Wat te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:28

Getup schreef:
Vriendin van me kocht een 25 jarige leermeester voor haar kinderen.... Ik vind verkopen verschrikkelijk moeilijk, maar proberen kan. En als hij braaf is, gaat er een kindje erg blij mee zijn


Dit dus. Het is even zoeken, maar voor een leuke 22-jarige kinderpony is heus wel een mooi plekje te vinden. Er zijn heus meer mensen die goed voor een pony zorgen en er blij mee zijn.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:41

Wij hebben een kleinschalige stal nabij Alkmaar, wij hebben al meerdere oudere paarden & pony's opgevangen voor mensen die er om wat voor reden niet meer voor konden/wilden zorgen.

Leeftijd verschilt tussen de 10 en 35 jaar, bij ons lopen kinderen die de pony's en paarden leasen. Tutten, rijden en de verantwoordelijkheid van een paard leren.
Zoals jij je pony omschrijft zou hij prima op zo'n stal als de onze passen, wellicht dat er bij jou in de buurt ook zoiets is.

Let wel; bij ons is het zo dat wij geen aankoop bedrag betalen, wel alle onderhoudskosten & verzorging op ons nemen. Maar de eigenaar kan altijd langskomen.
Momenteel hebben wij 16 paarden & pony's lopen die met alle aandacht een waanzinnig plekje hebben.

Ik weet niet of je hier wat mee kan, maar je kan het altijd meenemen in je beslissing.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:51

Moderatoropmerking:
Ik verplaats je topic even naar PP, Paardenpraat, daar is het meer op zn plaats :-)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:15

Ik zou er in jouw situatie voor kiezen om jouw oude pony te verhuren/verleasen aan die mensen. Zo blijf jij eigenaar en hou jij het voor het zeggen, maar heb je geen kosten en krijgt je pony de aandacht en beweging die hij nodig heeft.
En zo is er financiële ruimte voor een nieuw paard.

De pony verkopen zou ik echt nooit over mijn hart verkrijgen. :n Kun je niet een bijrijd/lease paard zoeken om mee te springen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:27

Dressage_Haf schreef:
Wij hebben een kleinschalige stal nabij Alkmaar, wij hebben al meerdere oudere paarden & pony's opgevangen voor mensen die er om wat voor reden niet meer voor konden/wilden zorgen.

Leeftijd verschilt tussen de 10 en 35 jaar, bij ons lopen kinderen die de pony's en paarden leasen. Tutten, rijden en de verantwoordelijkheid van een paard leren.
Zoals jij je pony omschrijft zou hij prima op zo'n stal als de onze passen, wellicht dat er bij jou in de buurt ook zoiets is.

Let wel; bij ons is het zo dat wij geen aankoop bedrag betalen, wel alle onderhoudskosten & verzorging op ons nemen. Maar de eigenaar kan altijd langskomen.
Momenteel hebben wij 16 paarden & pony's lopen die met alle aandacht een waanzinnig plekje hebben.

Ik weet niet of je hier wat mee kan, maar je kan het altijd meenemen in je beslissing.

Jullie hebben de dieren dus in bruikleen en worden geen eigenaar? Eigenaar kan het dier ook weer ophalen als hij/zij dat wil?

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 11:02

Samatha: dat is inderdaad iets om over na te denken.
Elisa: ook dit is iets om te overwegen. Ik vind zelf gewoon dat ik er echt niet meer op pas, en ik wil er liever niet meer op stappen omdat ik zo nodig wil rijden en dan de pony lastig vallen.
Getup: ik wil inderdaad nog 1 keer duidelijk maken dat ik h zeker niet wil inruilen of als een wegwerpvoorwerp zie. Ik ga hier verder niet meer op in.
Lucilofty: dat kan, en dat wil ik ook graag, maar dan moet er wel een bijrijder komen omdat ik hem niet gelukkig maak als ik alleen maar een beetje grondwerk ed doe. Als die er evt een bijdrage voor wil leveren (ik sta heel goedkoop, dus dat zou dan ong het stallingsgeld zijn) kan het misschien wel om en een paard en een pony te hebben.
Dressage haf: dat klinkt ook heel goed!
Frummels: dat is inderdaad iets wat ik nu het meeste overweeg. Ik kan het inderdaad echt niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen :) .

