Een eigen paard... kan ik dat wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellax123

Een eigen paard... kan ik dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 15:51

Hi bokkers,

Ik heb het mooie nieuws van mijn ouders gekregen dat na jaren zeuren mijn droom uitkomt... ik krijg een eigen paard! Super blij natuurlijk!

Vrijdag gaan we bij de eerste kijken. Ik wil graag een e-pony. Zelf ben ik 1.64 en pas ik hier dus goed op, maar wilde niet een te groot paard want Mn zusjes willen er ook nog mee rond kunnen banjeren dus graag niet te groot.

Echter komt dus nu het punt dat nu het zo dichtbij komt ik mij afvraag kan ik dit wel?

Ik weet van mezelf en van andere dat ik echt wel lekker kan rijden en een goed niveau heb. Daar ligt het dus niet aan. Heb zelf ook altijd bijrijdpaarden gehad dus weet hoe het is om de zorg te dragen.

Geld is het probleem ook niet zo zeer want zelf heb ik een bijbaantje voor de kosten zoals de hoefsmid, entingen, ontwormingen, tandarts enz. Hoge medische kosten en stalling betalen mijn ouders.

Qua school, zit ik nu in 4 havo door omstandigheden. Ik ben begonnen op vwo en dit gaat mij dus ook heel makkelijk af. Tijd genoeg dus.

Maar het komt zo dichtbij... straks doe ik het verkeerd? Of zorg ik er niet goed genoeg voor? Wanneer weet je nou zeker dat je het goed doet? Begrijp me niet verkeerd want paarden zijn mijn leven! En het is een droom die uitkomt... maar toch? Ik kan Mn vinger er ook niet zo goed op leggen....

Vraag me af hoe het voor jullie voelde? Een eerste eigen paard? Is dit raar hoe ik me voel? Moet ik het wel doen? Of toch niet?

Cactusknuf

Re: Een eigen paard... kan ik dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:54

Licht eraan komt ie thuis te staan of op een pension stalling?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:55

Eigenlijk denk ik juist dat als je dit soort dingen denkt, dat het wel goed gaat komen. Vergeet niet dat het helemaal niet erg is dat je foutjes gaat maken en altijd mensen om hulp kunt vragen als je ergens over twijfelt.

Veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe vriend!

sureido

Bedenk je wel alvast wat je wilt gaan doen als je gaat studeren. Blijf je dan thuis wonen of ga je op kamers? Ga je dichtbij studeren of een paar steden verderop? Want dan is er misschien niet meer tijd genoeg.

Kosten niet onderschatten maar ik denk dat je ouders je ook wel kunnen opvangen :) Verder zou ik eens rondvragen aan paardeneigenaren die je al kent. Die hebben vast wel handige tips! Ga je hem thuis stallen of op pension? Want als je een all-in pension hebt, heb je minder zorgen/werk dan wanneer je een doe het zelf stal of zelfs thuis plek hebt.

tengeltje11

Het loopt wel los en iedereen heeft ooit het moment van het eerste paard en DA is voor iedereen een leerpaard in alle mogelijke richtingen.
Koop niet te vlug,laat keuren door je eigen DA en zoek een stalling waar je je goed voelt,dan kan je daar ook altijd hulp vragen.

Willeke_

Wat leuk voor je!

Je vindt het denk ik gewoon heel spannend en dat is logisch want het is ook spannend :-)

Heb je al een fijne stalling? Ik zou iig je paard ergens neerzetten waar ook andere paarden mensen lopen zodat je eens om advies kan vragen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:56

Ik herken mezelf helemaal in je verhaal.
Toen ik op het punt stond mn eerste paard te kopen sloegen de twijfels ook toe. Lukt het wel, kan ik het wel betalen, wat als ze ziek word, lukt die verantwoordelijkheid wel....
En dat is alleen maar goed, vind ik. Beter twijfelen, en alle mogelijke struikelblokken benoemen dan klakkeloos iets aanschaffen waar je later niet voor blijkt te kunnen zorgen.
Ik kan maar 1 ding zeggen: ga er voor! Je zult geen spijt krijgen! (nouja, dat is niet helemaal waar. Ik heb mezelf wel eens voor mn kop geslagen en gedacht "waar ben ik nu weer aan begonnen" maar dit was altijd van korte duur. Uiteindelijk ben ik alleen maar heel blij dat ik er voor gegaan ben)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:57

Ga maar eens kijken hier en daar.Je hoeft niet meteen te beslissen.

