galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 17:07

Waarom is de goede galop zo belangrijk? En wat gebeurd er als die in de verkeerde is en hoe zie je dat

Tilmar

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:13

In de goede galop komt je paard makkelijker de bochten door. Het binnenachterbeen kan makkelijker ondertreden.
En als je een buitenrit maakt is het belangrijk dat je evenveel in de linker als in de rechtergalop rijdt. Hierdoor blijft je paard mooi recht.

NoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:21

Als een paard in de 'verkeerde' galop zit komt hij idd niet zo soepel door de bocht als hij wel in de 'goede' galop zit, omdat het paard in de goede galop zit kan hij zijn lijf kan buigen in bochten.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:23

2 jaar geleden had ik hier zo veel moeite mee! Als ik toen bokt had had ik het ook zeker hier gevraagd! :Y)

Ik heb geleerd dat het paard in de goede galop moet rijden om bochten beter te kunnen maken. Rijd je rechtsom en je paard springt aan in de linkergalop dan is het (erg) moeilijk voor het paard om bochten te maken. Soms springen ze vanzelf om, maar niet ieder paard en op wedstrijden moet je meteen goed springen.
Hoe je ziet of je paard in de rechtergalop loopt of linker galop moet je kijken naar met welk been ze als eerst en het verste naar voren springen. Rijd je linksom dan moet je paard met zijn linkerbeen het eerst en verst naar voren lopen, zijn rechter been gevolgd, maar niet zo ver als het linker been. Rechtsom moet het rechter been dus als eerste en verst naar voren lopen.
Dit kun je zien door kort naar beneden te kijken (hopelijk zitten er dan geen manen voor ;) ) en zien welk been het meest ver gaat de hele tijd. Zit die fout kun je in de bocht nog een keer de galophulp geven en kijken of het paard in de goede galop springt, en als dat niet het geval is kun je het best terug naar draf en opnieuw aanspringen. Probeer aan het begin vooral in de bochten aan te springen, dan is het het makkelijks voor het paard om in de goede galop aan te springen.

Je kunt in het begin als je het nog niet goed snapt aan een ervaren iemand of aan je instructeur/instructrice vragen of je in de goede rijdt.

Het is ook mogelijk dat je paard voor goed zit en achter niet goed, maar dat komt niet zo heel vaak voor, en meestal voel je dat wel snel. Dan galoppeert je paard heel raar.

Ik hoop dat mijn uitleg je een beetje helpt, en als een andere bokker er nog iets op heeft aan te merken hoor ik dat ook graag! :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:33

Het beste kun je de eerste keren iemand met verstand mee laten kijken. Als je linksom rijdt moet het linker been verder naar voor gaan.

Als je op het paard zit voel je het vaak wel als het paard verkeerd zit. In de verkeerde galop stuiter je veel meer.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:44

Sophie_Wind je hebt het hartstikke goed uitgelegd! +:)+

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:36

Als je in de verkeerde galop zit heb je het idee dat je een soort van uit het zadel word gezwiept/geschommelt