[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 01:32

Ja echt! Ik zit zo te balen, allerlei horror senario’s gaan door mijn hoofd. Er is een kleine kans dat het iets anders is, zoals het uiteinde van de zaadstreng gevuld met bloed of pus. Er zit in ieder geval “iets” dat er absoluut niet hoort te zitten.

Zondag is de chirurg zelf aanwezig wanneer ik Duke kom brengen naar de kliniek, dus hopelijk dan ook meteen onderzoek en een echo, anders maandagochtend meteen. Ik ben bang dat hij hoe dan ook meteen geopereerd moet worden er lijkt bijna geen senario denkbaar waarbij dat niet nodig is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 13:04

Duke weigert nog zijn brok te eten nu er medicatie overheen zit.
Ik dacht dus slim te zijn en het te mengen met stukjes appel en wortel, maar Duke pickt gewoon de stukjes worstel er uit, zelfs de appels moet hij niet.



https://vimeo.com/309714712

Nou ja, uiteindelijk werkt het alleen om de AB op te lossen in appelmoes en het met een grote spuit achter in zijn mond te spuiten. Het houdt je van de straat.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:35

Hier hebben ze dat ook gelijk door, Duke van mij kan ik los in de wei 4 spuiten zetten maar ooooh wee als ik met een spuit appelmoes aan kom, dat weet hij gelijk. Ook niet over het voer inderdaad.

De aanhouder wint :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:52

Nou, opluchting alom!

Duke heeft ons allemaal “voor niets” in de piepzak laten zitten, want hij heeft iets wat redelijk onschuldig is. Het blijkt een gekristalliseerd hematoom te zijn die zich precies bevind in het vlies waar voorheen de teelbal in zat. Het vlies is bij de castratie niet open/kapot gesneden, dus die kon prima vullen met bloed.
Waarschijnlijk heeft Duke ergens een keer iets te gek gedaan en is een bloedvat precies gaan lekken in het vlies in de balzak, het bloed is vervolgens gaan kristalliseren en doordat het vlies nog bloedtoevoor heeft voelde het toch nog warm aan. Het vlies kon maximaal gevuld worden tot de grootte van de teelbal die er gezeten had, daarna zorgde de druk ervoor dat de bloeding stopt.
Al met al voelde het echt als een teelbal, of in ieder geval “levend” weefsel, zoals een stuk darm, maar dat is het dus niet.

Hij is letterlijk van binnen en buiten helemaal na gekeken en er is geen blijvende schade van binnen, het hematoom zal heel langzaam vanzelf op moeten lossen.

De DA legde het uit als een soort van verstuiking in de operatieregio. Duke is ook erg gevoelig net boven het hematoom en loopt links achter nog wat kort, maar vandaag alweer veel beter dan vrijdag. Net als een verstuikte enkel met een flink “ei” er op bij mensen, zal ook dit 6-8 weken nodig hebben om volledig te herstellen.

Er is geen operatie nodig en Duke mag morgen weer mee naar huis! *\o/* *\o/* *\o/*

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:53

Oh oh die Dukes. Herinner mij eraan nooit een Duke te kopen, je blijft bezig blijkbaar.

Super nieuws!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:36

Haha dat zeg je goed Avalanche :')


Goed nieuws wel, heel fijn! :D

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:59

Wat een opluchting!! *\o/*

Whuhaha nou beter een duke dan een akkie&pluis die elkaar non stop afwisselen.. :+
Paarden geven alleen maar ellende {:)-:(
Maar blijkbaar zijn ze het waard?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 20:41

Blijkbaar zijn ze het inderdaad waard, want mijn spaarrekening is binnenkort totally depleted als hij weer zo’n grapje flikt. Met de verhuizing naar een duurdere stal, de aankoop van een 2e paard binnen een half jaar en alles wat ik (ofwel Duke) nodig had om hem zo ver te krijgen dat hij er klaar was om te gaan rijden. Maar goed, ik mag niet klagen, de castratie en wat extra risico was ingecalculeerd en vanaf nu gaan we gewoon weer sparen.

Voor morgen maar gewoon rijles gepland.
De DA zegt dat hij veel moet lopen en draven, vooral rechtuit en voorlopig even geen longeer/volte werk. Dat is onder het zadel makkelijker dan met grondwerk, dus even een lesje en onder het zadel weer wat meer bevestigen, hopelijk kan ik hem dan genoeg onder het zadel aan om op de komende weken, op het lange zandpad dat naast het terrein ligt, een ruime kilometer heen en dan weer terug te kunnen draven met Duke. Mooi begin voor buitenritten ook, maar we doen het rustig aan... eerst maar zien hoe de les morgen gaat.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:46

Dat zandpad heb ik veel herinneringen aan :+

Ben blij met het goede nieuws voor jou en Duke *\o/*

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:48

Nadiine__x schreef:
Wat een opluchting!! *\o/*

Whuhaha nou beter een duke dan een akkie&pluis die elkaar non stop afwisselen.. :+
Paarden geven alleen maar ellende {:)-:(
Maar blijkbaar zijn ze het waard?

