dierenmishandeling of niet? wat is jullie mening..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:40

mijn paardjes hebben lekker een uurtje samen lopen spelen, met een regendeken op, ik heb ook nog even 'mee mogen spelen' , daarna lekker schoon gemaakt, geborsteld en droge dekens op, iedereen tevreden. Ik denk dat een paard elke dag minstens een uur zijn stal uit moet kunnen, Een paard heeft er niet om gevraagd om in een box gezet te worden (ga zelf eens een hele dag bv. op de wc zitten, daar word je niet vrolijk van!) een paard is echt veel liever buiten dan, zoals wij misschien denken, in zijn warme stalletje! Tuurlijk het is niet fijn in de blub en in de regen en het geeft een hoop werk extra, maar als je conditie aan het opbouwen bent, kun je niet ineens (wegens het weer) een paard in zijn hol laten staan

ps. Dolfijntje, schuldgevoel is niet nodig, want hij heeft nog lekker buiten lopen spelen in de wind hoor!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:44

Je hebt inderdaad voor en tegenstanders in zo´n topic. Ik heb zelf een arabiertje wat het vreselijk vindt in de regen, maar baasje vindt dat het paard naar buiten moet. Wel ingepakt in Bucas regendeken, dus nat wordt ze niet op de ´gevaarlijke ´plaatsen. Mijn paardje staat zo´n 8 uur per dag buiten, lekker bewegen, gras eten, een frisse neus halen, sociaal contact in een kudde. Alle dingen die een paard nodig heeft, in mijn ogen dan, om zich lekker te kunnen ontspannen en zich gelukkig te voelen...



24 uur per dag op stal is voor een paard dodelijk vervelend....
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-01-04 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:45

Ik sta sinds een jaar bij een binnebak, dus heb het probleem nu niet meer. Haha!

Maar voorheen gingen ook elke dag de paarden los.
Of ik reed ze, of longeerde ze.

Ze voorspellen de hele week regen, moeten ze dan maar 7 dagen op stal blijven?

sheda

Berichten: 262
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Boetele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:49

Heb mn paardje vandaag naar buiten gedaan, staatie de hele tijd zielig door het keukenraam naar binnen te kijken, net alsof hij wil zeggen: kom op hey, laat me derin. En dat heb ik na een halfuurtje dan ook maar gedaan, en die andere heb ik dus helemaal niet naar buiten gedaan. En die arme shetties staan allemaal in een hoekje in de wei met de kont naar de wind.
Laatst bijgewerkt door sheda op 31-01-04 21:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:50

Die ene van die opa quote: Jullie kunnen zelf beslissen om naar buiten te gaan, paarden zijn afhankelijk..

Onze ponies (en mijn bijrijdpony ook) gaan gewoon naar buiten, ze geven vanzelf wel aan als ze het zat zijn. Ze kunnen trouwens alle 4 gewoons chuilen!

roteb12345
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:51

dit is inderdaad maar een mening!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! maar die van mij heeft er nog nooit wat van gehad en hij loopt er ook niet minder door.dus het is geen dieren mishandeling. Boos! of dat het nu bewezen of niet.het is te gek voor woorden.want het is ook bewezen dat iedere keer dat een spier gebruikt wordt kapot gemaakt wordt

roteb12345
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:59

je moet niet zo mutsen met die paarden,ze gaan er niet dood aan.en die spieren hebben ze na een week ook nog!!!! en da"t gezwets over dat jouw paarden het leuk vinden om de regen in te gaan is gewoon ONZIN........of ben je gewoon een dierentolk!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:47

Waarom word je nu zo kwaad?

