Middagje parcourshulp zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Middagje parcourshulp zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:15

Al even aan het twijfelen geweest of het wel verstandig is dit topic te openen maar ik wil toch graag even m'n frustraties kwijt...

Ik had beloofd een middagje te komen helpen parcourshulp zijn op een concours.
Had er echt zin in maar wat is me dat vies tegen gevallen...

Het begon al toen ik de ring in wou lopen. Er was al één van start gegaan maar uiteraard keek ik goed uit. Echter maakte hij een heel andere lijn omdat z'n paard weigerde. Ik ben dus snel doorgelopen en vlakbij een bloembak gaan staan. Op hetzelfde moment kreeg ik een grote bek dat ik op moest passen, ja eh, ik loop toch al door? Kan er niks aan doen dat je paard weigert en je m mijn kant op stuurt...

Nadien kreeg ik nog een grote bek van desbetreffende ruiter ook. Wat ik daar deed, als hij zegt oppassen had ik een stapje harder moeten lopen...

Zulke dingen overrompelen mij en dan weet ik niks meer te zeggen. Maar ja... Tja wat deed ik daar. Nou eh zorgen dat anderen een leuke dag hebben, dat ze op concours kunnen, kapot gemaakte hindernissen weer herstellen, gevallen balken op de hindernissen leggen en de poep van je paard achter je reet opruimen.
Verder niks hoor...

Daarna nog van verschillende andere ruiters een grote bek gehad. Terwijl ik echt niet in de weg liep, maar tja, gevallen balkjes gaan niet vanzelf weer op de lepels liggen.

Wat ik hier mee wil, geen idee. Hoop dat mensen in vervolg wat meer nadenken voor ze wat zeggen.
Heb speciaal tijd vrij gemaakt om te kunnen helpen, maar voorlopig doe ik dit niet weer.
Zo, frustraties er uit!

capopjekop

Re: Middagje parcourshulp zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:24

Vrijwilligerswerk kan soms heel ondankbaar zijn. Sommige mensen beseffen niet dat hun sport betaalbaar blijft dankzij vrijwilligers. Ik zie dat ook veel op de voetbalclub. De grootste zeikers zijn juist de ouders die hun kind dumpen en nauwelijks betrokkenheid tonen. Je doet het dan maar voor de mensen die het wel waarderen denk ik dan. En die zijn er gelukkig ook genoeg

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:32

Jammer deze vervelende ervaring. Heb je dit wel aangekaart bij de organisatie waar je vrijwilliger voor was?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:35

Mensen kunnen zich inderdaad onterecht afreageren wanneer er iets mis gaat, maar ik heb zelf ook wel eens gehad dat er parcoursbouwers in de weg liepen en dat is echt poedersuiker, want dan ben je helemaal uit je concentratie.
Een parcours is vaak wel lang genoeg om helemaal niet in de buurt van een paard te hoeven komen, ook niet als deze een andere lijn maakt dan verwacht en dat kan altijd gebeuren. Door weigeringen inderdaad, maar ook als een ruiter verkeerd rijdt, een andere lijn dan gebruikelijk tot fijner vindt, het paard schrikt et cetera

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:41

Bowo schreef:
Mensen kunnen zich inderdaad onterecht afreageren wanneer er iets mis gaat, maar ik heb zelf ook wel eens gehad dat er parcoursbouwers in de weg liepen en dat is echt poedersuiker, want dan ben je helemaal uit je concentratie.
Een parcours is vaak wel lang genoeg om helemaal niet in de buurt van een paard te hoeven komen, ook niet als deze een andere lijn maakt dan verwacht en dat kan altijd gebeuren. Door weigeringen inderdaad, maar ook als een ruiter verkeerd rijdt, een andere lijn dan gebruikelijk tot fijner vindt, het paard schrikt et cetera

Ik ga hier in mee :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:46

Wat jammer zeg. Vrijwilligers worden vaak niet genoeg gewaardeerd. Tot het ineens niet meer door kan gaan door een gebrek aan vrijwilligers. Het is niet zo gek dat het moeilijk is om ze te vinden. Mensen maken het er zelf na. Ik denk dat ik toch echt wel opgestapt was.
Geef de vrijwilligers dan genoeg uitleg hoe het werkt en wanneer ze de boel kunnen herstellen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:48

