Dus dan begin je te rekenen, wat heb ik en wat kan ik.
En dan kijk je rond wat er te koop staat, voor welke prijsklasse en dan kom je wat tegen. Je gaat eens kijken, vind het wel wat en dan ga je nog wat meer rekenen en navragen. Op dit punt zit ik, ik heb iets op het oog, wil eventueel een bod uitbrengen (ga eerst nog een 2e keer kijken) en ben al langs wat plaatsen gegaan om te kijken ivm een lening (en er staat nog op het programma). De cijfers die ik momenteel heb qua lening liggen in dezelfde richting, dus ergens daarrond zal het wel gaan uitkomen. Daarmee ga je dan rekenen. Wat verdien ik, welke kosten heb ik, en welke kosten komen er nog bij. Hiervan zijn een aantal cijfers geweten en anderen geschat dus daar zit nog wat speling op (in principe naar de positieve kant, ik reken graag ruim).
En dan kom je tot de conclusie dat het in principe kan, maar het heel nipt zal worden en misschien wat maanden niet zal lukken zonder aan je spaarrekening te gaan. Als je dan gaat kijken waardoor dit komt dan kom je al snel tot 1 conclusie: de paarden. Als deze kostenpost er niet zou zijn zou het verhaal heel anders zijn, en heb je veel meer ademruimte.
En nu? Wat moet je hiermee?
Je kans op een eigen plekje laten schieten? Nog een aantal jaren wachten, kijken wat dan de situatie is en wat er dan te koop is? Of er toch voor gaan? Paard(en) wegdoen? Andere opties? De paarden in kwestie zijn momenteel 22 jaar & 25 jaar, ze kunnen in principe nog 10 jaar mee maar het kan ook volgend jaar over zijn. Ze staan volpension wat uiteraard genoeg kost, maar ook rust geeft. Over een aantal jaar krijg ik nog een loonsverhoging op het werk, dan wordt het ook al makkelijker. Als de paarden er tegen dan niet meer zijn is het helemaal luxe (
). Ik weet niet of ik dan nog aan paarden begin, en als ik dat doe zal het er sowieso maar 1 zijn.Maar hoe maak je zo'n beslissing? Ik kan dit niet zomaar.
Mijn idee zegt er gewoon voor gaan zoals de situatie nu is, aanpassen kan altijd nog en wie weet lukt het wel gewoon.
Thuis zien ze liever de paarden (of toch minstens 1) weg zodat er meer zekerheid is, maarja, dat is voor mijn gevoel eigenlijk geen optie ...
Zijn er nog opties? Dingen waar ik niet aan denk?
Verhuizen van stal en een leaser/verzorger/bijrijder ben ik mij van bewust, dat eerste is eventueel een optie maar als het niet moet liever niet. Het tweede gaat moeilijker worden want het zijn geen rijpaarden.
Ook nog even melden dat naast al deze kosten/berekeningen/... ook nog een goede spaarpot overblijft voor onverwachte dingen, maar in principe is deze niet voor de paarden (al zal dat van de situatie & kansen afhangen).
Heel verhaal zo, maar er zullen vast mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten en wie weet haal ik er nog wat nuttigs uit

maar over x aantal jaar).
Maar op dit moment zit mijn eigen bank (wegens jaren klant ed) zelfs onder die rente.