paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:20

Wat vinden jullie er van?
Een bijna 2 jarige beleren aan de longe, niet vaak, niet lang en zonder zweep, omdat het een groot en zwaar paard wordt, dat eenmaal volwassen te sterk zou zijn om nog alles te kunnen leren.

Ik persoonlijk zou nog wat jaartjes wachten en jullie?

Foto verwijderd.
Laatst bijgewerkt door luxje op 14-05-18 07:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:23

En ik zou dat zonder toestemming van de eigenaar deze foto's stante pede hier verwijderen.
Of doe dit lekker op Feestboek of andere onzin.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:23

Ik vind het vooral niet netjes dat je iemands foto’s van internet hebt gepakt om je punt te maken. Ookal staan foto’s op internet het geeft je niet het recht ze voor eigen doeleinden te gebruiken. ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:28

los van het feit of je dit wel zo op internet moet plaatsen, lijkt het mij dat iedere eigenaar dit zelf moet weten. dat ze het beleren aan de longe, niet vaak, niet lang en zonder zweep doen, zoals jij schrijft lijkt mij dit voor het paard helemaal niet zo verkeerd. Op de creche laat je kinderen ook tekenen en andere dingen doen. Paarden zijn niet van suiker.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:31

Ga je serieus kinderen die kleuren vergelijken met een jaarling met zadel op aan de longe?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:39

Wat is daar mis mee in jouw ogen?
Waarom zou een paard niet met zadel kunnen lopen aan de longe?

Ik ken noch de eigenaar noch het paard.
Maar een paard laten wennen aan het zadel en een paar rondjes aan de longe is imo niet zo'n groot ding.
Als het paard 5 dagen per week in training staat dan zou het een ander verhaal zijn.
Maar hier zijn al duizenden topics over te vinden op bokt, gebruik de zoekfunctie maar eens :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:45

Ik ben met mijn tweejarige begonnen met longeren en ik had achteraf gewild dat ik het eerder had gedaan, want nu is hij vrij sterk en gaat hij met me aan de haal als hij er klaar mee is. Toen hij jong was kon ik hem nog makkelijker houden en had ik de basis er beter in kunnen krijgen. Een dier jong wat leren is echt niet verkeerd, maar je moet hem niet teveel belasten natuurlijk.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:46

Ergens snap ik de mensen wel. Maar aan de andere kant. Paard is nu ook te sterk als die er echt vandoor gaat. Een shet hou je ook niet altijd makkelijk tegen, en ik gok dat dit paard al meer weegt dan een shet. :+

Overigens wie weet is dit de 3e keer aan de longeerlijn, eerste keer zadel en was het 10 minuutjes. Als een paard daarvan stuk gaat, dan gaat er wat mis of paard was al stuk..
Erop zitten zou ik dan weer wel mee wachten. Die van mij is nu 3, maar met eerste keer erop zitten wacht ik keurig tot hij minimaal 3,5 is. En dan heb ik het over erop zitten, niet inrijden. :P

Ik heb gezien wat de schade is bij te jong, te veel en te zwaar (in)gereden worden.. En dat wil je echt niet. Kan vanavond eventueel wel een foto zoeken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:47

Even helemaal los van leeftijd en deze situatie, maar puur op de stelling: een jong paard moet je trainen voordat deze groot en sterk is.

Dat vind ik dus onzin. Je hoort het vaker, maar ik vind het getuigen van verkeerde trainingsmethode. Zolang het veulen ABC erin zit, kan je de rest prima aanleren zonder dat het een vechtpartij hoeft te worden waarbij kracht een factor speelt. En speelt kracht geen rol, dan maakt het ook geen drol meer uit hoe groot of sterk het paard is. Leervermogen hebben ze ook gewoon nog als ze ouder zijn en speelt dus ook geen rol.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:48

