[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:40

Hey nu heb ik jouw eigen volgtopic ook gevonden. Leuk :D ik ga vanaf nu ook meevolgen.

Die vliegenmaskers zijn heel fijn :j Ben er ook heel blij mee. Cowgirlstore verkoopt ze ook volgens mij.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 17:59

hummer14 schreef:
(Alleen jammer dat Facebook alles van dierenverkoop aan het verwijderen is.)
Er is een nieuwe verkoopgroep van paarden en pony's (net zoiets als Facebook)
MeWe.

[ [url=m/bdwwvb.png]Afbeelding[/url] ]
Die kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Ik ga er binnenkort eens naar kijken. :)


Leo schreef:
Hey nu heb ik jouw eigen volgtopic ook gevonden. Leuk :D ik ga vanaf nu ook meevolgen.

Die vliegenmaskers zijn heel fijn :j Ben er ook heel blij mee. Cowgirlstore verkoopt ze ook volgens mij.
Wat leuk, welkom! *\o/*
Tot nu toe heeft Aliaa nog geen nieuwe plekjes gekregen van het masker, ondanks dat ze het bijna continu op heeft! :D Ze lijkt het ook leuker te vinden om het aan te trekken, maar dat kan ook zijn omdat ik er wat handiger in begin te worden. _O-

Morgen mijn eerste les onder het zadel, spannend! *\o/* Waarschijnlijk ga ik vanavond nog even kort opstappen om de lateral flexion nog eens te oefenen.

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:58

Spannend, eerste les! *\o/* Succes!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:01

Mijn les is verplaatst naar morgen. :P Met momenten valt de regen met bakken uit de lucht, en zowel ik als mijn lesgeefster hebben geen zin in die nattigheid. :') Je zal zien dat het net op het moment dat ik les heb, volop begint te regenen...

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:14

Oh ja dat is herkenbaar :+ Dat heb ik regelmatig haha. Of dat er net op het moment dat je op wilt stappen van alles gebeurt rondom de bak enzo.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:22

Inderdaad. _O- Ach, de regen heeft 1 voordeel, namelijk dat de bak morgen eindelijk eens goed zal liggen na de regenval. :') In de zomer lijkt onze bak meer op een strand. >;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:43

Voor de weides is al die regen wel heel welkom. De mijne hebben een vaste rolplek op hun grote weide, in het zand. Je wil niet weten hoeveel stof er uit een paard kan komen na een goed zandbad -O- hopelijk is dat nu wat minder stoffig.

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:46

Het is idd goed voor de bak en de wei, die regen. Bij ons was het de afgelopen weken ook echt drama, en dan sproeien ze de bak bij ons echt goed.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 15:00

Varekaj schreef:
Voor de weides is al die regen wel heel welkom. De mijne hebben een vaste rolplek op hun grote weide, in het zand. Je wil niet weten hoeveel stof er uit een paard kan komen na een goed zandbad -O- hopelijk is dat nu wat minder stoffig.

Ik zou het niet weten, want ik heb een prinsesje die zich liever niet al te vuil maakt. :D
Maar de regen is zeker weten welkom. :j


Leo schreef:
Het is idd goed voor de bak en de wei, die regen. Bij ons was het de afgelopen weken ook echt drama, en dan sproeien ze de bak bij ons echt goed.
Bij jou sproeien ze tenminste nog. :') Ik ben al blij als de bak tegenwoordig gesleept wordt. _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:02

Urgh dat probleem ken ik van de winterstalling... in de zomer stoort me dat minder dan in de winter. Dan krijgen we plekken drijfzand en fikse plassen, echt niet leuk.
Is een reden waarom ik twijfel of ik ze deze winter weer op stal ga zetten of niet.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 22:59

