken en me op de wedstrijd moest blijven concentreren. Daarna was ze er opeens helemaal niet meer bij en ik vroeg me af wat er aan de hand was.

Mijn negende en laatste run raakte ik mijn concentratie toch kwijt en raakte ik het doel niet meer. Nul punten, balen! Maar goed, mijn score is wel een stuk hoger dan vorig jaar.

Toen hoorde ik wat er aan de hand was: het paard waar José de wedstrijd op zou rijden was kreupel. ‘We will find a solution’ was er gezegd. Maar als je dan niet er bovenop blijft zitten komt er geen oplossing. De rest van de dag hebben we dus Christoph en andere mensen van de organisatie gestalkt. Er bleken geen reservepaarden te zijn, wat een verbeterpunt is voor de volgende keer. We hebben tal van voorstellen gedaan om het op te lossen, heel het schema nagegaan op paarden die nog ‘maar’ twee keer worden ingezet en een derde keer kunnen. Maar toen bleek nog een paard kreupel en waren al onze uitwijkopties niet meer haalbaar.

Een 13-jarige Hongaar met wie José haar paard zou delen zagen we toen opeens op een paard voobijkomen dat de 30 is gepasseerd en broodmager is. We voelden toen al aankomen dat ze José daar ook wilden opzetten en besloten alvast dat we daar niet in mee zouden gaan.

Even later was dat inderdaad het voorstel en we hebben meteen gezegd dat niet te doen. Daarna stelden ze voor dat we op Chili konden, die met ruim 60 kilometer per uur door de baan gaat. Dat leek ons vooral bij de Poolse track vol met bochten, stijgingen en dalingen geen goed idee.

Toen was het idee om op een paard te gaan dat als gezelschap van mijn paard was meegekomen. Maar had die wel ervaring met boogschieten dan? Iemand haalde zijn schouders op en antwoordde: een beetje.

Ondertussen drong de tijd en gingen we snel aan het proberen. Eerst warmgereden, toen José de boog gegeven, die trok ze een paar keer uit. Dat ging goed en dus schoot José rustig vanuit stilstand een pijl, waarop het paard vier meter wegsprong. Dan baal je wel.

Haar groep moest toen beginnen en ze kon dus niet meedoen. Toen we terugliepen keek een Hongaar die we kennen nog heel raar op en vroeg: wat doen jullie hier met dat paard? Daar hebben we vorige week voor het eerst met een boog mee getraind!

We hebben toen voorgesteld dat José de volgende dag op twee verschillende paarden zou gaan. Een paard was in de ochtend nog beschikbaar en dan kon ze daarmee het gemiste onderdeel inhalen en de ander was in de middag beschikbaar en dan kon ze daarmee het onderdeel van vandaag te rijden. Dik in haar nadeel want het zouden twee paarden zijn waar ze nog niet op gereden heeft en die sneller zijn dan ze is gewend.

Christoph had er wel oren naar, maar belde rond 21.30 dat het bestuur het plan heeft afgeschoten omdat je volgens de regels niet op twee verschillende paarden mag. Ik snap die regel: je zou dan een snel paard kunnen inzetten bij een track waar snelheid handig is en een langzaam paard bij een track waar meer tijd hebben in je voordeel werkt. Dat was hier natuurlijk niet het geval, maar ze vonden dat José maar op het stokoude paard moest rijden.

Uiteindelijk ben ik via de telefoon op speaker gezet en mocht ik voor het bestuur mijn verhaal doen. Toen gezegd dat we dat niet moeten willen, zo’n oud paard dubbel belasten bij zo’n competitie. En dat ze met het rijden van twee paarden alleen nadeel had en geen voordeel, dat niemand haar zou benijden. En dat Chili te gevaarlijk is.

Dat begrepen ze wel en dus maakten ze voor één keer een uitzondering. Christoph heeft ondertussen aangegeven dat hij voor een volgende keer voor minstens 5 reservepaarden zorgt, wat ons een goed idee lijkt.

Vandaag heeft José dus toch nog mee kunnen doen. Haar scores waren veel lager dan wat het had kunnen zijn met het paard dat ze had willen rijden, deze paarden gingen veel te snel. Maar ze heeft in ieder geval kunnen rijden.

Morgen het laatste onderdeel: de Poolse track. Als we heeeeeel veel geluk hebben kan José die op het gewenste paard rijden want die leek vandaag goed te lopen, maar waarschijnlijk moet ze op een wat te snel paard.

Al met al loop het dus niet zoals we hadden gehoopt, maar we hebben wel al erg veel geleerd en veel mensen leren kennen. Ook fijn dat het bestuur tot laat in de avond heeft meegedacht met ons en het op heeft willen lossen. Nu morgen maar hopen op het beste!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 22:18

Oh ja de scores zijn live bij te houden op ihaa.eu

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 23:25

Wat schrijf je fijn! Ondanks dat niet alles loopt zoals gehoopt ben je positief over dit eerste WK als mooie ervaring. Gaaf!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 23:37

Balen voor José zeg... maar ervaring opdoen is ook belangrijk

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 07:39

Oei, dat is wel heel vervelend!
Het zal inderdaad wel een enorme berg werk zijn, een WK organiseren.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 11:22

Het WK zit er voor ons op! Arno is 34e geworden van de 84 en José ondanks alle tegenslagen nog 62e. We hebben gisteren nog allebei een filmpje gemaakt van de Poolse track:

Arno:


José:

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:48

Goed gedaan! Gefeliciteerd met het resultaat, ondanks de tegenslagen. Toppers!

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:32

Gefeliciteerd!
Heb je je eigen doel ook gehaald?
Dat was toch om binnen een bepaald aantal punten te komen?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 17:55

gerlindie schreef:
Gefeliciteerd!
Heb je je eigen doel ook gehaald?
Dat was toch om binnen een bepaald aantal punten te komen?


Zelf helaas niet. Maar ik ben zelf niet ontevreden. Heb toch een stuk beter gescoord dan mensen die het 3 jaar geleden nog veel beter deden dan ik dus dat is toch wel leuk.

José hoopte bij Hongaars over de 100 te gaan. Dat was denk ik makkelijk gelukt als ze het gewenste paard had gehad maar nu bleef ze op 90 steken.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:34

Nou ik vind het belachelijk dat er een paard wordt ingezet wat oud en mager is :=

Gaaf om te lezen dat het uiteindelijk opgelost is (wel jammer van het aantal punten) en dat jullie beter zijn geworden!