Dressuur met Jake!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne000

Dressuur met Jake!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 16:09

Hoihoi! Daar zijn we weer :D

We hebben laatst weer wat foto`s gemaakt met Jake tijdens het rijden en wilde toch een paar foto`s met jullie delen :o
Helaas heeft het overzetten de kwaliteit van de foto`s niet al te best gedaan.. Sorry!

Het is verre weg van perfect maar als spring combinatie vind ik dat we zeker vooruit gaan met de dressuur!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie de foto`s net zo leuk vinden als ik! <3

paard21

Re: Dressuur met Jake!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:22

Ziet er leuk uit! Ik vind jullie setje ook leuk staan

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:23

Ik vind jullie een onwijs leuke combinatie zo! :D Leuk dat je ook lacht op je paard, geeft een ontspannen beeld :)

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 20:57

paard21 schreef:
Ziet er leuk uit! Ik vind jullie setje ook leuk staan

Lief! Dankjewel :o

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 20:59

xxwienekexx schreef:
Ik vind jullie een onwijs leuke combinatie zo! :D Leuk dat je ook lacht op je paard, geeft een ontspannen beeld :)

Hihi dankje! Ontzettend leuk compliment :) Ik kan nooit stoppen met lachen omdat ik vaak heel trots op hem ben omdat hij zo graag voor me werkt!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:17

Ik heb het idee dat je erg met de voorkant bezig bent. Hij loopt dan ook in een valse knik. Dat is helaas niet wat we willen..

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:13

Cinnepin schreef:
Ik heb het idee dat je erg met de voorkant bezig bent. Hij loopt dan ook in een valse knik. Dat is helaas niet wat we willen..

Ik ben inderdaad veel met de voorhand bezig. Jake vind het ontzettend lastig om te ontspannen en om überhaupt na te geven, het is verre weg van perfect en dat weten we maar we zijn ontzettend hard aan het trainen en al stukken verbeterd :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:14

Nageven komt niet vanuit de voorhand. Weet je dat niet?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:23

Cinnepin schreef:

Dat weer...

het is niets magisch, je paard moet de kaak ontspannen, de nek en van daaruit ook andere spieren in het lichaam die niet nodig zijn voor de beweging. Je vraagt dat van je paard en als hij het doet, kan je werken aan een aanleuning, die ook niet zo magisch is en verschillende vormen kan aannemen.

Het enige verband is dat, wanneer het paard nageeft, alle hulpen beter doorkomen en je daardoor meer invloed hebt over beenzetting en dus 'achterhand', het stokpaardje van de Duitse rijkunst.

Het is dus nageeflijkheid --> aanleuning --> achterhand en niet andersom

Zo zijn er nog meer taboe's hoor: je kan slechts tot op zekere hoogte zorgen voor doortreden van de achterbenen als je niets doet met de schouders. Als je ook op schoudervrijheid focust, creëer je als het ware ruimte voor de achterbenen om meer onder te treden onder het lichaam. Het is een wisselwerking. Dit alles nadat het paard de kaak en nek kan ontspannen op jouw vraag.

Dus ik ben van mening dat je zeker mag focussen op de voorhand, al dan niet meer zodat de nageeflijkheid volledig is en niet af en aan. Maar goed, dit is vloeken in de kerk :Y)

Los daarvan vind ik het een erg leuk paard TS :+ ik hou niet van vlekken, maar het is een leuk ding om te zien.

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:28

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

Dat weer...

het is niets magisch, je paard moet de kaak ontspannen, de nek en van daaruit ook andere spieren in het lichaam die niet nodig zijn voor de beweging. Je vraagt dat van je paard en als hij het doet, kan je werken aan een aanleuning, die ook niet zo magisch is en verschillende vormen kan aannemen.

Het enige verband is dat, wanneer het paard nageeft, alle hulpen beter doorkomen en je daardoor meer invloed hebt over beenzetting en dus 'achterhand', het stokpaardje van de Duitse rijkunst.