Rena100

Heel begrijpelijk hoor, zo voelde ik mij ook vorig jaar toen ik mijn paard kocht (ik was toen 28). Heel erg het gevoel hebben dat alles mis gaat, kwam best wat stress bij kijken. Nu een klein jaartje verder en nu voelt het wel helemaal gewoon en normaal. Tuurlijk kan ik me nog best zorgen maken af en toe, vooral als paardlief een wondje heeft of zo, dan maak ik me best zorgen of het allemaal wel goed komt.

ik zou lekker op een stal gaan staan waar er mensen om je heen zijn die je af en toe kunnen helpen, ook wanneer er iets gebeurd waar je niet op verdacht bent. Dan is het fijn om bevestiging te krijgen van stalgenoten dat het allemaal wel meevalt bijvoorbeeld, of wat je dan zou moeten doen.

Kimmotje

Toevallig vorige week mijn bijrijdpaard gekocht. Ik heb met precies dezelfde twijfels gezeten en ik had het geluk dat ik een heel lief stalgenootje bij me had die mij even op het hart drukte: je staat er niet alleen voor. Dus laat mij jou dat vertellen. Ook al heb je, zoals bij mij het geval is, geen paardenmensen in je familie, weet dat je er niet alleen voor staat. Er zullen altijd mensen zijn die je willen helpen als je denkt dat het even niet lekker loopt.

Heel veel succes met de zoektocht! Weeg de opties goed af en ga er vooral van genieten! Dat is ook heel erg belangrijk!

Ellax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:00

Jannexjolink schreef:
Licht eraan komt ie thuis te staan of op een pension stalling?

Op een pension stal!

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:02

Dan hoef je al niet zelf te voeren etc. Dat komt vast goed! Met voer kun je gw kijken hoe heet ie is of dik en daar kun je het voer schema op aanpassen komt goed!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:08

Zorg voor een team om je heen met een kundige kijk op paarden en hun vakgebied, blijf kritisch en kijk naar je paard. Komt goed!

Ellax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:11

sureido schreef:
Bedenk je wel alvast wat je wilt gaan doen als je gaat studeren. Blijf je dan thuis wonen of ga je op kamers? Ga je dichtbij studeren of een paar steden verderop? Want dan is er misschien niet meer tijd genoeg.

Kosten niet onderschatten maar ik denk dat je ouders je ook wel kunnen opvangen :) Verder zou ik eens rondvragen aan paardeneigenaren die je al kent. Die hebben vast wel handige tips! Ga je hem thuis stallen of op pension? Want als je een all-in pension hebt, heb je minder zorgen/werk dan wanneer je een doe het zelf stal of zelfs thuis plek hebt.

Ik denk dat dat wel goed komt! Zelf wil ik gaan studeren in Utrecht. Dit is lekker dichtbij. Mocht ik op kamers gaan dan zal dit ook goedkomen.

Qua stalling zat ik te denken aan stal hilverzicht in Loosdrecht. Ik heb hier een paar jaar geleden een bijrijdpaard gehad en vond deze stal altijd heel gezellig en goed. Heb hun proberen te contacten maar tot nu toe nog niks gehoord...

Willeke_ schreef:
Wat leuk voor je!

Je vindt het denk ik gewoon heel spannend en dat is logisch want het is ook spannend :-)

Heb je al een fijne stalling? Ik zou iig je paard ergens neerzetten waar ook andere paarden mensen lopen zodat je eens om advies kan vragen.

Ja ik ben rustig aan het rondkijken voor een stalling! Zelf zat ik te denken aan stal hilverzicht aangezien ik dit toentertijd een fijne stal vond. Echter nog niks van hun gehoord....

Ellax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:14

Nirvana_ schreef:
Zorg voor een team om je heen met een kundige kijk op paarden en hun vakgebied, blijf kritisch en kijk naar je paard. Komt goed!

