[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 17:54

Ja, veel langer had ik niet moeten wachten. :')
Ik zou graag dit weekend nog een roze boom vinden, maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn ivm de corona. :+

Haha ja, ik had me uitgeleefd en Aliaa die vindt dat gewoon oke. _O-
Laatst bijgewerkt door Retjethorse op 16-04-20 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 17:55

xoranlover schreef:
Ik zie potentie voor volgend jaar! I love bloesemshoots! Wat is ze toch ook knap!

JAAAA!!! *\o/*

xoranlover

Berichten: 6589
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:33

Retjethorse schreef:
xoranlover schreef:
Ik zie potentie voor volgend jaar! I love bloesemshoots! Wat is ze toch ook knap!

JAAAA!!! *\o/*

Deal!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 15:15

Aliaa lijkt zo hard op mij... Mijn moeder zegt zo vaak dat ik niet zo kwaad moet kijken, maar ik kan er niets aan doen, want zo is mijn neutrale blik gewoon. Aliaa heeft ook een resting bitch face, deze heb ik gisteren vastgelegd:
Afbeelding
:D

Gelukkig kan ze erom lachen. :))
Afbeelding

En ik heb eindelijk een fototopic aangemaakt met de bloesemfoto's. :')
Bloesemfoto's met Akhal Teke Aliaa!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 00:58

Ik heb al langer het idee dat Aliaa een metalen bit niet fijn vindt. Ze gaat heel erg hangen zodra het erin hangt en is vrij hard in de mond bij het minste teugelcontact. Sturen gaat ook merkelijk slechter met bit dan zonder.
Nu is Aliaa prima bitloos te rijden, maar ik wil gewoon dat ze beide kent.
Via bokt het ik het Winderen Gel bit ontdekt. Ik ben dat topic gaan volgen en las veel positieve reacties. Ik vind het een erg interessant bitje, maar zolang ik niet rij, kan ik het niet gaan testen. Rijles staat op de planning zodra we terug mogen in verband met de coronamaatregels. Die zijn gelukkig aan het versoepelen en hopelijk kunnen we dit aanhouden!

Een stalgenoot was ook al aan het twijfelen om dit bitje uit te proberen en zij heeft het sinds gisteren binnen. Haar gevoelige merrie reageerde er al beter op dan met haar normale bit. En ik mocht het bit ook eens testen van haar! *\o/*
Aliaa moest er de eerste minuten heel erg aan wennen. Echt overdreven op kauwen. :+ Maar van het ene moment op het andere hield ze haar mond stil.
Afbeelding

Ik twijfelde om het een gaatje lager te hangen, maar zodra ik dat deed, ging het bit echt helemaal naar boven en onder door Aliaa haar geknabbel. :') Dus ik heb er toch maar snel een gaatje bijgedaan. _O-
Best handig zo'n paard dat duidelijk aangeeft wat goed en wat niet. :D
Afbeelding

Ik had niet zoveel tijd om het uitgebreider te testen, maar ik kon het toch niet laten om even op te stappen. Wegens tijdgebrek ben ik zonder zadel opgestapt. Aliaa is al een aantal weken niet bereden, maar dat maakt niet zoveel uit. :+ Opstappen en wegrijden. _O-

Ik heb het idee dat ze minder op mijn handen hing dan met een gewoon bitje. Ook liet ze zich wat beter sturen. Morgen wil ik eens een kort testritje met zadel doen.

Vermoeiend hoor... :O
Afbeelding


Verder is de strijd tegen de kilo's begonnen. Aliaa staat gemiddeld zo'n 5 a 6 uur op de weide en slaagt erin om zich lekker rond te vreten. 'S ochtends is ze goed en tegen dat ik haar van de weide afhaal, lijkt het net een bolletje op pootjes. -O-
En laat ze het nu echt niet leuk vinden om de strijd aan te gaan met die kilo's...
Ik houd haar in elk geval streng in het oog om tijdig eventuele symptomen van hoefbevangenheid op te sporen. :=

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:20

Heeft ze geen wolfstandjes? Mijn merrie heeft er een en neemt knabbelt ook overdreven op een metalen bit. Haar rij ik ook bitloos, maar ik vind ook dat ze een bit moet kennen voor als ik haar voor een of andere reden moet verkopen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 14:13

Berryz schreef:
Heeft ze geen wolfstandjes? Mijn merrie heeft er een en neemt knabbelt ook overdreven op een metalen bit. Haar rij ik ook bitloos, maar ik vind ook dat ze een bit moet kennen voor als ik haar voor een of andere reden moet verkopen.

