[VOLG] Van lelijk eendje naar Spaanse schone!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

[VOLG] Van lelijk eendje naar Spaanse schone!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 14:58

Ongeveer 2 maanden geleden kwam er een plekje vrij op de stal waar mijn paard staat. Dit was voor mij en mijn moeder, mijn trouwe groom en hulp, de perfecte kans om een droom te verwezenlijken: een projectpaard! Na een paar paarden die al verkocht waren voordat ik er überhaupt op de stoep stonden, kwam afgelopen weekend deze dame voorbij. Het is allemaal behoorlijk vlot gegaan. We zijn zondag wezen kijken, woensdag de deal gesloten en we hebben haar gisteravond opgehaald. Meet Zara! <3

Afbeelding

Zara is een Cruzado. Dit betekent dat haar vader een goedgekeurde PRE is, maar haar moeder is een Spaans paard zonder papieren. Ze is een bijna 5-jarige merrie waar tot op heden eigenlijk nog niets mee is gedaan. Het is de bedoeling om haar de basis bij te brengen, haar te beleren, wellicht wat door te rijden en daarna een baasje te zoeken die van haar mag gaan genieten! :D

Afbeelding

Ze is (behoorlijk) aan de dikke kant, maar er is natuurlijk ook nooit iets met haar gedaan. Verder is ze ontzettend mensgericht en nieuwsgierig. Hoewel ze weinig gewend is, is ze tot nu toe behoorlijk dapper. Daarnaast is het heel leuk om te merken dat ze mij eigenlijk vrijwel meteen als een soort leider geaccepteerd heeft en dus in deze nieuwe, onbekende omgeving op mij vertrouwt. Wat mij betreft de basis voor een heel leuk paard!

Afbeelding

Ze staat lekker samen met andere paarden 24/7 op de wei. Ze moest eventjes wennen, maar ze lijkt zich al behoorlijk thuis te voelen. In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van haar/onze vorderingen. Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden! :j

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: [VOLG] Van lelijk eendje naar Spaanse schone!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:10

Donderdag, 7 juni 2018
Vanavond hebben we Zara opgehaald. Ze heeft 1x eerder in haar leven op de trailer gestaan en dat was als veulen met haar moeder. Ik lieg niet als ik zeg dat het de 2e poging was waarin ze eigenlijk meteen achter mij aanliep de trailer in. Ik was echt super blij met het feit dat ze dit liet zien! :) We hebben meteen de trailer dicht gegooid en zijn gaan rijden.

Onderweg was ze eigenlijk ook heel braaf. Ze stond mooi stil, op het bewaren van haar evenwicht zo nu en dan na. Toen we eenmaal op stal kwamen hebben we haar uitgeladen. Ze was een beetje bezweet, maar dat is natuurlijk ook wel logisch. We hebben haar uitgebreid beloond en haar daarna lekker in het land gezet. Ze is eerst eventjes in een land naast de andere paarden gezet, zodat ze eventjes aan elkaar kunnen wennen. Nadat ze zich suf gehinnikt heeft, heeft ze haar hoofd naar beneden gegooid en is ze lekker gaan eten.

Trots op de merrie!

Vrijdag, 8 juni 2018
Vanochtend vroeg was ik op stal om met mijn andere paard te lessen. Voor de les heb ik Zara even uit het land gehaald en een uitgebreide borstelbeurt gegeven. Ik heb ook haar manen en staart eventjes aangepakt, want hier zaten behoorlijk wat knopen in. Ze zien er nu weer mooi netjes uit! Binnenkort wil ik haar nog even gaan wassen, maar dat vond ik te veel voor nu.

