[VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:07

Wat een leuk toppic!
Ik ben sinds kort (een week of 6) ook eigenaar van een dochter van WV Saron. Ze is van juni 2015 en nog erg groen. Ik laat haar in februari zadelmak maken en heb veel zin om dan rustig te gaan beginnen.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:44

Leuk TIJN8. Foto??

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:54

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn Katoo

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:12

Leuk TIJN8. Dit is de mijne.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:17

Afbeelding
Deze dus...
Hij staat altijd over de hè te gluren als ik een andere sta te longeren. Op nieuwjaarsdag hebben we hem even aan een halster gelongeerd. Hij had blijkbaar veel opgestoken van het gluren, want hij liep op beide handen braaf zijn rondjes in stap, draf en galop.
Maar voorlopig doe ik er nog niks mee. Hij moet nog even verder groeien. Uit wat voor merrie komt die vsn jou, TIJN8?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:19

Die van mij heet Latif, maar we noemen hem altijd Tienus Kreukel vanwege zijn ene oor (zie foto).

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:20

Die van mij heet Latif, maar we noemen hem altijd Tienus Kreukel vanwege zijn ene oor (zie foto).

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:42

Wat een lieve snoet sliert!
De mijne is een WV Saron x Kreatorxx x Ahoy x Heineke

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:53

Ik kom zomaar even binnen vallen, prachtige dieren zeg!

(Ik herken trouwens die bak van de rijfoto's, mijn bijrijdpaard staat er :) )

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:16

Die van mij is Saron x jazz x Roemer x Doruto. Eigen fok.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:21

Dat klinkt wel wat meer dressuur (al ben ik geen fokker hoor), heb je de jouwe al eens laten vrij springen? Wat wil je ermee gaan doen?

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 17:02

Sterre98 schreef:
Ik kom zomaar even binnen vallen, prachtige dieren zeg!

(Ik herken trouwens die bak van de rijfoto's, mijn bijrijdpaard staat er :) )


Leuk zeg :D Veel mensen kom ik zo tegen hier en daar :D Ik ken nog lang niet iedereen van stal maar komt steeds meer :P

Gezellig hier en wat een leuke paarden komen voorbij ! Ik zal onze dames binnenkort ook eens weer op de plaat zetten voor jullie :D

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:02

Ja leuk Cheytjuh!
TIJN8, Tienus komt inderdaad uit een dressuur lijn (we hebben dit jaar de zesde generatie gefokt). We zijn alleen niet zo weg van het huidige gewenste dressuur type. Eigenlijk was ik helemaal klaar met fokken, na ontzettend veel pech gehad te hebben. Maar na twee jaar geen veulentje gehad te hebben, besloten we om toch nog een keer eentje te fokken. En dan 1 voor mijzelf. En ik hoef geen uitzonderlijke beweger te hebben. Ik wil een correct paard, met een fijn bewerkbaar karakter (onze Jazz is wel een makkelijke Jazz), met een normale draf en een goede galop. Ook al spring ik zelf niet, ik vind een hengst die zowel in het springen als in de dressuur best redelijk gepresteerd heeft best interessant. Vandaar onze keuze voor Saron. Onze Tienus is zeker geen uitzonderlijke beweger, maar wel een functionele beweger. Die draf ontwikkelt ie wel onder het zadel, dat komt wel goed.
Ben jij meer van het springen, of ook dressuur?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:09

Ik heb mijn Saron nog nooit laten springen. Ik heb een 20 x 60 bak zonder omheining en mijn paddock heeft een vrij zware bodem. Hij heet weel een hele handige galop. Zijn half broertje, een bonte ruin uit de Jazz, heeft eerst op een dressuur stal gestaan en is opgeleid t/'m Z nivo en is recent verkocht naar een stal die Hunters traint en verkoopt. Die kan dus ook heel netjes springen. Ik denk Tienus ook... maar ik niet.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:57

gaaf hoor, zelf fokken. Ik heb één keer zelf gefokt. Dat paard is nu 17 jaar, loopt ZZL dressuur, L springen en is L startgerechtigd eventing. Katoo moet hem op den duur gaan opvolgen. Katoo kan netjes lopen en ze had voor ze bij mij kwam nooit gesprongen maar vanaf het eerste sprongetje snapte ze het spelletje en gaat ze fijn over de hindernis. Ik hoop met haar ook wat hoger te gaan springen en crossen. ZZL dressuur zal ze misschien niet halen maar dat gaan we zien. Wie weet geeft Tienus je over een paar jaar zoveel vertrouwen dat je toch een sprongetje gaat wagen, zo ben ik ook begonnen.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:22