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:35

Sabri schreef:
Zet je pony te koop en ga vooral op je gevoel af bij de kopers. Heb je een goed gevoel, laat ze erop rijden zeg niks en kijk hoe ze ermee om gaan. Als alles klopt en ze ook niet gaan mieren op de prijs, ach waarom niet als de pony goed terecht komt! Natuurlijk ook niet de hoofdprijs willen hebben, gewoon een redelijke prijs voor deze oude pony.

Spijt kun je altijd krijgen, dat is nou eenmaal het risico. Doorgaan met de pony terwijl je nu droomt van een ander is wellicht ook niet leuk voor de pony, en levert wellicht onnodige frustraties op.

Zou ik ook doen. Hangt er ook vanaf wat voor pony het is natuurlijk. Als het ene goede leerpony voor iemand is, kan daar nog prima ene goed tehuis voor worden gevonden.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:55

Ja, tot hij daar ook te klein en te oud is, dan kan hij ook weer vertrekken. Daarom ben ik geen voorstander van om zulke oude beestjes te verhandelen. Het gaat namelijk overal net zo als met de TS, die wil er nu toch ook weer vanaf al zegt ze van niet?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:05

Paardenfann4 schreef:
Ja, tot hij daar ook te klein en te oud is, dan kan hij ook weer vertrekken. Daarom ben ik geen voorstander van om zulke oude beestjes te verhandelen. Het gaat namelijk overal net zo als met de TS, die wil er nu toch ook weer vanaf al zegt ze van niet?

Zij was al wel iets groter/ouder dan een nieuwe eigenaar waar ik naar uit zou kijken....

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 13:11

Paardje: een goede leerpony is het zeker. Hij heeft mij ook heel veel geleerd. Hij heeft namelijk ook m gelopen, en alle knopjes zijn goed bevestigd.
Paardenfann: het is niet dat ik er nu al weer vanaf wil. Als je even mijn reacties leest zeg ik dat ook vaak genoeg.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:20

Ik vind veel reacties wel een beetje bot.

TS: je hebt duidelijk je match gevonden (dat paard waar je nu op rijdt) en kan mij voorstellen dat je hiermee verder wil en die niet voor je neus voorbij wil laten gaan.

Je bent 15. Dus je was 13 toen je je huidige pony kocht. Toen paste hij perfect bij je. Qua maat en alles. Maar nu ben je hem letterlijk en figuurlijk ontgroeid. En je groeit nog verder. Tijd om een ander meisje of jongetje gelukkig te maken. En voor een brave kinderpony waar kinderen veel kan leren, is vast een goed plekje te vinden. Goed op je gevoel afgaan. En verleasen is ook een optie, maar ik vind daar altijd wel wat haken en ogen aanzitten, qua verzekering, aansprakelijkheid, etc.

Het klinkt als de juiste tijd om de volgende stap te maken.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:24

Duke schreef:
Ik vind veel reacties wel een beetje bot.

TS: je hebt duidelijk je match gevonden (dat paard waar je nu op rijdt) en kan mij voorstellen dat je hiermee verder wil en die niet voor je neus voorbij wil laten gaan.

Je bent 15. Dus je was 13 toen je je huidige pony kocht. Toen paste hij perfect bij je. Qua maat en alles. Maar nu ben je hem letterlijk en figuurlijk ontgroeid. En je groeit nog verder. Tijd om een ander meisje of jongetje gelukkig te maken. En voor een brave kinderpony waar kinderen veel kan leren, is vast een goed plekje te vinden. Goed op je gevoel afgaan. En verleasen is ook een optie, maar ik vind daar altijd wel wat haken en ogen aanzitten, qua verzekering, aansprakelijkheid, etc.