Zoals verwacht heeft het gisteren rond 15u niet geregend, buienradar was dan toch correct. :') Maar goed, better safe than sorry. :D Bovendien had mijn lesgeefster vandaag meer tijd, mocht de les uitlopen (wat het ook deed :') ). Ik had al zo'n voorgevoel dat we vandaag nat zouden worden, heel even zag het er effectief naar uit dat mijn voorgevoel zou uitkomen, maar het is overgewaaid. Over waaien gesproken, man zoveel wind vandaag... _O- Zowat alle paarden op de weide vandaag waren echt lastig door het weer, waaronder 1 neuroot die de hele dag heen en weer gelopen heeft. Die stond uiteraard naast de bak. :roll:
Gelukkig heb ik een heel nuchter paard, en het kan Aliaa echt niet schelen wat de andere paarden aan het doen zijn. :D Die doet lekker haar eigen ding. _O- Nou ja, het kon haar eigenlijk wel schelen, want ze ergerde zich er dood aan, met vele dodelijke blikken die richting uit als gevolg. :=

Maar goed, vandaag had ik dan eindelijk les en ik was verschrikkelijk nerveus. :') Ik wist heus wel dat het absoluut niet nodig was om nerveus te zijn, want Aliaa is een schatje, maar helaas gaan stress en redelijkheid niet samen bij mij. Ik was bang dat ik mijn nervositeit zou overzetten op Aliaa. Maar dat was buiten Aliaa gerekend natuurlijk, die wist me in een mum van tijd te kalmeren. <3

Tijdens het opzadelen van Aliaa had ik de tijd om even bij te kletsen met mijn lesgeefster. Het was al een tijdje geleden dat ze nog langs geweest is in verband met drukte met school langs mijn kant. We zijn begonnen met grondwerk. Wijken van de achterhand, voorhand, driving game,... Aan de achteruit hebben we ook een tijdje gewerkt, want Aliaa ging de laatste tijd meer scheef om aan de achteruit te ontsnappen.
Ook heb ik tips gevraagd omdat Aliaa zo tam is... :') En Aliaa wordt echt boos wanneer ik meer tempo vraag. We hebben een vierkant opgezet waar Aliaa moest rondlopen. Dan moest ik haar wegsturen, meteen in draf. Aliaa wordt dan standaard boos, want ze loopt niet graag (in de bak toch niet, buiten gaat het beter). Wanneer Aliaa netjes loopt, moet ik meteen mijn beloningssignaal geven en dan komt ze naar mij toe. Hiervoor beloonde ik ook, maar ik vroeg eerst om te stoppen. Nu ga ik echt het lopen zelf belonen en niet het stoppen. Nadat Aliaa een klein stukje galop gedaan had (mijn lesgeefster wou haar eerst zien galopperen om er zeker van te zijn dat Aliaa het zadel volledig accepteert), mocht ik opstappen.

Hier een klein stukje van het aandraven, je ziet duidelijk Aliaa die boos wordt omdat ik draf vraag. :+ Op het punt dat ze stopt met boos kijken, zeg ik het 'Snoepje' en mag ze tot bij mij komen om haar beloning op te eten. :D


Het inparkeren (inclusief een stukje 'discussie' hierover :P) en opstappen. Aliaa ging al inparkeren van zodra ik op het krukje stond, zonder dat ik het vroeg. :))



Dan hebben we geoefend op lateral flexion geoefend, zowel links als rechts. Ik vergeet steeds mijn andere hand naar beneden te doen. :+ Op het einde vond Aliaa de paarden (en mijn moeder die gepasseerd was) in de gang interessanter dan de lateral flexion. :o


Daarna enkele pasjes achteruit geoefend op 1 rein. Stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb, dit is namelijk hetzelfde vanop de grond, maar dan vanuit het zadel. Aliaa wist meteen wat ik vroeg, dat had ik niet verwacht. :D Later heb ik ook een pasje achteruit gevraagd met 2 reins, wat eigenlijk ook belachelijk goed ging, wetende dat we dit nog nooit gedaan hebben.
Daarna kreeg ik uitleg over de indirect en direct rein. Met de indirect rein ga je de achterhand verplaatsen, met de direct rein de voorhand. Helaas was op dat punt de batterij van de camera leeg (dom om die niet op voorhand op te laden...) en staat de oefening zelf niet op video. Aliaa deed het super. Ook dit was nieuw voor haar onder het zadel, dus we waren niet veeleisend. Na 1 pasje werd ze beloond, maar ondanks dat het nieuw was, wist ze meteen wat ze moest doen. <3 Ze is zo verdomd slim. :P