Ze vond het wel eventjes lastig om bij de rest weg te gaan, maar ze kalmeerde alweer heel snel. Zeker toen er ook nog een ander paard bij ons kwam staan. Ik was vandaag erg onder de indruk van hoe snel ze weer rustig wordt. Dat ben ik met mijn eigen paard niet zo gewend :')

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:16

Leuk paardje!
Ik volg :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:17

Ik zie geen lelijk eendje hoor O:)
Ik volg, ben benieuwd.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:18

Ze klinkt als een fijn paard.
Heel veel plezier met dit projectje, ik blijf iig volgen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:18

Azmay schreef:
Ik zie geen lelijk eendje hoor O:)
Ik volg, ben benieuwd.

Wellicht dat ik haar met lelijk eendje inderdaad wat te kort doe, maar ik denk dat ze nog veel mooier kan en gaat worden! En ik moest toch een beetje een leuke titel verzinnen :')

Leuk dat jullie volgen!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 10:01

Zaterdag 9 juni 2018
Ik probeer haar iedere dag even de wei uit te halen en iets met haar te doen. Zo ook vandaag. Vandaag was mijn moeder ook mee, dus had ik net even wat meer mogelijkheden.

Ik heb haar eerst even lekker geborsteld. Daarnaast heb ik een poging gedaan tot hoeven uitkrabben, maar ze vindt de voorbenen nog wel best lastig. Daar gaan we dus aan werken! :)

Vervolgens heb ik samen met mijn moeder een beginnetje gemaakt met longeren. Ik in het midden en mijn moeder liep met haar mee op de volte. Dit deed ze eigenlijk ook heel braaf!

Ik merk sowieso dat ze totaal niet gemeen is, maar zo nu en dan wel gefrustreerd raakt omdat ze iets niet snapt. Dat is helemaal niet erg en het is eigenlijk juist wel heel fijn dat ze zich zo inzet :D

Zondag 10 juni 2018
Vandaag heb ik in alle rust eens eventjes een hoofdstelletje met bit in gedaan. En ook dit ging eigenlijk vlekkeloos. Wel heel veel activiteit natuurlijk met haar tong en tanden, maar dat is niet meer dan normaal.

Ik ben echt heel trots op haar vorderingen! Komende dagen niet te veel nieuws, maar gewoon lekker deze dingetjes uitbouwen. Ze geniet er zichtbaar van om iets te doen :j

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:16

Wat een leuk paardje!
Bijna een lookalike van de mijne :)

Let je wel dat je niet teveel doet? in drie dagen tijd van uit de kudde naar een andere plaats,trailerladen, trailerreis, poetsen, uithalen, longeren, bitje, dat is allemaal wel behoorlijk veel.
Zéker als ze het allemaal zo braaf doet, is het wss een beetje een binnenvetter, (ik heb precies dezelfde staan), goed letten op de kleine tekens en geef ze veel tijd en rust.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 10:50

Duhelo schreef:
Wat een leuk paardje!
Bijna een lookalike van de mijne :)

Let je wel dat je niet teveel doet? in drie dagen tijd van uit de kudde naar een andere plaats,trailerladen, trailerreis, poetsen, uithalen, longeren, bitje, dat is allemaal wel behoorlijk veel.
Zéker als ze het allemaal zo braaf doet, is het wss een beetje een binnenvetter, (ik heb precies dezelfde staan), goed letten op de kleine tekens en geef ze veel tijd en rust.

Ik was al bang dat er zoiets ging komen. Ik vind het belangrijk om iedere dag even een kwartiertje met haar bezig te zijn. Juist op die manier ben ik in staat om haar te leren lezen. Daarnaast ben ik van mening dat ik haar beter een kwartiertje per dag kan pakken en haar de rest van de tijd lekker in het land laat lopen, dan dat ik haar eens in de 3/4 dagen het land uit sleep om dan ineens van alles van haar te willen. Juist het feit dat ze nu iedere dag eventjes het land uit komt en een poetsbeurtje krijgt zorgt voor haar ook voor een bepaald regelmaat. Het hoort er bij en zo leert zij dat ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:01

ik praat niet over het kwartiertje per dag haar in de hand te nemen, dat juich ik alleen maar toe en is inderdaad beter dan twee keer in de week een uur aan het werk te zetten.