Ik ben al veel parcours hulp geweest en ik vraag me af hoe jij voor dat paard terecht kwam als je echt aan het opletten was. Je kijkt altijd waar het paard en ruiter is en past je aan aan hun. Paarden gaan voor en mensen moeten gewoon opletten.
Vervelend dat je zo'n reactie kreeg maar ik kan het ook wel begrijpen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:11

Regelmatig als vrijwilliger op concoursen gestaan. Zo'n 15 jaar ringmeester geweest bij een groot indoor concours. Onmogelijk om daar echt in de weg te staan. Maar niet te geloven wat je op je af krijgt als je bv de deur een seconde te laat ( in de ogen van de ruiter) open doet.

Ik heb het de eerste paar jaar op momenten echt vreselijk gevonden. Maar met toenemende ervaring en de daarbij horende toenemende grote bek werd het uiteindelijk wel leuker. Niet omdat de ruiters beleefder werden, maar omdat ik vaardiger werd in het ze verbaal aftroeven. En daar dan ook lol in had.

En zélfs als de parcourshulp in de weg loopt, dan nóg hoeft het niet zo onvriendelijk. Want laten we eerlijk zijn.. .waar gáát het op de meeste concoursen nu eigenlijk om?? De wereld vergaat niet hoor, zelfs niet als jij een fout moet incasseren omdat een parcours hulp een fout maakt. Want wat TS zegt is zo waar: concoursen draaien op vrijwilligers. Op mensen die daar staan zodat de ander kan starten.

En een beetje tolerantie tov een beginnende hulp zou dan niet verkeerd zijn. Want als beginnende hulpen niet meer durven uit angst voor een grote mond, dan heb je over een paar jaar helemaal geen hulpen meer.

TS: doodzonde, deze ervaring, en wat jammer dat de organiserende vereniging hier niet op in gespeeld heeft. Niet in het je onder de hoede van een ervaren kracht laten werken, niet in het toespreken van de betreffende ruiter.

Echt érg jammer, gemiste kans wat mij betreft. Ze zijn een potentieel zeer waardevolle kracht kwijt door deze ervaring en dat is meer dan zonde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:27

Ik ben vorige jaren ook regelmatig parcourhulp geweest. Bijna nooit een 'grote bek' van een ruiter gehad. Ik kan ze in ieder geval op 2 handen tellen. Jammer dat jij het zo vaak op 1 dag had. Dan is de lol er snel af... Vooral wanneer het ook nog vrijwillig is.

De keren dat ik wel het één en ander naar me toegeslingerd kreeg was op het moment dat een gespannen ruiter een fout maakte en ik toevallig vlakbij stond. Kon dat bij jou ook niet zo zijn?

Ik heb me altijd wel vermaakt als parcourhulp ;)

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:42

Welkom in het paardenwereldje waar niet alles over rozengeur en manenschijn gaat :+
Ik vind parcourhulp zijn leuk om te doen en ik heb eigenlijk nauwelijks nare opmerkingen over me heen gehad. Vooral goed opletten dat je de ruiters altijd voorrang geeft en nooit in de weg loopt.
Het is denk ik ook wel de sfeer op een springwedstrijd. Je kunt niet verwachten dat de ruiters je bij wijze van komen bedanken na hun rondje := dat is totaal niet aan de orde. Als je hier niet van houdt, kun je beter wat anders gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:13

Joanne1997 schreef:
Vooral goed opletten dat je de ruiters altijd voorrang geeft en nooit in de weg loopt.