Het klinkt als de juiste tijd om de volgende stap te maken.

Helemaal mee eens. Voor een leuke pony is echt wel weer een leuke nieuwe plek te vinden. Een gezonde pony van 22 jaar kan vaak nog best heel veel jaartjes plezier geven.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Misschien is het bot, maar het is gewoon de werkelijkheid dat oude pony's zelden goed terecht komen. Als hij nu weer als leerpony weggaat dan is hij over een tijdje ook weer te klein en te oud en mag hij weer weg. Het is gewoon jammer dat je ouders dachten je blij te maken door deze pony voor je te kopen. Ze hadden het beter eerst even kunnen overleggen met jou, dan had je nu niet met de pony in je maag gezeten.
Kan hij niet terug naar de vorige eigenaar?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:40

Paardenfann4 schreef:
Misschien is het bot, maar het is gewoon de werkelijkheid dat oude pony's zelden goed terecht komen. Als hij nu weer als leerpony weggaat dan is hij over een tijdje ook weer te klein en te oud en mag hij weer weg. Het is gewoon jammer dat je ouders dachten je blij te maken door deze pony voor je te kopen. Ze hadden het beter eerst even kunnen overleggen met jou, dan had je nu niet met de pony in je maag gezeten.
Kan hij niet terug naar de vorige eigenaar?

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht. Het kost misschien iets meer tijd, maar het is echt niet zo dat een oudere pony het bij een nieuw baasje niet meer goed krijgt. Niet iedereen heeft de (financiële) mogelijkheid om en de sport te blijven beoefenen en een pony tot het einde van zijn levensjaren te houden. Er zijn genoeg leuke adresjes waar zo'n pony nog lekker gereden kan worden en daarnaast goed verzorgd wordt.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:43

Ik heb in dit topic als tweede gereageerd. Mijn reactie ging erom dat TS veel van de pony houdt en het niet over haar hart kon krijgen om hem te verkopen. Ik heb mijn ervaring verteld. Ze moet naar haar gevoel luisteren. Een pony van 22 die nog top loopt zonder gezondheidsklachten kan zeker goed terecht komen. Het gaat meer om je eigen schuldgevoel voor het geval als het fout afloopt.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:46

paardje schreef:
Paardenfann4 schreef:
Misschien is het bot, maar het is gewoon de werkelijkheid dat oude pony's zelden goed terecht komen. Als hij nu weer als leerpony weggaat dan is hij over een tijdje ook weer te klein en te oud en mag hij weer weg. Het is gewoon jammer dat je ouders dachten je blij te maken door deze pony voor je te kopen. Ze hadden het beter eerst even kunnen overleggen met jou, dan had je nu niet met de pony in je maag gezeten.
Kan hij niet terug naar de vorige eigenaar?

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht. Het kost misschien iets meer tijd, maar het is echt niet zo dat een oudere pony het bij een nieuw baasje niet meer goed krijgt. Niet iedereen heeft de (financiële) mogelijkheid om en de sport te blijven beoefenen en een pony tot het einde van zijn levensjaren te houden. Er zijn genoeg leuke adresjes waar zo'n pony nog lekker gereden kan worden en daarnaast goed verzorgd wordt.


