Omdat ik altijd een scherp oordeel heb over andermans rijderij, vind ik het wel zo fair om van mezelf ook af en toe eens wat te laten zien.
Ook werd ik door het topic van Mirjamalvaro geprikkeld om me in de discussie te mengen met beeldmateriaal. Dus zodoende. Helaas is het filmpje wat ver weg, maar ik hoop toch dat het een beeld geef van mijn dagelijkse training.
Ik rijd nu een half jaar met Romero. Romero is een 8-jarige PRE met een bijzonder karakter. In het begin sloot hij zich helemaal voor me af. Kon rustig na het rijden hem laten staan in de bak, en hij verzette geen stap. Hoofd omlaag en 'weg' was hij. Met wat grondwerk heb ik dat er redelijk snel uit gekregen en ik kreeg steeds beter contact met hem.
In het begin wilde hij ook echt niet lopen. Was erg slecht aan het been maar ook tegen het been. Met het wisselen van wat harnachement ging dat steeds ietsje beter. Hij had in het begin veel mondstress en door bitloos te gaan rijden werd dit minder. Daarna merkte ik dat bitloos ook niet optimaal was, en nu rijden we wel weer met een ongebroken trens.
Mijn doel: Blij paard, blije ruiter
Ik wil vooral rijden in harmonie. Samenwerken, afstemmen, opbouwen. Ik moest even omschakelen van KWPN naar een Iberiër, maar ik ben helemaal verliefd geworden op het ras, en uiteraard op Romero
Ik heb vooralsnog geen wedstrijdambities, ik vind het heerlijk om in de paddock hier lekker op deze manier aan te rommelen. Ook volg ik geen bepaalde stroming, het is veel op gevoel, kennis krijg ik via allerlei manieren en ik heb laatst een clinic gevolgd van Arne Koets, en ook daar pik ik mijn dingen van mee.
Ik rijd verder met barebackpad en dat vind ik heerlijk, bijna prettiger dan met zadel
Ok, genoeg gelult, hier is het filmpje.
Edit, mn houding is niet perfect, rug en nek werken niet zo goed mee. Maar t is al 100 keer beter
Ben echt verwend geraakt met dat zadel, vind dressuurzadels niet zo lekker meer zitten
). En zorgen dat je de romp omhoog roteert maar dat gaat niet lukken zolang je je binnenbeen optrekt en nog zoveel aan het drijven bent. Om hem aan zit en been te krijgen zou ik zelf denk ik stokje overwegen. Liever een keer toucheren dan eindeloos kloppen. En vooral je niet druk maken om dat hoofd...laat hem eerst maar aan de zit komen. Om souplesse te krijgen in de buiging en in de achterbenen is natuurlijk schouderin/travers ook goed, als is het maar een pasje iedere keer.