[volg] Van spanning naar ontspanning

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

[volg] Van spanning naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:02

Hoi,

Leuk dat je komt kijken in het topic. Mijn doel van dit topic, is om mijzelf over een paar jaar natuurlijk terug te kijken, van waar wij vandaan komen. En om mensen met hetzelfde te helpen, door mijn ervaringen te delen.

Ik zou mijzelf eerst even voorstellen,
Mijn naam is Joyce, ik ben 25 jaar en rij al sinds mijn 6e ofzo paard, wel tijdje gestopt, omdat ik bang was voor paarden en het rijden. Door het missen en jaloers worden als ik meeging naar de les van een vriendin weer begonnen. Sinds 2007 eigen paarden (fjorden). Helaas paar keer een ongeluk gehad. In 2012, ben ik van de menkar geslingerd en had mijn spieren in mijn rug zwaar gekneusd, ik kon helemaal niks, alles deed zo zeer. Ik ben met mijn eigen fjord paar keer bitloos de controle verloren, omdat ze achter een ander paard aan wou die sneller is. En maart 2016, ben ik met en paard achterovergeslagen, op het asfalt, ambulance is ervoor gebeld, maar had alleen behoorlijk spierpijn. Sinds 26 juni 2016 heb ik mijn laatste pony gekocht. Een tinker van toen 4 jaar. Ik ken haar al sinds 9 december 2015. Om een lang verhaal kort gemaakt, ik werkte op een stal, daar is het liefde op het eerste gezicht, helaas januari 2016 verkocht, gelukkig ging ze pas 10 mei 2016 weg. En kon ik haar nog regelmatig rijden. 26 juni 2016 hebben we haar weer opgehaald en heb ik haar gekocht.

Ze heeft eerst een tijd lekker niks hoeven doen, lekker wennen aan haar nieuwe plekje. Beetje grondwerk en longeren. In 2017 lekker gereden 1 a 2x in de week. Vaak buitenritjes, wat ze echt super braaf deed en ik ook geen spanning echt had. Even denken, volgens mij sinds we zijn verhuisd 16 december 2017, we zijn verhuisd van 24/7 naar overdag buiten en 's nachts op stal. Sinds toen is volgens mij bij mij behoorlijk spanning gekomen. Ik heb geen idee waarom. Maar ze is heel angstig, gespannen en vluchterig. En dat komt waarschijnlijk door mij, nouja een wisselwerking tussen ons

Ik ben gespannen, zij neemt het over en begint ook gespannen te zijn. En daarvan word ik weer gespannen. Waar ik bang voor ben, als zij sneller gaat de controle verlies en ze met mij ervandoor gaat, dit heeft ze echter nog nooit gedaan en geen idee waarom ik daaraan denk.

Op buitenrit ben ik hier ook bang voor. Ik ga haar tempo bepalen, door haar alleen maar vast te houden. In de bak durf ik haar wel losser te laten, maar zodra zij sneller gaat en ik niet meer het tempo bepaal ga ik weer vasthouden. Op buitenrit durf ik dit niet en zodra ze er klaar mee is komt ze omhoog. De eerste keer dat ze dat deed, stopte ik met ademhalen, voelde alsof ik er niet meer was heel licht in mijn hoofd. Nu durf ik niet meer met haar naar buiten, want ik zit haar in de weg en bang dat ze weer gaat steigeren.

Het is een beetje een lap tekst geworden, maar doel van het topic is dus om later op terug te kijken en andere met hetzelfde probleem te helpen, door mijn ervaring op te schrijven. En voor eventuele tips van jullie.

Ohja voor ik dat soort reacties krijg, Zadel, tanden en osteopaat zijn laatst langs geweest en is helemaal in orde. Daardoor weet ik dat het echt het spiegelen van mij is.

Als laatst nog even een foto van ons
Afbeelding

Hopelijk kunnen we straks lekker zonder zadel crossen. En plezier en ontspannen rijden *\o/*

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: [volg] Van spanning naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:08

Wat een verhaal. Wat knap dat je nog rijdt ondanks de tegenslagen die je hebt gehad.

Misschien kan je voor nu beter een stapje terug doen? Eerst vertrouwen in de bak en dan steeds weer een stapje verder. Je kan maar beter in tien kleine stapjes vooruit dan er tien terug door overhaast dingen te doen. Heb je een instructeur of iemand die met je kan meekijken tijdens het rijden?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:16

Pistasche schreef:
Wat een verhaal. Wat knap dat je nog rijdt ondanks de tegenslagen die je hebt gehad.

