Verder na een flinke val

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Verder na een flinke val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:26

Na lang twijfelen toch maar besloten om een topic aan te maken, wil graag even mijn verhaal opschrijven.

Een paar maanden geleden ben ik hard van mijn paard gevallen. Hij schrok en ik verloor daardoor mijn evenwicht, waar hij nog meer van schrok. In het ziekenhuis bleek ik een lendenwervel gebroken te hebben, gelukkig was het wel een stabiele breuk en hoefde ik niet helemaal plat te blijven liggen. Maar ik heb wel enorm veel pijn gehad en heb me flink ellendig gevoeld.

Al vrij snel heb ik (met enige dwang uit mijn omgeving) er voor gekozen om voor hem een ander plekje te zoeken. Gelukkig is dit via via vrij snel gelukt en heb ik hem wel met een goed gevoel verkocht. Maar wat heb ik me schuldig gevoeld, en nu nog. We waren gewoon geen match, ik was veel te bang en onzeker, en hij had meer beweging nodig. Doordat ik niet zo goed durfde ging ik steeds minder rijden en werd hij weer energieker, wat ik weer spannend vond. Elke keer als ik het vertrouwen net weer terug had, gebeurde er weer iets voor mijn gevoel. Achteraf valt dit best mee, ik heb ook enorm veel leuke dingen met hem gedaan. Ik weet dat ik nooit meer met vol vertrouwen op hem zou durven stappen, maar toch voel ik me zo schuldig. Had ik niks anders meer kunnen doen om dat vertrouwen wel weer terug te krijgen, of wie had ik nog kunnen vragen om me te helpen? Maar ik weet ook dat het ergens ook wel verstandig is geweest een baasje voor hem te zoeken die echt bij hem past.

Nu mag ik van de artsen weer rustig aan beginnen met alles opbouwen, wat gelukkig heel goed gaat. Maar soms kan het ook nog wel tegenvallen en wil ik wat teveel doen. Het is nu vooral een kwestie van spieren trainen en vertrouwen krijgen. Dit gaat zo goed dat ik weer wil (en mag) gaan beginnen met paardrijden. Ik kan echt niet wachten en heb er zo veel zin in. Heb afgesproken om binnenkort eens bij een kennis op een brave pony te gaan. Maar hoe ik daarna verder wil en kan weet ik nog niet. Misschien ergens gaan lessen of een braaf dier om bij te rijden zoeken. En dan later gewoon veel verschillende paarden gaan rijden en voelen. Uiteindelijk wil ik denk ik weer op zoek naar een leuk paard voor mezelf, maar hoe en wat precies vind ik echt lastig. Misschien heeft iemand van jullie tips of ervaringen?
Laatst bijgewerkt door san4nie op 01-06-18 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Re: Verder na een flinke val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:31

Je zegt het zelf al, zoek een 200% betrouwbaar paard, en rij daarop tot je je vertrouwen weer helemaal terug hebt, en van daar uit opbouwen.
Je suggestie ", of gewoon veel verschillende paarden gaan rijden en voelen", zou ik in dit stadium zéér sterk afraden!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:34

Ik denk dat je goed gehandeld hebt hoor TS! Het is altijd moeilijk om afstand te doen van een dier. Zelfs als de klik er niet is. Je hoeft je hier echt niet schuldig om te voelen!
Ik denk dat je inderdaad gewoon wat lesjes kan volgen op een braaf paardje. Zie je het rijden dan nog steeds zitten zou ik ook op zoek gaan naar een braaf en bomproof paard waar je gewoon lekker alles mee kan doen en die alles al kent. :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:38

Bedankt voor jullie reacties.

@kuggur. Die optie was ook meer voor later bedoeld eigenlijk. Ik mag graag op de zaken vooruit lopen..

Ik vind het alleen lastig om een leuk en betrouwbaar paard te zoeken om bijvoorbeeld op te lessen. Durf die kennis ook niet zo goed te vragen of ik zomaar even een poos gebruik mag maken van haar pony.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:40

Wel dat is eigenlijk niet wat je schreef, maar we zijn het eens.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:47

san4nie schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

@kuggur. Die optie was ook meer voor later bedoeld eigenlijk. Ik mag graag op de zaken vooruit lopen..

