en dan lig je in het ziekenhuis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:44

Omdat TS ouder is dan 16 jaar verplaats ik het topic naar PaardenPraat.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:36

Ben nog niet vaak gevallen maar wel een paar keer flink.

Ben een keer toen ik nog geen jaar op paardrijden zat, met een haflinger op hol gegaan en ben toen op de enige betonnen paal in zo'n 100 meter geklapt. Had toen wat laat van mijn ribben maarja was ook een klap. Bleken achteraf gebroken, heb er nog gewoon mee gahandbald en al :=. Oeps

Ik ben een keer over de kop gegaan met mijn toen paard, galopeerde op een volte en hij struikelde of iets en ik zag ineens zijn achterbeen achter mijn hoofd. Gelukkig er precies naast gevallen. Mijn heup deed toen onwijs zeer en heb geen idee meer hoe ik terug gekomen ben in de stal. Zat dan ook een flinke scheur in achteraf. Ik ben niet K voorzichtig met mijzelf.

De laatste keer was alweer 4 jaar geleden. Was aan het springen een paard schrok van de Shetlander ernaast in de wei. Weet niet eens meer of ik nog over de hindernis gekomen ben, werd wakker in het ziekenhuis. Ben toen een goed uur van de wereld geweest en heb een seizure gehad. Ben toen helemaal nagelopen in het ziekenhuis en toen zijn mijn oude breuken ook boven gekomen. Had een puntbloeding in mijn hersenen en een flinke whiplash waar ik nogsteeds last van heb.
Heb toen best lang geheugen problemen gehad en balans problemen vooral als ik moe werd.

Bij mijn eerste val ben ik zo'n 3 jaar niet meer gaan rijden. Reed toen op een kleine manege en was zo bang geworden dat ik niet eens meer normaal kon stappen. Maar mijn zus reed wel en bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.

Bij de andere twee, altijd weer binnen een week opgestapt al was het alleen stappen met pijn. Had ook niet 1,2,3 een ruiter die hem over kon nemen toen. Achteraf misschien niet zo slim maar ach blijft gevaarlijk paardrijden.

Veel beterschap gewenst, zal wel een flinke tijd zijn dat je niet kan rijden dus ik snap wel dat je eerst iemand anders erop zet.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:11

Ik ben zo vaak gevallen en vaak inderdaad gelijk weer opgestapt.

2x lukte dat niet, eerste keer toen ik mijn stuitje flink gekneusd had (en die staat nog steeds scheef ) en de allerlaatste keer had ik mijn bekken gebroken waar ik 3 maanden van heb moeten bekomen.

Ik riep dat ik nooit meer ging rijden na de laatste val :x
Uiteindelijk op het aller braafste paard wat ik ken weer opgestapt maar ik rij nog te weinig om echt eens goed over mijn angst heen te komen.

Denk overigens dat daar zeker een leeftijd/ verantwoordelijkheid factor in zit.
Heb nu 2 jonge kinderen en wanneer ik weer zo'n klapper maak zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:59

ik heb mijn enkel ook gebroken bij een val (met paard op het beton) en het nodige ijzerwerk erin gekregen. Helaas door de ingewikkelde breuk, verschillende operaties waarbij iets fout ging, heb ik nu 11 jaar later een zwak been en blijf ik voor de rest van mijn leven kreupel.

Ik kan je de volgende tip meegeven; neem je tijd in het herstel en hou je herstel goed in de gaten. Voelt het niet goed, dan aan de bel trekken. mijn ervaring is dat de artsen dat niet altijd doen...

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:38

10 jaar geleden heb ik mijn bovenbeen gebroken na 3 maande brak de plaat en on ik opnieuw beginnen. Ik ben nooit weer opgestapt ook omdat de pin er nog inzet en de kans op een open breuk bij een val dan groter is. Vorig jaar is het laatste paard verkocht, we hadden er 2

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:42

Oei beterschap TS.

Ik heb toen niks gebroken, maar had wel mijn enkelbanden gescheurd.
Heb 1 week niet op mijn been kunnen leunen en liep op 1 kruk, aangezien mijn pols aan de zelfde kant zwaar gekneusd was en ze die in een halve gips vorm hadden gezet. Daarna een brace gekregen en toen kon ik er redelijk mee lopen, maar rijden heeft zeker nog wel een 3/4 maanden geduurd.

Ik dacht dat ik er wel gewoon weer zou opstappen, maar dat was niet zo vanzelf sprekend. Dus vriendin paard aan de longeerlijn de eerste keer. Daarna ging het wel, maar galop heb ik denk ik echt een jaar niet gedaan. Toen langzaam wel weer eens, maar hij bokte op een bepaald moment (hoogstens 10 cm hoog, maar voor mij te hoog op dat moment). En dus weer een hele poos niet gegalopperd. Buitenritten was helemaal een no go.

Nu na ruim 4 jaar kan ik zeggen dat ik echt over mijn angsten heen ben.

