Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:06

Ik heb lastige besluit genomen dat het genoeg geweest is voor mijn pony en dat het vechten ophoud.

Nu ging mijn voorkeur uit naar slachten om diverse redenen.
- kortere lijdensweg, geen kans op vechten tegen het inslapen
- kan op locatie
- Voor vele misschien een lugubere gedachte maar ik wil haar schedel graag geprepareerd hebben.

Nu heb ik net contact gehad met Van Veen in Nijkerk en omdat het medisch inlegvel in haar paspoort ontbreekt kan ze niet voor humane consumptie geslacht worden, en vertelde hij dat hij haar helemaal niet mag slachten.

Nieuw paspoort aanvragen kan, maar komt automatisch met niet geschikt voor humane consumptie stempel.

Nu geloof ik deze meneer natuurlijk, maar ik vroeg me af of er nog andere manieren zijn? Ik las iets over thuis schieten en dan toch naar de Rendac? Of op locatie schieten, maar wie zijn daar voor bevoegd? Wat voor opties zijn er nog?

Ook kreeg ik van Van Veen de tip om te vragen of de dierenarts misschien het hoofd wilde bewaren, zodat ik het kan laten prepareren, maar dit lijkt me nogal een onmogelijke opgave?

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Kan een pony ook worden ingeslapen op locatie? Dus niet op de eigen stal?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:08

Wil je 'm perse laten slachten? Want voor zover ik weet kan schieten ook nog als ze uitgesloten zijn voor humane consumptie tegen betaling van eigenaar kant. :?
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 08-06-18 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:08

Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:08

Mijn paard mocht ook niet voor humane consumptie maar is wel geschoten. Zijn vlees is naar de dierentuin gegaan. Ik moest 100,00 betalen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:09

vraagteken schreef:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

Altijd fijn weer zo'n veroordelend vingertje. Daar vroeg TS niet om volgens mij.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:12

Van Veen mag haar niet slachten, maar hij mag haar wel schieten. Aan huis schieten wordt zo goed als niet meer gedaan, en Van Veen doet dat ook niet meer.
Dus: schieten kan, door Van Veen, in Nijkerk, en daarna haalt de Rendac het kadaver op, die komt daar toch dagelijks om de rest van het slachtafval van Van Veen op te halen.
Van Veen zal inderdaad niet het hoofd mogen uitbenen. Waarom je een kapotte schedel wilt hebben snap ik overigens ook niet. Want daar zit een goed gat in na het schieten...

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:12

Je kan je paard ook gewoon thuis in laten slapen hoor.
Wij moesten het paard nadien dan aan de weg leggen zodat rendac het op kon halen.
Dit gebeurde de volgende dag heel netjes en met respect.

Weet alleen niet of je dan het hoofd terug kan krijgen maar dat kan je vast bij hun navragen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:12

Wat vervelend dat het eind in zicht is voor je pony. Veel sterkte!
In elk geval kan inslapen op locatie, ik ken veel paarden waarbij dat gedaan is. Ik weet niet of je iemand hebt gevonden die het hoofd voor je gaan prepareren? Die zou je dan kunnen vragen of hij/zij erbij kan zijn. De rendac kan het waarschijnlijk niks schelen dat het hoofd eraf is.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:12

Laten schieten zonder dat het paard ter consumptie wordt aangeboden kan gewoon..

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:13

MelanieB schreef:
vraagteken schreef:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

Altijd fijn weer zo'n veroordelend vingertje. Daar vroeg TS niet om volgens mij.



En wat is dan precies mijn veroordeling? Leg vooral even uit.

Ik veroordeel niemand, ik geef mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring. Niemand is verplicht om daar iets mee te doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:14

vraagteken schreef:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

Die wil ze op de bbq goooen nou goed? Dat zijn jouw zaken niet....
Je geeft geen mening, je stelt vragen, over dingen die jou niks aan gaan en die off-topic zijn...

Sorry ts, heb geen antwoord op je vraag.. sterkte
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-06-18 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:15

Dus jouw mening is: "wat moet je in vredesnaam met het hoofd?"

Interessant.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:15

Hier kun je bij de paardenkliniek je paard ook in laten slapen. Daar hebben ze een speciale box voor. Inslapen op locatie is dus mogelijk

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:16

Op locatie schieten mag niet meer.
Het paard moet worden verbloed en dat mag niet meer op het eigen erf (het moet nl worden opgevangen en apart worden afgevoerd).

Bij de meeste slachterijen (ook die alleen runderen doen) kun je je paard (voor redelijke kosten ca 75E) laten schieten en zij voeren hem dan direct af in de bak voor de rendac (waar al het slachtafval in gaat).
Ook kun je kiezen voor een slachterij welke dierenvoer (oa BARF) produceert; deze mogen het vlees wel gebruiken.
De waarde is dan zeer laag (vaak hou je netto niks/weinig over).

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:17

git schreef:
Hier kun je bij de paardenkliniek je paard ook in laten slapen. Daar hebben ze een speciale box voor. Inslapen op locatie is dus mogelijk

TS heeft het over laten schieten; niet over laten inslapen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:17

Ik vraag me ook af of je je gerealiseerd hebt dat de schedel beschadigd is na schieten. De schedel laten prepareren is wellicht ook wel mogelijk na inslapen, dat durf ik niet te zeggen.
Thuis laten schieten kan iig niet meer, dus dat is geen optie. Als je per se voor schieten wil gaan dan is je enige optie om daarna af te laten voeren door rendac.