Ik vind het alleen lastig om een leuk en betrouwbaar paard te zoeken om bijvoorbeeld op te lessen. Durf die kennis ook niet zo goed te vragen of ik zomaar even een poos gebruik mag maken van haar pony.

Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Misschien kun je een oproepje plaatsen op de bokt markt? Heel wat bokkers die uit groningen komen, wellicht iemand met een braaf paard waar je tijdelijk op mag rijden/mee mag lessen?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 13:59

Kuggur schreef:
Wel dat is eigenlijk niet wat je schreef, maar we zijn het eens.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast.

Pepperrr schreef:
Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Misschien kun je een oproepje plaatsen op de bokt markt? Heel wat bokkers die uit groningen komen, wellicht iemand met een braaf paard waar je tijdelijk op mag rijden/mee mag lessen?

Ja dat is ook zeker zo. Vragen kan altijd natuurlijk.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 22:46

Er is ondertussen voor me geregeld dat ik binnenkort ook ergens anders een keer op een heel braaf dier mag komen rijden. Super leuk! :)

Afgelopen weekend was ik met een vriendin mee naar haar paard. Als ik nu iemand zie rijden denk ik alleen maar "ik wil oooook!!"

Heb er steeds meer zin in, maar het is ook heus best wel spannend!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 15:10

Jammer dat er niet meer reacties zijn gekomen. Vind het wel fijn om het even van me af te kunnen schrijven en leuk om te delen.

Vandaag er even op gezeten!
In de auto had ik best even buikpijn, eenmaal er op aan de longe voelde goed. Heb flink wat gestapt en een rondje in draf geweest. Daarna even los gestapt en dat was heel spannend, toen ik er naast stond had ik wel bibber handjes.

Maar wat was het heerlijk! Heb me wel even afgevraagd of ik er overheen ga komen, maar dat gaat vast goedkomen.

Afbeelding

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:16

Knap dat je er weer opgestapt bent ondanks de zenuwen!
Rustig aan opbouwen en dan komt het vast goed met je spanning!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:19

Super dat je weer gereden hebt.
Kan begrijpen dat het even flink spannend was, maar stapje voor stapje gaat het vast helemaal goed komen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:24

Komt helemaal goed! Lekker door blijven gaan met de brave paardjes en na een tijdje cross je weer door de bossen! *\o/* . Super dat je niet zoals vele de sport opgaf, en doorzette! respect!

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:41

Fijn dat het je goed is bevallen! En voor de eerste keer is dit hartstikke goed. Ik zelf ben nu drie kwart jaar geleden hard gevallen, waarbij een ruggenwervel gebroken is. Momenteel begin ik weer vertrouwen in mn lichaam te krijgen en gaat het in de sportschool lekker. Ook ik wil binnenkort eens op een paard stappen, maar ben ook van plan dit op een hele brave te doen met iemand er naast die ik honderd procent vertrouw. Wie weet gaat het daarna heel snel of denk ik laat maar zitten, mij niet meer gezien. We gaan het zien.
Erg goed van je dat je het gedaan hebt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:50

Is er geen fijne rijschool in de buurt die je kan helpen? Bij angst heb je een paard nodig dat niet alleen braaf en bomproof is, maar ook met een onzekere ruiter overweg kan. En idd: klein beginnen! Aan de longe, en dan uitbouwen. In welke regio zoek je?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:37

Amanda en sabbientje: bedankt! Moet inderdaad echt heel rustig aan gaan doen. Rustiger dan ik van tevoren had gehoopt en verwacht.

Anastasia24 schreef:
Komt helemaal goed! Lekker door blijven gaan met de brave paardjes en na een tijdje cross je weer door de bossen! *\o/* . Super dat je niet zoals vele de sport opgaf, en doorzette! respect!

Dankje! Ik heb er heel lang over nagedacht of ik wel door moest gaan hiermee en weet het nog steeds niet helemaal zeker. Maar voor nu wil ik verder. Hoewel m'n familie het wel graag anders zou zien..