Zoekfunctie niet nodig.
Wat ik er mis mee vind?
Ik vind persoonlijk dat een jong paard niet aan de longe hoort, omdat een jong paard nog lang niet volgroeid is en lopen op een kleine cirkel heel belastend is voor banden en pezen.
Ik denk daarbij dat je een paard ook op latere leeftijd nog prima kunt beleren en dat het daardoor ook niet nodig is om een jaarling met zadel op te longeren.
Van 1 keer longeren gaat een dier vast niet stuk, maar stelselmatig op jonge leeftijd longeren, dat geeft imo veel risico op beenproblemen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:51

_Reneee schreef:
Ik ben met mijn tweejarige begonnen met longeren en ik had achteraf gewild dat ik het eerder had gedaan, want nu is hij vrij sterk en gaat hij met me aan de haal als hij er klaar mee is. Toen hij jong was kon ik hem nog makkelijker houden en had ik de basis er beter in kunnen krijgen. Een dier jong wat leren is echt niet verkeerd, maar je moet hem niet teveel belasten natuurlijk.

Maar als hij met je aan de haal gaat, dat betekent dan toch gewoon dat jullie onderlinge verhouding niet helemaal bevestigd is?
Dat los je volgens mij beter op door grondwerk dan door nog jonger te gaan beleren :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:52

mooney schreef:
Even helemaal los van leeftijd en deze situatie, maar puur op de stelling: een jong paard moet je trainen voordat deze groot en sterk is.

Dat vind ik dus onzin. Je hoort het vaker, maar ik vind het getuigen van verkeerde trainingsmethode. Zolang het veulen ABC erin zit, kan je de rest prima aanleren zonder dat het een vechtpartij hoeft te worden waarbij kracht een factor speelt. En speelt kracht geen rol, dan maakt het ook geen drol meer uit hoe groot of sterk het paard is. Leervermogen hebben ze ook gewoon nog als ze ouder zijn en speelt dus ook geen rol.

Ook mijn eerste gedachte.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:10

Absolute onzin. In dat geval zou ik nu al moeten beginnen met ons trekpaard (net een paar weken oud) want als jaarling is hij al formaat grote pony en als tweejarige al bijna zwaarder dan het gemiddelde paard.
Beter zorg je voor een goede verstandhouding met je dier en zorg je dat een aantal basisregels er in zitten. Je paard moet voor je willen werken want op kracht ga je het gewoon nooit winnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:15

Imo nergens voor nodig. Als twenter zijn ze ook te sterk als ze een lollige bui hebben.

Gewoon simpele basis opvoeding en verder pas rustig op pakken als ze oud genoeg zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:16

Respect en leiderschap is waar het om draait, niet kracht. Anders zou je elk paard al als veulen moeten beleren, want als jaarling zijn ze zeker al sterker dan een mens.
Het is niet goed voor een jong dier om gelongeerd te worden. Natuurlijk kun je het een keertje doen, maar bij beleren doe je het wel vaker dan een keertje.
Ga bezig met zorgen dat het paard je respecteert zodat je later zonder problemen kun beleren in plaats van hem nu kapot te longeren
Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Bowo op 14-05-18 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:17

Oh jee wat Lizy schrijft inderdaad, die van mij is ook bijna 2 maar op kracht win ik toch echt niet meer, die zit nu al op bijna 600kg.
En toch is die super mak, terwijl hij nog nooit heeft moeten werken. Hij heeft wel mijn gekke fratsen moeten verdragen, maar telkens los in de wei. Zadel, slingers, vlaggen etc.. hij kan me volgen vooruit en achteruit, loopt braaf mee aan een halster en respecteert mijn persoonlijke ruimte. Ik denk dat ik hiermee bij het beleren wel mijn voordeel uit zal halen, maar hij hoeft nu echt nog niks :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:21

Ik "train" mijn twee jarige in de roundpen. 6 rondjes rechtsom, 6 rondjes linksom. Alle gangen en met uitnodigen wegsturen. That's it. Niks mis mee. Af en toen pak ik haar 1 rondje aan de leadrope om te wennen.