Ik vind het juist mutsen door te zeggen dat het zielig is in de regen.
Wat is daar zielig aan? Zieloge paardjes in de natuur dan Huilen
Als ik naar mijn werk moet, moet ik ook door de regen fietsen.
Denk dat ik maandag maar tegen mijn baas ga zeggen dat als het regent, ik niet meer kom Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:02

roteb12345 schreef:
je moet niet zo mutsen met die paarden,ze gaan er niet dood aan.en die spieren hebben ze na een week ook nog!!!! en da"t gezwets over dat jouw paarden het leuk vinden om de regen in te gaan is gewoon ONZIN........of ben je gewoon een dierentolk!!!!!!!


En hoe weet je dat ze het prettiger vinden dat ze de gehele dag binnen staan?

De mijne gaan ook gewoon naar buiten, ga enkele keren kijken, en ze staan gewoon ergens op de weide en niet bij het hek... Ze laten ook gewoon horen dat ze eruit willen (tegen de deur schoppen enz..)
Ik heb er een onder de deken staan en die muts krijgt het voor elkaar om de regendeken af te doen, hoe? geen idee, net of ze er zo uitstapt. Die gaat dan wel eerder opstal als de deken af is.....
En je hoeft geen tolk te zijn om te snappen wat fijn of minder fijn is... en als je toch weet wat ze fijn vinden, zal je ook wel geen paard rijden...

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 23:42

Hoi Hoi,

Ik vind het wel erg leuk dat er zoveel verschillende meningen zijn Lachen .
Mijn mening is dat ze er echt niet dood aan gaan als ze eens een keertje op stal staan. Het is niet zo dat als het een week lang regent ik mijn paard niet naar buiten haal... Het ging dus alleen om vandaag. Ik heb vaak genoeg in de regen gereden of gelongeerd. hoewel ik wel vaak merkte dat hij de volgende dag dan stijf of ziek was Scheve mond .
Ik vind het zeker belangrijk dat een paard beweging krijgt. Maar een rondje over het terein vind ik dan ook weer niks. Dat kun je naar mijn idee geen beweging noemen of wel Verward .
En om hem nou in de paddock te zetten heeft voor hem echt geen zin, hij staat dan maar in een hoekje niks te doen.
En longeren zag ik gewoon weg niet zitten omdat hij gisteren dus wat last van zijn rug had en de longeer bak erg slecht was...

Maar dankzij de geweldige eigenaren van onze stal heeft mijn paard toch nog even buiten gestaan toen het droog was...iedereen HAPPY *LOL* OK dan! .

Maar ik ben dus van mening dat van een dag op stal staan een paard en zijn spieren echt niet dood gaan.. ieder zijn eigen mening natuurlijk hou me te goeden..

groetjes dolfijtje en een blij flip.....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:45

mijn paard komt inprincipe altijd buiten
ik kan het niet over mijn hart verkrijgen haar op stal te laten (of het weer moet wel heeeel extreem zijn)

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:45

Mijn paardje heeft vandaag ook niet buiten gestaan de windkracht hier was niet normaal meer!!!
Voel me dan ook erg schuldig en ga morgen lekker vroeg naar stal om hem lekker zo lang mogelijk buiten te laten staan!!!!!

prompter

Berichten: 11152
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:53

dolfijntje schreef:
Hoi Hoi,
Maar ik ben dus van mening dat van een dag op stal staan een paard en zijn spieren echt niet dood gaan.. ieder zijn eigen mening natuurlijk hou me te goeden..


Natuurlijk gaan zijn spieren niet dóód van een dagje binnen staan, zo snel gaat dat niet Lachen. Maar doordat ze door het gebrek aan beweging slecht doorbloed worden, wordt er wel met celafbraak begonnen. Dat gaat niet zo heel snel, maar wanneer je een sportpaard in volle training hebt kun je eigenlijk geeneen spiercel missen Haha!. Bovendien is het fijner voor je paard om er even uit te zijn, zelfs dat éne rondje heeft dan al zin - het is een klein beetje afleiding, dus 1 rondje is al beter dan geen rondje Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:18