@Corien: jeetje, dan zit jij er al lang mee. Is het ook gekomen doordat je van het paard viel? Kan me heel goed voorstellen dat je ook graag weer wilt. Een mens en dier die je helemaal vertrouwd is echt belangrijk ja. Ik wou graag even los stappen, maar vond dat toch best wel eng. Niet te lang gedaan en toen afgestapt. Kan me ook heel goed voorstellen als je het echt niet meer durft. Ik moet ook nog even aanzien hoe ik dit verder ga aanpakken.

poes schreef:
Is er geen fijne rijschool in de buurt die je kan helpen? Bij angst heb je een paard nodig dat niet alleen braaf en bomproof is, maar ook met een onzekere ruiter overweg kan. En idd: klein beginnen! Aan de longe, en dan uitbouwen. In welke regio zoek je?

Ja, daar heb ik al wel voorzichtig naar gezocht. De echte maneges dichtbij ken ik wel, en het trekt me niet aan om daar nu heen te gaan. Het lijkt me best fijn om met een goede instructeur en een braaf paard het echt aan te gaan pakken, maar weet niet heel goed waar ik die kan vinden. Ik woon in noord Groningen. Wil er best een stukje voor rijden, maar ik had 1 mogelijkheid gevonden op 3 kwartier en dat vind ik wel ver eigenlijk.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:02

@san4nie, ja ook door een val van een paard. Gewoon lekker aan het lessen op het paard wat ik bijreed en hop een bij en daar ging ik. Vette pech, ging niet gek maar toch lang pijn aan gehad en het had heel erg kunnen zijn. Merk dat angst gek is. Wat je ook zegt dat je ziet van ik wil,maar dat het moment zelf toch wel spannend is. Wens je succes en plezier want dat is het belangrijkst!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:12

Hey ik herken me goed in je verhaal. Ik heb zelf een paard bijgereden waarvoor ik eigenlijk steeds banger werd, hierdoor durfde ik er steeds minder op wat die natuurlijk doorhad en waardoor ik een paar keer lelijk gevallen ben. Gelukkig niks gebroken maar wel mijn vertrouwen ernstig beschadigd. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ik was gewoon doodsbang terwijl ik weet dat ik prima kan rijden, als ik erop zat was dat allemaal weg. Ik ben dus gestopt met hem te rijden en het was gelukkig niet mijn eigen paard.

Ik ben verhuisd later en heb besloten om weer even op een manege te gaan rijden. Elke les kriebels in mijn buik voor wat er ging gebeuren en elke les de vraag of de pony wel echt braaf was hahah. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat het mijn vertrouwen super geholpen heeft om op verschillende paarden te rijden en les te hebben. Ik raad het ook zeker aan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:49

Je kunt alleen het vertrouwen terugkrijgen in paardrijden als een paard jou dat vertrouwen kan geven.

Ik ben een paar jaar geleden ook van mijn paard gevallen, been akelig op twee plaatsen gebroken (nog last van overigens) en ik heb er wel voor gekozen haar te houden en eraan te werken samen een team te worden. Dat heeft enorm veel tijd en geduld gekost en we zijn van heel ver gekomen, maar zijn ook heel ver gekomen.

Ook wij bouwden spanning op naar het ongeluk. Het werd steeds slechter en het was gewoon afwachten wanneer het fout zou gaan. Ik had voor die tijd misschien beter het paard kunnen verkopen. We leken geen match. Dan had het ongeluk niet gebeurd.

Dus voel je niet schuldig dat je het paard verkocht hebt, als hij nu een fijn baasje heeft, heeft het paard er geen weet van. En een paard heeft een leider nodig. Een paard wil liever zelf geen beslissingen nemen heb ik begrepen en een paard voelt zich veiliger bij iemand die dat wel doet. Dus als zijn huidige baas hem dat wel geeft, zal hij jou niet missen.

Voor wat jezelf betreft, om je zelfvertrouwen terug te krijgen, ga alleen rijden op lieve paarden onder fijne begeleiding. En niet te snel willen...

Overigens ben ik nu wel erg blij dat ik mijn paard niet heb weggedaan. Mocht je mijn verhaal willen lezen [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:14

Monique1963 schreef:
Je kunt alleen het vertrouwen terugkrijgen in paardrijden als een paard jou dat vertrouwen kan geven.

Monique ik ben momenteel je verhaal aan het lezen (ben bij het moment dat je net naar huis gaat uit training) en wat een super verhaal. Lijkt wel een boek!