De tandjes zijn op 22 februari dit jaar gecontroleerd en zouden in orde moeten zijn. :D
Tandarts komt overigens jaarlijks langs bij ons. :j
Wanneer Naranja er is, ga ik opnieuw de tandarts laten komen en zo nodig kan Aliaa nog eens nagekeken worden.

Vandaag heb ik het bitje nog eens uitgeprobeerd en ik ben er positief over!
Aliaa nam het bit plots zelf aan na er een tijdje mee gespeeld te hebben. Ze leek er zelf van verschoten te zijn. :')
Bij het gewone bit, moest ik steeds een met een vinger in haar mond spelen om haar mond open te doen, een teken dat ze het echt niet leuk vindt.
Ook het uitdoen verliep een stuk vlotter dan normaal!

Nadat het bitje in haar mond hing, hield ze haar hoofd op dezelfde hoogte. Anders hing die meteen op de grond, alsof er 100kg aan haar hoofd hing. Ze heeft er nog geen 30 seconden op gekauwd en toen liet ze het volledig met rust.

Bij het rijden liet ze haar opnieuw redelijk goed rondsturen en ook in draf liet ze haar hals al meer zakken dan normaal. Stoppen en vertragen doen we nog steeds op zit/stemcommando, maar ook een pasje achteruit ging heel vlot. Ik moet enkel wat dieper gaan zitten en mijn teugels lichtjes opnemen.

Conclusie: blij paard en natuurlijk een blij baasje! :D

Dit bitje is een 'gewone' flexi, maar bestaat ook nog in een super flexi uitvoering. Die super flexi is veel flexibeler dan de gewone flexi. Ik twijfelde om de super flexi te testen, maar aangezien Aliaa het hier goed op lijkt te doen, denk ik dat ik het bij deze gewone flexi ga houden.

Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:12

Fijne update! Klinkt inderdaad alsof ze er zo wat meer lol aan beleeft ;)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 22:37

Ja, ik hoop het echt! Bitje is inmiddels besteld. *\o/*

Vandaag zijn we gaan wandelen! Dat begon zo:
Afbeelding
Heel erg moe en totaal geen zin na al dat vreten... Tonnetje rond, letterlijk. :')

Bos vond ze interessanter en toen werd ze ook wakker. :D Ze heeft de grond zitten af snuffelen zoals een hond. :P
Afbeelding

En mijn stalgenoten kloegen over enge koeien en hun paarden die er bang van waren. Wij moesten natuurlijk onderzoeken of die koeien echt zo eng waren.
In eerste instantie hadden ze geen interesse en bleven ze gewoon liggen. Wij hebben enkele minuutjes staan kijken en toen vond 1 koe het wel genoeg geweest. Die kwam op een drafje af, en een aantal anderen volgden iets rustiger. Aliaa vond het wel interessant en toen zij dichterbij kwam, schrokken de koeien.
Vervolgens kwam de rest aangelopen. Aliaa haar enige reactie op de bende aanstormende koeien was boos kijken haha. :')
Ik had ook niets anders verwacht van die boze merrie van mij. :D
Het enige wat Aliaa echt niet oke vond, waren de koeien die massaal meeliepen als wij verder gingen.
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:50

Interessant bit. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Hindi, wat heb je ook een merrie-merrie. :)) Zo apart dat sommige paarden koeien eng vinden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 13:15

Ik vind het ook echt een interessant systeem dat bitje. Ben benieuwd om het meer te kunnen uittesten ter zijner tijd. :))
En ja, Aliaa is een echte merrie merrie. Ik leer er wel mee leven. :') Mijn moeder is ook echt dol op die knol.
Dit was een deel van haar moederdag cadeau! :D
Afbeelding

Waarom sommige paarden koeien eng vinden snap ik ook niet zo. :+

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:38

Agan is daar helaas 1 van. Zolang ze ver weg blijven/blijven liggen/staan geen probleem. Maar ze moeten niet nieuwsgierig met z'n allen op hem af rennen. En dat,was nu helaas zijn eerste ervaring met koeien :roll:
Fijn dat die van jullie er geen problemen mee hebben.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:43

Haha troost je, de mijne is bang van varkens. :') En die negeren Aliaa compleet. :roll:

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:45

Hahaha. Hier gelukkig Tekes die niet bang zijn voor andere dieren. Maar Muzka is ook opgegroeid op een koeienbedrijf. Dus koeien zijn niet zo boeiend. Muzanna wil juist graag ranchpaard spelen als het mag. :))

Mooi cadeau zeg! Was je moeder zeker heel content mee?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 20:58

Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')
De mama was heel erg blij. :D

Muzanna mag vast niet oefenen op de koetjes? }>

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:05

Retjethorse schreef:
Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')



Heel veel paarden zijn bang voor varkens. Het zijn wel natuurlijke vijanden.