Misschien kan je voor nu beter een stapje terug doen? Eerst vertrouwen in de bak en dan steeds weer een stapje verder. Je kan maar beter in tien kleine stapjes vooruit dan er tien terug door overhaast dingen te doen. Heb je een instructeur of iemand die met je kan meekijken tijdens het rijden?


Dankjewel. Ik zou haar eerst meenemen een weekje naar de veluwe, maar al tijdje terug besloten, dat ik dat niet ga doen. Is voor mij niet leuk en voor haar ook niet.

Het rare vind ik dat ik het alleen met haar heb. Ik heb met mijn moeder samen nog 3 fjorden en daar doe ik en durf ik alles mee.

Ik heb haar dinsdag gelongeerd en dit ging al veel beter dan anders. Niet rennerig en vluchterig maar lekker ontspannen met haar hoofd over de grond. Zowel links als rechtsom. Even ging het rechtsom slecht met het draven. Toen werd ik even gefrustreerd, omdat het net wel ging. Dus ging het de hele tijd mis. Dus even naar het midden en samen even ontspannen. Daarna ging het weer heel goed.

Ik heb inderdaad een instructrice 1x in de week ( nu al een tijdje niet ivm de warmte en rhino)
Mijn vriendin rijd haar ook wel eens. Die gaat er straks ook eerst op na de osteopaat, ben benieuwd.

Wil inderdaad eerst dit longeren en dan langzaam er weer op en dan gewoon uitstappen na het longeren ofzo.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: [volg] Van spanning naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:35

Slim! Heel verstandig... Ook al is het heel leuk om te doen misschien is dit niet het juiste moment.

Ik zou dat soort dingen gewoon lekker doorzetten, desnoods spreek je met jezelf een termijn af. Twee weken longeren, als het 80% van de tijd goed gaat ga je een rondje uitstappen. Die twee weken is misschien heel lang, maar zo krijg je misschien steeds meer zin om weer te rijden omdat ze zo lekker loopt aan de longe. Daarna houd je dat vol en ga je na een weekje niet alleen uitstappen maar ook beide kanten op een rondje uitdraven. Zou je misschien nog ander grondwerk kunnen doen om het vertrouwen meer op te bouwen?

Lekker rustig aan en neem de tijd, dat is het belangrijkste! Zou die vriendin je niet een keer willen helpen? Soms is het echt fijn als iemand je vanaf de grond even aanmoedigt en zorgt dat je lekker doorrijdt ipv dat je onbewust gaat vasthouden. Het is een logische reactie maar vaak wat je al zegt wel juist een begin van nog erger...

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Re: [volg] Van spanning naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:55

Misschien is het een idee om er wel op te gaan naar buiten, maar iemand mee te nemen die haar vasthoud, gewoon lopend ernaast. Of bijvoorbeeld aan de hand zelf buiten te gaan wandelen, vertrouwen opbouwen. Grondwerk is daar ook heel goed voor. Verder is het ook belangrijk dat je in de bak zonder stress kan rijden, als je dat kan, moet je pas naar buiten gaan. Ik vind buitenrijden ook spannend, maar sinds mn moeder mn pony op buitenrit steeds vasthield durf ik nu los. En nu rijd ik zonder zorgen en cross ik zelfs buiten! Neem de tijd, en het komt vanzelf goed.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:35

Pistasche schreef:
Slim! Heel verstandig... Ook al is het heel leuk om te doen misschien is dit niet het juiste moment.

Ik zou dat soort dingen gewoon lekker doorzetten, desnoods spreek je met jezelf een termijn af. Twee weken longeren, als het 80% van de tijd goed gaat ga je een rondje uitstappen. Die twee weken is misschien heel lang, maar zo krijg je misschien steeds meer zin om weer te rijden omdat ze zo lekker loopt aan de longe. Daarna houd je dat vol en ga je na een weekje niet alleen uitstappen maar ook beide kanten op een rondje uitdraven. Zou je misschien nog ander grondwerk kunnen doen om het vertrouwen meer op te bouwen?

Lekker rustig aan en neem de tijd, dat is het belangrijkste! Zou die vriendin je niet een keer willen helpen? Soms is het echt fijn als iemand je vanaf de grond even aanmoedigt en zorgt dat je lekker doorrijdt ipv dat je onbewust gaat vasthouden. Het is een logische reactie maar vaak wat je al zegt wel juist een begin van nog erger...


Dat is misschien ook een goed idee, wil nu om de dag longeren en dan evt gaan wandelen met haar of haar meenemen als handpaard (daar let ze echt zo goed op mij en is super ontspannen en luisterd echt super goed) dit op de dagen dat ik haar niet longeer. Ik longeer met kaptoom sinds dinsdag, misschien vind ze dat ook gewoon fijner dan met hoofdstel met bit. Mijn plan was haar ook bitloos te rijden, maar dat is nu nog geen goed idee.