Zeker voor iedereen aan te raden

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:26

Dag TS ik ben 20 jaar geleden met mijn jonge paard achterover geslagen. Natuurlijk geen cap op, met een ernstige hersenkneuzing als gevolg. Paard is diezelfde week nog verkocht en heeft het met zijn nieuwe eigenaar enorm goed gedaan in de sport. Kort na mijn val kwam ik er achter dat ik zwanger was. Vier kinderen en tien jaar verder miste ik het rijden toch enorm. Wat ouder paard gekocht, maar ik vond het zo spannend dat ik niet durfde proef te rijden. Is met veel geduld helemaal goed gekomen. Toch blijft het na al die jaren enorm moeilijk om vertrouwen in een paard te krijgen. Er hoeft maar iets te gebeuren of de angst komt weer terug. Bij aankoop van mijn laatste paard heb ik mijn dochter van destijds dertien laten rijden bij de bezichtiging. Twee eigenaren gaven aan dat ze liever niet wilden dat mijn jonge dochter op hun paard ging zitten, omdat hij niet zo braaf braaf was. Dit was wel een goede selectie, want voor mij was het dan al over.
Volg je intuïtie en overhaast niets. Als iets niet goed voelt, niet doen. Succes!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:39

Ik ben een aantal jaar geleden alweer eens van een paard geklapt heb toen mijn ribben gebroken. Ben toen ineens gestopt, ik was onwijs bang als ik maar dacht aan rijden.

Aantal jaar later reed mijn zus en hielp ik haar altijd op stal en het ging kriebelen maar man wat was ik bang. Zat iedere keer misselijk in de auto opweg er naar toe, trillen als een rietje. Maar is uiteindelijk wel helemaal goed gekomen met een redelijk braaf paard. Heb tijden gereden met een touwtje om de nek voor mijn houvast, dit werkte echt prima.

Ben toen met een aantal weken van rijden weer gevallen maar toen was het mijn eigen paard, over de kop gegaan. Was heel bang om weer niet te durven rijden. Maar had toen alleen nog angst voor de galop. En die lekker gelaten voor wat het was. Heeft me nog een jaar geduurd voor ik die ook weer deed.
Het ironische was nog dat ik dat paard toen gekocht had als 100 % braaf en bij de eerste verhuizing na een jaar kon hij alleen nog maar op hol om de vijf meter, maar had daar totaal geen angst meer bij. Zo gek.

Jaren later nog een keer gevallen met zelfde paard, totaal geen last meer gehad met angst ondanks dat het de enige val was waarbij ik afgevoerd ben naar het ziekenhuis bewusteloos. Zat met een week of twee weer op het paard.

Heb waarna mijn huidige merrie gekocht en zelf zadelmak gemaakt en ingereden en top op heden niet af gevallen in de vier jaar dat ik haar heb. Maar ben eigenijk nooit meer bang op het paard.

Doe het gewoon stapje voor stapje, soms een terug, soms weer vooruit. Accepteer dat je kunt vallen, dit is gewoon het risico van erop zitten en probeer het naast je te zetten. Het is al een hele stap om er überhaupt weer op te gaan zitten. Ookal is het met knikkende knieën en een extra touwtje om de nek.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:55

Jeetje wat een hoop reacties, en gelukkig daarvan veel positieve, geeft me goede hoop. Ik doe m'n best om iedereen goed te antwoorden.

@corien: Wat een pech jouw val. Ja angst is zo iets raars, en het doet echt hele rare dingen met je. Heb afgelopen nacht zelfs gedroomd dat ik op m'n paard zat, hij ging draven en niet meer stopte, daarna werd ik gelukkig wakker. Maar dat betekent wel dat het nog in m'n hoofd zit. Dankjewel! Je hebt helemaal gelijk. Jij ook alvast voor als het zover is voor jou.

@amber_anne: dank voor jouw verhaal, geeft me goede hoop dat het bij mij ook weer goed gaat komen. Ik ben er meerdere keren heel naar af geklapt en het vertrouwen is elke keer weer terug gekomen, maar het is nu wel heftig. Een fijne manege oid opzoeken is wel een goed idee.

@monique: dank voor jouw uitgebreide antwoord. Het stukje over paarden die je vertrouwen kunnen geven voelt goed, zulke paarden heb ik inderdaad nodig. En niet te snel willen moeten ik echt goed om denken, dat is soms lastig.
Respect voor jou dat jij wel hebt doorgezet. Ergens voelt het voor mij wel als falen, omdat ik dan lees dat jij wel hebt doorgezet. Maar wat je daarna schrijft klopt ook wel. Ik ben eens begonnen met jouw topic te lezen, maar weet eigenlijk niet meer waarom ik er mee gestopt ben. Ga weer beginnen met lezen.