Ik heb me afgelopen donderdag ook behoorlijk geschaamd om het feit dat mijn paard zijn stal niet uit is geweest... Dit omdat ik 2 uur heb zitten wachten op de dierenarts, want die zou een stel paarden op stal komen chippen... verder was bijna niet mogelijk om met mijn paard wat te doen met die sneeuw ivm met ijzers... Maar ik hoop dat wel nu beter weer zullen krijgen zodat mijn lieve schat zijn volledige beweging/ aandacht weer kan krijgen

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:25

Ach joh, ik wed dat er op bokt ook veel mensen zitten bij wie hun paard lang niet iedere dag eruit komt Alleen die gaan hier denk ik niet reageren! Ga maar kijken op maneges en zo...

Bij ons staan de paarden altijd de hele dag buiten, maar als het nu erg slecht weer is gaan ze gewoon een uurtje of 2 of een middag eruit.

Maarre, je paard is er toch even uitgeweest, en van 1 dagje in zijn stal staan wordt hij echt niet depressief hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:22

Dierenmishandeling vind ik een te groot woord, en ik weet dat ze niet dood gaan van een dag hun stal niet uitkomen, maar voor mezelf en onze paarden vind ik het echt volkomen onacceptabel.
Een paard is een bewegingsdier.
Ik vind dat elke eigenaar die z'n paard een hele dag op stal moet staan, zelf een hele dag niet mag eten en drinken. Daar ga je namelijk ook niet dood van.
Denk daar maar es over na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:24

Idd Sonja, dat vind ik altijd zon domme uitspraak.
Nee ze gaan er idd niet dood van, als ik hem tegen zijn kop aan sla omdat ik daar toevallig zin in heb, ook niet, maar durf ook te wedden dat hij dat niet leuk vind. (En ik zelfs heeel bokt terrecht over me heen zou krijgen.)
Maar het mag wel, want hij gaat er niet dood van Verdrietig

pmarena

Berichten: 48190
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:37

Die van mij gaat elke dag van donker tot donker ongeveer naar buiten.
In de zomer dag en nacht op het land.

Een enkele keer als het weer TE beestachtig is , dan blijft het hele spul binnen staan. Meestal gaan ze dan alsnog even naar buiten hoor , luchten die handel ! Haha!

Maar een paard dat normaal altijd lekker urenlang buiten mag spelen en dat je die bij wijze van ZEER grote uitzondering eens een dagje binnen houdt : moet kunnen. Het is dan ook echt ZO erg dat ze je al aankijkt van Verward ben je niet wijs ofzo Verward als ik haar toch even een rondje mee wil nemen door de hoosbuien en erge rukwinden *LOL*

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:51

Als je een paard hebt, dat heel erg vatbaar is voor ziektes, die ze oplopen door bijvoorbeeld op de tocht te staan, kan ik me voorstellen dat je je paard liever binnenhoudt.
En als hij heel zielig in een hoekje probeert te schuilen, laat hem dan niet los, maar rijdt hem, dan blijft hij iig lekker warm.

En de meeste paarden kunnen heel goed tegen een beetje regen, dus laat ze lekker even hun eigen gang gaan!
Zoals al eerder gezegd werd, ga zelf maar een hele dag op de wc zitten! En dan zonder doorspoelen he!

Een paard in de vrije natuur, loopt de hele dag door. Kunnen wij als mensen niet proberen die beesten op zijn minst een beetje natuurlijke manier te houden?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:24

ik had ook een andere merrie waar ik medeberijdster van was en die stond het hele jaar op stal... alleen in de zomer ging ze een maandje "op vakantie" Cool op de wei met heel veel andere paarden. Wel werd er heel veel buitengereden, losgegooid in de bak met andere paarden en kreeg ze elke dag minstens een uur beweging... Lachen

Kijk ik ben er helemaal geen voorstander van om je paard op stal te houden, maar ik moet wel zeggen dat het een hele tevreden merrie was, en ze mankeerde ook nooit wat, altijd fit en vrolijk... dan zeg ik op mijn beurt dan mag het wel.