Zo zijn er nog meer taboe's hoor: je kan slechts tot op zekere hoogte zorgen voor doortreden van de achterbenen als je niets doet met de schouders. Als je ook op schoudervrijheid focust, creëer je als het ware ruimte voor de achterbenen om meer onder te treden onder het lichaam. Het is een wisselwerking. Dit alles nadat het paard de kaak en nek kan ontspannen op jouw vraag.

Dus ik ben van mening dat je zeker mag focussen op de voorhand, al dan niet meer zodat de nageeflijkheid volledig is en niet af en aan. Maar goed, dit is vloeken in de kerk :Y)

Los daarvan vind ik het een erg leuk paard TS :+ ik hou niet van vlekken, maar het is een leuk ding om te zien.

Dankjewel! Ik probeerde ook niet te zeggen dat ik alles via de voorhand wil doen maar ja ik let wel op de voorhand en ik let er wel op of mijn pony als een giraffe loopt of niet.. maar goed :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:29

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

Dat weer...

Nageven komt vanuit ontspanning en goed ruggebruik, niet van hannessen aan de voorkant. Jij ziet toch hoop ik zelf ook wel dat dit paard niet correct nageeft?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:31

Cinnepin schreef:
Nageven komt vanuit ontspanning en goed ruggebruik, niet van hannessen aan de voorkant. Jij ziet toch hoop ik zelf ook wel dat dit paard niet correct nageeft?

Ja het paard geeft niet 'correct' na, want het geeft niet na, de kaak is namelijk niet ontspannen, al is dat soms moeilijk te zien, op sommige foto's denk ik dat het paard weldegelijk nageeft.

Maar dat het van de achterhand moet komen is onzin, want een paard kan perfect nageven en dus kaak en nek en rug ontspannen in stilstand. Nageven is een erg eenvoudig concept.

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:33

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

Ja het paard geeft niet 'correct' na, want het geeft niet na, de kaak is namelijk niet ontspannen, al is dat soms moeilijk te zien, op sommige foto's denk ik dat het paard weldegelijk nageeft.

Maar dat het van de achterhand moet komen is onzin, want een paard kan perfect nageven en dus kaak en nek en rug ontspannen in stilstand. Nageven is een erg eenvoudig concept.

Ik geef je gelijk als je zegt dat zijn kaak niet ontspannen is op elke foto etc. Hij is erg lastig met zijn mondje en heeft ontzettend snel spanning, dat hij dan überhaupt al iets naar beneden komt is al heel knap van hem zegmaar...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:37

Lisanne000 schreef:
SinneJ schreef:

Ik geef je gelijk als je zegt dat zijn kaak niet ontspannen is op elke foto etc. Hij is erg lastig met zijn mondje en heeft ontzettend snel spanning, dat hij dan überhaupt al iets naar beneden komt is al heel knap van hem zegmaar...

Prima, als je het zelf ziet en voelt, ben je al ver! Ik geef het ook niet als commentaar op jou TS, er zijn tig ruiters hier die hun paard niet altijd nageeflijk hebben en ik kan ook niet zeggen dat de mijne noooit even wat opspant. Het is heel normaal dat ze dat doen wanneer het moeilijk is. Maar het is ook iets mentaal, ze moeten leren dat het niet de bedoeling is dat ze druk zetten en dat kan pas als ze leren dat jij ook je druk loslaat wanneer het paard dat doet.

Maar ik wil je geen les geven hier ;) ik wilde het gewoon even verduidelijken. Ik denk dat je zelf les neemt en het daar wel behandeld wordt!