Wie noemt zijn Shire (of Clydesdale, whatever, iets enorms) dan ook Pluis? :') Ik vind dat nog steeds erg grappig, sorry :D

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 04:25

Zal Dat het wezen? _O-
Maar ze is echt heel Pluizig hoor! Ze doet haar naam eer aan! :))


Leuk. Daph! Weer lekker focussen op nieuwe plannen *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:28

Nou, de les ging heerlijk! Ik geloof dat dit de eerste koudbloed is waarbij ik mijn been er meer af dan aan moet houden, het minste contact geeft al impuls vooruit of wat opzij. Rechtsom nog wel bijna als een plank door de bochten, maar ach, het is ook een jong paard en vanwege zijn linker bal mag hij rechtsom de bochten ook wat afsnijden van mij. Linksom geeft hij ook al mooi voorzichtig wat buiging om het binnenbeen en wat stelling. Voornamelijk gewerkt aan tempowisselingen en het zoeken naar ontspanning, vooral ook dat hij niet vooruit hoeft te schieten bij iets druk van het been.

Ik ben happy!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:36

Dat vraagt om een HAW topic :+

Super, en wat een heerlijk gevoel!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:55

Leuk!! +:)+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:58

Hahaha nee oké nu ben je me he-le-maal kwijt, dat kan echt niet :')
Laten we hopen dat dat naamsgebonden is dan :D

Leuk nieuws, fijn dat jullie lekker aan de slag kunnen!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 22:02

Granoek schreef:
Hahaha nee oké nu ben je me he-le-maal kwijt, dat kan echt niet :')
Laten we hopen dat dat naamsgebonden is dan :D

Leuk nieuws, fijn dat jullie lekker aan de slag kunnen!


Oh, dat MOET gewoon naamsgebonden zijn.

Dit is de 3e keer dat ik hem gereden heb en alle keren was hij goed voorwaarts, loopt natuurlijk nog wel helemaal uit elkaar en “draagt” nog te weinig, te weinig lengte over de rug, bochten afsnijden enz. Maar daar is allemaal aan te werken! Ik heb liever een voorwaarts paard die ik op moet vangen en aan elkaar moet rijden, dan een slome sukkel die niet vooruit te branden is.


Avalanche81 schreef:
Dat vraagt om een HAW topic :+

Super, en wat een heerlijk gevoel!


Nog lange niet! Haha, we houden het bij een selfie te paard zo nu en dan en eerst “veel” trainen voordat we echte rijfoto’s gaan plaatsen. Bokker Eclair98, die een paardje bij mij op stal leased, heeft al aangeboden een keertje foto’s te maken, dus vroeg of laat komen die foto’s er vast wel een keertje!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:25

Goed dat Dexter niet kan lezen :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 23:38

Granoek schreef:
Goed dat Dexter niet kan lezen :')


_O-

Ach, Duke zijn favoriete stemhulp is ook “ho”, ik kwam er achter dat ik ook beter “braaf” dan “goedzo” kan zeggen als hij moe wordt, want tja....

Goedzo eindigt natuurlijk ook gewoon op “ho” :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 20:58

Nou vooruit... om even te laten zien dat ik hem nu echt kan gaan rijden...

Afbeelding

Afbeelding

De foto’s zijn gemaakt bij het uitstappen. Duke was er al goed klaar mee, maar ik nog niet, dus daarna nog een rondje parkeerplaats en een stukje op het zandpad op en neer. Gewoon zodat hij went aan het feit dat het niet klaar is als hij geen zin meer heeft. Hij maakt zich dan vooral sterk, maar blijft voorwaarts, je ziet wel dat ik mijn been er echt wat af moet houden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:01

Leuk!!! SuperDuke!! <3

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:25

Yeahh eindelijk lekker erop! *\o/*

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 06:32

Damn wat een nek gaat die wel niet krijgen als die een beetje in het werk staat :D

Super leuk! Dexter had dat ook aan zich, stoppen als hij geen zin meer had. Al toen ik hem ging proefrijden in Engeland en dat is gewoon mee naar huis gekomen. ‘Heb nu 6 passen gedraafd en geen zin meer dus we zijn klaar oké’ en bam, stil :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 22:47

Nou, dankzij bokker Eclair98 is onze eerste buitenrit(je) ook een feit!
Ik hielp haar en pony Shadow vandaag met de dubbele lijnen en zij wilde wel met mij en Duke mee op de fiets naar buiten. Ik wist dat de vorige eigenaren hem verkeersmak hadden gemaakt en dat was buiten ook prima te merken.
Duke besloot meteen al dat hij het liefste bij Eclait98 in de nek wilde klimmen, of anders in het mooie witte mandje op haar bagagedrager. Het verkeer boeide hem niets, maar hij weigerde om verder als een halve meter van de fiets af te lopen.

Dat hij heel vlug kan zijn ontdekte we op de terugweg, in een weitje bewoog namelijk een zwart/grijs/wit wollig MONSTER van maar liefst 60cm hoog. Toen hij het MONSTER zag, draaide hij meteen 180 graden om en was binnen twee tellen er 20 meter vandoor voordat ik hem weer stil had staan. Eclair98 hielp me om Duke weer richting het pad langs het weitje te loodsen, Duke was één bonk spanning, ik voelde zelfs door mijn dikke winterlaarzen zijn buik trillen van spanning. Het duurde dan ook even voordat Duke door had dat het MONSTER eigenlijk een mini Shet (genaamd Teuntje) was. Toen hij dat eenmaal door had, was er ook niets meer aan de hand en liep hij er ontspannen langs. Teuntje werd helemaal enthousiast en zette het op een rennen door de wei, maar dat boeide Duke dan weer niets. Voor de rest geen gekkigheid of spannende momenten gehad.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:07

Leuk :D die big smile van jou erbij is mooi :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:52

Knappe Duke <3