Zo lang je niet een half uur met bijzet werkt (want dat is wél belastend) kan het niet zo gek veel kwaad

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:37

luxje schreef:
Ga je serieus kinderen die kleuren vergelijken met een jaarling met zadel op aan de longe?

het gaat over spelenderwijs dingen aanleren. maar blijkbaar denk jij te zwart-wit en is iemand die zijn paard met 2 aan de longe wat rondjes laat lopen een dierenbeul.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:43

Op kracht ga je het sowieso verliezen van een paard, hoe oud/jong hij ook is.
Paard goed opvoeden, basisregels leren en met opleiden tot rijpaard kijken wat je paard aangeeft.

Zo jong longeren met een paard wat groot en sterk zal gaan worden vind ik niet goed, te grote belasting voor de benen. Met het paard bezig zijn, mee laten lopen, wandelen, dingen laten zien is niks mis.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:50

Ik heb op een aantal sportstallen gewerkt waarbij er toch met regelmaat de jonge hengsten voor hun 3e jaar in de lente vlug zadelmak gemaakt werden (zonder al te veel te longeren) zodat ze de zomer nog de wei in konden en in het najaar wel aan longeren, conditie- en spieropbouw gedaan werd. Dit ook omdat dit net een tikje makkelijk ging op het moment dat ze nog wat minder in de spieren/conditie zaten.

'Te sterk zijn om alles nog te kunnen leren' is natuurlijk dikke onzin. Maar wat genuanceerder heeft het wel zo zn voordelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:55

Een paard weegt zo'n 75% van zijn volwassen gewicht met 18 maanden en 85% met 24 maanden. Dat maakt wel wat uit dus met later beleren, maar niét zo veel. Wat je vooral in kan zetten is dat ze vaak nog wat wiebelig op de benen staan en je ze dus gemakkelijker om kan trekken. Daarnaast zijn ze nog gemakkelijker te overschreeuwen.

Ik gooi mijn paarden niet in de opfok om er niets mee te doen totdat ze 3 (of 5, wanneer ze hier ingereden worden) jaar oud zijn. Ik pak er iedere keer een stukje bij en met een jaarling is dat poetsen en spannende dingen wandelen een paar keer per week (en leren afgespoten te worden, netjes mee te lopen, braaf bij bekappen, dat soort dingen) en bij een tweejarige is dat het stuurwerk vanaf een andere positie dan bij het hoofd, waarbij ik uiteindelijk aan de enkele longe eindig.

Wanneer er een keer een zadel opgelegd wordt weet ik nog niet, waarschijnlijk als het andere paard weer onder de man komt. Maar een zadel opleggen zit op het niveau van een deken opleggen. Wij geven er zelf een andere lading aan doordat we aan de vervolgstappen denken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:57

Alleen een zadel opleggen is inderdaad desensibiseren en verder niet. Niks belastend voor pezen of banden. Het wordt pas belastend als je erop gaat zitten en gaat werken in een roundpen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 09:01

NenaC schreef:
luxje schreef:

het gaat over spelenderwijs dingen aanleren. maar blijkbaar denk jij te zwart-wit en is iemand die zijn paard met 2 aan de longe wat rondjes laat lopen een dierenbeul.

Ik denk helemaal niet zwart wit, niks mis met een paard op jonge leeftijd vanalles leren, in tegendeel zelfs.
Longeren echter, ja daarin denk ik echt wel zwart wit, daarvan ben ik van mening dat je dat beter niet kunt doen met een jong paard.
Maar rechtuit aan de hand kun je een paard ook veel leren.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:01

NenaC schreef:
luxje schreef:

Denk dat dit ook wel aardig zwart-wit is anders. :D
Spelenderwijs dingen aanleren is top, maar ook ik vind longeren een te belastende training voor een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:03

Toch is het apart...
Als hier op Bokt iemand een topic zou openen van zijn/haar jaarling met een zadel op, singel vast, volop dravend aan de longeerlijn en dat het zo knap is dat het paard als jaarling zijnde alles al snapt, zou iedereen daar volop op in hakken. :o

Daarbij komt ook; hoe groter het paard, hoe langer het nodig heeft om uit te groeien en de groeischijven te sluiten.

Wat mij betreft gewoon een no-go...