Ik heb het over alle verschillende dingen wat je er nu al mee doet => paard uit de kudde, eerste maal trailerladen, eerste maal trailerreis, nieuwe stal, nieuwe kudde => deze dingen kon je uiteraard niet anders.
Het uit de kudde halen en manen en verzorging doen, en eens aan de hand een rondje stappen zijn ook dingen die beter zijn om dagelijks even te doen.
Maar om daarbovenop in de eerste drie dagen ook al te gaan longeren en een hoofdstel in te doen, is misschien al een beetje veel van het goede. Onderschat zeker de indrukken van het vervoer, nieuw huis en nieuwe mensen al niet voor een dergelijk jong paard.
Zoals ik zei, de mijne is twee druppels water op het eerste zicht, zowel van uiterlijk als van bravigheid (als jaarling opgehaald, direct mee op de trailer, etc). Is ogenschijnlijk van niks onder de indruk en superbraaf, maar nu ze meer aan het werk gaat blijkt dat ze eigenlijk wél behoorlijk onder de indruk is van alles, maar het gewoon niet toont naar de buitenwereld, waardoor ze, als het plot net iets te veel is, wel eens op een heel onverwachte manier kan reageren.
Ik moet er zelf héél erg op letten om niet teveel verschillende (nieuwe) dingen in een keer te gaan willen vragen en goede de rust in mezelf en bij haar te gaan bewaren.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 11:10

Duhelo schreef:
ik praat niet over het kwartiertje per dag haar in de hand te nemen, dat juich ik alleen maar toe en is inderdaad beter dan twee keer in de week een uur aan het werk te zetten.

Ik heb het over alle verschillende dingen wat je er nu al mee doet => paard uit de kudde, eerste maal trailerladen, eerste maal trailerreis, nieuwe stal, nieuwe kudde => deze dingen kon je uiteraard niet anders.
Het uit de kudde halen en manen en verzorging doen, en eens aan de hand een rondje stappen zijn ook dingen die beter zijn om dagelijks even te doen.
Maar om daarbovenop in de eerste drie dagen ook al te gaan longeren en een hoofdstel in te doen, is misschien al een beetje veel van het goede. Onderschat zeker de indrukken van het vervoer, nieuw huis en nieuwe mensen al niet voor een dergelijk jong paard.
Zoals ik zei, de mijne is twee druppels water op het eerste zicht, zowel van uiterlijk als van bravigheid (als jaarling opgehaald, direct mee op de trailer, etc). Is ogenschijnlijk van niks onder de indruk en superbraaf, maar nu ze meer aan het werk gaat blijkt dat ze eigenlijk wél behoorlijk onder de indruk is van alles, maar het gewoon niet toont naar de buitenwereld, waardoor ze, als het plot net iets te veel is, wel eens op een heel onverwachte manier kan reageren.
Ik moet er zelf héél erg op letten om niet teveel verschillende (nieuwe) dingen in een keer te gaan willen vragen en goede de rust in mezelf en bij haar te gaan bewaren.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het longeren, dat is in principe niets anders dan een rondje aan de hand stappen. Alleen sta ik in het midden en loopt m'n moeder het rondje. Het is echt niet dat ze meteen in de pessoa geknoopt wordt en de bak door wordt gejaagd hoor :') En het hoofdstel net zo; hoofdstel in, rondje lopen, hoofdstel uit, braaf paard, beloning, wel weer in.

Het is hartstikke lief dat je zo bezorgd bent, maar hoe veel ze ook op jouw paard lijkt, het ís niet jouw paard. Ik ben er zelf bij en ik heb echt genoeg paardengevoel om te beslissen wanneer iets te veel is en wanneer niet.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:19

Leukerd zeg ik volg ook! <3 Maar ga wel mee met Duhelo, Spaanse paarden hebben een gigantische will to please naar zijn ook gigantische binnenvetters. En als dat na een tijdje ontploft omdat het ze toch te snel ging ben je heel veel verder van huis dan dat je het nu rustig aan doet.