Ervaring nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeI2

Ervaring nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:57

:#
Hoi!
Lief dat je even op mijn topic kijkt!
Ik heb een paar vraagjes, en ik hoop echt dat ik snel een goed antwoord krijg. <3
1. Hoe is het om een eigen paard te hebben?
(Ik krijg een eigen paardje en wil ff een beetje oriënteren)
2. Hoe heb je je eerste paard gekocht?
3. Hoe wist je aan welke eisen je paard moest voldoen?
4. Hoe wist je wat je ging doen met je paard?
(Dressuur, springen of buitenrijden)
5. Ik heb echt geen idee wat ik wil, Dressuur lijkt me heel leuk, en buitenrijden ook.
(ik heb wel rijervaring hoor, maar dit is iets anders, dit gaat echt om een eigen paard :9 )
En ik ben dol op tinkers, die zijn lekker koel in hun koppie, maar die zijn geen sterren in dressuur.
Hier loop ik dus een beetje vast, Ik hoop op jullie hulp :):)
Alvast super bedankt!

Pepperrr

Re: Ervaring nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:06

Hoihoi, welkom op bokt!

Ik heb zelf 2 ''eigen'' Friezen. Ze zijn van het pleeggezin waar ik woon. Dus niet 100% van mij. Ik heb ze dus niet gekocht.

Hebben jullie al een paardje op het oog? Ik denk vooral dat je zelf een beetje moet uitkiezen wat je wil gaan doen. Rekening houdend met jouw interesses, liggen jouw interesses bij dressuur, springen, western, aangespannen rijden, of gewoon lekker recreatief. Wat is je rijervaring? Als je nog niet zo heel ervaren bent zou ik kiezen uit een goed bomproof paard wat al lekker overal aan gewend is en waar alle basisknoppen in elk geval goed op zitten. Ben je zelf nog in de groei? Dan zou ik echt een paard kopen ipv een pony. Koop je een pony waar je nu precies op past, en je bent over een jaar flink gegroeid heb je dus een pony waar je mogelijk niet meer op past. En dat wil je niet.

Hebben jullie ook nagedacht over de eventuele dierenartskosten, hoefsmidkosten, osteopaat, tandarts, zadelmaker etc? Dat is namelijk een dure grap!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mij meer vragen mag je altijd een pb sturen! :)

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:10

Hoi,
Super leuk dat je een eigen paardje krijgt.

Ik kreeg op mijn 15/16 een pony. In het begin vond ik het erg lastig om een draai te vinden met school en paarden. (Ik heb ze ook bij huis de heb de volle zorg). Maar oh wat was ik elke dag aan het genieten van mijn droom.
Ik heb mijn eerste pony gevonden hier op bokt. Daarna zijn mijn paarden via via gevonden.
Ik wilde altijd een fjord voor de rest maakte mij het echt niet uit. Bij mijn derde paard kwam pas mijn echte eisen lijstje omdat ik toen echt wist wat ik wilde. Ervaring is wel dat ik 2 punten op mijn eisen lijstje heb volbracht dus of zo'n lijstje daadwerkelijk werkt weet ik ook nog net niet.
Wat ik met mijn paard wil is plezier hebben. Momenteel gaat dit van grondwerk en vrijheidsdressuur naar springen, dressuur, western en buitenritten.
Ik was altijd stijfkoppig dat ik een fjord wilde en heb momenteel een Tinker x Fries. Hou je vooral niet te veel vast aan 1 ras soms kunnen rassen je heel erg verassen. (Ik wilde nooit een Tinker of een Fries.)

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen anders kan je mij altijd een pb sturen. :)
Laatst bijgewerkt door _Rusty op 30-05-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:12

eerst kijken wat je zou willen doen en aan de hand daarvan het paard zoeken die daarvoor geschikt is. rekening houdende met jouw rijervaring, lengtemaat (nu maar wellicht ook als je volwassen zou zijn).

wegens inkrimping heb ik 2 driejarige paarden te koop, rond de 1.55 mtr. kleur smokeyblack
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 30-05-18 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:13

Hoi hoi wat leuk dat je een eigen paardje mag!!! Ga goed kijken en bij minimaal 5 paardjes en ga voelen op een gegeven moment voel je DE klik en dat kan best 20 bezichtigingen duren.

En wat je leuk vind als je geen wedstrijden wilt rijden komt dan vanzelf dat word wat jullie leuk vinden

En tinkers kunnen best springen hoor!

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:16

Ik ben begonnen met er een te leasen.Dat was bij een boer waar je heel veel van de verzorging zelf moest doen,en daar heb ik heel veel geleerd.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:20

1. Heel erg leuk maar er komt wel veel bij kijken bijvoorbeeld: geld, zorgen, verantwoordelijkheid etc.
2. Via een kennis van mijn vader.
3. Niet, het voelde gewoon meteen goed. Ik had wel bedacht gezien mijn rijervaring dat het bereden ruin of merrie moest zijn van ongeveer 6-8 jaar. Ik kwam thuis met een 2,5 jarige hengst :D
4. Ik wilde gewoon rijden, over de rest had ik nog niet echt nagedacht destijds.
5. De basis moet je beiden wel beheersen maar daarnaast is het ook leuk om veel af te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:33

Ik heb bij het kopen van mijn paarden altijd gewoon mijn hart gevolgd. 2 keer verliefd geworden op een haffje, allebei veulen toen ik ze kocht. Jammer genoeg was nr 2 te klein voor me en heb ik hem verkocht toen hij 2.5 was. Ik heb nu mijn 5de eigen paard en heb alleen bij mijn oudste ruin nog eerst een ander paard bekeken voor ik hem kocht. Had nooit echt ambitie, ben maar een bosruiter, dus wat het paard kon, is voor mij nooit belangrijk geweest.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:38

Hoi! Wat leuk dat je een paard krijgt. :)

1. Hoe is het om een eigen paard te hebben?
Het kost erg veel tijd en geld, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik vind het erg fijn om - na jaren paarden voor anderen gereden te hebben - zelf te kunnen bepalen wat ik met mijn dier doe.
2. Hoe heb je je eerste paard gekocht?
Via de bokt markt. Ik ben gaan kijken (hij stond in Friesland en ik woon in den haag) en een maand later hebben de oude eigenaren hem bij mij gebracht.
3. Hoe wist je aan welke eisen je paard moest voldoen?
Ik had een hele waslijst: een ruin, minimaal 1.65 hoog, koel in de kop, geen schimmel, geen vos, niet jonger dan 6 niet ouder dan 16. Ik kwam thuis met een 2 jarige Mini Appaloosa van 0.95 m. hoog, een hengtst en wit met vos :+
4. Hoe wist je wat je ging doen met je paard?
Ik wilde een paard waar ik recreatief western mee kon rijden en waar mijn vriend (beginnende ruiter) ook mee weg kan rijden. Toen we met een klein ponytje thuis kwamen, moesten we die verwachtingen natuurlijk bijschroeven en zijn we ons aan het verdiepen in de mensport. :)
5. Ik heb echt geen idee wat ik wil, Dressuur lijkt me heel leuk, en buitenrijden ook.
Bedenk dan tevoren of je een compromis wil sluiten of dat er 1 discipline is die echt een harde eis is. Het zou zonde zijn als je spring ambities hebt en je er na een half jaar achter komt dat je nieuwe aanwinst niet kan springen en je hem wellicht weer wilt verkopen..

JustMeI2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 16:36

Superbedankt voor jullie reacties :))
ik kan hier echt wat mee bedankt :)