[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:09

Ze zien er ook erg goed uit Rebecca! Ik kom binnenkort een keer jullie kant op voor een buite ritje samen! ;)

Staan ze met zijn 2e dan? Is wil duke gewoon niks van de andere weten en alleen pleun?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 23:54

Nadiine__x schreef:
Ze zien er ook erg goed uit Rebecca! Ik kom binnenkort een keer jullie kant op voor een buite ritje samen! ;)

Staan ze met zijn 2e dan? Is wil duke gewoon niks van de andere weten en alleen pleun?


Nee hoor, hij is gewoon heel beschermend over Pleun, maar nooit gemeen naar andere paarden tenzij ze minder aardig naar Pleun zijn. Op buitenrit in een groep, vind hij het ook niets als er een ander paard naast Pleun loopt, daar probeert hij letterlijk tussen te komen. Maar als het nodig is kan elk paard in zijn achterwerk geparkeerd worden, zonder dat hij uit zal halen of iets.

Duke is gewoon een gekkie en snel jaloers. Hij loopt zonder Pleun het liefst voorop in de groep, met z’n tweetjes gaan ze om en om voor, maar als er andere paarden bij zijn, dan heeft hij Pleun het liefst voorop en de rest achter of naast hem, zodat hij kan zorgen dat er niemand naast Pleun loopt. Dan is hij het meest ontspannen.


Gezellig dat je langs wil komen, je bent altijd welkom natuurlijk met of zonder paard, ik heb er toch twee! :D

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:11

Haha, dat is ook nog een leuk idee! :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:15

Nadiine__x schreef:
Haha, dat is ook nog een leuk idee! :D



Ja echt heerlijk, ik kan een willekeurige paarden vriendin vragen of ze zin heeft om te rijden als ik geen zin heb om alleen te gaan en mijn bijrijders niet kunnen. Het zijn mijn paarden, dus ik mag iedereen er op zetten als ik wil.
Al met al komt dat niet vaak voor hoor, Duke is een druktemaker, dus die rij ik toch zelf tenzij ik zeker weet dat de andere ruiter rust en kunde genoeg heeft voor hem en Pleun is jong, dus daar wil ik alleen een goede ruiter op.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:45

Haha, dan zie ik deze uitnodiging als. Een compliment *D

Maar ik snap je heel goed hoor!
Ik vond dat ook altijd erg prettig toen akkie er nog was maar idd niet iedereen.. :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:07

Ik heb aan dexter het braafste en gemakkelijkste paard van de wereld en ik wil er evengoed niet iedereen op hebben :o
Bijna 8 jaar later is voor mij de bubbeltjesplastic er nog niet af :=
Ik ben ook heel blij dat die 2 van mij met gemak een hele tijd kunnen stilstaan want ik zou noooit een verzorgster willen, zou dan alleen maar jaloers zijn dat die aan mijn paarden zit als ik er niet kan zijn _O-

Pleun is wel echt mega veranderd het afgelopen jaar hé, wat een bonk :=

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:29

Granoek schreef:
Ik heb aan dexter het braafste en gemakkelijkste paard van de wereld en ik wil er evengoed niet iedereen op hebben :o
Bijna 8 jaar later is voor mij de bubbeltjesplastic er nog niet af :=
Ik ben ook heel blij dat die 2 van mij met gemak een hele tijd kunnen stilstaan want ik zou noooit een verzorgster willen, zou dan alleen maar jaloers zijn dat die aan mijn paarden zit als ik er niet kan zijn _O-

Pleun is wel echt mega veranderd het afgelopen jaar hé, wat een bonk :=


Pleun is echt veranderd ja, sinds ze in training staat is ze echt vooruit gegaan met bespiering, maar ook de nodige vet erbij. Ze mag op dieet, want ze begint nu wel dik te worden. Ben ik niet gewend van Duke, daar moet ik altijd opletten dat hij niet afvalt.


Afbeelding

Haar kont is nu breder en een centimeter hoger dan dat van Duke en ze heeft een buikje. Duke zijn schoft is hoger, maar het scheelt niet veel meer.


Afbeelding

Afbeelding
Pleun in geel en Duke in blauw

Maar Duke heeft nog wel echt een bredere borst en schouders.
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:32

Oh ja langs voor inderdaad nog wel voorsprong voor Duke!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 03:05

Zo weer even bijkletsen, ik plaats hier echt te weinig updates. Ik wou eigenlijk “een jaar in the picture” topic openen, maar misschien is het leuker gewoon hier een update te geven. We waren ergens in maart van dit jaar blijven hangen toch?