Dat is wel zo, maar over het algemeen wordt zo'n pony aangeschaft om het rijden erop te leren. Als de kinderen dat eenmaal kunnen willen ze toch verder, net als de TS en er zijn maar weinig mensen die meerdere pony's tot hun dood kunnen onderhouden dus dan komt hij toch wel weer te koop of hij gaat naar de slager. Je kunt mijn reactie kort door de bocht vinden maar het is gewoon de werkelijkheid. Er staan hier meer dan genoeg voorbeelden op bokt.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:47

22 is helemaal niet oud voor een pony.Mijn vorige is 37 geworden en heb ik op z'n 33ste voor een symbolisch bedrag gekocht.Ik wilde juist graag een oude pony,omdat het mij om de gezelligheid gaat en niet om het rijden.Maar paarden van 22 kunnen ,mits ze gezond zijn,nog best wat. En zijn voor een beginnende of bange ruiter een goede leermeester.Jekunt hem dan toch aan die mensen die hem willen in bruikleen geven,wel met een goed contract,dan blijf je zelf eigenaar,als je het niet vertrouwt om hem te verkopen,waar ik in kan komen.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:54

Pony houden
Je hebt er bewust voor gekozen
Nu ook verzorgen tot het eind (vind ik)
Als je er geen 2de erbij kan hebben moet je gewoon niet beginnen aan een andere :)
Je rijd ook al andere paarden dus het is niet zo dat je nu helemaal niet kan rijden :)

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:00

Vervelend dat je hem zelf niet kan houden! Begrijpelijk dat dit een lastige keuze is. Ik zou proberen te zoeken naar een goed baasje waar hij iemand anders gelukkig kan maken/leermeester zijn. Maar idd zoals aangegeven is het wel lastig voor een oudere pony een goed huisje zoeken.

In elk geval succes met je keuze!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:02

mijn oudje is moeilijk, dus die houd ik aan. maakt wel dat ik een kudde heb van 3, inmiddels (jong oud en shet) maar ze zijn beste vriendjes en echt een kudde met zijn 3en. als er nu iets zou gebeuren waardoor de paarden weg moetten, laat ik mijn oudje inslapen. dan weet ik zeker dat de laatste jaren van zijn leven goed geweest zijn.
is hem verleasen of bruikleen geen optie? dat hij nog een keer een kindje kan helpen leren paardrijden, en dat hij daarna evt bij jou van zijn pensioen kan genieten of als dat niet past miss een spuitje krijgt (als hij wel versleten is zegmaar)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:10

Ik heb even op je instagram gekeken maar vind je helemaal niet te groot?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:18

Mariska88 schreef:
Pony houden
Je hebt er bewust voor gekozen
Nu ook verzorgen tot het eind (vind ik)
Als je er geen 2de erbij kan hebben moet je gewoon niet beginnen aan een andere :)
Je rijd ook al andere paarden dus het is niet zo dat je nu helemaal niet kan rijden :)



Lees het hele topic even. Pony was een cadeautje van haar ouders. En welk kind gaat nou zo een cadeau weigeren? Beetje kort door de bocht jouw reactie.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:19

Ik zou hem niet weg doen.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:21

Absolem schreef:
Mariska88 schreef:
Pony houden
Je hebt er bewust voor gekozen
Nu ook verzorgen tot het eind (vind ik)
Als je er geen 2de erbij kan hebben moet je gewoon niet beginnen aan een andere :)
Je rijd ook al andere paarden dus het is niet zo dat je nu helemaal niet kan rijden :)



Lees het hele topic even. Pony was een cadeautje van haar ouders. En welk kind gaat nou zo een cadeau weigeren? Beetje kort door de bocht jouw reactie.


Ohw oeps, :+

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 15:41

Duke: ik heb nu inderdaad mijn match gevonden. Dankjewel voor je reactie.
Paardenfann4: terug naar de oude eigenaar kan niet. Hij is verkocht omdat hun dochter (toen der tijd 24) er geen interesse meer in had.

Verleasen/bruikleen zijn we nu even naar aan het kijken. Als hun (een deel van) het stallingsgeld kunnen betalen (wij staan erg goedkoop) zou het financieel wel kunnen.

Cayenne: welke foto heb je gezien? Er staat al een hele lange tijd geen rijstoogst meer van op, de laatste is van januari en sinds toen ben ik heel erg gegroeid. Andere foto's zijn van oktober 2017 voor zover ik zag.