Dit :j

Wat ik doe wanneer ik in het parcour sta en iemand is aan het rijdeenén ik moet haar/zijn lijn kruisen om bij de gevallen balk te komen: (volg je hem nog? :P )

Laten merken dat ik weet dat ze aan komt. Dus in het zicht van de ruiter stil staan en wachten tot ze voorbij is. Het liefst bij aan andere hindernis of 'obstakel' in de buurt. Dan weet de ruiter dat je wacht en geen onverwachte dingen doet.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:22

Jammer dat je het zo ervaren hebt! Ik heb het 1 keer mogen doen, en vond dit gelukkig wel een positieve ervaring! Ik ‘snap’ de ruiters ook wel dat als ze zelf een fout maken of niet goed uitkomen en jij staat toevallig dichtbij, dat ze dan denken dat jij de fout hebt veroorzaakt (mede omdat ze gespannen zijn).

Ik neem aan dat het geen internationale superbelangrijke wedstrijd was dus kunnen ze echt wel wat respect tonen! En anders starten ze maar niet meer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:53

Vraag me eerder af wat je in het parcour doet als iemand zijn rondje nog aan het rijden is, heb vaak meegeholpen op wedstrijd en ik wachte altijd netjes tot die persoon naar de laatste hindernis rijd,(dit werd ook altijd met iedere parcourhulp afgesproken.)Daarna heb je vaak nog even de tijd om snel de balk(en) terug te leggen, en mag toch aannemen dat er meerdere mensen waren om te helpen?

Heb zelf ook ooit meegemaakt dat een parcour hulp net op een ongelukkige plaats stond (lees: moest de dubbel in en hij stond half tussen de hindernissen in), paard zag hem op de eerste sprong van de dubbel pas staan en schrok dat hij tussen de hindernissen weg schoot, en ik er af knalde.. Maar die jongen had daar ook niks te zoeken aangezien er nog geen balk af was, en mijn paard niet had gekakt. Heb hem daarna ook semi-geïrriteerd gevraagd of er in deze mega bak geen betere plaats was om te gaan staan.

Blijf van mening dat parcourhulpen gewoon in de hoek van de bak of een overzichtelijke plaats moet wachten tot de combinatie de laatste hindernis heeft gehad. Vooral als je nog niet veel ervaring hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:13

CharmingS schreef:
Vraag me eerder af wat je in het parcour doet als iemand zijn rondje nog aan het rijden is, heb vaak meegeholpen op wedstrijd en ik wachte altijd netjes tot die persoon naar de laatste hindernis rijd,(dit werd ook altijd met iedere parcourhulp afgesproken.)Daarna heb je vaak nog even de tijd om snel de balk(en) terug te leggen, en mag toch aannemen dat er meerdere mensen waren om te helpen?

Dit :j

Ik ben ook nog parcourhulp geweest en wij gingen pas balken opleggen als de laatste hindernis was genomen. Tussen de laatste hindernis en het belsignaal heb je tijd zat om alles snel terug te gaan leggen. Of je moet de pech hebben dat ze echt elke sprong een balk hebben gehad maar daarvoor heb je dan meestal meerdere hulpen. Of dan wacht de jury een paar seconden langer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:34

Wat een nare ervaring voor je :\

Als parcourshulp is het inderdaad goed uitkijken waar je loopt en dat je niet in de weg loopt.

Zelf ook wel gehad hoor, dan was ik nog bezig met het parcours en dan liep de parcoursbouwer ondertussen het parcours al in om een balk terug te leggen waarbij deze direct door de zichtlijn van mn paard liep :\

Ik vind het een ander verhaal als de ruiter er een balk afgooit die vervolgens in de aanrijlijn van een volgende hindernis is gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:42

We moesten meteen weer opleggen ivm de tijd.

Uiteraard keek ik goed uit en als er richting mij gereden werd bleef ik vlak naast een andere hindernis staan (degene waar ze niet op afreden).

Jammer dat fouten van ruiters zelf meteen op de parcourshulpen afgericht moet worden. Dingen als k*Th*er en vet wijf en f*Cking wijf vind ik niet normaal.

En ik hoef geen bedankje hoor na iedere ronde... Maar uitgescholden worden zegt wel weer wat over het niveau van desbetreffende ruiters.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:50

Amy schreef:

Uiteraard keek ik goed uit en als er richting mij gereden werd bleef ik vlak naast een andere hindernis staan (degene waar ze niet op afreden).