Maar dan moet het paard wel regelmatig los en elke dag gereden worden

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 17:32

Hoi,

Ik ben vandaag weer bij me paardje geweest(zoals elke dag Lachen ). En ook vandaag kon er niet gereden worden. Maar dat duurt niet lang meer. 9 feb. wordt er een nieuwe bodum in de bak gelegt en dan kan er weer iedere dag gereden worden yes!! *LOL*
Heb vandaag wel met hem gestapt. Aangezien ze ook met de paddock bezig zijn(kon hem dus niet buiten zetten)...

Ik wilde toch ook nog even kwijt dat mijn paard eigenlijk pas sinds 2 jaar buiten kan staan in een paddock. Voor heen stond hij dag en nacht op stal en kwam hij alleen buiten als ik er was(en ik kwam iedere dag). Als hij buiten in het land of in de paddock stond werd hij zo bang dat hij er uit sprong en naar stal renden.Hij is nu 14 jaar en nog steeds kern gezond. Dus dat bewijst maar dat een paard best gezond en gelukkig kan zijn als hij op stal staat. Wel heeft hij altijd in een buiten stal gestaan. Dus altijd frisse lucht OK dan! ......

In maart ga ik weer voor het eerst een wedstrijd rijden(m2 dressuur). Dus ik hoop dat alles goed gaat met de nieuwe bak. Dan kunnen we nog trainen..

Ik wil iedereen wel bedanken voor de reactie(ondanks dat ik het niet met iedereen eens bent)

groetjes dolfijntje

roteb12345
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:46

graag gedaan hoor. bedankt dat we onze meningen kunnen uiten. zo zie je dat iedereen een eigen mening heeft.ik heb zooooooo lekker buiten gereden vandaag.de zon scheen,de vogeltjes floten zo mooi.morgen mag ie weer in de bak oefenen voor de L1. veel liefs moi. p.s. het is niets persoonlijks hoor.doei

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:31

NovaGirl schreef:

Mijn opa zegt altijd : "ga jij voor je lol naar buiten terwijl het regent? NEE!
dus de paarden ook niet


Eet jij graag biks? Nee, dus je paard ook niet Verward Ongeveer een zelfde redenering toch?

Ik zou het niet direct dierenmishandeling noemen Maar zorg toch wel dat mijn paard elke dag buiten komt, normaal gesproken.

Vandaag ook geweest, de bak was niet te rijden en het was prut weer maar ze wordt er echt niet blij van als ik haar maar op stal laat staan.
Even gepoetst, een stuk aan de hand gestapt en daarna de bak in gegooid. Je had ze moeten zien, snuiven, snorken en maar blijven rennen, helemaal gelukkig dat ze naar buiten konden.

Dat stappen is overigens dus ook niet voor de beweging, maar een beetje contact en opvoeding. Paarden zijn gewend om uit stal de bak in te rennen, dus zich af en toe aan ons aan moeten passen is een fijne afwisseling. (hoewel ik dus wel een skippybal naast me had Knipoog)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:47

Sonja schreef:
Dierenmishandeling vind ik een te groot woord, en ik weet dat ze niet dood gaan van een dag hun stal niet uitkomen, maar voor mezelf en onze paarden vind ik het echt volkomen onacceptabel.
Een paard is een bewegingsdier.
Ik vind dat elke eigenaar die z'n paard een hele dag op stal moet staan, zelf een hele dag niet mag eten en drinken. Daar ga je namelijk ook niet dood van.
Denk daar maar es over na.

Ik kan niet meer zeggen dat ik me hier voor de volle 100% bij aansluit.

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:01

Ik wil me er toch ook nog even tegenaan bemoeien hoor! Lachen
Dolfijntje, toen ik vanmiddag op stal was, was jouw Flipje lekker aan het buitenspelen hoor, met al zijn vriendjes en vriendinnetjes in het landje van Anne en Mirage!! Haha!