Ja daar ben ik bang voor! Dat ik op een soort roze wolk beland en niet meer kritisch ben. Gelukkig gaat mijn vriend mee. Die kan mij hier altijd heel goed vanaf halen :j

Ik hoor altijd van mensen dat je zoveel mogelijk moet gaan bekijken om te kunnen kiezen. Maar wat nou als ik vrijdag een top gevoel heb en de mensen om mij heen dit ook hebben? Is het raar om de eerste te kopen?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:23

Het feit dat je dit denkt zegt al genoeg. +:)+

Ik had dit gevoel ook toen ik mijn eerste eigen paard had. Weliswaar een mini maar dat maakt niet uit :+

Om je niet lastig te vallen met een lang verhaal, kwam het erop neer dat ik van het ene moment op het andere iets voor m'n eigen had. Ik dacht toen ook van "jeetje gaat dit mij wel lukken" "ik heb dit nog nooit gehad" "ik heb ineens zoveel verantwoordelijkheid" "wat als het fout gaat"

Aan het einde van de rit zijn er vast genoeg mensen die je willen helpen, en aangezien je op pension staat zijn er altijd wel mensen die stiekem een oogje in het zeil houden. Als alles zover is, mag je gerust bij mede stalgenoten aangeven dat het allemaal nog wel spannend is, en mits je wil, altijd tips gegeven mogen worden. +:)+

Ga je super doen! Gewoon voetjes op de grond, realistisch blijven en vooral GENIETEN :)F

Ellax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:25

Melewel94 schreef:

Ik had dit gevoel ook toen ik mijn eerste eigen paard had. Weliswaar een mini maar dat maakt niet uit :+

Om je niet lastig te vallen met een lang verhaal, kwam het erop neer dat ik van het ene moment op het andere iets voor m'n eigen had. Ik dacht toen ook van "jeetje gaat dit mij wel lukken" "ik heb dit nog nooit gehad" "ik heb ineens zoveel verantwoordelijkheid" "wat als het fout gaat"

Aan het einde van de rit zijn er vast genoeg mensen die je willen helpen, en aangezien je op pension staat zijn er altijd wel mensen die stiekem een oogje in het zeil houden. Als alles zover is, mag je gerust bij mede stalgenoten aangeven dat het allemaal nog wel spannend is, en mits je wil, altijd tips gegeven mogen worden. +:)+

Ga je super doen! Gewoon voetjes op de grond, realistisch blijven en vooral GENIETEN :)F

Fijn om te horen! Ja dit is waar... maar aan de andere kant ben ik soms ook bang dat mensen gaan roddelen stel als ik wat verkeerd doe.... ;( ach ja we gaan het zien! Ik hoop snel reactie te krijgen van de pension stal... of er uberhaubt plek is...

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:35

Ik denk dat dit wel zal loslopen,
Tuurlijk zal je echt dagen hebben dat er te weinig uren in de dagen zitten, wees dan ook niet bang om hulp te vragen aan stalgenoten/familie.
Ik studeer momenteel en ga half naar school en half naar stage. Is best pittig maar ik kijk er elke dag weer naar uit dat ik naar stal kan, waar ik alles even los kan laten.

En over het roddelen, dit is helaas op elke stal wel zo. Probeer je er niks van aan te trekken en sta er boven.
Luister naar je eigen gevoel :j

En chapeau dat je hier zo mee om gaat!!
Duimen dat er plek is op de pensionstal en dat je een leuk paardje mag vinden, succes!

Ellax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:52

Nynkefleur schreef:
Ik denk dat dit wel zal loslopen,
Tuurlijk zal je echt dagen hebben dat er te weinig uren in de dagen zitten, wees dan ook niet bang om hulp te vragen aan stalgenoten/familie.
Ik studeer momenteel en ga half naar school en half naar stage. Is best pittig maar ik kijk er elke dag weer naar uit dat ik naar stal kan, waar ik alles even los kan laten.

En over het roddelen, dit is helaas op elke stal wel zo. Probeer je er niks van aan te trekken en sta er boven.
Luister naar je eigen gevoel :j

En chapeau dat je hier zo mee om gaat!!
Duimen dat er plek is op de pensionstal en dat je een leuk paardje mag vinden, succes!

Dankjewel :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:57

Mijn beste tip is: lees en leer zoveel mogelijk over paarden.
Gedrag, ziekten, beweging, etc...
Mij verbaast het regelmatig hoeveel mensen met een eigen paard vrijwel geen kennis hebben van paarden.
Het is naast erg belangrijk toch ook gewoon ontzettend leuk om alles over je favoriete dier te weten?!
Succes!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:02

Wat leuk voor je!