Verder hebben we nog geoefend op sturen, wat op zich wel prima gaat, al moet dat nog verfijnd worden, maar dat is niet abnormaal. Mijn lesgeefster stelde voor om Aliaa te leren van hoek naar hoek te lopen, daar voorlopig nog te stoppen en te belonen. Zo leert ze mooi de hoefslag volgen en heeft Aliaa een duidelijk doel. Jammer genoeg stonden in 2 van die hoeken paarden, waardoor Aliaa echt nijdig was. _O- Een keer vond ze het echt nodig om volop op de witte af te vliegen, alleen was Aliaa vergeten dat ik er ook nog was. :D Een aantal keer is ze uit zichzelf aangedraafd, maar mijn lesgeefster raadde aan om haar voorlopig nog te laten doen. Soms vind ik het wat eng om die controle te laten gaan, maar Aliaa is zo braaf...
Verder ben ik 1x met mijn (natuurlijk slechte) knie tegen een verlichtingspaal gebotst (die staat dan ook aan de binnenkant van de omheining van de bak) en Aliaa zal vergeten zijn dat ze met mij erbij toch iets breder is. :')

Het is dus een goede les geweest, nu krijg Aliaa lekker enkele dagen de tijd om alles rustig te verwerken. En ik ben goed bezig, toch altijd fijn om dat eens van iemand anders te horen. :D


Varekaj schreef:
Urgh dat probleem ken ik van de winterstalling... in de zomer stoort me dat minder dan in de winter. Dan krijgen we plekken drijfzand en fikse plassen, echt niet leuk.
Is een reden waarom ik twijfel of ik ze deze winter weer op stal ga zetten of niet.
Deze winter viel het gelukkig mee bij ons. Het moet echt heel veel geregend hebben om plassen te krijgen bij ons. Die bak heeft echt veel water nodig.

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:52

Wat leuk om zo met jullie mee te kijken en jullie samen bezig te zien. Geen reden voor zenuwen! Leuk hoe je steeds contact met haar maakt, ook.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 11:54

JoSav schreef:
Wat leuk om zo met jullie mee te kijken en jullie samen bezig te zien. Geen reden voor zenuwen! Leuk hoe je steeds contact met haar maakt, ook.
Voor die ene keer dat ik toeschouwers had, moest er beeldmateriaal gemaakt worden hé! :D

Ondertussen zijn de nodige aanpassingen gemaakt op het eczeemdeken, Aliaa heeft hem nu bijna 24u/dag op en geen wondjes! *\o/*
Afbeelding

En even iets anders dan Aliaa, maar wij zijn gisteren met Criollo's van Stoeterij Trojano gaan rijden. Het was echt genieten... <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:59

Vet zo'n buitenrit! Hoe lang was je onderweg? Zou ik ook wel willen doen, ziet er geweldig uit :o

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:42

Ja het was echt de moeite waard om nog eens te doen! We hadden een rit van 3 uur gevraagd, maar we zijn sowieso langer weg geweest. :+ Ik voel het... _O- Ze zijn nog maar net verhuisd en moeten het gebied nog wat leren kennen, vandaar dat we af en toe eens een verkeerde weg genomen hadden en we dus langer onderweg waren. :D Niet dat iemand van ons daar een probleem mee had haha. :P

Het is echt een aanrader, geweldige paarden, super vriendelijke en gastvrije mensen. We zijn nadien uitgenodigd om bij hun stoeterij een kijkje te nemen en iets te drinken daar. Wat met de veulens geknuffeld, heerlijk. <3

ieris

Berichten: 1785
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:56

Gaaf zeg! Hoezoe ik wilde even iets anders, de bovenkant lijkt precies hetzelfde als Aliaa met dat kapsel _O-
Fijn dat je nu een deken hebt die lekker zit voor haar.
En leuk om te lezen dat je les steeds beter gaat!