@brainless: dat is toch alleen bij noodslacht? Schieten mag volgens mij wel op locatie, alleen gebeurt het nauwelijks. Omdat ze dan dus niet hoeven te verbloeden (want ze worden niet geslacht)

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:19

LadyMadonna schreef:
vraagteken schreef:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

Die wil ze op de bbq goooen nou goed? Dat zijn jouw zaken niet....
Je geeft geen mening, je stelt vragen, over dingen die jou niks aan gaan en die off-topic zijn...

Sorry ts, heb geen antwoord op je vraag.. sterkte



Off topic??, ze vraagt toch om een reactie, dan is het toch logisch dat je vraagt naar de achterliggende gedachte om uberhaupt te kunnen reageren?? Blijkbaar kunnen jullie dat allemaal tussen te regels door lezen. Knap hoor

Ok, alweer spijt dat ik mij heb laten verleiden tot een reactie op Bokt. Brrr..... :r

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:21

secricible schreef:
@brainless: dat is toch alleen bij noodslacht? Schieten mag volgens mij wel op locatie, alleen gebeurt het nauwelijks. Omdat ze dan dus niet hoeven te verbloeden (want ze worden niet geslacht)

Als je niet verbloed blijft het hart nog heel lang nakloppen (totdat alle zuurstof op is en dat duur best nog een tijdje).
Het schieten wordt gezien als "verdoving' en verbloeden om hem (zo snel mogelijk) te laten sterven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:22

Iets met toon en muziek... wat ze moet het hoofd moet vraagt ze niet naar en is jouw probleem niet.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:23

Brainless schreef:
Het schieten wordt gezien als "verdoving' en verbloeden om hem (zo snel mogelijk) te laten sterven.


Precies. Met schieten maak je een dier alleen hersendood. Het verbloeden geeft de echte dood. Op locatie kan dus echt niet meer.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:24

Is zoiets niet mogelijk op de faculteit Utrecht?
Daar in laten slapen, studenten hebben mooi oefen materiaal en jij krijgt het hoofd terug.
Alleen geen idee of je het hoofd dan geprepareerd en wel terug krijgt.

Ik zou ze eens bellen , als zij niet kunnen helpen misschien weten ze dan iets anders.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:24

vraagteken schreef:
MelanieB schreef:
Altijd fijn weer zo'n veroordelend vingertje. Daar vroeg TS niet om volgens mij.



En wat is dan precies mijn veroordeling? Leg vooral even uit.

Ik veroordeel niemand, ik geef mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring. Niemand is verplicht om daar iets mee te doen.


Je hoeft niet altijd perse je mening te geven.
Volgens mij heb ik vermeld dat mijn voorkeur niet uitgaat naar inslapen omdat die een langer proces is met de kans dat dit niet zo fijn verloopt.

Verder wat ik met de schedel moet? Hoeveel mensen knippen een stuk af van de staart en laten een armband maken. Sieraden zijn niet mijn ding, dit wel. Dat er gat in zit maakt niets uit.

Oh wat gek, ik heb nog gevraagd of ze dan niet toch geslacht kon worden maar het vlees niet voor humane consumptie gebruiken. Maar misschien heeft hij me verkeerd begrepen omdat ik niet het woord schieten heb gebruikt, ik ga nog even contact met hem opnemen!
Het uit benen enzo maakt niet uit dat hij dat niet doet. Ik heb iemand die het prepareren doet en samenwerkt met Van Veen.

Schieten op thuis locatie lijkt mij ook helemaal niets. Ik bedoelde meer of je ze nog op andere plekken kan laten schieten behalve bij een slager.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:25

Brainless schreef:
secricible schreef:
@brainless: dat is toch alleen bij noodslacht? Schieten mag volgens mij wel op locatie, alleen gebeurt het nauwelijks. Omdat ze dan dus niet hoeven te verbloeden (want ze worden niet geslacht)

Als je niet verbloed blijft het hart nog heel lang nakloppen (totdat alle zuurstof op is en dat duur best nog een tijdje).
Het schieten wordt gezien als "verdoving' en verbloeden om hem (zo snel mogelijk) te laten sterven.


M.a.w. Als je laat schieten maar niet slachten (in het slachthuis bedoel ik), worden ze dus wel verbloed? Interessant, dat wist ik niet!
Heb me nooit gerealiseerd dat het verbloeden zo essentieel was.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:25

In Utrecht schieten ze ook al lang niet meer. TS wil schieten, niet inslapen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-06-18 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:25

Cowgirl schreef:
Is zoiets niet mogelijk op de faculteit Utrecht?
Daar in laten slapen, studenten hebben mooi oefen materiaal en jij krijgt het hoofd terug.
Alleen geen idee of je het hoofd dan geprepareerd en wel terug krijgt.

Ik zou ze eens bellen , als zij niet kunnen helpen misschien weten ze dan iets anders.


Ik vermoed zomaar dat de uni genoeg karkassen geleverd krijgt vanuit de universitaire kliniek...