Ik weet een manegehouder die eens een varken voor zijn verjaardag kreeg. Hij stond in een box naast de ingang. Hij heeft hem weg moeten doen want er durfde heel veel paarden de stal niet meer in.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:27

Aliaa heeft een pijntje. :(:) Ik veronderstel dat ze zichzelf aangetikt heeft tijdens het lopen.
Afbeelding

Afbeelding


YvonneV schreef:
Retjethorse schreef:
Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')



Heel veel paarden zijn bang voor varkens. Het zijn wel natuurlijke vijanden.

Ik weet een manegehouder die eens een varken voor zijn verjaardag kreeg. Hij stond in een box naast de ingang. Hij heeft hem weg moeten doen want er durfde heel veel paarden de stal niet meer in.
Apart zeg. :') En dat hij daarvoor zijn varken moest wegdoen, zonde. :=

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:01

Ach wat sneu nou. Hopelijk heelt het snel.

Retjethorse schreef:
Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')
De mama was heel erg blij. :D

Muzanna mag vast niet oefenen op de koetjes? }>

Varkens (wilde zwijnen) kunnen natuurlijk best gevaarlijk zijn. Maar ja, dat kunnen honden ook, denk ik dan. :+

Heb het eigenlijk nooit gevraagd, maar denk het niet nee. :Y)
Er zijn wel boeren die daar jonge koeien voor verhuren. Dan moet Muzanna wel getemperd worden, want die wordt daar fanatiek van. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 22:18

Ik hoop ook dat het snel geneest. Is echt een vervelend plekje, maar ze leek er gelukkig weinig last van te hebben.

Haha arme koeien als Muzanna fanatiek wordt! :D Stiekem zou ik graag met Aliaa eens een koeienclinic meedoen. Ben heel benieuwd hoe ze erop zou reageren en of ze ook fanatiek zou worden.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:06

Kan ik je zeker aanraden! Wat ik hier en daar in de wandelgangen gehoord heb is dat Tekes bizar veel cowsense hebben, helemaal voor een ras waarvan het gebied van herkomst bekend is om de schapen, niet om de koeien. :))

Zou eventueel wat honingzalf op het plekje smeren. Of alleen ff wat ontsmetten. Ik doe meestal ook alleen ff ontsmetten met betadine en dan geneest het zomaar.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:53

Staat ook nog op mijn bucketlist! :)) Zoals nog zoveel andere zaken. := Lijkt me echt gaaf om met koeien te werken en volgens mij zou Aliaa dat ook nog graag doen.

Honingzalf heb ik niet meteen in huis, maar ontsmetten met isobetadine is al gebeurd. :D Het ziet er op de foto wel dramatischer uit dan het eigenlijk is hoor. :P

En mijn bitje is binnen! Straks mijn hoofdstel mee naar huis nemen, zodat de papa het bit erin kan hangen. Heel erg lastig die western hoofdstellen. Ik heb geen idee of het bij alle western hoofdstellen is, maar je moet iets los vijzen om het bit erin te hangen. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:23

Honingzalf kan je makkelijk bestellen via de Paardendrogist, zowel als spoelmiddel als in vorm van zalf. Bij hen scoor je ook nog hertshoornolie om vliegenspray mee aan te mengen O:)

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:43

Varekaj schreef:
Honingzalf kan je makkelijk bestellen via de Paardendrogist, zowel als spoelmiddel als in vorm van zalf. Bij hen scoor je ook nog hertshoornolie om vliegenspray mee aan te mengen O:)


Honingzalf haal ik hier gewoon bij de apotheek. Mesitran

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:33

Geen idee of je dat hier zo kan krijgen in België :9

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:05

Geen flauw idee of het verkrijgbaar is bij de apotheek, maar voorlopig redden we ons wel. :D Het wondje staat mooi.
Dit was vanochtend:Afbeelding

Verder is mijn bit toegekomen, dus ik was blij. Meteen geprofiteerd om Aliaa op te zadelen en foto's te maken. Ik zie nu achteraf dat het bit niet goed zat, maar het was enkel voor de foto's en oefenen op aannemen.
Aliaa neemt het bitje nog niet zelf aan, maar knabbelt er wel al zelf op met haar voorste tanden, dus ze vindt het zeker interessant. :D Ook uitdoen ging goed, maar ik moet nog steeds mijn trucje toepassen. :') Hopelijk kunnen we snel vertrouwen opbouwen met dit bit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kus van Aliaa! :')
Afbeelding