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:07

Oh dat ziet eruit als een zeer geslaagd dagje!
Wat voor stofje heb je uiteindelijk gekozen voor de deken?

Leo

Berichten: 50191
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:38

Ooh supervet! Die paarden zijn zo geweldig, net als de mensen! Super gastvrij en gezellig. :j Ik heb toevallig op hetzelfde paard gereden als jij een paar weken terug. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 22:29

ieris schreef:
Gaaf zeg! Hoezoe ik wilde even iets anders, de bovenkant lijkt precies hetzelfde als Aliaa met dat kapsel _O-
Fijn dat je nu een deken hebt die lekker zit voor haar.
En leuk om te lezen dat je les steeds beter gaat!
Haha inderdaad, Aliaa haar manen zagen er ook zo uit begin dit jaar. :D Alleen waren die criollo's hun manen nog een pak dikker dan die van Aliaa. :')


JoSav schreef:
Oh dat ziet eruit als een zeer geslaagd dagje!
Wat voor stofje heb je uiteindelijk gekozen voor de deken?
Het was voor herhaling vatbaar! :D Mijn moeder heeft de hele rit met een gigantische glimlach op haar gezicht gezeten! *\o/*
Ik heb deze genomen:
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming/bandages/onderbandages-eskadron-climatex_1341.html?channable=e3678.MTAxNTIyLTAwMC1PTkU&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMIp6qq5d6P5AIVGYfVCh02-AHcEAQYAyABEgLr-fD_BwE.


Leo schreef:
Ooh supervet! Die paarden zijn zo geweldig, net als de mensen! Super gastvrij en gezellig. :j Ik heb toevallig op hetzelfde paard gereden als jij een paar weken terug. :D
Ja, echt top gewoon! :)) Ik vond het ook super tof dat we na de rit uitgenodigd werden om een kijkje te nemen op hun stoeterij. :D

Deze namiddag ben ik teruggekeerd uit Engeland, ik ben drie nachten bij een vriendin op bezoek geweest. En wat was Aliaa werkwillig vandaag! :)) Ik denk dat ze op deze manier liet zien dat ze me stiekem gemist heeft. :P Verder is Aliaa te rond aan het worden, dus bewegen moet ze doen! >;)
Eerst heeft ze zich helemaal laten gaan in de bak, ik heb geen idee wat ervoor zorgde dat ze begon te crossen, want normaal doet ze dat zelden uit zichzelf, maar die extra lichaamsbeweging was welkom. :') Daarna zijn we los aan het 'werk' gegaan. Ik ben nog steeds bezig met Aliaa niet boos te laten aandraven. Van zodra de oortjes mooi staan, zeg ik 'snoepje' en mag zij haar beloning komen halen. Het is de tweede keer sinds mijn les dat ik hierop oefen en dan kunnen we het gewoon al los! :wow: Ik heb de indruk dat Aliaa het los werken veel leuker vindt, want ze begon zich echt uit te sloven. Na een kwartje van een kleine cirkel staan de oortjes al netjes naar voor en zeg ik 'snoepje'. En Aliaa, die liep eerst de hele cirkel rond voordat ze haar snoepje kwam halen. _O-

En morgen gaan we wandelen (aan de hand). Dat is alweer veel te lang geleden, dus ik ben benieuwd. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:47

We zijn gaan wandelen, en Aliaa was actief! :wow: Het was te merken dat het een tijdje geleden was dat we nog gaan wandelen zijn. Maar ze was wel braaf hoor, enkel wat nerveuzer bij het verkeer. Eenmaal we een wandelbaantje gingen, was al die stress meteen weg.
Onderweg werden we aangevallen met koeien. }>
Afbeelding