Rond die tijd melde één van mijn bijrijders dat ze zwanger was en begon de zoektocht naar een bijrijder erbij. Dat was wel weer “een dingetje”, waarbij ik me toch elke keer weer verbaas over hoe slecht men hun eigen kunnen in kan schatten, had je dan eindelijk een ruiter die redelijk goed kon rijden, dan trok die zo haar eigen plan, met alle gevolgen van dien. Ik heb daarover in het bijrijders topic wel wat gepost, dus zal het hier niet uitgebreid vertellen.

Ergens in April reageerde iemand met “ik voldoe echt niet aan wat je zoekt, maar ik zou dolgraag meer willen leren”. Dus een tijdje met haar gekletst, wat rijfilmpjes bekeken en haar uitgenodigd om kennis te komen maken. Ik wist dat ze manege niveau was, maar dit was duidelijk iemand die wilde leren en open stond.

We hebben samen een buitenrit gemaakt, waarbij ik haar op de (doorgaans) brave Pleun zette en zelf op de altijd iets zenuwachtige Duke ging. Helaas had Pleun al snel door dat deze ruiter net niet tijdig genoeg kon aanvoelen wat ze van plan was en omdat Pleun gewoon Pleun is, maakte ze daar misbruik van door elke keer weer even aan te galopperen, want sjezen is leuk. Nadat ik de ruiter voor de 10e keer geïnstrueerd had om Pleun tegen een boom te parkeren, vond ik het welletjes geweest. Duke was braaf genoeg en Pleun was inmiddels gewoon echt aan het klieren, dus zijn we gewisseld. Tot mijn grote verbazing klikte de ruiter en Duke meteen en hij was echt zooo braaf met haar. Pleun heb ik 2x een kleine correctie moeten geven toen ze met mij ook aan wilde galopperen en daarna had ze door dat het spelletje over was en heeft ze zich gewoon gedragen.


Afbeelding


Vanaf dat moment is de nieuwe bijrijder op Duke gaan rijden. 1x per week les en veel mee op buitenrit, de twee gingen met sprongen vooruit. De nieuwe bijrijder klikte ook goed met mijn andere bijrijder en samen zijn we echt een leuk team.

(Foto moet nog bewerkt worden)
Afbeelding

Hier half april met mijn oppaskind Roos op Pleun.

Die twee kennen elkaar al vanaf dat ik Pleun heb, swipe voor 4 jaar eerder.

Pleun is echt een heerlijk paard aan het worden, erg werklustig en heerlijk om te rijden. We hebben tot de zomer haar voornamelijk buiten gereden met af en toe eens 10-15 minuten in de bak voor of na een buitenrit. Voornamelijk dus veel rechtuit buiten om spieren en balans te bouwen en ze vind het heerlijk.
Deze zomer is ze 5 jaar geworden, dus ze is nog super jong en balans vind ik het belangrijkste in het leer proces.


Afbeelding

Afbeelding


We proberen haar vanalles te leren en dat vind ze alleen maar leuk, zoal met ruiter in het water.



Ze is afgelopen zomer ook weer naar de hengstenhouder geweest voor 5 weken, daar gedekt en drachtig gescand, inmiddels is ze 5 maand drachtig, dus eind mei verwachten wij haar eerste veulen en daar zie ik erg naar uit.

Met Duke gaat het ook goed, we zijn weer eens wat vaker met hem op pad gegaan in de tijd dat Pleun bij de hengstenhouder stond, want hij was wel wat eenzaam zonder Pleun en hij viel de eerste week zonder haar flink af, maar door leuke dingen te doen, kwam hij weer in een lekker ritme.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ook met Duke wat andere paarden begeleid op hun eerste buitenritten. Dat vind hij leuk, dan kan hij laten zien hoe stoer hij is.

We hebben heel wat ritjes gemaakt en toen Pleun terug kwam zijn we ook met haar lekker met de trailer weggeweest voor ritjes verder weg.
Pleun ontpopte zichzelf tot echte springpony.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest valt er niet heel veel te vertellen. Ik geniet volop van mijn twee paarden, het gaat gewoon lekker met ze.

Afbeelding

Mooie herfst plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Dus ook ons eerste foto topic geopend:
Daphara @ [ITP] Shires in de herfst

Ze zijn echt helemaal gesynchroniseerd op elkaar


Ook nog even een foto die ik zelf afgelopen weekend heb gemaakt van Pleun met mijn bijrijder na de les.
Ze heeft al zo’n mooi buikje! En er is niks “baby paard” er meer Bij.

Afbeelding

En natuurlijk een beetje “Christmas spirit”:

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:42

Ahhh wat een heerlijke update <3 ben zo jaloers, lekker met je twee grootste liefdes door het bos was de droom sinds mijn Duke hier voet aan land zette als baby

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:29

Wat een leuke update. Ziet er fantastisch uit allemaal

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 13:28

Dank jullie wel, het zijn ook echt twee heerlijke paarden.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:59

Wat een mooie update! Leuk om te lezen. Wat fijn dat pleun nu drachtig is, hopen op een gezonde dracht en mooi veulen.