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:44

Prima, als je het zelf ziet en voelt, ben je al ver! Ik geef het ook niet als commentaar op jou TS, er zijn tig ruiters hier die hun paard niet altijd nageeflijk hebben en ik kan ook niet zeggen dat de mijne noooit even wat opspant. Het is heel normaal dat ze dat doen wanneer het moeilijk is. Maar het is ook iets mentaal, ze moeten leren dat het niet de bedoeling is dat ze druk zetten en dat kan pas als ze leren dat jij ook je druk loslaat wanneer het paard dat doet.

Maar ik wil je geen les geven hier ;) ik wilde het gewoon even verduidelijken. Ik denk dat je zelf les neemt en het daar wel behandeld wordt![/quote]

Dankjewel! Dat kan ik echt waarderen :o Ik weet dat het totaal niet perfect is en er nog zoveel verbeter punten zijn, maar als je dit vergelijkt met eerder zijn we echt met sprongen vooruit gegaan. Eeerder was het enigste wat Jake deed kop de lucht in - kaak op slot - tong naar buiten, dus volgensmij is dit dan al stukken beter..!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:47

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

Dan verschillen wij van mening. Ben jij dan ook in de mond aan het prutsen?

xbkbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:49

Wat een leuke pony en ik vind jullie een mooie combinatie!
En Jake is een leuke naam :P

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:49

xbkbx schreef:
Wat een leuke pony en ik vind jullie een mooie combinatie!
En Jake is een leuke naam :P

Heel erg bedankt! Lief <3

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:55

Cinnepin schreef:

:o ik heb mijn teugels vast ja en er hang een bit in.

Nee even zonder gekte, ik neem enkel contact wanneer mijn paard de kaak opspant. Hij weet dat en hij laat los dan. Komt dit vaak voor? Nee, als ik regelmatig rij en alles bevestigd is, komt dat zelden voor en maak ik nauwelijks contact. Maar ook dat is niet algemeen aanvaard, want veel mensen vinden dat je geen aanleuning kan hebben zonder druk op de teugels. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat er verschillende manieren zijn en dat het ene paard beter reageert op constant licht contact en de andere op hangende teugels. Maar altijd is die nageeflijkheid een voorwaarde. Ik vind de rest, zoals dragen en ondertreden, nog niet van toepassing in dit topic, want daar heeft ts niets aan.

Je mag me gerust nog vragen stellen, maar ik zou het graag respectvol houden en woorden als prutsen en hannesen achterwegen laten. We rijden beide paard en we gebruiken beide hulpen waarvoor er bestaande woorden zijn. Ik heb je nergens persoonlijk aangevallen.

Ik weet nog niet of we van mening verschillen, want je hebt nauwelijks iets onderbouwd. Wat mij betreft kan het gewoon komen doordat we andere definities hanteren wat nageeflijkheid betreft.

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:58

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

:o ik heb mijn teugels vast ja en er hang een bit in.

Nee even zonder gekte, ik neem enkel contact wanneer mijn paard de kaak opspant. Hij weet dat en hij laat los dan. Komt dit vaak voor? Nee, als ik regelmatig rij en alles bevestigd is, komt dat zelden voor en maak ik nauwelijks contact. Maar ook dat is niet algemeen aanvaard, want veel mensen vinden dat je geen aanleuning kan hebben zonder druk op de teugels. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat er verschillende manieren zijn en dat het ene paard beter reageert op constant licht contact en de andere op hangende teugels. Maar altijd is die nageeflijkheid een voorwaarde. Ik vind de rest, zoals dragen en ondertreden, nog niet van toepassing in dit topic, want daar heeft ts niets aan.

Je mag me gerust nog vragen stellen, maar ik zou het graag respectvol houden en woorden als prutsen en hannesen achterwegen laten. We rijden beide paard en we gebruiken beide hulpen waarvoor er bestaande woorden zijn. Ik heb je nergens persoonlijk aangevallen.

Ik weet nog niet of we van mening verschillen, want je hebt nauwelijks iets onderbouwd. Wat mij betreft kan het gewoon komen doordat we andere definities hanteren wat nageeflijkheid betreft.