Mijn vriendin helpt indd goed door mij af en toe eens af te leiden door te praten. Van mijn instructrice moet ik haar ook om en om en dan weer tegelijk over de hals aaien, zodat ik haar los laat. Maar ik durf het gewoon niet. Ook al we moeten draven, ga ik echt liever niet. 1 omdat ze dan alleen maar eerst hard gaat en omdat ik dan totaal uit balans lichtrijd en dan ga ik stappen en dat mag dan weer niet.

Lindagek schreef:
Misschien is het een idee om er wel op te gaan naar buiten, maar iemand mee te nemen die haar vasthoud, gewoon lopend ernaast. Of bijvoorbeeld aan de hand zelf buiten te gaan wandelen, vertrouwen opbouwen. Grondwerk is daar ook heel goed voor. Verder is het ook belangrijk dat je in de bak zonder stress kan rijden, als je dat kan, moet je pas naar buiten gaan. Ik vind buitenrijden ook spannend, maar sinds mn moeder mn pony op buitenrit steeds vasthield durf ik nu los. En nu rijd ik zonder zorgen en cross ik zelfs buiten! Neem de tijd, en het komt vanzelf goed.


Dit heb ik inderdaad de laatste keer dat ik reed, eerst in de bak, ook alleen maar stap, omdat ze niet wou ontspannen, had ik ook geen zin om haar te laten draven. Omdat dat dat toch fout gaat. Daarna zijn we gaan uitstappen, mijn vriendin reed mijn fjord tegelijkertijd en hebben we buiten uitgestapt aan een touwtje, mijn fjord mee en zij er ook naast. Later willen we dit ook dat zij op mijn fjord rijd gaan doen, want we spraken ook af, ik ben het stuur en zij de rem. Ik was ontspannen en Betsy ontspande ook. En dat was zo fijn, nog nooit zo fijn buitengereden toen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:40

Daag jezelf uit! Als je straks na twee weken gaat uitstappen belonen en loslaten. Allebei de kanten op 1x. Die week erop probeer je het ook in draf. Je hoeft geen grote stappen te maken, maar blijf jezelf uitdagen en als dat goed gaat niet meteen tien stappen vooruit door een buitenrit oid te maken, herhaal een stap rustig een weekje, of misschien wel twee. En dan weer een kleine stapje verder.

Net als dat je een paard op een bepaalde manier moet bevestigen moet jij dat bij jezelf nu ook doen. Het belonen zit 'tussen jouw oren' nu gekoppeld aan negatieve ervaringen of negatief gedrag van je paard. Als het straks twee weken lang goed gaat kan je die gedachten langzaam plaats laten maken voor een positieve gedachte :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 15:34

Oepsie beetje lang geleden dat ik wat heb geupdate.
Iets met te druk hebben.

Ik heb 13 juni een les met haar gereden, ik heb les van iemand met ervaring met wat ik heb.
In het begin was ik echt zenuwachtig, ik kende haar niet en was echt smoesjes aan het bedenken, om maar niet te gaan. Ze merkte dat ook aan mij, omdat ik echt niet uit mijn woorden kwam, toen ik dingen over Betsy begon te vertellen.

We zijn bij het begin begonnen, aan de longeerlijn en ze zag beide 1 bonk spanning. Ik moest haar laten halthouden alleen op mijn zit, ze dramde eerst behoorlijk door. Steeds sneekie een stapje. Dan links en rechtsom gedaan. Toen vroeg ze of ik wou draven, ik zei ik denk dat ik dat wel wil. Ik moest haar er echt in laten rollen en langzaam gaan staan en zitten.

Dit heeft echt enorm geholpen en wij ontspande samen. Dus begin in de les spanning en na de les ontspannen rustig kunnen draven :D

Ik heb tot nu toe niet meer op haar gereden, aan de ene kant wil ik het heel graag, maar de andere kant, straks gaat het weer helemaal mis. Ik ga zeker vaker van haar les nemen, maar ik ga zaterdag sowieso op vakantie, dus besteed ik liever geen geld uit. Dus na de vakantie weer eens een lesje proberen. En misschien straks nog en dat mijn moeder dan de longeerlijn vast houd.

Ze heeft absoluut niet stil gestaan, Woensdag heb ik haar meegenomen als handpaard, dit hebben we vaker gedaan, alleen lang geleden. Maar wat is ze braaf en relaxt, gewoon in alle gangen gereden. Donderdag ook weer een rondje als hand paard gedaan.

Ik wil aankomende week wel een paar keer weer op haar rijden voor ik op vakantie ga.

Ik probeer nu even vaker weer te updaten