Die heide foto’s en die allerlaatste in de vorst zijn echt super zeg.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:20

Heerlijke update, allemaal mooie foto's en verhalen <3

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:59

Natuurlijk kom ik hier ook meelezen :D

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:08

Ja, ik blijf een zwak houden voor deze twee paardjes. Ik vind ze zo mooi <3
Leuke update!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 20:08

Renee1991 schreef:
Ja, ik blijf een zwak houden voor deze twee paardjes. Ik vind ze zo mooi <3
Leuke update!


Dank je!

Kashmino schreef:
Natuurlijk kom ik hier ook meelezen :D


Dames en heren, mijn “nieuwe” bijrijder die ook prachtige foto’s maakt!

Nadiine__x schreef:
Heerlijke update, allemaal mooie foto's en verhalen <3


Ja, het wordt hoog tijd dat jij ook weer eens een volgtopic maakt voor Pluis stables ;)

Ellen_ov schreef:
Wat een mooie update! Leuk om te lezen. Wat fijn dat pleun nu drachtig is, hopen op een gezonde dracht en mooi veulen.



Ja, we hopen echt op een gezond veulen, het veulen is op contract al verkocht aan de hengstenhouder. Stiekem hopen we op een merrie, maar een Hengst is ook leuk, het maakt mij niet zoveel uit, het is toch niet “mijn” veulen. De uk heeft al wel een naam, dat heeft het al 2 jaar en na de pech van vorig jaar is het gewoon hopen dat alles goed blijft gaan. De laatste scan was met 150 dagen ongeveer en het veulen was echt mega actief aan het rondspringen in de baarmoeder. Elke 5-10 seconden “sprong” het uit beeld om een seconde later weer in beeld te komen, wordt ook vast een springpony net als zijn/haar mamma.

Ellen_ov schreef:
Die heide foto’s en die allerlaatste in de vorst zijn echt super zeg.

Ja, mijn bijrijder (Kashmino hierboven) maakt echt prachtige foto’s en ze had haar camera bij zich vorig weekend, dus het was leuk om nu eens die foto’s van haar te kunnen maken. Als volleerd fotograaf lag ik daar in het hoge bevroren gras voor de perfecte shot. Dus super blij dat het gelukt is, want verder dan scherpstellen en het knopje indrukken om de foto te maken kom ik niet met zo’n grote ingewikkelde camera.

Granoek schreef:
Ahhh wat een heerlijke update <3 ben zo jaloers, lekker met je twee grootste liefdes door het bos was de droom sinds mijn Duke hier voet aan land zette als baby


Jouw tijd komt ook wel weer, ik duim heel hard voor jouw Duke dat alles goed komt en Dex weer iets meer plezier in het werk zal krijgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 21:29

Even weer een update

Pleun kreeg begin dit jaar toch last van de dracht, ze had wat moeite om haar achterhand onder haar lijf te plaatsen en begon steeds korter te lopen van achteren. Ze had een flinke groeispurt gehad, dat in combinatie met een dracht vraagt natuurlijk wat van een lijf, dus zijn we gestopt met rijden en ben ik uitgebreid me gaan verdiepen in voedingsbehoeften voor drachtige merries. Ze is vanaf februari al op aanvullend voer gezet en we zijn haar gaan longeren voor extra beweging en binnen een paar weken hadden we mooi resultaat, ze kon haar lijf weer goed gebruiken, was weer soepel en vrolijk. Maar het rijden hebben we lekker laten zitten, want ze was al behoorlijk uitgedijd.

Afbeelding

Gisteren is ze verhuist naar een vriendin waar ze eind mei zal bevallen en de gehele veulentijd zal verblijven. Die vriendin heeft meerdere drachtige merries en ook een merrie die dezelfde week als Pleun is uitgerekend, dus dan heeft Pleun een weidemaatje en de veulens speel maatjes aan elkaar.

Ze was meteen thuis in haar mega grote stal (4x5 m).


We kunnen haar nu ook op camera volgen:
(Glimworm in stal 1 is Pleun)
Afbeelding

Afbeelding



Ik kreeg vanmorgen al filmpjes gestuurd van een vrolijke Pleun die met staart in de lucht door de wei aan het racen was.

Vorig weekend heeft Marlies M Fotografie, bij mij op stal nog wat foto’s van Duke en Pleun samen gemaakt.

Het voorproefje:
Afbeelding

Afbeelding

Duke zal zijn vriendinnetje wel gaan missen, maar we zullen hem wel bezig houden!