Over een paar jaar ben ik 50. Om dan nog aan een springcarriere te beginnen... .
Maar zeg nooit nooit natuurlijk. Eerst maar eens zadelmak maken.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:29

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom! Heb jullie een tijd op Facebook gevolgd, maar sinds ik nauwelijks meer iets op Facebook doe, is het super om jullie zo te volgen!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:59

Hier gaat alles inmiddels een stuk rustiger, vandaag de laatste examens van school inleveren en dan 5 februari diploma tekenen *\o/*
Ben lekker met Dance aan het oppakken, vandaag heeft mijn broertje voor het eerst sinds 1 1/2 jaar weer op Olga gezeten en wat hadden die 2 een lol samen <3 Zo heerlijk om dat te zien.

Afbeelding

Afbeelding
Vooral lekker even gefocussed op plezier hebben en geen poespas, maar wat een go had die 22 jarige Olga <3

Klarrissa hersteld goed, die gaat volgende week de weide weer op , eerst alleen naast de rest en over 4 weken als het volledig hersteld is gaat ze de groep weer in. Ze krijgt inmiddels ook aardig een buikje

Afbeelding

Afbeelding
Lekker borstelen

Daisy heeft ook een mooie buik inmiddels
Afbeelding

Afbeelding
Mijn mooie meis <3

En Dance had alleen aandacht voor het eten :P
Afbeelding

En een blije Idunn die naar binnen komt <3

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:31

Ik zit de hele tijd te kijken welke weide jullie zitten :+ en of ik jullie herken.

Staan jullie in het weiland naast de grote schimmel en een kleinere bruine?

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 13:34

Sterre98 schreef:
Ik zit de hele tijd te kijken welke weide jullie zitten :+ en of ik jullie herken.

Staan jullie in het weiland naast de grote schimmel en een kleinere bruine?


Wij staan in de weide direct rechtdoor vanaf de buitenbak gezien. Volgens mij idd met die schimmel ernaast :j (onze weide is 1 van de weides waar het meeste modder vooraan zit omdat de grote dikke vos het erg leuk vind om te ploegen :+ )
Daar staan 2 van onze dames. De andere staat op de paddock ivm revalideren en de andere 3 staan in de schuur met de groepsstalling en de merrieboxen ;)

Ik kom ook op heel verschillende tijden hoor :j Ben er dan weer in de ochtend, dan 's avonds later en anders ergens in de middag. Dit ivm werken in diensten in de zorg !

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:49

Die witte rij ik dan :) die bruine heb ik ook wel een paar keer gereden, maar is niet helemaal mijn ding.
Alhoewel Xandor nu herstellende is van zijn blesure. Dus het echte rijden zit er nog even niet in.

Had ik dus toch goed gegokt haha

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:08

Ik volg ook graag mee! Ben gek op Gelderse paarden en als er in de toekomst tijd en geld voor is wil ik ook zeker een Gelders paard overwegen.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:52

Leuk. Wat was er mis met Klarissa dan? Die Idune is net zo'n blij ei als mijn Edmundo (1 van de vier, die met de brede bles)

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:09

sliert schreef:
Leuk. Wat was er mis met Klarissa dan? Die Idune is net zo'n blij ei als mijn Edmundo (1 van de vier, die met de brede bles)


Klarrissa heeft vlak voor kerst in de kliniek gestaan wegens een hoef die doormidden was. We kwamen erachter bij de smid, die haalde het ijzer eraf en ineens nam hij de helft van de hoef mee (was achteraf gezien oud trauma, was van binnen aan het genezen al en ze is dus op speciaal beslag van achteren weer gezet) Ze moest 8 weken herstellen, 2 maart komt de smid weer om het opnieuw te bekijken.

Idunn is altijd vrolijk, zo'n fijne merrie. Ben heel benieuwd hoe ze het weer gaat oppakken onder de man dit jaar. Of misschien dat ik haar wel oppak voor de wagen, maar eens goed bekijken :j

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:20

Zo hee, dat zal wel schrikken geweest zijn toen. Mooi dat ze goed herstelt. Kun jij mennen?