Jammer dat fouten van ruiters zelf meteen op de parcourshulpen afgericht moet worden. Dingen als k*Th*er en vet wijf en f*Cking wijf vind ik niet normaal.

En ik hoef geen bedankje hoor na iedere ronde... Maar uitgescholden worden zegt wel weer wat over het niveau van desbetreffende ruiters.

Vraag me dan toch echt af waarom je een aantal keer door verschillende ruiters bent uitgescholden als je echt niet in de weg zou staan.. Niet dat het goed is dat ze je uitschelden, maar vind het wel vreemd dat ze er meerdere ruiters waren die dit dan doen, als je niet in de weg staat..
Was dit je eerste keer als parcourhulp?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:01

Aan de andere kant vind ik het dan weer bijzonder dat er meteen van uit wordt gegaan dat het ts haar eigen schuld is.

Ik herken het wel hoor, wedstrijdspanning en concurrentie/ afgunst doet blijkbaar rare dingen met mensen. Zelfs onbewust de jury uitfoeteren, niet doorhebben dat het de jury is. Schelden en andere nare dingen zeggen is voor sommige mensen wel heel erg makkelijk..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:08

Amy schreef:

Naast/in de buurt van een hindernis staan, kan wel een paard laten schrikken die niet had verwacht dat daar iemand om het hoekje zou staan. Het is beter om ver van het paard vandaan te blijven en als dat toch even anders loopt, er voor te zorgen dat je niet in de weg staat, maar wel al ruim van te voren zichtbaar bent voor het paard. Misschien dat daar iets mis ging?

Maar uitschelden is inderdaad niet bedoeling, maar in combinatie van stress en zenuwen, wordt er soms wat te extreem gereageerd op fouten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:10

Wat naar zeg, ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met ringmeester / parcourshulp zijn. Tja, met ringmeester wel eens wat gestresste ruiters met wat onmogelijke eisen, maar ben nooit feitelijk uitgescholden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:12

Volgende x op een westernwedstrijd komen helpen, nog nooit meegemaakt dat iemand daar een grote bek kreeg :D
Tijdens mijn onderdeel liet iemand per ongeluk een deur hard dichtklappen en paard schrok toch, tja oliebol happens.
Uit je concentratie... pffff

Sommige ruiters lopen mijlenver naast hun schoenen en dat zijn vaak geeneens de besten.. :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:07

Ik ben benieuwd naar de andere kant van dit verhaal want meerdere ruiters die zonder reden beginnen te schelden vind ik een bijzonder verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:18

Ik ben overigens niet de enige die uitgescholden werd, maar twee oudere mannen (60+) die dit al jaren doen ook...

Het heeft mij wel doen besluiten voorlopig maar weer lekker bij de dressuur te helpen ipv springen. Schrijven naast de jury is dankbaarder werk, krijg je tenminste geen grote bek.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:49

Amy schreef:
Ik ben overigens niet de enige die uitgescholden werd, maar twee oudere mannen (60+) die dit al jaren doen ook...

Het heeft mij wel doen besluiten voorlopig maar weer lekker bij de dressuur te helpen ipv springen. Schrijven naast de jury is dankbaarder werk, krijg je tenminste geen grote bek.

Ik kan het erg goed begrijpen dat als jullie inderdaad meteen de balk zodra die er af is weer op moesten leggen, dat heel veel ruiters zich daar aan storen. Hetzelfde als gillende rennende kinderen die langs witte hekjes van de dressuur ring rennen. Dat zijn gewoon niet zo'n fijne dingen als je met je wedstrijd bezig bent.

Schelden praat ik niet goed, maar misschien een idee om de volgende keer de balken pas weer in de lepels te hangen als de ruiter naar de laatste hindernis rijd ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:24

Ik denk dat het als ruiter heel vervelend is als iemand anders je wedstrijd verpest. Meestal train je er toch voor en ga je voor de winst. Zenuwen spelen natuurlijk ook mee, dus dan zal men eerder boos reageren. Ik was er niet bij maar ik denk dat je toch meer in de weg hebt gelopen dan je zelf dacht. Wel jammer natuurlijk dat je een vervelende ervaring hebt, je probeerde alleen maar te helpen :(:)