@liberia: dank voor je verhaal, jij hebt ook een flinke klap gemaakt zo te horen. Kan me heel goed voorstellen dat je na al die tijd weer wilde gaan rijden maar niet durfde te gaan proefrijden. Ik moet er ook nog niet aan denken dat te gaan doen. Dat ik op vreemde mensen moet vertrouwen dat het vreemde paard echt braaf is. Met jouw dochter heb je dan wel een mooie selectie kunnen maken. Heb je dit paard nog steeds? Bedankt voor je tips aan het einde!

@alice0cullen: oei, wel schrikken dat je na een paar weken al weer gevallen bent. Dat wil ik nu liever nog even niet. Wat je zegt klopt wel, de kans bestaat altijd, maar moet je niet teveel bij nadenken. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Kan me nu nog niet voorstellen dat ik op een jong paard zou gaan zitten. Maar als ik het zo lees had jij ook echt veel angst en is het ook goed gekomen. Inderdaad, stapje voor stapje en maar zien hoe het gaat.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:43

Super goed dat je er al weer op hebt gezeten en vooral dat het goed voelde. Mijn beste tip is let op jezelf en je eigen grenzen, doe alleen iets als het voor jou goed voelt en laat je niet door een ander aanpraten dat 'dat best wel kan'. Probeer iedere keer dat je op stapt met een positief gevoel weer af te stappen, beter achteraf een gevoel van 'volgende keer heb ik zin om te gaan...' doe je dat de keer erna ook; super! voelt het de keer erna nog niet goed, dan doe je het toch nog niet, ook prima! Vooruitgang is altijd goed, hoe groot of klein maakt even niet uit.

Mijn verhaal lijkt enorm op dat van jou, ruim een jaar geleden van mijn paard gevallen en daar toen twee gebroken rugwervels aan over gehouden. Paard verkocht omdat vertrouwen in hem echt weg was.
Toen ik weer mocht rijden kwam mijn instructrice met een heel braaf bijrijdpaard. Eerste weken vanaf de grond met hem gewerkt en toen het goed voelde er een zadel op gelegd. Die dag alleen gezeten en in de weken/maanden daarna opgebouwd tot zelfs een onderlinge wedstrijd op de rijvereniging starten.
Zeker aan het begin waren er genoeg mensen die zich er tegenaan bemoeiden (oh, galoppeer je nu nog steeds niet?) lekker genegeerd en met mijn instructrice mijn eigen plan getrokken. Op mijn gevoel mezelf steeds ietsje verder uitgedaagd en als het die dag niet goed voelde, dan ging ik longeren ipv van rijden (of longeerde ik voor het rijden).

Langzaam maar zeker kwam mijn vertrouwen weer terug en ik bereikte vanzelf het moment dat het weer goed voelde om zelf een paard te gaan zoeken. Duurde even om de juiste te vinden, maar inmiddels ben ik nu 2,5 maand trots baasje van een ontzettend betrouwbare brave 15 jarige merrie en haar kopen was echt de beste beslissing ooit.
Ze is hoe ze is, of ik er nu de dag er voor of 3 dagen ervoor voor het laatst op zat, ook als ik onzeker of bang ben merk ik dat niet in haar terug. Iedere grens die ik bij mezelf verleg reageert zij op alsof het de normaalste zaak van de wereld is, waardoor zij continu aan mij bevestigd dat er eigenlijk niets is om onzeker van te worden.
Liefste van haar vind ik dat voordat ik opstijg zij altijd even haar hoofd tegen mij aan legt alsof ze wil zeggen 'kom maar baasje, laten we lekker gaan rijden, ik laat je niet vallen'.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 00:48