Hierbij wel een side note, wil namelijk niet dat je denkt dat het heel lang duurt voordat je over je angst heen komt (als je die al hebt). Ik was een half jaar ervoor ook eraf gevallen, en heb toen relatief veel mazzel gehad, maar het bleef wel in mijn hoofd spoken. Daarnaast heb ik in die 4 jaar ook een burn out gehad, wat ook zeker niet mee heeft geholpen.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:26

Het is niet best voor mij om deze vreselijke valpartijen te lezen!Ik zit zelf te revalideren en weet nu niet of ik nog durf op te stappen.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:33

anjali schreef:
Het is niet best voor mij om deze vreselijke valpartijen te lezen!Ik zit zelf te revalideren en weet nu niet of ik nog durf op te stappen.

in ieder geval proberen

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:44

Toen ik een jaar of 8 was ben ik een keer met gestrekte arm van het paard gevallen, ik landde op de hand van m'n gestrekte arm en toen is m'n elleboog de verkeerde kant op geschoten :+ En m'n instructrice nog "je moet er echt weer op hoor want anders word je bang!" Nou m'n moeder heeft daar gelukkig een stokje voor gestoken, uiteindelijk ben ik dezelfde avond nog geopereerd en hebben ze het gefixt met pennen. Wel lang gips gehad, en behalve dat ik m'n arm niet meer helemaal 100% kan buigen heb ik er eigenlijk geen last meer van.
Ik ben daarna wel weer gewoon opgestapt, maar goed ik was nog heel jong natuurlijk. Dan heb je toch minder angst.

Echt een held ben ik nooit geweest, heb de laatste 4 jaar een bijrijpaard gehad die ik wel goed vertrouwde (alsnog geen 100% hoor :+ ) en met hem heb ik eigenlijk nooit echt angst gehad. Maar als ik bijvoorbeeld ergens ga buitenrijden vraag ik altijd om het braafste paard van stal :=

Heel veel beterschap TS, hopelijk verloopt je revalidatie voorspoedig! Hou vooral in je achterhoofd dat ongelukjes altijd kunnen gebeuren, hoef je niet persé voor op het paard te zitten := Eerst maar goed revalideren en dan weer verder kijken. Sterkte!

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:07

Hoe gaat het nu met je ts? Is het je eigen paard waar je af gevallen bent?

Ik ben 3 maanden geleden ook ongelukkig gevallen en mag nu nog niet weer rijden. Was ook geen enorme held voor die tijd. Wil over een tijdje het wel weer eens proberen. Maar of ik het nog durf? Ik hoop het wel, maar weet het niet zeker. Soms schieten de beelden van mijn val (en eerdere vallen) nog heel helder door mijn hoofd, en dan zit ik nog niet eens op het paard. Dus moet maar afwachten en ga niks forceren.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:19

jumpyhorse schreef:
anjali schreef:
Het is niet best voor mij om deze vreselijke valpartijen te lezen!Ik zit zelf te revalideren en weet nu niet of ik nog durf op te stappen.

in ieder geval proberen

Maar ik viel er al tijdens het opstappen vanaf.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:28

Oei dat is schrikken zeg, hard terecht gekomen!
Hopen dat het vlot en goed herstelt, heel veel sterkte en doe voorzichtig!

VivaLaVida schreef:
Oeps! Geen talusfractuur hoop ik?

Die heb ik gehad door een val met paard in een greppel, niet grappig inderdaad...

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:32

Ik ben in maart met paard en al gevallen op het asfalt.
Ze schrok, sprong uit de berm en gleed onderuit.
Enkelbanden gescheurd, scheurtje in het bot van mijn enkel en vier hechtingen in mijn knie.
Eerste week drukverband en niet belasten, daarna twee weken tape.
Toen moest ik eigenlijk nog twee weken tape, maar die heb ik vervangen voor een sportbrace.

Twee weken geleden weer erop gegaan in de bak, weer eraf gevallen, gelukkig een zachte landing.
Ze schrok weer eens ergens van en trok een sprintje ik draaide haar om, ze struikelde en viel op haar knieën, ik vloog voor het zadel, daarna trok ze een nieuw sprintje en een bok, toen hing ik ergens rechts om haar hals.
Maar tjee wat was ik boos. Madam had drie dagen op het land gelopen, ik dacht de frisheid is er wel uit.

Nu aan de longe en dan van het weekend een nieuwe poging.
Maar als ik er weer af val dan kap ik met dit paard.

Je bent gewoon zo hulpeloos als je geblesseerd bent, vier weken niet kunnen werken. 2 jonge kinderen thuis, geen pretje.

Ik baal ook zo gewoon, ben bijna een jaar met haar bezig en het ging echt goed vooruit, nu na vier weken rust heb ik het gevoel dat ik terug bij af ben ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:28

Nouvel schreef:
Oei dat is schrikken zeg, hard terecht gekomen!
Hopen dat het vlot en goed herstelt, heel veel sterkte en doe voorzichtig!

VivaLaVida schreef:
Oeps! Geen talusfractuur hoop ik?

Die heb ik gehad door een val met paard in een greppel, niet grappig inderdaad...


Nee idd, mijn vriend heeft m ook gehad en die kan nooit meer lang lopen en rennen helemaal niet..

santje44
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:45

Beterschap TS.

Zelf gelukkig nog nooit iets gebroken gehad.
Wel keer mijn heup gekneusd door een trap van een pony terwijl ik van de pony waar ik op reed viel (Reden met zijn 2e naast elkaar wat op manege les) en toen gewoon weer opgestapt met pijn.
En de laatste keer ben ik plat op mijn rug gevallen en kreeg ik even geen adem toen ik weer normaal kon ademen weer opgestapt en even rustig gestapt omdat ik elke beweging eigenlijk voelde.

Denk dat het beste is gewoon kijken waar jij je goed bij voelt als is het in het begin alleen stappen of lekker grondwerk.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:59

Hoe gaat het nu met je TS??

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:48

rayoow schreef:
Hoe gaat het nu met je TS??

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met je gaat.
Houd je de pijn nog vol? En hoe voel je je?

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:24

Lang niks meer in dit topic vootbij zien komen. Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat en of je toch weer van plan bent om de draad terug op te pikken. :)

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:34

Ik heb wel ervaring met enkel breuken gezet met plaatjes en schroeven maar weet niet zeker of je mijn verhaal wel wil horen