Precies wat jij hier uitlegt ben ik aan het leren op de stal waar ik werk, ik vind het belangrijk dat ik het eerst goed leer en kan voelen en dat ben ik nu aan het toepassen op Jake :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:15

@Lisanne000 gelijk heb je! We moeten allemaal leren en als je zo'n kans krijgt, zeker het meeste van maken. Zolang je het onder ervaren toezicht doet en rekening houdt met het tempo van je pony (de paarden op je werk staan misschien al wat verder), is er niets aan de hand en mag je gewoon fouten maken af en toe.

We hebben allemaal onze experimenteer-pony gehad ;) is het ideaal voor de pony? Nee! Een paard is blijer met een professionele ruiter. Maar beter dit dan mensen die niet willen leren en jaren dezelfde fouten blijven maken ipv eruit te leren, want met de volgende pony (of paard) ga je weer minder fouten maken en ook nu zal je elk jaar een fijnere ruiter voor Jake zijn. Komt helemaal goed hoor!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:16

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:

Dat weer...

Hier ben ik het niet helemaal mee eens want als het paard het hoofd naar beneden doet (wel dan niet door druk op de voorkant) voordat het paard zijn rug opbold (bij opbollen van de rug gaat het hoofd automatisch al een heel stuk omlaag) kan het paard nooit meer zijn rug vanuit die houding opbollen dit is fysiek onmogelijk (kunnen wij ook niet) en daardoor kan het paard ook van achter niet meer kan ondertreden. Van voren contact is prima en iets bij je houden ook maar de houding waarin de pony van ts nu loopt is het helaas onmogelijk voor de pony om zijn rug bol te maken en onder te gaan trainen. Raad ts dan ook aan om iets minder aan de voorkant bezig te zijn (zeker niet los gooien) je paard kan beter iets te lang zijn dan in deze houding te lopen want hierin kan hij niet groeien en dat zou zonde zijn van zo'n knap dier

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:24

@ ryukappie

ik volg je niet helemaal, maar ik ga er proberen op ingaan. Kan het zijn dat je aanneemt dat ik met nageven impliceer dat de hals naar beneden moet? Dat is namelijk niet zo. Ik denk juist dat het een dooddoener is als je een paard te laag laat lopen als het dier er de kracht niet voor heeft, zo'n hoofd is namelijk zwaar en hoe langer deze is, hoe moeilijker het is deze weer omhoog te brengen. Zo gaan ze gewoon sloffen en is er van rug bollen geen sprake. Is dat wat jij bedoelde?

Ik was zelfs nog niet bezig met de rug, want ik vind dat ts hier niet aan toe is. Ik had het namelijk enkel over nageeflijkheid, los van de halshouding.

Lisanne000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:28

Ik ben echt aan het oefenen meiden, ik weet dat het niet perfect is. Jake en ik zijn echt een spring combinatie, en ik vind het jammer dat ik geen foto`s en van eerder want als je een foto ziet van een paar maanden terug zullen jullie al helemaal flippen denk ik.. xd
Ik doe mijn best en heb les, ik kan ook niet van B/L ruiter naar Grand Prix niveau in 1 dag ;)Afbeelding

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:39

Sinnej ik bedoel het ronder maken van de hals dus niet hoofd heel hoog houden helemaal omlaag is ook zeker niet de bedoeling. als het paard zijn hals rond maakt voordat hij de rug bol maakt kan hij dat ook niet meer doen. Dat kan hij zijn rug alleen maar hol maken en kan het paard dus nooit echt ontspannen en kan de achterhand er nooit onder komen. Dit heeft te maken met de vormen die de ruggengraat kan aannemen (weet niet hoe je dat goed moet uitleggen). Daarom dat ik ook zeg dat het paard beter te lang kan zijn in de hals dan te vroeg rond want dan maak je het je paard enorm lastig

Goed zo ts oefening baart kunst. Jullie komen er vast