Wat ik nog het meest kan herinneren van die periode is dat iedereen een oordeel had. Ik zat als een zak aardappelen op het paard, hield zadel vast bij het draven en man man man wat voelde ik me knullig.
Het is best moeilijk te accepteren dat je bang bent voor je hobby, en dan heb je de ene groep mensen om je heen die zeggen, dan ga je er toch niet meer op, en de groep die pushen om er weer op te gaan. Althans in mijn omgeving.
En dan zat ik erop, al trillend en dan zeiden ze ook nog je kan toch gewoon rijden. Ben ik niet van je gewend. Eerst stapte ik gewoon een uur, was er altijd wel iemand die zei, zonde van je paard krijgt hij toch geen conditie van. En dan draafde ik eindelijk weer was het waarom doe je geen galop.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, voel je lekker knudde op het paard. Heb een houding om te huilen, stap alleen of draaf maar 5 meter. En wil het niet, dan niet, morgen weer een dag. Laat je niet ontmoedigen. Die kleine stapjes zijn echt belangrijk. Nou heb ik al een angststoornis buiten het paardrijden dus waarschijnlijk sloeg dit gewoon door daar na toe, maar ik ben er nu wel echt vanaf door die kleine stapjes. Het heeft me drie jaar gekost met datzelfde betrouwbare paard tot ik eindelijk kon zeggen, ik ben niet meer bang op het paard.

Heb daarna mijn Friese merrie gekocht voor de dressuur, onbeleerd, ze is een stuk heter dan mijn vorige maar heb haar echt gekocht op karakter. En ben nog nooit bang geweest met haar. Durf nu op bijna ieder paard te rijden.

Als je mij 8 jaar geleden had zien rijden en nu had je me niet herkend :+, geloof me het wordt beter, je moet alleen soms echt doorbijten. Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan zei mijn moeder altijd.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:43

Wat goed TS dat je het rijden weer oppakt.

Mijn verhaal is iets anders maar ik heb voor een deel hetzelfde meegemaakt als jou.

Ik heb mijn merrie gekocht 2 jaar geleden. Hier kwam veel ellende achterweg. Bleek doodsbang voor het zadel te zijn en totaal niet zadelmak. Terwijl dit wel gezegd was.

Niet erg voor mij ik ben niet snel bang aangelegd. We begonnen (proberen haha) met een longeersingel op te doen. Drama na veel geducht en letterlijk bloed zweet en tranen had ik na 4 maanden zover dat ze dat accepteerde.
Toen heel langzaam begonnen met het zadel. De eerste 2/3 keer totaal geflipt en de hele longeercirkel gesloopt. Ze heeft letterlijk zo hoog gebokt met vier benen dat ze de palen en draden kapot getrapt heeft. Uit eindelijk na veel geduld van zeker 4 tot 6 maanden ging dat goed konden we er inmiddels aan hangen en stappen en draven.

Ze sloeg je letterlijk met de voorbenen bij het zadel opdoen. (puur uit angst)
Afbeelding

Na een jaar toen het vertrouwen er was en ze eindelijk alles accepteerde kwam er een professionele ruiter op stal. Die heeft mij begeleid met rijden en reed haar ook.
Er zat nog zoveel spanning bij mijn merrie. Een verkeerde beweging en ze raakte volledig in paniek en begon dan met 4 benen te bokken.

Dus dat gebeurde ook bij mij.. Waardoor ik er keihard afviel. Ik ben er weer op gegaan en heb 2 rondjes gestapt. Ik durfde niet meer... Al het vertrouwen was weg. Ik heb haar 3 maanden door die ruiter professioneel door laten rijden en besloten haar te verkopen. Ze was te heftig voor mij...

Tot plots de ruiter van stal vertrok (redenen kan ik hier niet noemen) en ik niemand meer had die haar kon rijden. Maar ze stond nog te koop en moest wel gereden worden. Ik heb al mijn moet bij elkaar geschraapt en na 3 kwartier longeren durfde ik er wel op. Alleen gestapt.
En dat ging zo goed!!!! Ze was zo braaf en ontspannen.

Nu begon ik te twijfelen. Dit nog een paar keer gedaan het longeren en stappen en besloten haar meteen uit de verkoop te halen.

Eerste keer alleen rijden na mijn val 3 maanden geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Dit hebben we langzaam uitgebreid en vertrouwen opgebouwd.
Inmiddels gaat het super. Ik kan erop zonder te longeren stap en draf gaan goed. Galop zit nog werk in maar ik ga de bak rond. Alleen een beetje hard :=

Inmiddels springen we doen we stap buitenritjes en ben ik blij dat ik haar niet verkocht heb :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jij straks ook weer volledig je vertrouwen terug wint TS :)