'Angst' voor paard, op grond en rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:53

Is het mogelijk je even terug te trekken en haar door iemand anders te laten verzorgen en rijden? Kijken hoe het dan met haar gaat. Of ze nog zo is of dat het toch echt de wisselwerking tussen jullie is.

Als ze bij een ander net zo reageert zou ik toch eerst medisch verder zoeken. Naar de kliniek, foto's laten maken, etc. Of is dat al gedaan met de aankoop?

Als ze het werk wel gewoon oppakt bij de andere ruiter dan moet je jezelf afvragen wat jij wil. Vindt je haar nog leuk genoeg om het te proberen? Of gooi je liever de handdoek in de ring? Dat is ook geen schande hoor. Een paard moet je voor je plezier hebben. Als je tegen je zin iets met haar moet gaan ondernemen dan zijn jullie beide beter af zonder elkaar.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:57

zanakuzies schreef:
je bekijkt het denk ik vanuit een verkeerd punt, je paard is niet onzeker maar jij bent onzeker, paarden voelen je feilloos aan, en omdat jij als het goed is de leider bent en dus onzeker, zenuwachtig o.i.d. bent voelt je paard dit en neemt het over van je.


Dat denk ik ook.

En je schrijft dat je instructrice niet van je angst weet, kun je dat dan zo goed verbergen, of pikt zij dat helemaal niet op en hamert alleen op 'het rijden'..
In beide gevallen is het tijd voor een ander denk ik.

Ik hoop dat je straks weer gauw van je paard kunt genieten

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:00

Ik was een maand geleden ook bang van mijn merrie. Keek toen super super erg op tegen mijn les. Maar juist die les heeft me geholpen. En heb sinds dien gewoon wat vaker les gehad, zodat ik wat meer werd geholpen door de "enge" stukjes heen. Het is even doorbijten en het is ook echt even niet leuk, maar soms is het gewoon even minder om straks nog meer te kunnen genieten als het wel weer goed gaat. begeleiding is in mijn ogen zo belangrijk en dat heb ik echt als leermoment ervaren na mijn angst. ik zal zo even de link van mijn topic opzoeken, misschien kun je er wat hoop en/of steun uit halen.

[RT-V] Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:07

Inderdaad wat al eerder is geschreven, toegeven dat je bang bent (geworden) en daar voor jezelf en je paard aan gaan werken! Ik herken het als geen ander hoor!

Je bouwt voor jezelf zo'n enorme blokkade's op, die alsmaar groter en groter wordt.

En het is geen schande hoor om bang te zijn, je wilt niet weten hoeveel mensen bang zijn om te rijden en toch een paard hebben! Gek eigenlijk he, als je er zo over nadenkt.

Ik woon redelijk bij je in de buurt, Balkbrug, en ik heb heel veel baat gehad bij de lessen van Marike Liemburg van paard en kracht uit Elim ( bij Slagharen).

In alle rust, wat blokkeert je, wanneer blokkeer je, waarom blokkeer je. Ik heb er heel veel aan gehad.

Mijn laatste blokkade (op buitenrit galopperen) heb ik eigenlijk onlangs aangepakt.

Hiervoor heb ik les gehad (nog maar 1 hoor) van Yacintha den Braven van help with horses.
Ook een super fijn mens, die ook de vinger op de gevoelige plaats weet te leggen.

tijdens die ene les die ik van haar kreeg zei ze, ontspan je knie eens, ik zei mijn knie ontspannen??? Huh ik klem helemaal niet met mijn benen (dacht ik :+ ).

En nu? Ik train voor de Eper 4 daagse van volgende maand en rij dus heeeeel veel buitenritjes op dit moment.
En wat denk je? Ik galoppeer hele stukken en denk dan aan Yacintha en denk ontspan je knie Karin, ontspan je knie

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes