[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:17

Als je activiteit vraagt, doe dat dan in een wending. Of bij schakelen bijvoorbeeld. In een wending gaat binnenachter verder onder de massa. Door net dan nog iets meer te vragen gaat die voet nog nèt een tikje verder. En zo train je souplesse en kracht, ze gaan ervan "zitten", en zo kan je dan actief vertrekken op je rechte lijn.
Eerst je hoek uitkomen en dan pas voorwaarts resulteert vaak in stuwen en dan duiken ze op de voorhand.

Ook in voltes, niet toelaten dat ze vertraagd, probeer net misschien dat tikje te versnellen. Zorgt voor hele goede balans onder andere.


De paden liggen idd slecht momenteel. Lijkt soms alsof er elke week puin bij komt -O-

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:45

Retjethorse schreef:
Hannanas: Nee, die komt niet terug, want hij is van mening dat als hij terug moet komen binnen een paar weken, hij zijn werk niet goed gedaan heeft. :D


Of er is een reden (oorzaak) waardoor ze op deze plekken vast raakt, dan heeft het natuurlijk niks te maken met het werk van de osteopaat!

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:22

Wat hiervoor door Varekaj en Josav werd gezegd kan ik ook beamen!
Sinds ik meer variatie en moeilijkheid in de oefeningen in het rijden stop (wijken, kortere bochten, wisselen tussen voorwaarts-neerwaarts en wat meer oprichting, ...) voel ik dat Jenara een heel stuk energieker loopt dan voordien. Ze was in het begin ook een lui paard, niet voorwaarts te krijgen. Aan de longe heeft ze dit nog steeds vaak, maar met rijden is het echt een ander paard aan het worden. Ik voel ook hoe ze haar best doet en zich concentreert op de oefeningen en probeert mee te denken. En daarnaast natuurlijk ook voldoende afgewisseld met ontspannen buitenritjes of gewoon een graaswandelingetje aan de hand.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 13:43

Jenara: Iemand met een longeerzweep in het midden wil ik liever niet. Aliaa is er niet van onder de indruk en zal eerder haar energie op die persoon gaan richten. Nee, ze weet goed genoeg wat ik vraag, dus ik kan het normaal wel zonder iemand in het midden oplossen. :))
Het nadeel is ook dat ik vaak niemand heb om in het midden te gaan staan.

Fijn om te horen dat jij dit dus ook herkent met Jenara en erdoor gekomen zijn! :D

JoSav: Ik probeer inderdaad veel af te wisselen: gaan wandelen, de volgende keer wat bakwerk, longeren, balkjes, eens vrijspringen, grondwerk,... Nieuwe voorwerpen introduceren, vindt ze ook altijd geweldig. :)) Qua bakwerk heb ik het gevoel nog niet enorm veel variatie te kunnen aanbieden, omdat we nog niet zoveel oefeningen kunnen. Ik rij wel zoveel mogelijk figuren, dan eens binnenhoefslag, op de hoefslag,... Soms ook balkjes tijdens het rijden.

Varekaj: Voorwaarts in de bochten is inderdaad nog een groot werkpunt waar zeker aan gewerkt wordt in de lessen (en dus ook door mij erbuiten). Ze heeft de neiging stil te vallen in de bochten, maar dit gaat al wat beter dan in het begin.

Ongelooflijk he, ik heb ook elke keer het idee dat er puin bijkomt. := Zonde, want we hebben best een prachtige omgeving.

Hannanas: Ja, er zal vast wel een reden zijn, die tot nu toe nog onbekend is voor mij. De osteopaat komt zeker en vast terug, de vraag is alleen wanneer dit nodig zal zijn. Ik ben van plan om hem terug te halen wanneer Naranja hier is, maar aangezien hij net geweest is voor Aliaa, wil ik dat wat opschuiven. Dan zit er een periode tussen en kan Aliaa nog eens gecontroleerd worden.

Bedankt allemaal voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee! :D
______

Van de osteopaat hadden we dus groen licht om vanaf vandaag opnieuw aan het werk te gaan. Vanochtend ben ik op tijd naar stal gegaan, zodat ik een wandeling kon maken met Aliaa voordat het te warm werd. En man, wat had ik power onder mijn kont. :wow: Ik voelde haar zo stuwen vanuit haar achterhand. Op een bepaald moment vroeg ik draf en ze schoot zo hard vooruit, dat ik naar achteren vloog in het zadel. :') Ik baal echt dat ik mijn camera thuis vergeten ben en de rit niet gefilmd heb! Ze vroeg zelf ook echt om te gaan, ik heb haar een paar keer terug moeten nemen, omdat ze ongevraagd ging draven. _O- 'Ho' kende ze niet meer, wie had dat ooit gedacht...
Ik heb een baantje genomen waar veel boomstronken zijn (maar geen stenen!) en daar vloog ze over.
Op een groot grasveld dat net gehooid is, heb ik een galopje gevraagd omdat ik nieuwsgierig was en man, wat een verschil met mijn 2 eerdere galopjes. Ze zat gewoon goed nu!

Ik heb duidelijk verschil gevoeld in haar gangen tegenover voor de osteopaat!
Afbeelding

En na de rit mocht ze nog even genieten op de weide terwijl ik de stal deed. :D
Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:47

Wat een fijne update! :D

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:26

Oh, wat een fijne update. Jij zult er vast geen spijt van hebben dat je de osteopaat erbij hebt gehad. Eens zien of ze dat gaat volhouden zo.
En zo te horen wissel je al aardig af. Gewoon proberen uit te bouwen. Ze is 5 dus je kunt langzaam wat meer met haar gaan doen zonder zorgen. Zeker als je de zware bak goed afwisselt met minder zware bodems en voltes en dergelijke met veel rechtuit. :j
Longerzweep in het midden om haar aan te sporen zou ik overigens ook afraden. Tekes hebben het niet zo op zwepen is mijn ervaring dus die moet je heel sporadisch gebruiken alleen wanneer echt noodzakelijk. En ik heb met grondwerk altijd een zweep bij de hand, maar gebruik hem weinig.

Wat is ze diep bruin verkleurd zeg! Mooi!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 23:08

Nee, geen spijt. :D Ik had niet verwacht dat ik zo'n verschil zou merken. Nu was dit op buitenrit natuurlijk, waar ze sowieso vlotter is. Ben benieuwd hoe zondag onze les zal gaan (als deze doorgaat ivm het weer).
Het buitenrijden doet ze vrij goed trouwens. Ze was super flink met het verkeer, we zijn langs de varkentjes gewandeld en daar had ze een tikje van de zweep nodig, maar daarna liep ze vlot door. Ze vertrouwde het nog steeds niet, maar ze deed het wel. :D

En nee, van zwepen is ze geen fan, en dat is niet omdat ze er niet bang voor is. :')

Speciaal tintje bruin. :D Ik wil haar nog steeds laten testen, maar ik wacht nog even op Naranja, kan ik meteen beide laten testen. Ik ben echt benieuwd of Aliaa nu smokey black is of niet. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 13:14

De les is jammer genoeg niet doorgegaan omdat Aliaa linksachter niet goed liep in draf. Rechtsom was niets te zien, maar op links wel.
Na inspectie bleek dat het aan de binnenzijde tussen de kogel en de kroonrand lichtjes dik stond. Er leek wat vocht in te zitten en was wat warmer dan de andere voet.
Heb het ruim 10 min gekoeld en er wat groene klei aangesmeerd.

Gisteren ochtend liep ze gewoon goed. Geen idee wat ze gedaan heeft, misschien zichzelf aangetikt?

En nu zijn we eindelijk onderweg naar Naranja! *\o/* Ik ben benieuwd.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:51

Oh balen dat ze niet goed liep!
Hopelijk is het snel weer beter.. Mijne lag vanochtend in de paddock en bleef ook liggen toen ik erbij kwam, super lief. Maar toen ik met haar wou wegstappen liep ze raar kreupel hee. Dus ik schrikken, maar toen bedacht ik me dat ze links kreupelde en ook op links had gelegen. Dus even wat gemasseerd, beentjes gerekt en gestrekt en toen was het weer ok :'). Wat een bibbers krijg je zo van een eigen paard..

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:17

Hopelijk geen geïrriteerde pees? Dat dan toch aan het licht komt nu ze meer in balans is gebracht door de osteopaat.

Ben benieuwd naar Naranja! Leuke naam vind ik dat ook, vrolijk.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 16:25

Sintara schreef:
Oh balen dat ze niet goed liep!
Hopelijk is het snel weer beter.. Mijne lag vanochtend in de paddock en bleef ook liggen toen ik erbij kwam, super lief. Maar toen ik met haar wou wegstappen liep ze raar kreupel hee. Dus ik schrikken, maar toen bedacht ik me dat ze links kreupelde en ook op links had gelegen. Dus even wat gemasseerd, beentjes gerekt en gestrekt en toen was het weer ok :'). Wat een bibbers krijg je zo van een eigen paard..
Oh jee, dat is inderdaad schrikken. :') Gelukkig was er niets aan de hand!

Hannanas schreef:
Hopelijk geen geïrriteerde pees? Dat dan toch aan het licht komt nu ze meer in balans is gebracht door de osteopaat.

Ben benieuwd naar Naranja! Leuke naam vind ik dat ook, vrolijk.
Geen idee, we gaan het even aankijken voorlopig. Als het blijft of verergert, gaan we ermee verder natuurlijk.

Naranja was super lief. Ik kon amper foto's maken, want ze liep de hele tijd achter mij aan. <3
11 juli komt ze naar huis. En er komt nog een 2e Criollo mee, maar die is gekocht door mijn oom. :D

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:23

Oh joh dat is al bijna *\o/*!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:29

Ja, is op vraag van mij. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 22:20

Nog enkele foto's van Naranja, al was het niet makkelijk om die te maken, want ze volgde me door heel de stal. :')
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft een mooi hoofdje!
Afbeelding

En Yerba had enkel interesse in eten. _O-
Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:48

Ohh, ze is heel knap! Ziet er ook lekker zacht uit op een of andere manier :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 22:52

Ze voelt vrij ruw aan (behalve haar neus), maar ik ben dan ook een Akhal Teke gewend ondertussen. :+ Alles is ruw in vergelijking daarmee. :')

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:26

Zo'n leuk hoofdje inderdaad! Dat wordt nachtjes aftellen :):)

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:42

Oh wat fijn dat ze al zo snel maar jullie komt!
En idd, gewone paarden zijn echt ruw vergeleken met Tekes. Maar Tekes zijn ook als fluweel, dat is niet uit te leggen aan mensen, dat moet je voelen. :D

Hoe is het inmiddels met Aliaa?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:54

Ja, die vacht is echt geweldig om te knuffelen. Ook in de winter blijft ze gewoon fluweel zacht! <3 Bizar. :D

Met Aliaa haar pijne voet lijkt het terug goed te gaan. Ik heb gisteren grondwerk gedaan en haar wat laten draven/aanspringen in galop en ze liep goed.
Ze heeft erg veel last van de vliegen en volgens mij heeft ze zichzelf onhandig aangetikt ofzo. :')

Als ze morgen nog oke loopt, ga ik waarschijnlijk wandelen met een stalgenoot.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:12

Ooh heeft je onkel Yerba gekocht?
Deze was eerst door een andere bokker gekocht maar ze heeft spijtig genoeg moeten afzeggen

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:59

xLaraaj schreef:
Ooh heeft je onkel Yerba gekocht?
Deze was eerst door een andere bokker gekocht maar ze heeft spijtig genoeg moeten afzeggen
Ja klopt! Ik heb haar vorig jaar toevallig ontmoet toen we een rit bij Trojano gingen maken. Zij was toen op bezoek bij Yerba.
Erg jammer voor haar hoe het allemaal gelopen is...
Zodra Yerba bij ons is, ga ik haar een pb sturen. :)

Aliaa loopt terug slecht helaas, dus mijn wandeling gisteren is niet doorgegaan. -O-
Ik weet niet wat er gebeurd is, maar dinsdag of woensdag liep ze wel correct. Gisteren wou ik nog eens kijken voor de zekerheid, en dan krijg je dit:


Ze heeft sinds de dag voor het filmpje een wondje op haar rechter bil, geen idee wat ze uitgespookt heeft in stal, maar misschien zit dat er voor iets tussen en heeft ze zich opnieuw pijn gedaan. :(

Mijn stalgenoot vindt haar stokkreupel in stap en correct in draf. Mij lijkt het eerder omgekeerd. :+
Ik ga het nog een paar dagen aankijken en hopelijk verdwijnt het vanzelf. :(:)

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:58

In stap kon ik het niet zo plaatsen, draf doet gewoon pijn arme knollie. Wat heeft ze nou weer gedaan :( mijn paard zit ook weer in de lappenmand

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:06

Ach waardeloos :( stap en draf zijn echt heel slecht. Wat is je plan? Dierenarts erbij komende week? Je hebt in ieder geval een mooi filmpje gemaakt voor jezelf ter controle om haar loop gedrag bij te houden.

is er een been of hoef nog warmer? rug? heup? Voel je ergens warmte of hardheid?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:18

Kreupel zou ik niet zeggen maar ze houdt alles compleet stokstijf vast in haar lichaam en ze loopt wel pijnlijk. Heeft ze warme hoeven of pezen? Pulsatie in de kootholte? Hoe stapt/draaft ze op het harde op een rechte lijn?

Ik zou dit doorsturen naar Jurgen en naar je DA voor advies.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 23:13

Sintara schreef:
In stap kon ik het niet zo plaatsen, draf doet gewoon pijn arme knollie. Wat heeft ze nou weer gedaan :( mijn paard zit ook weer in de lappenmand
Verschrikkelijk he... Ik heb geen flauw idee wat ze gedaan heeft, maar het kan enkel in de stal gebeurd zijn. :=

Hannanas schreef:
Ach waardeloos :( stap en draf zijn echt heel slecht. Wat is je plan? Dierenarts erbij komende week? Je hebt in ieder geval een mooi filmpje gemaakt voor jezelf ter controle om haar loop gedrag bij te houden.

is er een been of hoef nog warmer? rug? heup? Voel je ergens warmte of hardheid?
Ik ga haar enkele dagen rust geven en dan kijken of er beterschap in zit.
Haar hoeven waren koel, geen verdikkingen of andere abnormale toestanden te voelen/zien aan haar benen. Het enige wat dikker staat, is de plek rondom de schaafwond op haar bil. Ook haar rug zie ik niets bijzonder aan en mag ik overal op drukken. Vindt ze zelfs lekker want jeukjes... :')
Als er geen beterschap in zit, laat ik sowieso de dierenarts naar haar kijken. Die moet toch komen voor de identificatie van de Criollo's. Ga bij alle 3 ook bloed laten nemen om te controleren of daar iets in te zien is.

Varekaj schreef:
Kreupel zou ik niet zeggen maar ze houdt alles compleet stokstijf vast in haar lichaam en ze loopt wel pijnlijk. Heeft ze warme hoeven of pezen? Pulsatie in de kootholte? Hoe stapt/draaft ze op het harde op een rechte lijn?

Ik zou dit doorsturen naar Jurgen en naar je DA voor advies.
Op het harde stapt ze gewoon vrolijk mee. Ze stapt veel ruimer uit zichzelf sinds de osteopaat geweest is en ook op een vlotter tempo.
Draven heb ik nog niet gedaan, want ik kan niet lopen en kijken tegelijk. Daar heb ik iemand voor nodig.