Ik was nét 17 toen ik mijn eerste eigen paard kreeg, ineens een hele verantwoordelijkheid. Wij hebben er voor gekozen om op de pensionstal te blijven staan waar ik al ruim 3 jaar een ander paard reed. Juist omdat er op een pensionstal altijd mensen zijn die kunnen helpen..

En ja ik vond het ook heel spannend. Doe ik dit wel goed, doe ik dat wel goed.. wat als ze kreupel raakt, koliek krijgt?

Ik zat op dat moment in mijn examen jaar, gelukkig kon ik terug vallen op de eigenaresse van mn lease paard. Die reed mijn merrie tijdens mn examens.. en ja het is wel eens gebeurd dat ik ziek was en mn paard alleen in de paddock is geweest, zulke dingen gebeuren nou eenmaal.

En het zal écht wel goed komen, doe vooral waar jij je goed bij voelt en als je twijfelt kan je altijd hulp vragen...

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:22

Ellax123 schreef:
Nirvana_ schreef:

Ja daar ben ik bang voor! Dat ik op een soort roze wolk beland en niet meer kritisch ben. Gelukkig gaat mijn vriend mee. Die kan mij hier altijd heel goed vanaf halen :j

Ik hoor altijd van mensen dat je zoveel mogelijk moet gaan bekijken om te kunnen kiezen. Maar wat nou als ik vrijdag een top gevoel heb en de mensen om mij heen dit ook hebben? Is het raar om de eerste te kopen?

Ik heb de eerste pony die ik bekeek gelijk gekocht! Ik had er zo’n goed gevoel over dus gelijk besloten om hem te kopen. Twijfelen is helemaal niet erg, ik heb mijn pony nu twee jaar en ook ik denk soms dat ik het allemaal verkeerd doe. Van fouten leer je alleen maar. En uiteindelijk krijg je er zoveel voor terug!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:30

Ik denk niet dat het de komende tijd problemen gaat geven.
Maar als je dadelijk op het HBO of unief zit misschien wel. En dan kan het zijn dat je geen tijd hebt voor een bijbaantje en de zorg voor een paard. Als je op kamers zit denk ik ook dat je na het studeren minder snel weer thuis wilt gaan wonen, maar zelf een plekje zoeken. Maar je kunt natuurlijk altijd een paard kopen en over een paar jaar weer verkopen mocht het nodig zijn. Maar als je hem een huisje voor altijd wilt geven zou ik er goed over nadenken. Zelf zit ik nu op het HBO op kamers, en zou bijvoorbeeld nu misschien een 3 of 4 jarige willen kopen die niet veel gereden hoeft te worden, en dan eventueel over een aantal jaar verkopen mocht ik niet meer thuis gaan wonen (paard kan aan huis staan). Heb op het moment een pony van 28 inmiddels al, en ben blij dat mijn ouders die zorg op zich willen dragen, en hij daar ook kan blijven staan als ik uit huis gaan. Maar dat is een pony die tegen dan waarschijnlijk op pensioen is, dus dat is een ander verhaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:41

Ellax123 schreef:
Melewel94 schreef:

Fijn om te horen! Ja dit is waar... maar aan de andere kant ben ik soms ook bang dat mensen gaan roddelen stel als ik wat verkeerd doe.... ;( ach ja we gaan het zien! Ik hoop snel reactie te krijgen van de pension stal... of er uberhaubt plek is...

Weet je...iedereen doet wel eens wat 'fout'
Ik heb al 25 jaar eigen paarden en ook ik doe wel eens wat fout en vraag ook nog wel eens advies aan mijn stalgenoten.
Als het iets medisch is en je komt er niet uit dan is er de dierenarts die je altijd kunt bellen.

Ik denk dat je vooral niet teveel spoken moet zien. Over het algemeen gaat het wel vanzelf.
Zoek een leuk paard en ga er vooral van genieten. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:44

Mijn eerste pony kocht ik bij een handelaar.Ik was daar naartoe gegaan om een heel ander paard te bekijken.Maar die was niet zo leuk als degene die ik kocht! Dat vind ik wel het voordeel van een handelaar,dat ze er meer hebben staan.Ik had die toen wel laten keuren (alleen klinisch) en die handelaar zei dat ik hem binnen een half jaar nog zou mogen terugbrengen.Wat niet nodig was!