En Aliaa heeft voor het eerst kennis gemaakt met een brugje. *\o/* Ze dacht er het hare van... :')
Afbeelding

Het ziet ernaar uit dat de afbeeldingen het niet doen, als het morgen niet in orde is, zal ik ze opnieuw plaatsen. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 21:41

Over mijn post hierboven: we werden aangevallen DOOR koeien, niet met koeien gelukkig... _O-

Ik geloof dat Aliaa het fijn vindt dat we terug meer samen doen de laatste dagen. :D Ze komt weel in volle galop in de weide naar me toe gelopen tegenwoordig. :))
Vandaag heeft ze een rustdag gehad. :) Gisteren hebben we ongeveer een kwartier gereden, voor het eerst sinds mijn les. Het wordt bijna saai om te zeggen, maar ze doet het zo ongelooflijk goed! *\o/* We oefenen nog steeds voornamelijk in stap, stappen, stoppen, inbuigen, direct en indirect rein. De nieuwe dingen vanuit de vorige les waren duidelijk al goed gekend. En verder is de hoefslag volgen ook nog een leuke uitdaging, helaas zijn we maar 1x rond geraakt, want toen waren mijn beloningen op en ben ik gestopt. :P We hebben iets teveel grondwerk vooraf. :')

Verder wordt ik keurig in het oog gehouden wanneer ik een paard van een stalgenoot verzorg (die zijn op verlof), alles heeft ze gezien. >;)

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:32

Haha, heel herkenbaar weer. :D
Vond ze de koeien spannend? Hier een met veel cowsense dus die is bepaald niet bang voor koeien. :)) De kleine (niet zo kleine) heb ik geen idee van, maar die is geboren op een melkveebedrijf dus zal wel loslopen, haha.

Wat een voldoening geeft dat he als ze zo enthousiast zijn! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 22:46

Nee, ik dacht dat ze wel bang zou zijn doordat de koeien massaal afkwamen gelopen (tijdens een andere wandeling werd ze in elk geval nerveus), maar nu was ze enkel enorm nieuwsgierig en moest ik haar tegen houden. :P Het zou echt leuk zijn als ik met Aliaa met koeien zou kunnen werken, dat staat nog op het verlanglijstje. :))
Die kleine van jou is vast niet bang voor een gewone koe. }>

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 12:37

JoSav schreef:
Overigens, ik lees dat Aliaa gevoelig is op steentjes. Het kan zijn dat ze dunne zolen heeft. Gezien haar afstamming is dat wel een mogelijkheid want er komen enkele paarden voor in haar bloedlijn die dat vererven. Vervelende erfenis van de EV, helaas.
Misschien eens aan de hoefsmid vragen of het daaraan kan liggen.
Of het daaraan ligt weet ik natuurlijk niet. Misschien is ze ook wel gewoon gevoelig in het algemeen en niet omdat het per definitie zeer doet of ze dunne zolen heeft.
Om hier even op terug te keren: gisteren is de hoefsmid geweest en ik heb zijn mening gevraagd over de dunne zolen. Hij vindt absoluut niet dat Aliaa dunne zolen heeft, integendeel, ik krijg elke keer te horen dat ze zo'n sterke, gezonde hoeven heeft. Een andere ingeving van de smid was dat ze misschien gevoeliger liep op de steentjes kort na een bekapbeurt, omdat ze wat van de zolen afhalen.
Ik heb even teruggekeken in het topic (lekker handig toch! :)) ) en de dag dat Aliaa op wandeling gevoelig liep, was 2 juli. Op 29 juni is de smid geweest, dus dit zal de oorzaak wel zijn.

Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:23

Fijn dat je paardje niet bang is van koeien. Mijne oudste ging altijd over de rooie als we langs een wei met koeien moesten. Geen idee hoe Quick is met koeien. Ben er nog maar 1 keer langs gemoeten en toen stonden de beesten verder weg in de wei.